Kaupan kassan palkka vs lehtorin palkka
Iltapäivälehdessä kaupan kassa kertoi saavansa palkkaa bruttona 3300€ ja nettona 2400€. Millä koulutuksella?
Olen kohta kuusikymppinen pätevä lehtori ja tienaan ylitunneilla 4100€ ja käteen 3000€. Jos kassa perustelee palkallaan palkankorotuksia ja tienaa vain 600€ vähemmän käteen kuin minä yliopistokoulutuksella, paljonko meille pitäisi maksaa. Kyllä sitä taas tajusi olevansa palkkakuopassa.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain vastikään oli juttua lentoaseman turvatarkastajista. Jutun mukaan näille parille tarkastajalle jäi käteen 2500 euroa. Koulutusta ei tarvita. Minulle jää sosiaalityöntekijänä 200 euroa enemmän...
Mikäli lentoaseman turvatarkastaja tekee virheen, kuolleita voi tulla satoja. Sosiaalityöntekijän virhe johtaa yleensä yksittäisiin kuolonuhreihin.
Niin ja se sosiaalityöntekijä ei ole vastuussa vaan se asiakas itse.
Jos skannerista menee läpi pommi, niin aivan varmasti kaivetaan nauhalta ja tarkastetaan kuka istui skannerilla ja pitikö se huomata.
Sosiaalityöntekijä tekee työtään viranomaisen virkavelvollisuudella ja kantaa sen mukanaan tuoman vastuun.
Mulla on kolme valitusta meneillään, joihin ei saa vastuussa olevan viranomaisen nimeä millään. Lisäksi olen tehnyt tästä meiningistä jo valituksen EU tasolle.
Että älä jauha paskaa mistään vastuusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein sä olet öisin ja viikonlpppuisin töissä? Ilman lisiä kapankassan palkka on niin pieni, ettei sillä elä.
Joka ilta ja viikonloppu. Suunnittelen tunteja ja korjaan kokeita.
Sata varmasti et korjaa kokeita joka ilta ja viikonloppu.
Mulla on yläkoulussa 230 oppilasta. Koko lailla joka viikonloppu joko laadin tai korjaan kokeita.
koululta pääsen kello 15.45, kotona olen kello 17. Silloin en jaksa enää kokeita mutta tunteja suunnittelen.
T kielten ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö julkisen puolen työntekijät tosiaan tiedä mistä se raha heidän palkkaansa tulee?
Lehtorit eivät ainakaan tunnu ymmärtävän.
Parissa amkissa töissä olleena minulle on syntynyt vaikutelma että lehtorit ovat ihan oma rotunsa jotka tietävät koulun käytyään omalta alaltaan kaiken paremmin kuin vuosien käytännön työkokemuksen omaava alan ammattilainen. Koin sen huvittavana.
Teen kaupassa 22h/vk ja hoidan vanhuksia 9h/vk. Käteen jää 2400€.
Arvostan itse sitä, ettei tarvi työstä stressata yhtään ja voimia jää kodin hoitamiseen sekä omiin harrastuksiin.
Jokainen rakentaa oman polun. Itse valitsin nyt huolettoman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassa elämän urana tai opettajana on oma valinta. Mä valitsisin noista opettajan koska kaupan kassa on koiran virka.
Miettikää, että tällaiset ihmiset opettaa meidän lapsia. Toivottavasti et lapsille puhu näin. Jonkun vanhempi voi olla tuollaisessa "koiran virassa".
Älä huoli. En opeta ketään. Kyseessä oli mielipiteeni työn kuvasta. Pahoittelut jos loukkasin.
Vierailija kirjoitti:
Moni kaupan kassa on tuleva opettaja. Mitäs siihen sanot?
Joku kaupan kassa on ollut tuleva pääministeri. Ei sillä, joku opettaja on ollut tuleva presidentti.
Kuulostaa kliseeltä, mutta kyllä jokainen duuni on tärkeä, ja niillä jotka oppivat arvostamaan muutakin kuin omaa näkökulmaansa on mahdollista kehittyä eteenpäinkin.
