Minusta on järjetöntä, että työtön ei saa opiskella!
Edes sellaisia opintoja, jotka eivät ole paikkaan ja aikaan sidottuja eivätkä estä vastaanottamasta työtä (koominen termi tällä hetkellä tuokin).
Itse sain luvan suorittaa 2 kk kestävät verkko-opinnot ja niiden loppumisen jälkeen saan ainoastaan pyöritellä peukaloita vaikka keksisin hyödyllisempääkin tekemistä.
Kommentit (309)
1/10 virkailijasta eivät osaa neuvoa asian suhteen. Loput eivät tiedä, osaa, edes kertoa mistä saat oikeaa ja tarkkaa, vesitiivistä tietoa.
Minulla oli vuosia sitten keskustelu työkkärin kanssa, kun lomautukset uhkasivat ja olin samaan aikaan tekemässä YAMK-tutkintoa. Työkkärin muija oli sitä mieltä etten saa ansiosidonnaista jos en koulua ensin lopeta. Kirjoitin kuitenkin omalle kansanedustajalleni, joka sitten hommasi minulle vastauksen sekä työ- että opetusministeriöstä. Pääsääntö tuossa tapauksessa oli, että minun piti osoittaa, että opiskelut olivat edenneet suunnitellusti silloin kun olin töissä ja olihan ne. Oli työkkärin muijalla ilme kun esittelin sille saamiani sähköposteja. No sain jostain ennakkopäätöksen, että saisin ansiosidonnaisen lomautuksen ajalta, jota tosin ei sitten koskaan tullut.
Suomi
EUn mukaan jokaisen pitäs saada minimi 1500 eur per kk tukia täällä- koska EUn kallein ja ankein maa olosuhteiltaan
Sama joka virastossa melkein meille vähävaraisille ei anneta tietoa
Vierailija kirjoitti:
eihän kukaan olisi opiskelija silloin vaan kaikki olisi työttömiä paremmilla tuloilla
Kyllä hieman järkevämpiäkin sääntöjä voi tehdä. Hieman eri asia perheellinen 40-vuotias opiskelija, kun 20-vuotias lapseton sinkku.
Vai mitäs mietit siitä, että aikoinaan vuonna 2010 pakotettiin jo ennestään ulosotossa oleva ottamaan opintolainaa. Oli 2 lasta elätettävänä ja tulot sen 200 € opintotukea ainoastaan. Velat olivat muodostuneet jo vuosia sitten ja kyse tonneista ei satasista.
Ai mitäs opiskelee tuossa iässä? Vedä käteen! Oli ollut ennen tuota ihan kokopäivätyössä lähes 20 vuotta, joten ihmettelijät voi vetää parrun hanuriin.
Opinnot kokopäiväisiä, joten jos olisi käynyt tuolloin töissä, olisi ollut pois kotoa lähes kellon.
ympäri.
Oli siis pakko ottaa lainaa, jotta sai sen minimin, mitä työttömätkin saa kasaan. Ja Hehheh joku vanhempi harppu sanoi että tuollainen käytäntö on nyt tullut, jotta ei olisi epäoikeudenmukainen muka niitä kohtaan, joilla puhtaat luottotiedot ja joutuu ottamaan lainaa. Nauroin jo silloin että oletko tosissasi? Oli kuulemma tosissaan.
Ai niin tuolloin ei saanut pankista lainaa jos ei luottotietoja, mutta ystävällisesti Helsingin kaupunki tarjosi lainaa toimeentulotuen sijaan! Hurraa! Tosi reilua!
Kummallisesti tuo sääntö oli poistunutkin heti melkein 2010 jälkeen ja rohkenen epäillä, että olisi sovellettu kaikkiin tuolloinkaan?
Vihje: Gang stalking ja rikokset erään naisen kimpussa vuosikymmeniä! Tahallista taloudellisen tappion aiheuttamista sekä törkeitä rikoksia liittyen mm. terveyteen. Ehkä jotkut kuulleet tapauksesta?
