Onko teillä yhteiset rahat parisuhteessa?
Mua on alkanut vähän ärsyttään eräs asia
Monet tuntemani ihmiset ovat ihmetelleet että kui mulla ja mun miehellä on OMAT rahat
Muilla tuntuu usein olevan niin että se kummalla on rahaa juuri sillä hetkellä niin se maksaa tai rikkaampi maksaa enemmän
Olen alkanut miettimään että onko suhteeni oikeasti hyvällä mallilla
Mies haluaa että maksan takaisin jos minulla ei juuri nyt vaikka ole rahaa ostaa jotain ja hän ostaa sen
Onko se teidän mielestä ok parisuhteessa?
Kommentit (241)
Omat rahat tietenkin. Omien rahojen lisäksi meillä on yhteisiä kuluja omien kulujen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja mulla on parisuhteesta ja perheestä sellainen käsitys, että kumppanilta ei peritä velkoja. Kumppani ja lapset ovat yhtä tärkeitä kuin rahojen omistaja itse, joten rahat käytetään kaikkien hyväksi. Tämä on kuitenkin vain minun käsitykseni asiasta, enkä mene sanomaan muille, miten heidän pitää toimia suhteessaan.
Tämä velkasuhteen syntyminen on oikeaataan täysin eri asia kuin onko yhteiset rahat. Kyllä monet alkaa kyräilemään ja laskemaan "kuinka paljon on velkaa" vaikka ne rahat näennäisesti on otettu yhteiseltä tililtä.
Meillä on niin päin, että kaikki rahat tulevat yhteiselle tilille ja siitä siirtyy automaattisesti sama summa kummankin rahastoon ja toisen pankin säästötilille.
Yhteisen tilin varoilla eletään, siltä maksetaan kaikki menot, lisäverot yms. Näin on toiminut jo kohta 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole yhteiset rahat eikä tule. Sitä virhettä tuli kokeiltua edellisessä avioliitossa. Sitä vaativat lähinnä ne, joilla on itsellä pienemmät tulot, haluavat hyötyä ja päästä helpommalla. Siinä vedetään kaikki lapsi-, perhe-, rakkaus- ym. kortit esiin vaikka todellinen ydintarkoitus on taloudellinen hyötyminen.
Kannattaako tolla asenteella edes naida? Nääs kun yhdessä eläessä jaetaan paljon tärkeämmätkin asiat kuin rahat. Kuten elämä.
En ymmärrä logiikkaasi alkuunkaan. Millä tavalla omat rahat estävät niiden tärkeämpien asioiden jakamisen? Sen takiahan niillä omilla rahoilla juuri nimenomaan ei ole merkitystä, koska vain yhteinen elämä, parisuhde ja siihen liittyvät asiat ovat suhteen kannalta aidosti merkityksellisiä ja raha-asiat vain välttämätön paha ?
Taidat olla niitä jotka yrittävät tunteisiin vetoamalla saada taloudellista turvaa ja hyötyä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Oli yhteiset rahat yli 20 vuoden ajan. Ei tehty mitään papereita kun oltiin avoliitossa ja toiseen luotettiin. Sitten tuon ajan minua vähätuloisempi puoliso päätti lähteä toisen miehen matkaan.
Yhteiset rahat on ok jos liitto on ikuinen. Mutta kun erolle on joku todennäköisyys niin sen suurituloisemman kannattaa pitää kirjanpitoa menoista ja tuloista ynnä säilyttää se pitkältä ajalta. Helpottaa loppuselvittelyä.
T. Nimim. Petetty ja jätetty mies
Voi ressukkaa. Eikö se jättänyt sulle mitään, paitsi kodin, auton jne.? Sit sä varmaan menit itkemään äidille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole yhteiset rahat eikä tule. Sitä virhettä tuli kokeiltua edellisessä avioliitossa. Sitä vaativat lähinnä ne, joilla on itsellä pienemmät tulot, haluavat hyötyä ja päästä helpommalla. Siinä vedetään kaikki lapsi-, perhe-, rakkaus- ym. kortit esiin vaikka todellinen ydintarkoitus on taloudellinen hyötyminen.
Kannattaako tolla asenteella edes naida? Nääs kun yhdessä eläessä jaetaan paljon tärkeämmätkin asiat kuin rahat. Kuten elämä.
Rakkauden takia? Oletteko te yhdessä ensisijaisesti yhteisen taloudenpidon ja toisistanne hyötymisen vuoksi?
Jos molemmilla on rahaa riittävästi muutenkin. Kuten hyvätuloisilla töissä käyvillä yleensä on. Niin ei ne yhteiset rahat tuo mitään erityistä lisäetua. Rahaa jää säästöön joka kuukausi jokatapauksessa.
t. ohis
Meillä oli ensimmäiset 20 vuotta. Sitten puoliso paljastui alkoholistiksi, kun itse olin parhaani mukaan laittanut kaikki resurssit siihen, että saadaan lainoja maksettua.
Sen jälkeen otettiin yhteinen tili, johon kumpikin laittaa yhteisiä menoja varten rahaa. Mitä jää yli, kumpikin tekee mitä haluaa. En halua rahoittaa juomista, niin laitan omalle säästötilille ja rahastoihin.
Tavallaan omat rahat, tavallaan yhteiset. Raha on yhteistä, vaikka molemmilla omat tilit ja tulot. Menot on jaettu, ja se maksaa kenelläkään sattuu rahaa olemaan. Rahaa siirrellään tarpeen mukaan, ei ole iso vaiva. Jos toinen kuolee, on hankalaa jos on vain yksi tili.
Vierailija kirjoitti:
Oli yhteiset rahat yli 20 vuoden ajan. Ei tehty mitään papereita kun oltiin avoliitossa ja toiseen luotettiin. Sitten tuon ajan minua vähätuloisempi puoliso päätti lähteä toisen miehen matkaan.
Yhteiset rahat on ok jos liitto on ikuinen. Mutta kun erolle on joku todennäköisyys niin sen suurituloisemman kannattaa pitää kirjanpitoa menoista ja tuloista ynnä säilyttää se pitkältä ajalta. Helpottaa loppuselvittelyä.
T. Nimim. Petetty ja jätetty mies
Puolet liitoista päättyy eroon. Se kannattaa pitää mielessä kun miettii että kannattaako avata aivan kaikki yhteiseksi ja katsoa osuuko oma rulettipallo mustalle vai punaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi yhteinen pankkitili.
Rahat voi olla yhteiset mutta kuoleman sattuessa yhteinen pankkitili on huono valinta.
Tämä. Yhteinen pankkitili jäädytetään kuolinpäivänä eikä sen rahoja pääse leski käyttämään esimerkiksi asunnon vaatikkeiden, hautajaiskulujen tai perukirjoituksen kulujen maksamiseen ennen kuin perukirjoitus on suoritettu.
Ei jäädytetä, jos on matti JA maija tili. Ihan normaalisti jatkui tilin pito. Sinne tuli tulot ja sieltä maksettiin menot.
Tavallaan eri rahat. Meillä yksi yhteinen tili johon laitetaan joka kk rahaa. Maksetaan asuntolaina puoliksi. Lisäksi mies maksaa ruoat ja lapsen kulut. Minä taas säästän ja maksan isommat kulut kuten matkat, autot ja lyhennän asuntolainaa vähän joka vuosi enemmän. Tämä sopii meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi yhteinen pankkitili.
Rahat voi olla yhteiset mutta kuoleman sattuessa yhteinen pankkitili on huono valinta.
Tämä. Yhteinen pankkitili jäädytetään kuolinpäivänä eikä sen rahoja pääse leski käyttämään esimerkiksi asunnon vaatikkeiden, hautajaiskulujen tai perukirjoituksen kulujen maksamiseen ennen kuin perukirjoitus on suoritettu.
Vainajan nimellä olevat laskut saa maksaa vainajan tililtä ihan normaalisti. Laskut voi laittaa pankkiin vaikka maksupalvelukuoressa. Sekinv aikuttaa, onko yhteinen tili "ja" vai "tai" -tili.
Ehdottomasti omat rahat! Ja yhteisiä menoja, mutta myös omia menoja. Eikä niitä omia rahoja niin mustasukkaisesti vahdita, mutta suurinpiirtein. Mitään satasia ei tarvitse maksaa takaisin mutta tonnit kyllä.
Kaikkein kummin systeemi on tuo "se maksaa jolla on"... Jos eläisin tuollaisen miehen kanssa, mulla ei tietenkään olisi ikinä senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä hoidan lapsille lelut,vaatteet yms mitä tarvitsevat. Lisäksi kirppareilta ostelen itselleni joskus uusia vaatteita.
Mies sen sijaan ostelee itselleen uusia merkkikuteita ja millon mitäkin kallista ITSELLEEN.
Ei tunnu mies ymmärtävän tilanteen olevan vähintäänkin outo.
Mies elää rikkaana ja muu perhe köyhänä.
Tämä on iso ongelma ihan erikseen.
Minusta reilua olisi jos molemmat sitoutuu laittamaan yhteiselle perheen tilille jonkun sovitun rahasumman joka kuukausi. Sillä sitten maksetaan asuminen, ruoka, lasten kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä logiikkaasi alkuunkaan. Millä tavalla omat rahat estävät niiden tärkeämpien asioiden jakamisen? Sen takiahan niillä omilla rahoilla juuri nimenomaan ei ole merkitystä, koska vain yhteinen elämä, parisuhde ja siihen liittyvät asiat ovat suhteen kannalta aidosti merkityksellisiä ja raha-asiat vain välttäm
Niin, sinähän se minut ja mieheni tunnetkin, ja meidän tulomme ja varamme.
Ei noin tyhmän ihmisen kanssa viitsi puhua.
Meillä on yhteinen käyttötili, johon tulee kaikki tulot ja jolta maksetaan kaikki menot. Lisäksi joka kuukausi siirretään 800€ kummankin omalle säästötilille.
Omat rahat meillä. Mies tienaa tuplasti enemmän mutta en koe olevani parisuhteen vuoksi oikeutettu käyttämään kenenkään toisen rahoja.
Omat tilit ja rahat, ja kaikki kulut puoliksi 50/50 on ainoa oikea malli jolla voidaan välttää konfliktit ja hyväksikäyttö. Jos toinen tarvitsee enemmän rahaa kuin mitä hönelle jää pakollisten kulujen jälkeen jäljelle, voi toinen halutessaan lainata etukäteen sovittuja ehtoja vastaan. Tästä kannattaa tehdä asianmukaiset paperit jotta vältytään riidoilta erotilanteessa ja siltä että toinen menettää rahansa. Parempi on kuitenkin, että rahaa tarvitseva lainaa ne omissa nimissään muualta, ja avioehdollla suojataan omaisuus.
On yhteiset rahat ja yhteinen pankkitili. Samoin kummankin nimissä sekä asunto, molempien autot että sijoitukset. Miehellä paljon parempi palkka kuin minulla. Nyt olen jo eläkkeellä, mies vielä töissä. Avioliitto on varmasti ikuinen, vaikka tietenkin vannomatta paras. Ollaan oltu naimisissa melkein puoli vuosisataa. Ja mies on ulkomaalainen, emme asu Suomessa.