Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta on järjetöntä, että työtön ei saa opiskella!

Vierailija
16.02.2025 |

Edes sellaisia opintoja, jotka eivät ole paikkaan ja aikaan sidottuja eivätkä estä vastaanottamasta työtä (koominen termi tällä hetkellä tuokin).

Itse sain luvan suorittaa 2 kk kestävät verkko-opinnot ja niiden loppumisen jälkeen saan ainoastaan pyöritellä peukaloita vaikka keksisin hyödyllisempääkin tekemistä.

Kommentit (309)

Vierailija
41/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa opiskella kunhan opintopistekertymä on keskimäärin alle 5 op/kuukausi. Itse opiskelin avoimessa yliopistossa työttömänä ja rehellisesti ilmoitin opinnoista TE-toimistolle eikä työttömyyspäiväraha loppunut tästä syystä. 

Tämä on joku vanha käytäntö. Nykyään kaikki opintokokonaisuudet katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi vaikka opintopisteiden määrä olisi vähäinen. Käytännössä voi suorittaa siis yhden kurssin tai hakuammuntana eri aloilta kaikkea toisiinsa liittymätöntä.

"Päätoimisilla opinnoilla tarkoitetaan avoimessa yliopistossa ja avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettavia opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen kesto on yhdenjaksoisesti tai jaksotettuna yli kolme kuukautta ja laajuus keskimäärin vähintään viisi opintopistettä opiskelukuukautta kohti"

"Laajuus keskimäärin VÄHINTÄÄN 5op/kk" Eli kuten sinulle jo kerrottiin: saa opiskella, jos suorittaa ALLE 5op/kk. 

Vierailija
42/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai saa, mutta omalla kustannuksella.

Yhteiskunnan kustannuksella saa vain lorvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan estä sitä kunhan maksat elämisesi itse kuten muutkin aikuiset teemme.

Mutta olen siinä samaa mieltä että yksi hallituksen harvoista huonoista uudistuksista että aikuisopiskelusta leikataan. Esim veljeni sai aikoinaan yllättävän suuren aikuisopiskelija-tuen vaikka asui vanhempien luona vielä. Oli automekaanikko joka ei mistään saanut töitä, opiskeli aikuisena hitsariksi ja nyt oikein mukava palkka ja töitä riittää.

Millä maksan elämiseni, kun tässä maassa ei ole mulle töitä tarjolla, olen käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet ja opintolainaakin on maksamatta vaikka kuinka paljon?

Ap

sitten sulla on jo tutkintoja vaikka jakaa muillekin ja voit olla työtön. Jätä se opintopaikka ensimmäistä tutkintoa haluavalle.

Ei ole "tutkintoja jakaa muillekin" eikä tuo opintopaikka ole keneltäkään pois, koska kurssilla on vielä tilaa. Oli maksullinenkin vielä kaiken lisäksi.

Ap

Vierailija
44/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa opiskella kunhan opintopistekertymä on keskimäärin alle 5 op/kuukausi. Itse opiskelin avoimessa yliopistossa työttömänä ja rehellisesti ilmoitin opinnoista TE-toimistolle eikä työttömyyspäiväraha loppunut tästä syystä. 

Tämä on joku vanha käytäntö. Nykyään kaikki opintokokonaisuudet katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi vaikka opintopisteiden määrä olisi vähäinen. Käytännössä voi suorittaa siis yhden kurssin tai hakuammuntana eri aloilta kaikkea toisiinsa liittymätöntä.

"Päätoimisilla opinnoilla tarkoitetaan avoimessa yliopistossa ja avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettavia opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen kesto on yhdenjaksoisesti tai jaksotettuna yli kolme kuukautta ja laajuus keskimäärin vähintään viisi opintopistettä opiskelukuukautta kohti"

Millä perusteella on vanha käytäntö? Sinähän juuri itse siteerasit kohtaa, jossa sanotaan, että alle 5 opintopistettä per kuukausi ei ole päätoimista opiskelua eikä vaikuta työttömyysetuuteen. Vai etkö tajunnu, että vähintään 5op tarkoittaa 5 tai enemmän?

Vierailija
45/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan estä sitä kunhan maksat elämisesi itse kuten muutkin aikuiset teemme.

Mutta olen siinä samaa mieltä että yksi hallituksen harvoista huonoista uudistuksista että aikuisopiskelusta leikataan. Esim veljeni sai aikoinaan yllättävän suuren aikuisopiskelija-tuen vaikka asui vanhempien luona vielä. Oli automekaanikko joka ei mistään saanut töitä, opiskeli aikuisena hitsariksi ja nyt oikein mukava palkka ja töitä riittää.

Millä maksan elämiseni, kun tässä maassa ei ole mulle töitä tarjolla, olen käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet ja opintolainaakin on maksamatta vaikka kuinka paljon?

Ap

sitten sulla on jo tutkintoja vaikka jakaa muillekin ja voit olla työtön. Jätä se opintopaikka ensimmäistä tutkintoa haluavalle.

No sitten vain ilmoittaudut sinne ja maksat itse opintosi. Ei ole sen vaikeampaa. 

Vierailija
46/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin ei saa yrittää

Vierailija
47/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yrittää sanoa: Yhteiskunta ei kustanna minulle jonkun pilipalikurssin suorittamista, vaan joudun maksamaan opintoni itse. 

Vierailija
48/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hassua, että ne opinnot täytyy hyväksyttää työkkärillä. Mä lakkasin opiskelemasta koska en uskaltanut ilmoittautua kursseille. Olen aina opiskellut vapaa-ajallani eikä se ole haitannut työntekoa tai päätoimisia opiskeluja. 

Jos haluaisin juoda kaljaa päivät pitkät tai harrastaa jotain muuta kuin opiskelua tai vapaaehtoistyötä, minun ei tarvitsisi hyväksyttää sitä kenelläkään. Opinnot täytyy. Kyllähän se jotain tämän maan arvoista kertoo. 

Vierailija
49/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eihän kukaan olisi opiskelija silloin vaan kaikki olisi työttömiä paremmilla tuloilla

Tutkinto-opiskelijat on taas asia erikseen, mutta lisäkoulutuksen kieltäminen on minusta lyhytnäköistä ja hölmöä.

Ap

Kuka sinua on kieltänyt? Työtön saa opiskella ihan niin paljon kuin haluaa, vaikka tohtoriksi, mutta hänelle ei makseta opintojen aikana työttömyysetuutta.

Olisihan se hullua, että vuoden töissä ennen opintoja ollut  saisi joka kuukausi sellaiset 1300 e työttömyysetuutta ja suoraa lukiosta tulevat joutuisivat tyytymään muutaman satasen opintorahaan.

Tähänkö se perustuu? No eikö olisi fiksumpaa parantaa opintotukea jos opiskelijat kokevat oman tilanteensa eriarvoiseksi. Hölmölän ratkaisu kieltää oman

Edelleenkään kukaan ei ole kyennyt kertomaan, missä ihmeessä työttömältä on kielletty opiskelut. Sitä hoetaan koko ajan, mutta missä säädöksessä tuo kielto on. Moni tuttu työtön opiskelee ja työkkäri tietää sen, kaikilta ei jostain syystä kielletä.

Vierailija
50/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hassua, että ne opinnot täytyy hyväksyttää työkkärillä. Mä lakkasin opiskelemasta koska en uskaltanut ilmoittautua kursseille. Olen aina opiskellut vapaa-ajallani eikä se ole haitannut työntekoa tai päätoimisia opiskeluja. 

Jos haluaisin juoda kaljaa päivät pitkät tai harrastaa jotain muuta kuin opiskelua tai vapaaehtoistyötä, minun ei tarvitsisi hyväksyttää sitä kenelläkään. Opinnot täytyy. Kyllähän se jotain tämän maan arvoista kertoo. 

Opiskella voi niin paljon kuin sielu sietää. Eihän opiskeluun koulua tarvita. Sen kun avaa netin ja alkaa opiskella. Tai menee vaikka kirjastoon lainaamaan ihan oikean kirjan aiheesta, josta haluaa oppia lisää. Itse opiskelin juuri videoeditointia nettikurssilla ihan ilman mitään suoritusmerkitöjä. Ei kiinnosta työkkäria lainkaan. 

Vierailija
51/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpö. Ne pitää hyväksyttää työkkärillä mutta kohtuutta sovelletaan edelleen.

Vierailija
52/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömyystuella saa opiskella, niin miksi opiskelijoiden pitää opiskella pienen opintorahan turvin ja loput lainalla? 

Koska runsasta opintorahaa nostaneesta sukupolvesta politiikkaan lähteneet päättivät, että heitä nuoremmat eivät tarvitse yhtä hyvää opintotukea.

Vierailija
53/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömyystuella saa opiskella, niin miksi opiskelijoiden pitää opiskella pienen opintorahan turvin ja loput lainalla? 

Koska runsasta opintorahaa nostaneesta sukupolvesta politiikkaan lähteneet päättivät, että heitä nuoremmat eivät tarvitse yhtä hyvää opintotukea.

Mikä sukupolvi on nostanut oikeinpa RUNSASTA opintotukea? Itse opiskelin 2000-luvun alussa ja opintotuki oli silloin luokkaa 250€/kk. 

Vierailija
54/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskella voi niin paljon kuin sielu sietää. Eihän opiskeluun koulua tarvita. Sen kun avaa netin ja alkaa opiskella. Tai menee vaikka kirjastoon lainaamaan ihan oikean kirjan aiheesta, josta haluaa oppia lisää. Itse opiskelin juuri videoeditointia nettikurssilla ihan ilman mitään suoritusmerkitöjä. Ei kiinnosta työkkäria lainkaan. 

Tätä teen minäkin. Netti on täynnä erilaisia opintokokonaisuuksia ihan maksutta, osa on yliopistotasoa eikä suomalaiset kunnat saa mitään tietoa siitä, opiskelenko berliiniläisen yliopiston avoimia opintoja ja saan niistä jopa suoritusmerkinnän. Jos ja kun joskus tarvitsen ko. asioista dokumenttia, voin suorittaa samat opinnot suomeksi, osaanhan jo asian.

Vierailija
55/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että opiskelija on opiskelija. Mutta kun kaikki kansalaisopiston ja avoimen yliopiston kurssit on paha asia, niin joku järki tähän hommaan. 

Itse opiskelen kirjallisuutta avoimessa ihan omaksi huviksi. Pitää vaan jättää tenttiminen tulevalle työjaksolle, ettei hommasta jää jälkiä.

Sehän on täysin järkihommaa, että harrastusluonteista opiskelua ei kustanneta verovaroin. Ei minullekaan siitä makseta, että käyn pilateksessa tai pelaamassa padelia. 

Tajuatko, että työtön ei saa opiskella mitä haluaa edes omalla kustannuksellaan. Vaikka se ei haittaisi työnhakua, niin joku viranomainen voi todeta, että se haittaa, joten ei saa.

Todellakin saa. Mikään ei estä työttömän opiskelua omalla kustan

Ei saa. noin neljä vuotta sitten olisin mennyt opiskelemaan 1,5 vuodeksi, mutta te-toimisto torppasi koko idean, koska alalla oli paljon työttömyyttä. Minulle olisi ollut vielä työpaikkakin sitten valmiina odottamassa, mutta en saanut lupaa, koska alalla paljon työttömyyttä.

Vierailija
56/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin tahtoisin käyttää ajan samalla vaivalla siihen että saan opintopisteitä ja aineesta riippuen muodollisen pätevyyden. Toisekseen kaikissa opinto-oppaissa ei kerrota, mitä artikkeleita opintomateriaaleihin sisältyy. Kolmannekseen on erikoista, että sinusta opetuksella ei ole mitään arvoa. Siis sillä että saa palautetta ja on joku joka jakaa asiantuntemustaan. Neljännekseen miksi opiskelun pitää olla täysin epäsosiaalista, jos muidenkaan harrastusten ei tarvitse olla? Miksi on ilman muuta ok käydä kirkonmäellä juomassa päiväkaljaa, mutta avoimen kurssi on vaaraksi työllistymiselleni? 

Vierailija
57/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin, että opiskelija on opiskelija. Mutta kun kaikki kansalaisopiston ja avoimen yliopiston kurssit on paha asia, niin joku järki tähän hommaan. 

Itse opiskelen kirjallisuutta avoimessa ihan omaksi huviksi. Pitää vaan jättää tenttiminen tulevalle työjaksolle, ettei hommasta jää jälkiä.

Sehän on täysin järkihommaa, että harrastusluonteista opiskelua ei kustanneta verovaroin. Ei minullekaan siitä makseta, että käyn pilateksessa tai pelaamassa padelia. 

Tajuatko, että työtön ei saa opiskella mitä haluaa edes omalla kustannuksellaan. Vaikka se ei haittaisi työnhakua, niin joku viranomainen voi todeta, että se haittaa, joten ei saa.

Todellakin saa. Mi

Torppasivat miten? Tulivat repimään sinut pois luennolta vai miten se torppaus käytännössä tapahtui? 

Vierailija
58/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllisyys- ja työttömyyspolitiikkaa hoitavat päättäjät, joilla vain harvalla on kokemusta oikeista työmarkkinoista ja työttömänä olemisesta. Kun itsellä on päivästä toiseen suu kampaviinereitä täynnä, on helppo nähdä työttömät piiskalla ojennettavina laiskamatoina tai luusereina.

Vierailija
59/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on ilman muuta ok käydä kirkonmäellä juomassa päiväkaljaa, mutta avoimen kurssi on vaaraksi työllistymiselleni? 

Miksi kuvittelet jotain tuollaista? Sinä saat työttömänä suorittaa vaikka 100 avoimen yliopiston kurssia. Kukaan ei tule estämään. Ainut ehto on se, että kustannat itse opintosi tai vaihtoehtoisesti opiskelet siten, että opintopistekertymä on alle 5op/kk. 

Vierailija
60/309 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sukupolvi on nostanut oikeinpa RUNSASTA opintotukea? Itse opiskelin 2000-luvun alussa ja opintotuki oli silloin luokkaa 250€/kk. 

Otapa selvää, millainen opintotuki oli sitä ennen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme