Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta on järjetöntä, että työtön ei saa opiskella!

Vierailija
16.02.2025 |

Edes sellaisia opintoja, jotka eivät ole paikkaan ja aikaan sidottuja eivätkä estä vastaanottamasta työtä (koominen termi tällä hetkellä tuokin).

Itse sain luvan suorittaa 2 kk kestävät verkko-opinnot ja niiden loppumisen jälkeen saan ainoastaan pyöritellä peukaloita vaikka keksisin hyödyllisempääkin tekemistä.

Kommentit (309)

Vierailija
241/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi uliset?

Opiskelijana olet oikeutettu saamaan korotonta opiskelijalainaa valtion takaamana. Sellaista etuutta työtön ei saa. 

Avoimen yliopiston opintoihin ei saa "opiskelijalainaa" (enpä ole tuollaista termiä vielä kuullutkaan) enkä minä sitä muutenkaan saisi, kun olen käyttänyt lähes kaikki opintotukikuukaudet korkeakoulututkintoon. Lainaa ei saa, jos ei ole oikeutettu opintorahaan tai aikuiskoulutustukeen.

Ap

Ok. En ole perehtynyt laina tai kelan tuki termeihin koska minun ei ole tarvinnut sen enempää opiskella kuin kelan tukiakaan käyttää. Aloitin suoraan peruskoulun jälkeen työt perheyrityksessämme ja epäilen vahvasti, että minun tarvitsee koskaan perehtyä työttömyysturva termistöönkään. Onneksi sinä olet käynyt nuo kaikki tuet lävitse ja osasit fiksuna oikaista asio

Niinpä. Miksei ap:kin vaan mene perheensä yritykseen töihin?

Vierailija
242/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka mikä missä kieltää opiskelun?

Silloin vain työttömän status arvo vaihtuu opiskelijan statukseen.

Ilmeisesti kiukuttelet nyt siitä, että työttömällä ja opiskelijalla on erilaiset Kelan tuet ja erilaiset tukijärjestelmät?

Eri tukijärjestelmät ovat täysin ymmärrettäviä.

Väittämäsi, että jokin taho, tai peräti laki kieltäisi työttömän ihmisen vaihtavan statuksensa opiskelijaksi on täysin perätön ja totuuden vastainen.

- De Facto -

Ei vaihdu, jos opiskelee avoimessa yliopistossa. Silloin on työtön työnhakija, jolla on karenssi päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi uliset?

Opiskelijana olet oikeutettu saamaan korotonta opiskelijalainaa valtion takaamana. Sellaista etuutta työtön ei saa. 

Avoimen yliopiston opintoihin ei saa "opiskelijalainaa" (enpä ole tuollaista termiä vielä kuullutkaan) enkä minä sitä muutenkaan saisi, kun olen käyttänyt lähes kaikki opintotukikuukaudet korkeakoulututkintoon. Lainaa ei saa, jos ei ole oikeutettu opintorahaan tai aikuiskoulutustukeen.

Ap

Ok. En ole perehtynyt laina tai kelan tuki termeihin koska minun ei ole tarvinnut sen enempää opiskella kuin kelan tukiakaan käyttää. Aloitin suoraan peruskoulun jälkeen työt perheyrityksessämme ja epäilen vahvasti, että minun tarvitsee koskaan perehtyä työttömyysturva termistöönkään. Onneksi sinä olet käynyt nuo kaikki tuet lävitse ja osasit fiksuna oikaista asio

Taktisesti järkevintä aloittaa työn tekeminen suoraan, eikä tuhlata kahta jopa kolmea vuotta opiskeluun. Itselläni vastaava tilanne ja kolmen vuoden opiskelu olisi tullut maksamaan myös kolmen vuoden palkat eli yli 100 000 euroa. Toki ymmärrän, ettei jokaisella riitä rahkeet työn saamiseen ilman vuosien opiskeluja ja lukuisia työharjoitteluja joten he tarvitsevat niin tukea opiskeluunsa kuin tuettua asumistakin. Onneksi asumisen tuki on peräti niinkin kattava kuin 70% kaikista asumisen kuluista. Luulisi sillä tyhmemmänkin jo pärjäävän 

Vierailija
244/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi uliset?

Ap

Ok. En ole perehtynyt laina tai kelan tuki termeihin koska minun ei ole tarvinnut sen enempää opiskella kuin kelan tukiakaan käyttää. Aloitin suoraan peruskoulun jälkeen työt perheyrityksessämme ja epäilen vahvasti, että minun tarvitsee koskaan perehtyä työttömyysturva termistöönkään. Onneksi sinä olet käynyt nuo

Ehkä ap:lla perhekin on päättänyt elää sosiaalituilla? On paljon sukuja jotka elävät sosiaaliavustuksilla sukupolvesta toiseen. 

Vierailija
245/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kiukuttelet nyt siitä, että työttömällä ja opiskelijalla on erilaiset Kelan tuet ja erilaiset tukijärjestelmät?

Väittämäsi, että jokin taho, tai peräti laki kieltäisi työttömän ihmisen vaihtavan statuksensa opiskelijaksi on täysin perätön ja totuuden vastainen.

- De Facto -

Jospa myös faktojen lisäksi ottaisit esille realiteetit. Vaikkapa 40-vuotias perheenisä, jolla on paperi-insinöörin tutkinto, ja on jo ainakin 15-vuotta toiminut insinöörinä paperitehtaalla. Lisäksi on pari lasta elätettävänä ja pienempituloinen vaimo. Paperitehtailta irtisanottu paljon porukkaa, ja on epätodennäköistä, että ko.

Vain 8 viikkoa?

Sehän on niille pikkupaskiaisille ihan oikein 👍

Vierailija
246/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on RKP-stalinistinen Suomi-

jossa kansa kielletään opiskelemasta jos saa  esim kela tai TE-fasistitoimistojen tukia.

Kansa siis estetään parantamasta omaa tilannettaan- vaikka siitä pitäisi oikeasti palkita jos opiskelee- koska sehän hyödyttääisi koko valtiota kun ihmiset oppivat enemmän.

Vierailija
247/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi uliset?

Ap

Ok. En ole perehtynyt laina tai kelan tuki termeihin koska minun ei ole tarvinnut sen enempää opiskella kuin kelan tukiakaan käyttää. Aloitin suoraan peruskoulun jälkeen työt perheyrityksessämme ja epäilen vahvasti, että minun tarvitsee koskaan perehtyä työttömyysturva termistöönkään. Onneksi sinä olet käynyt nuo

Kyllä hän voi vaikka siivous yritykseenkin töihin mennä. Onhan niissäkin ihan kilpailukykyinen palkkaus valtion maksamaan 596€ työttömyys avustukseen nähden. 

Vierailija
248/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On järjetöntä, että ihminen ei voi työmarkkina-asemaansa parantaakseen opiskella uutta ammattia. 

Jos on esimerkiksi nuorena tullut opiskelleeksi ammatin, joka ei enää työllistä, pitäisi olla mahdollista vaihtaa paremmin työllistävälle alalle. Suomeen tarvittaisiin myös enemmän muuntokoulutuksia.

Vierailija
249/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömyystuella saa opiskella, niin miksi opiskelijoiden pitää opiskella pienen opintorahan turvin ja loput lainalla? 

Olen kolmekymppinen ja työttömyystuella tietenkin, koska kaikki yli 25 vuotiaat työttömät ovat lähtökohtaisesti työmarkkinatuella.

Aloitin opiskelut tuossa pari vuotta sitten, koska haluan töitä. ensin piti mennä TE-toimiston kautta työvoimakoulutukseen, mutta työkkäri ei hoitanut asiaa nopeasti niin menin omaehtoisena opiskelijana kouluun. Tossa oli hyvää se että vaikka en saa sitä 9e/päivä, niin saan kuitenkin koulussa syödä ilmaiseksi lounaan päivittäin..

Vierailija
250/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- De Facto -

Ei vaihdu, jos opiskelee avoimessa yliopistossa. Silloin on työtön työnhakija, jolla on karenssi päällä.

Miten nii karenssi päällä. oma kaveri aloitti opiskelut avoimen yliopiston psykologia kurssin ja ihan normaalisti sillä on kaikki asiat eikä mitää karenssia.

Vierailija
251/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- De Facto -

Miten nii karenssi päällä. oma kaveri aloitti opiskelut avoimen yliopiston psykologia kurssin ja ihan normaalisti sillä on kaikki asiat eikä mitää karenssia.

Niin. Yhden lyhyen kurssin. 

Vierailija
252/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pienemmät tuet sekä avustukset ovat, sitä enemmän ne kannustavat ihmisiä ottamaan itse vastuun itsestään.

Suomessa lait ja asetukset pohjautuva siihen, että lähtökohtaisesti yksilöllä on velvollisuus huolehtia itse toimeentulostaan ja tuet ovat vaivaisia ja vähälahjaisia varten.

Harmillisesti vain näiden vaivaisten ja vähälahjaisten määrä on räjähdysmäisesti lisääntynyt joten näitä vaivaistukia on jo jouduttu kohtuullistamaan veronmaksajien kantokyvyn mukaisesti hieman alaspäin.

Onneksi ulkomailta löytyy kuitenkin vielä työkykyisiä ja työhaluisia henkilöitä jotka mm perustavat pitserioita ym joiden avulla tätä kasvavaa kotimaista loisiaporukkaa kyetään elättämään.

Vierailija
253/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pienemmät tuet sekä avustukset ovat, sitä enemmän ne kannustavat ihmisiä ottamaan itse vastuun itsestään.

Suomessa lait ja asetukset pohjautuva siihen, että lähtökohtaisesti yksilöllä on velvollisuus huolehtia itse toimeentulostaan ja tuet ovat vaivaisia ja vähälahjaisia varten.

Harmillisesti vain näiden vaivaisten ja vähälahjaisten määrä on räjähdysmäisesti lisääntynyt joten näitä vaivaistukia on jo jouduttu kohtuullistamaan veronmaksajien kantokyvyn mukaisesti hieman alaspäin.

Onneksi ulkomailta löytyy kuitenkin vielä työkykyisiä ja työhaluisia henkilöitä jotka mm perustavat pitserioita ym joiden avulla tätä kasvavaa kotimaista loisiaporukkaa kyetään elättämään.

Hienosti osasit kommentoida täysin ohi aiheen. Taitolaji kai sekin :D

Ap

Vierailija
254/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömyystuella saa opiskella, niin miksi opiskelijoiden pitää opiskella pienen opintorahan turvin ja loput lainalla? 

Olen kolmekymppinen ja työttömyystuella tietenkin, koska kaikki yli 25 vuotiaat työttömät ovat lähtökohtaisesti työmarkkinatuella.

Aloitin opiskelut tuossa pari vuotta sitten, koska haluan töitä. ensin piti mennä TE-toimiston kautta työvoimakoulutukseen, mutta työkkäri ei hoitanut asiaa nopeasti niin menin omaehtoisena opiskelijana kouluun. Tossa oli hyvää se että vaikka en saa sitä 9e/päivä, niin saan kuitenkin koulussa syödä ilmaiseksi lounaan päivittäin..

Rispect 🙂👍 ihminen joka pyrkii elämässään eteenpäin vaikka vaikeuksienkin kautta on arvostettava ihminen. Onnea ja menestystä sinulle elämääsi.

Vierailija
255/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On järjetöntä, että ihminen ei voi työmarkkina-asemaansa parantaakseen opiskella uutta ammattia. 

Jos on esimerkiksi nuorena tullut opiskelleeksi ammatin, joka ei enää työllistä, pitäisi olla mahdollista vaihtaa paremmin työllistävälle alalle. Suomeen tarvittaisiin myös enemmän muuntokoulutuksia.

Kyllä ihminen voi. Ei mikään estä.

Mistä olet saanut päähäsi ajatuksen, että opiskelu olisi jossakin tai jonkin tahon kieltämä?

Kyllä minä uskon, että työtön voi kehittyä. Kehittyyhän syöpäkin.

Vierailija
256/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti osasit kommentoida täysin ohi aiheen. Taitolaji kai sekin :D

Ap

Ehkä hän tarkoitti, että sinunkin elättämiseesi tarvitaan uutteria espoolaismiehiä noin 60 tuhatta lisää joka vuosi?

Vierailija
257/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mä osallistuin 5kk kestävään työvoima koulutukseen. Sain siitä 50 opintopistettä. Sain jatkaa 6kk omaehtoista opiskelua. Sykin aloittamani tutkinnon loppuun ja menin töihin.

Korjaan sen verran että  hait eka töihin ja menit sen jälkeen vasta kun työnantaja suostui sut palkkaamaan. 

Vierailija
258/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet saanut päähäsi ajatuksen, että opiskelu olisi jossakin tai jonkin tahon kieltämä?

Mene nyt vttuun jo jankkaamasta tätä "ei kukaan kiellä" -mantraasi. Kokeile vaikka työntekoa välillä.

Ap

Vierailija
259/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua kehittyä joten esim. siksi en mene  opiskelemaan ja sun on vain hyväksyttävä se ja opittava elämään sen asian kanssa :) t:eri

Vierailija
260/309 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Itse sain luvan suorittaa 2 kk kestävät verkko-opinnot ja niiden loppumisen jälkeen saan ainoastaan pyöritellä peukaloita vaikka keksisin hyödyllisempääkin tekemistä.*

Kekseliäänä et kuitenkaan keksi mitään niin hyödyllistä tekemistä jolla elättäisit itse itsesi? Ketä tai mitä tuo keksimäsi hyödyllinen tekeminen hyödyttää? Ilmeisesti ei ainakaan yhteiskuntaa koska edelleenkin tarvitsisit valtion rahoitusta elääksesi? Ihan vain näin mielenkiinnosta, että miltä se tuntuu olla hyödytön ihminen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan