Minusta on järjetöntä, että työtön ei saa opiskella!
Edes sellaisia opintoja, jotka eivät ole paikkaan ja aikaan sidottuja eivätkä estä vastaanottamasta työtä (koominen termi tällä hetkellä tuokin).
Itse sain luvan suorittaa 2 kk kestävät verkko-opinnot ja niiden loppumisen jälkeen saan ainoastaan pyöritellä peukaloita vaikka keksisin hyödyllisempääkin tekemistä.
Kommentit (309)
Minä opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon opintolainalla. En saanut edes asumistukea. Enkä opintotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan estä sitä kunhan maksat elämisesi itse kuten muutkin aikuiset teemme.
Mutta olen siinä samaa mieltä että yksi hallituksen harvoista huonoista uudistuksista että aikuisopiskelusta leikataan. Esim veljeni sai aikoinaan yllättävän suuren aikuisopiskelija-tuen vaikka asui vanhempien luona vielä. Oli automekaanikko joka ei mistään saanut töitä, opiskeli aikuisena hitsariksi ja nyt oikein mukava palkka ja töitä riittää.
Millä maksan elämiseni, kun tässä maassa ei ole mulle töitä tarjolla, olen käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet ja opintolainaakin on maksamatta vaikka kuinka paljon?
Ap
ja nyt sitten kinuat muilta rahaa
Ja yritän osaamistani kehittämällä päästä tilanteeseen, jossa ei tarvitsisi kinuta. En mä nyt huvikseni halua opiskella vaan siksi, että työllistyisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon opintolainalla. En saanut edes asumistukea. Enkä opintotukea.
Ei voi saada opintolainaa, jos ei saa opintorahaa, aikuiskoulutustukihan on nyt lakkautettu.
"Voit saada opintolainan valtiontakauksen, jos saat Kelasta opintorahaa tai Työllisyysrahastolta aikuiskoulutustukea."
Saa opiskella kunhan opintopistekertymä on keskimäärin alle 5 op/kuukausi. Itse opiskelin avoimessa yliopistossa työttömänä ja rehellisesti ilmoitin opinnoista TE-toimistolle eikä työttömyyspäiväraha loppunut tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömyystuella saa opiskella, niin miksi opiskelijoiden pitää opiskella pienen opintorahan turvin ja loput lainalla?
Koska päätoimiset opiskelijat ovat tutkinto-opiskelijoita ja se on ihan eri asia kuin lisäkoulutuksen hankkiminen.
Ap
Nyt olet erittäin väärässä. Voit olla tutkinto-opiskelija olematta päätoiminen opiskelija ja toisaalta voit olla päätoiminen opiskelija olematta tutkinto-opiskelija. Iso osa lisäkoulutuksista on päätoimista opiskelua ja iso osa työttömistä unohtaa sen, että jo on 6kk ennen työttömäksi päätymistään opiskellut mitä tahansa, niin se katsotaan sivutoimiseksi vielä työttömänäkin ja sitä saa rauhassa jatkaa. Opiskele siis jo töiden ohessa, silloin voit jatkaa sitä juuri niin pitkään kuin haluat.
Ehkä kannattaa vaan yrittää työllistyä niillä jo plakkarissa olevilla tutkinnoilla.
Joo. Ei ole kyllä mitään järkeä. Etenkin jos jollain on esim. jonkun tutkinnon suorittaminen kesken, suoritettu vähintään puolet, niin työkkärin pitäis ennemminkin pakottaa suorittamaan se loppuun, että työllistyminen paranisi. Toki eri asia sitten jos opiskeluala on joku indokiinan arkelogian vinkuhistoria, jolle ei löydy töitä kuitenkaan.
Saat opiskella työttömänä niin paljon kuin haluat. Mistä keksit, että opinnot on kielletty ja kuka ne kieltää, hakeeko poliisi pois luennolta?
Totta kai saa, mutta omalla kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, että opiskelija on opiskelija. Mutta kun kaikki kansalaisopiston ja avoimen yliopiston kurssit on paha asia, niin joku järki tähän hommaan.
Itse opiskelen kirjallisuutta avoimessa ihan omaksi huviksi. Pitää vaan jättää tenttiminen tulevalle työjaksolle, ettei hommasta jää jälkiä.
Sehän on täysin järkihommaa, että harrastusluonteista opiskelua ei kustanneta verovaroin. Ei minullekaan siitä makseta, että käyn pilateksessa tai pelaamassa padelia.
En millään viitsisi alkaa kodittomaksi muutaman opintopisteen takia. Toisaalta sillä voisi tehdä jonkun julkisen kannanoton..
Enkä ole pyrkimässä tutkinto-opiskelijaksi, joten tuo vertaus ei sovi nyt tähän.
Ap
Jos ne muutama opintopiste ovat oikeasti ratkaisevassa roolissa työllistymisen kannalta, haet työkkäristä oikeutta omaehtoiseen opiskeluun. Myöntävät tuen, mikäli opiskelu aidosti edistää työllistymistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan estä sitä kunhan maksat elämisesi itse kuten muutkin aikuiset teemme.
Mutta olen siinä samaa mieltä että yksi hallituksen harvoista huonoista uudistuksista että aikuisopiskelusta leikataan. Esim veljeni sai aikoinaan yllättävän suuren aikuisopiskelija-tuen vaikka asui vanhempien luona vielä. Oli automekaanikko joka ei mistään saanut töitä, opiskeli aikuisena hitsariksi ja nyt oikein mukava palkka ja töitä riittää.
Millä maksan elämiseni, kun tässä maassa ei ole mulle töitä tarjolla, olen käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet ja opintolainaakin on maksamatta vaikka kuinka paljon?
Ap
sitten sulla on jo tutkintoja vaikka jakaa muillekin ja voit olla työtön. Jätä se opintopaikka ensimmäistä tutkintoa haluavalle.
Mikäs on ap:n nykyinen koulutus ja mikä on se lisäkoulutus, jolla mukamas saisit töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, että opiskelija on opiskelija. Mutta kun kaikki kansalaisopiston ja avoimen yliopiston kurssit on paha asia, niin joku järki tähän hommaan.
Itse opiskelen kirjallisuutta avoimessa ihan omaksi huviksi. Pitää vaan jättää tenttiminen tulevalle työjaksolle, ettei hommasta jää jälkiä.
Sehän on täysin järkihommaa, että harrastusluonteista opiskelua ei kustanneta verovaroin. Ei minullekaan siitä makseta, että käyn pilateksessa tai pelaamassa padelia.
Tajuatko, että työtön ei saa opiskella mitä haluaa edes omalla kustannuksellaan. Vaikka se ei haittaisi työnhakua, niin joku viranomainen voi todeta, että se haittaa, joten ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ei ole kyllä mitään järkeä. Etenkin jos jollain on esim. jonkun tutkinnon suorittaminen kesken, suoritettu vähintään puolet, niin työkkärin pitäis ennemminkin pakottaa suorittamaan se loppuun, että työllistyminen paranisi. Toki eri asia sitten jos opiskeluala on joku indokiinan arkelogian vinkuhistoria, jolle ei löydy töitä kuitenkaan.
Olin merkonomi ja opiskelin työttömyyetuudella itseni tradenomiksi. Ei mitään ongelmaa. Tapahtui pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko, että työtön ei saa opiskella mitä haluaa edes omalla kustannuksellaan. Vaikka se ei haittaisi työnhakua, niin joku viranomainen voi todeta, että se haittaa, joten ei saa.
Todellakin saa. Mikään ei estä työttömän opiskelua omalla kustannuksella. Älä jaksa jauhaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihän kukaan olisi opiskelija silloin vaan kaikki olisi työttömiä paremmilla tuloilla
Tutkinto-opiskelijat on taas asia erikseen, mutta lisäkoulutuksen kieltäminen on minusta lyhytnäköistä ja hölmöä.
Ap
Kuka sinua on kieltänyt? Työtön saa opiskella ihan niin paljon kuin haluaa, vaikka tohtoriksi, mutta hänelle ei makseta opintojen aikana työttömyysetuutta.
Olisihan se hullua, että vuoden töissä ennen opintoja ollut saisi joka kuukausi sellaiset 1300 e työttömyysetuutta ja suoraa lukiosta tulevat joutuisivat tyytymään muutaman satasen opintorahaan.
Tähänkö se perustuu? No eikö olisi fiksumpaa parantaa opintotukea jos opiskelijat kokevat oman tilanteensa eriarvoiseksi. Hölmölän ratkaisu kieltää oman työllistymisen edistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Saa opiskella kunhan opintopistekertymä on keskimäärin alle 5 op/kuukausi. Itse opiskelin avoimessa yliopistossa työttömänä ja rehellisesti ilmoitin opinnoista TE-toimistolle eikä työttömyyspäiväraha loppunut tästä syystä.
Tämä on joku vanha käytäntö. Nykyään kaikki opintokokonaisuudet katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi vaikka opintopisteiden määrä olisi vähäinen. Käytännössä voi suorittaa siis yhden kurssin tai hakuammuntana eri aloilta kaikkea toisiinsa liittymätöntä.
"Päätoimisilla opinnoilla tarkoitetaan avoimessa yliopistossa ja avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettavia opintoja, joiden opintosuunnitelman mukainen kesto on yhdenjaksoisesti tai jaksotettuna yli kolme kuukautta ja laajuus keskimäärin vähintään viisi opintopistettä opiskelukuukautta kohti"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se on kielletty, ettei saa OMALLA kustannuksella opiskella? Linkkiä kehiin, kiitos.
En millään viitsisi alkaa kodittomaksi muutaman opintopisteen takia. Toisaalta sillä voisi tehdä jonkun julkisen kannanoton..
Enkä ole pyrkimässä tutkinto-opiskelijaksi, joten tuo vertaus ei sovi nyt tähän.
Ap