Ai niin ja jos nut ihan mielipidettä halutaan niin toki ei ole järkevää antaa nuorille opiskelijoille opinnot TT tukea vastaan, ei edes silloin, jos on pieniä velkoja ulosotossa. Eikö tuollainen sääntö joskus ollutkin, jotta jotkut ei laittaisi tahalleen 100 € puh. laskua ulosottoon ja yrittäisi saada lainavapaat opiskelut Mut hei, olisko vähön eroa siinä, mikä on velkatilanne, mikä on ikä ja perhetilanne?
Eikö oikeasti saa esim. käydä Avoimen kursseja jos on työtön?
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ilman lupaa, tai voi menettää työttömyystuet. Lupa taas on harkinnanvarainen, eli riippuu virkailijasta ja vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihän kukaan olisi opiskelija silloin vaan kaikki olisi työttömiä paremmilla tuloilla
Kyllä hieman järkevämpiäkin sääntöjä voi tehdä. Hieman eri asia perheellinen 40-vuotias opiskelija, kun 20-vuotias lapseton sinkku.
Vai mitäs mietit siitä, että aikoinaan vuonna 2010 pakotettiin jo ennestään ulosotossa oleva ottamaan opintolainaa. Oli 2 lasta elätettävänä ja tulot sen 200 € opintotukea ainoastaan. Velat olivat muodostuneet jo vuosia sitten ja kyse tonneista ei satasista.
Ai mitäs opiskelee tuossa iässä? Vedä käteen! Oli ollut ennen tuota ihan kokopäivätyössä lähes 20 vuotta, joten ihmettelijät voi vetää parrun hanuriin.
Opinnot kokopäiväisiä, joten jos olisi käynyt tuolloin töissä, olisi ollut pois kotoa lähes kellon.
ympäri.
Oli siis pakko ottaa lainaa, jo
Tein siis sopimuksen lainasta kun olin varmistunut että TT tukea ei tipu kun olin opiskelija ettei ollut sellainen tilanne, missä pakotetaan lainaa ottamaan vaan niiden, jotka ei sano, en suostu tuollaiseen.
Tiesin kyllä että enpä ala lainaksi elämään kauan. Pari kk otin lainaa ja sitten lopetin opinnot ja ryhdyin työttömäksi. Johan virtasi rahaa ovista ja ikkunoista ilman lainaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömänä harrastaa opiskelua liian paljon, menettää työttömyystuet. Harrastusluonteisesti opiskelevan työttömän pitää pystyä pyydettäessä todistamaan, että opiskelun lisäksi jokaiseen päivään jää vähintään 8 tuntia hereilläoloaikaa, jolloin ei tee muuta kuin kirjoittaa työhakemuksia. Eli vaikka niitä töitä ei ollut, niille piti jättää se "työlle kuuluva" aika. Sitä ei saa käyttää edes harrastusluonteiseen opiskeluun. Turha on selittää, että opiskelun voisi jättää vaikka kokonaan tauolle, jos töitä saa.
Ei tuo aivan pidä paikkaansa. Opinnot on mitoitettu ja pisteytetty, niiden mukaan voi laskea työmäärän. Yksi opintopiste tarkoittaa 27 tuntia opiskelijan työtä, ja 5 opintopistettä tekee silloin 135 tuntia. Periaatteessa tuon määrän pystyy opiskelemaan kuukaudessa ja silti jää 8 tuntia lepoon ja 8 tuntia työnhakuun. Mutta sekään ei jostain syystä aina käy, vaikka joskus kuitenkin käy. Kun ei tästä ole yksiselitteistä sitovaa ohjetta, vaan päätöksissä voi käyttää virkailijan mielivaltaa.
Eikö tähän olisi hyvä saada jokin yhtenäinen ohje? Esimerkiksi juuri tuo, että saisi tehdä ilman virkailijan harkintaa tuon 5 op kuukaudessa. Kun korkeakouluopinnoissa on valmiiksi mitoitettu työmäärä, niin tuohan on selkeä juttu. Vähentäisi myös virkailijoiden työtä.
Kansalaispalkka poistaisi tämänkin ongelman. Ei tarvitsisi olla niin monenlaisia tukia ja rajoituksia.
Oi ei. Koskeeko tuo myös kansalaisopistoa? Olen käynyt jo pari vuotta espanjan kurssilla. Nyt kun jäin työttömäksi, ajattelin että olisi aikaa opiskella vähän enemmän espanjaa. Tietysti haen töitäkin.
Itse ajattelin kokeilla tt-tuella kun sain kuitenkin jo karenssin
Vierailija kirjoitti:
Oi ei. Koskeeko tuo myös kansalaisopistoa? Olen käynyt jo pari vuotta espanjan kurssilla. Nyt kun jäin työttömäksi, ajattelin että olisi aikaa opiskella vähän enemmän espanjaa. Tietysti haen töitäkin.
Katso Suomi.fi-sivun ohje. Minä tulkitse että se koskee kaikkea opiskelua työttömänä, lupa pitää olla. Mutta kansalaisopistokurssille luulisi ainakin saavan luvan helpommin kuin avoimeen yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Niin, no miksi opiskelijalla pitää olla kurjempaa kuin joutilaana oleskelevalla? Eikö siitä pitäisi paremminkin "palkita" jotenkin että kehittää itseään ja saattaa sitten jopa saada töitä?
Kyllä musta oli ok olla nuorena köyhä opiskelija. Asuin kimppakämpässä. Nyt vanhana ja sairaana on pikkasen eri homma, jos meinaa toimintakykyisenä säilyä. Nuorena olin ainakin minä huomattavasti joustavampi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vuosia sitten keskustelu työkkärin kanssa, kun lomautukset uhkasivat ja olin samaan aikaan tekemässä YAMK-tutkintoa. Työkkärin muija oli sitä mieltä etten saa ansiosidonnaista jos en koulua ensin lopeta. Kirjoitin kuitenkin omalle kansanedustajalleni, joka sitten hommasi minulle vastauksen sekä työ- että opetusministeriöstä. Pääsääntö tuossa tapauksessa oli, että minun piti osoittaa, että opiskelut olivat edenneet suunnitellusti silloin kun olin töissä ja olihan ne. Oli työkkärin muijalla ilme kun esittelin sille saamiani sähköposteja. No sain jostain ennakkopäätöksen, että saisin ansiosidonnaisen lomautuksen ajalta, jota tosin ei sitten koskaan tullut.
Nyt kaikki kirjoittamaan kansanedustajille.
Toki järjetöntä, mutta myös hieman kaksipiippuinen juttu. Jos työttömyystukea saisi opiskellessa niin miksi kukaan olisi "opiskelijana". Tehtäisiin tutkinto ollessa työttömänä työnhakijana ja sitten mentäisiin sisälle lähes valmiilla tutkinnolla.
Vierailija kirjoitti:
Suomi
EUn mukaan jokaisen pitäs saada minimi 1500 eur per kk tukia täällä- koska EUn kallein ja ankein maa olosuhteiltaan
Ostelen paljon suoraan ulkomailta omien kanavien kautta. Eikä haittaa kun suomi saa tästä 0 €
Kyllä suomi äkkiä köyhtyisi ennestään, jos opiskellessa saisi työttömyyskorvausta, opiskellessa saadaan opintotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ilman lupaa, tai voi menettää työttömyystuet. Lupa taas on harkinnanvarainen, eli riippuu virkailijasta ja vaihtelee.
Lupa ei riipu virkailijasta, ihan laista ne nappaa luvan ehdot.
Ei riitä. Etu voidaan evätä silti.
Aivan mielivaltaista menoa.