Minusta on järjetöntä, että työtön ei saa opiskella!
Edes sellaisia opintoja, jotka eivät ole paikkaan ja aikaan sidottuja eivätkä estä vastaanottamasta työtä (koominen termi tällä hetkellä tuokin).
Itse sain luvan suorittaa 2 kk kestävät verkko-opinnot ja niiden loppumisen jälkeen saan ainoastaan pyöritellä peukaloita vaikka keksisin hyödyllisempääkin tekemistä.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömyystuella saa opiskella, niin miksi opiskelijoiden pitää opiskella pienen opintorahan turvin ja loput lainalla?
Koska runsasta opintorahaa nostaneesta sukupolvesta politiikkaan lähteneet päättivät, että heitä nuoremmat eivät tarvitse yhtä hyvää opintotukea.
Mikä sukupolvi on nostanut oikeinpa RUNSASTA opintotukea? Itse opiskelin 2000-luvun alussa ja opintotuki oli silloin luokkaa 250€/kk.
Otapa selvää, millainen opintotuki oli sitä ennen.
Ei ainakaan RUNSAS :D
t. 1990-luvulla pääosin lainarahalla opiskellut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hassua, että ne opinnot täytyy hyväksyttää työkkärillä. Mä lakkasin opiskelemasta koska en uskaltanut ilmoittautua kursseille. Olen aina opiskellut vapaa-ajallani eikä se ole haitannut työntekoa tai päätoimisia opiskeluja.
Jos haluaisin juoda kaljaa päivät pitkät tai harrastaa jotain muuta kuin opiskelua tai vapaaehtoistyötä, minun ei tarvitsisi hyväksyttää sitä kenelläkään. Opinnot täytyy. Kyllähän se jotain tämän maan arvoista kertoo.
Opiskella voi niin paljon kuin sielu sietää. Eihän opiskeluun koulua tarvita. Sen kun avaa netin ja alkaa opiskella. Tai menee vaikka kirjastoon lainaamaan ihan oikean kirjan aiheesta, josta haluaa oppia lisää. Itse opiskelin juuri videoeditointia nettikurssilla ihan ilman mitään suoritusmerkitöjä. Ei kiinnosta työkkäria lainkaan.
Sinusta se ei ole minkäänlainen signaali yhteiskunnan arvoista, että opinnot joutuu piilottamaan tai hyväksyttämään ja sinun pitää todistaa, että ne eivät estä työllistymistäsi, mutta muiden harrastusten kohdalla näin ei tarvitse toimia? Onko siinä edes järkeä, että minun pitää sääntöjen mukaan hyväksyttää jopa ilmainen mooc-kurssi virkailijalla, jolla on jo muutenkin kädet täynnä?
Sinusta se ei ole minkäänlainen signaali yhteiskunnan arvoista, että opinnot joutuu piilottamaan tai hyväksyttämään ja sinun pitää todistaa, että ne eivät estä työllistymistäsi, mutta muiden harrastusten kohdalla näin ei tarvitse toimia? Onko siinä edes järkeä, että minun pitää sääntöjen mukaan hyväksyttää jopa ilmainen mooc-kurssi virkailijalla, jolla on jo muutenkin kädet täynnä?
"Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat". Ei sinne työkkäriin ole mikään pakko ilmoittautua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on ilman muuta ok käydä kirkonmäellä juomassa päiväkaljaa, mutta avoimen kurssi on vaaraksi työllistymiselleni?
Miksi kuvittelet jotain tuollaista? Sinä saat työttömänä suorittaa vaikka 100 avoimen yliopiston kurssia. Kukaan ei tule estämään. Ainut ehto on se, että kustannat itse opintosi tai vaihtoehtoisesti opiskelet siten, että opintopistekertymä on alle 5op/kk.
Ihme saivartelua, ymmärsit varmaan mitä tarkoitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömyystuella saa opiskella, niin miksi opiskelijoiden pitää opiskella pienen opintorahan turvin ja loput lainalla?
Koska runsasta opintorahaa nostaneesta sukupolvesta politiikkaan lähteneet päättivät, että heitä nuoremmat eivät tarvitse yhtä hyvää opintotukea.
Mikä sukupolvi on nostanut oikeinpa RUNSASTA opintotukea? Itse opiskelin 2000-luvun alussa ja opintotuki oli silloin luokkaa 250€/kk.
Otapa selvää, millainen opintotuki oli sitä ennen.
Muistelen, että vielä 1960-luvulla piti opintolainalle saada henkilötakaaja, valtio ei ollut takaajana. Sittemmin opintoraja oli tyyliin 100 mk/kk, sitä ei voi pitää runsaana millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hassua, että ne opinnot täytyy hyväksyttää työkkärillä. Mä lakkasin opiskelemasta koska en uskaltanut ilmoittautua kursseille. Olen aina opiskellut vapaa-ajallani eikä se ole haitannut työntekoa tai päätoimisia opiskeluja.
Jos haluaisin juoda kaljaa päivät pitkät tai harrastaa jotain muuta kuin opiskelua tai vapaaehtoistyötä, minun ei tarvitsisi hyväksyttää sitä kenelläkään. Opinnot täytyy. Kyllähän se jotain tämän maan arvoista kertoo.
Opiskella voi niin paljon kuin sielu sietää. Eihän opiskeluun koulua tarvita. Sen kun avaa netin ja alkaa opiskella. Tai menee vaikka kirjastoon lainaamaan ihan oikean kirjan aiheesta, josta haluaa oppia lisää. Itse opiskelin juuri videoeditointia nettikurssilla ihan ilman mitään suoritusmerk
Edelleen: Sinun ei tarvitse hyväksyttää yhtään mitään yhtään missään mikäli kustannat opintosi itse tai opiskelet tahdilla alle 5op/kk. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, että opiskelija on opiskelija. Mutta kun kaikki kansalaisopiston ja avoimen yliopiston kurssit on paha asia, niin joku järki tähän hommaan.
Itse opiskelen kirjallisuutta avoimessa ihan omaksi huviksi. Pitää vaan jättää tenttiminen tulevalle työjaksolle, ettei hommasta jää jälkiä.
Sehän on täysin järkihommaa, että harrastusluonteista opiskelua ei kustanneta verovaroin. Ei minullekaan siitä makseta, että käyn pilateksessa tai pelaamassa padelia.
Tajuatko, että työtön ei saa opiskella mitä haluaa edes omalla kustannuksellaan. Vaikka se ei haittaisi työnhakua, niin joku viranomainen voi todeta, että se haittaa, joten
Työttömän ptää ennen opiskelun aloitamista ottaa yhteyttä te.keskukseen ja kertoa mitä aikoo opiskella. Sen jälkeen asia käsitellään. Joko virkailija itsenäisesti tai sitten lautakunta. Jos sieltä ei tule lupaa, niin sitten ei saa opiskella. Jos siitä huolimatta menee opiskelemaan, tuet peritään takaisin ja päälle rapsahtaa sitten jokin rangaistus.
Työtön ei todellakaan siis saa opiskella. Toki sen voi tehdä salaa ja tenttiä sitten kun on töitä löytänyt, mutta kaikesta tuollaisesta voi jäädä kiinni, joten ei ole järkevä ratkaisu.
Paljon järkevämpää olisi ihan vain atnaa työttömälle oikeus opiskella mitä haluaa. Voisi olla, että tiettyihin opintoihin saisi sitten lisäkorvausta (esim. työvoimapulasta kärsivät alat), jota sitten haettaisiin erikseen. Kun sitten olisi kuitenkin pakko etsiä niitä neljää työpaikkaa kuussa, niin kukaan ei menettäisi mitään ja kaikenkukkuraksi työtön edistäisi koko ajan omaa työllistymistään hankkimalla koulutusta.
eri
Vierailija kirjoitti:
"Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat". Ei sinne työkkäriin ole mikään pakko ilmoittautua.
Et vastannut kysymyksiini eli järkevät argumentit ovat siis sieltä suunnalta loppu. Näin arvelinkin. Kiitos ja hyvät illanjatkot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena aikuisena siitä opiskelusta voisi olla jotain hyötyä. Esimerkiksi amiksen aikuiskoulutus (ilta, monimuoto tai päivä) ja tuet. Ei jäisi ilman aloja. Vaikka tietysti voi olla muutakin.
Opiskelu on aina hyödyllistä, oli ikä mikä tahansa.
Ei välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on ilman muuta ok käydä kirkonmäellä juomassa päiväkaljaa, mutta avoimen kurssi on vaaraksi työllistymiselleni?
Miksi kuvittelet jotain tuollaista? Sinä saat työttömänä suorittaa vaikka 100 avoimen yliopiston kurssia. Kukaan ei tule estämään. Ainut ehto on se, että kustannat itse opintosi tai vaihtoehtoisesti opiskelet siten, että opintopistekertymä on alle 5op/kk.
Ihme saivartelua, ymmärsit varmaan mitä tarkoitan.
Ei ole mitään saivartelua, vaan väärän tietosi oikaisemista. Sinä höyryät täällä pää märkänä, että työkkäri estää sinua opiskelmasta. Sehän ei ole totta, kuten itsekin hyvin tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskella voi niin paljon kuin sielu sietää. Eihän opiskeluun koulua tarvita. Sen kun avaa netin ja alkaa opiskella. Tai menee vaikka kirjastoon lainaamaan ihan oikean kirjan aiheesta, josta haluaa oppia lisää. Itse opiskelin juuri videoeditoi
"Jos olet työtön työnhakija, on tärkeää, että sovit opintojen aloittamisesta työvoimapalveluiden asiantuntijan kanssa ennen opintojen aloittamista." https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/koulutus…
Toinen vaihtoehto tietysti olisi poistaa opintotukiajan rajoitukset.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut kysymyksiini eli järkevät argumentit ovat siis sieltä suunnalta loppu. Näin arvelinkin. Kiitos ja hyvät illanjatkot.
Eli huomasit itsekin minun olevan oikeassa ja sinun väärässä. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Ai mä osallistuin 5kk kestävään työvoima koulutukseen. Sain siitä 50 opintopistettä. Sain jatkaa 6kk omaehtoista opiskelua. Sykin aloittamani tutkinnon loppuun ja menin töihin.
Älä puhu 💩. Viidessä kuukaudessa ei ehdi tekemään 50op arvosta opintoja. Varsinkaan missään työvoimakoulutuksessa. Tietäisit sen jos olisit opiskelija. Tai sitten nuo op:t on jotain aivan pellepisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskella voi niin paljon kuin sielu sietää. Eihän opiskeluun koulua tarvita. Sen kun avaa netin ja alkaa opiskella. Tai menee vaikka kirjastoon lainaamaan ihan oikean kirjan aiheesta, josta haluaa oppia lisää. Itse opiskelin juuri videoeditoi
Kyllä tarvitsee. Ellei asia ole muuttunut sitten marraskuun 2024. Toki valehdellakin voi mutta se ei edelleenkään poista sitä faktaa että arvomaailma on erikoinen. Silläkään ei ole väliä, että opinnot ovat ilmaiset. Tämän tarkistin monta kertaa työkkäristä, että onko tosiaan niin että kaksi ilmaista kurssia pitää hyväksyttää. Kyllä tarvitsee, ihan sama vaikka tuo 5 op/kk ei edes täyttyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskella voi niin paljon kuin sielu sietää. Eihän opiskeluun koulua tarvita. Sen kun avaa netin ja alkaa opiskella. Tai menee vaikka kirjastoon lainaamaan ihan oikean kirjan aiheesta, josta haluaa oppia lisää. Itse opiskelin juuri videoeditointia nettikurssilla ihan ilman mitään suoritusmerk
Itse asiassa et saa ommella vaatteita myyntiin harrastusmielessä, et saa tehdä pieniä remontteja kavereille puhtaasti harrasteena, et voi olla eri tilaisuuksissa vapaaehtoisena kahvinkaatajana jne. Et voi olla edes lukumummona alakoulussa! - jos siis haluat saada työttömyysetuutta.
Jos haluat opiskella, voit tehdä sen, mutta yhteiskunnalla ei ole mitään velvollisuutta suhtautua sinuun silloin työttömänä, koska olet opiskelija eikä opiskelija saa työttömyysetuutta. Vastaavasti sinun on ihan turha yrittää saada opintotukea, jos et ole säädöksissä määritelty opiskelija, vaikka omasta mielestäsi täyttäisit koirankynnenleikkaajakoulutuksellasi kaikki opintojen kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Toinen vaihtoehto tietysti olisi poistaa opintotukiajan rajoitukset.
Ap
Siinä taas ei olisi järjen hiventäkään, koska se johtaisi siihen, että porukka roikkuisi yliopiston kirjoilla ilman aikomustakaan valmistua. Ja siitä vieläpä maksettaisiin heille. Opintotukikuukausia rajattiin aikoinaan juuri siksi, että opinnot tehtäisiiin järjellisessä ajassa loppuun ja siirryttäisiin työelämään eikä jäätäisi junnaamaan yliopistolle ikuisiksi ajoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole opiskelija, eikä työkkärissä kukaan ole väittänyt että olen opiskelija. Työkkärissä on ilmoitettu, että kaikki opinnot pitää hyväksyttää ja arvioida. Se on se pointti yhä ja edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, että opiskelija on opiskelija. Mutta kun kaikki kansalaisopiston ja avoimen yliopiston kurssit on paha asia, niin joku järki tähän hommaan.
Itse opiskelen kirjallisuutta avoimessa ihan omaksi huviksi. Pitää vaan jättää tenttiminen tulevalle työjaksolle, ettei hommasta jää jälkiä.
Sehän on täysin järkihommaa, että harrastusluonteista opiskelua ei kustanneta verovaroin. Ei minullekaan siitä makseta, että käyn pilateksessa tai pelaamassa padelia.
Tajuatko, että työtön ei saa opiskella mitä haluaa edes omalla kustannuksellaan. Vaikka se ei haittaisi työnhakua, niin j
Tää olis hyvä käytäntö. Ja jokaiselle työttömälle maksettaisiin vain opintorahan perusosan (noin 280 e/kk) verran työttömyysetuutta, koska silloin olisi muiden opiskelijoiden kanssa samalla viivalla. Saman summan saisi, vaikka ei opiskelisi. Lisäksi olisi mahdollisuus hakea lainaa, jos saa takaajat.
Ei ole.