Lehtorin työ on helppoa. Ei vastuuta ja hurjan pitkät lomat. Neljäsosa vuodesta lomaillaan. ei tarvitse myöskään uutta oppia koko ajan kuten muissa akateemisissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon kassa saa painaa vuorotyötä yli 3000 euron palkkaan.
Eikös tuo opettajan palkka ole suhteutettu myös lomiin? Eli jaettu myös kesäkuukausille? Todellisuudessa palkkasi on siis suurempi. Sinä et todellakaan ole missään palkkakuopassa. Naurettava väite.
Duunitori:
"Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Myyjä on 2 623 euroa kuukaudessa. Palkka oli yksityisellä sektorilla 2 623 € (12484 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin"
Olen myös myyjä. Koulutuksena insinööri ja palkkaa tuplat, joten olisikohan tuossa tilastoharhaa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassa elämän urana tai opettajana on oma valinta. Mä valitsisin noista opettajan koska kaupan kassa on koiran virka.
Niin, jo 70-luvulla syntyneet ovat voineet opiskella. Aiemmin se ei ollutkaan itsestäänselvää. Kassaäitini lähti kotoa jo 16-vuotiaana ja koulutuksena oli merkantti. Hän olisi päässyt toimistoonkin töihin, mutta tarttui ekaan työpaikkaan. Jo parikymppisinä vanhemmillani oli ok-talo ja isäni kaivoi pihalle lapiolla 10 metrin kaivon ja myöhemmin remontoi ja laajensi talon. Edellä mainitut hommat jäisivät monelta lehtorilta tekemättä.
Jäisi varmasti monelta kaupan kassaltakin. Ihan kivoja tarinoita, mutta ei vaan liity mitenkään aiheeseen.
Kaupat auki vain arkisin klo 8 - 16, niin loppuu kateus kassojen palkkoja kohtaan? Siitä se vasta valitus syntyisi, kun asiakkaat eivät pääsisi ostoksille.
Vuorotyö on aina riski työntekijän terveydelle ja jokainen sitä tekevä on haittalisänsä ansainnut. Jos joku ei tätä ymmärrä, hän ei taatusti ole koskaan tehnyt vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kaupan kassa on ollut tuleva pääministeri. Ei sillä, joku opettaja on ollut tuleva presidentti.
Kuulostaa kliseeltä, mutta kyllä jokainen duuni on tärkeä, ja niillä jotka oppivat arvostamaan muutakin kuin omaa näkökulmaansa on mahdollista kehittyä eteenpäinkin.
Jotkut duunit kannustavat opiskelemaan. Ei enää ikinä liukuhihnaduunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein sä olet öisin ja viikonlpppuisin töissä? Ilman lisiä kapankassan palkka on niin pieni, ettei sillä elä.
Mulla on yläkoulussa 230 oppilasta. Koko lailla joka viikonloppu joko laadin tai korjaan kokeita.
koululta pääsen kello 15.45, kotona olen kello 17. Silloin en jaksa enää kokeita mutta tunteja suunnittelen.
T kielten ope
Ihminen on käynyt jo kuussa, mutta opettajat edelleen "laativat kokeita". Tekeekö kielten ope niin saatanan paskoja kokeita että joka kerta pitää laatia uudet?
Vierailija kirjoitti:
Sanon, että (lähes) jokainen suomalainen tietää että kaupan kassa voi olla tuleva opettaja tai vaikka pääminiisteri.
Mutta sitä on vaikeampi hahmottaa miksi moni nykyinen opettaja (tai ministeri) voi tulevsisuudessa olla se tuleva kaupankassa ja samalla kuulls valitusta, kuinka Suomessa ei ole tarpeeksi ns korkeakioulutettuja ja kuinka niitä pitäisi saada pian mahdottoman paljon lisää.
Selitykseksi ei riitä vaim se, että yhä useampi asiakas kuulemma valitsee itsepalvelukassan ja yhä useampi (kaupanalan)amnattilainen toimii nollatuntisopimuksella jännätän samalla, että saako tässä kuussa edes yhden tai kaksi työtuntia. Tai uskaltaako vatsatautisena kieltäytyä tarjotusta parista tunnista vai annetaanko ne mieluummin vastedes jollekulle toiselle, jos nyt kertoo olevsnsa sairas.
Niipä ne tarjotaanlopulta jollekulle parin tunnin varoitusajalla tekstiviestitse jolla on ehkä ennestään joka sormelke tunti tai enemmän, ehkä ei kuitenkaan vielä myös jokaisel varpaalle.
Hän ei kieltäydy uusista, koska, jos kieltätytyis, niin.....
Suomen yrittäjien edustaja tulee kertomman kuinka Suomi on paska maa, eikä täällä kannata yrittää kun ollaan niin kateellisia, niin että työtekijöiden oikeus lakkoilla tulisi poistaa ha samalla kun lakkauttaa pyhäpäivä js ylityö ja yö lisät.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon kassa saa painaa vuorotyötä yli 3000 euron palkkaan.
Eikös tuo opettajan palkka ole suhteutettu myös lomiin? Eli jaettu myös kesäkuukausille? Todellisuudessa palkkasi on siis suurempi. Sinä et todellakaan ole missään palkkakuopassa. Naurettava väite.
Duunitori:
"Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Myyjä on 2 623 euroa kuukaudessa. Palkka oli yksityisellä sektorilla 2 623 € (12484 yksittäistä palkkaa). Keskipalkka perustuu koko maan palkkatietoihin"
"Mikä on lehtorin palkka?
Yksittäiset palkat voivat vaihdella kokemuksen, sijainnin ja työnantajan mukaan. Korkeampi kuin Suomen mediaanipalkka (3 500 €/kk). Lehtori-tehtävänimikkeellä mediaanipalkka on 4 500 € kuukaudessa. Kahdeksan kymmenestä palkasta sijoittuu välille 3 475 € - 5 300
Lehtoreita on aina yliopistosta lähtien on lehtoreita ja lehtoreita
vasta työnsä aloittavan lehtorin palkka täysillä tunneilla on ovtessin mukaan noin 3000-3100e/kk monissa kouluissa ei ole lainkaan ylityötunteja moni opettaja on myös päätoiminen, joka tarkoittaa, että taatut tunnit ovat vain 16h jos tällaisen opettajan täyden palkan tuntimäärä on 24h, niin palkka on aika pieni määräaikaisuuksia on paljon, palkataan vain syys ja kevät kaudeksi.. maksimillaan ikälisillä perukoulun lehtorin palkka on 3600-3800 euroa, kun olet ollut 20v töissä.
aina kun joku puhuu 4100 euron palkasta, joko he työskentelvät lukiossa, on täydet ikälisät ja ylityötunteja. Se, että palkka on 4000e/kk ylityötunneilla, pitää muistaa, että siinä on ne ylityötunnit mukana. Toisin kuin muilla aloilla, opettajien ylityötunnit on hassusti myös niin, että niistä saa vain 84% palkan normaaliin palkkaan. Yleensä ylityötunneista on saanut kyllä korkeampaa palkkaa, tai ainakin minulle maksetaan, jos teen ylimääräisiä vuoroja, niin korkeampaa palkkaa, hälylisää yms., tai vapaata..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T kielten ope
Ihminen on käynyt jo kuussa, mutta opettajat edelleen "laativat kokeita". Tekeekö kielten ope niin saatanan paskoja kokeita että joka kerta pitää laatia uudet?
Koko kirjasarja vaihdettiin joten eipä niillä vanhoilla mitään tee.
Lisäksi pitää laatia mm ne helpotetut versiot erityisille, omat vsop-oppilaille ja yseillä harjoitellaan sähköistä valtakunnallista.
A-kielessä on niin surkea kirja, että siihen pitää laatia myös opetusmatskut kokeidne lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, että tällaiset ihmiset opettaa meidän lapsia. Toivottavasti et lapsille puhu näin. Jonkun vanhempi voi olla tuollaisessa "koiran virassa".
Tuo on vielä pientä. Et ole tainnut kuullakaan, miten pahansisuisimmat haukkuu vanhempia ja lapsia. Jos et alistu tahtoon tai mielivaltaisiin sääntöihin, jota käytetään valta- ja kontrollointitarkoituksessa kiusaamiseen. Ja nyt en puhu mistään normaaleista järkevistä säännöistä, joita tietenkin pitää noudattaa. Vaan sellaisesta järjettömästä joustamattomuudesta, joka koituu oppilaan vahingoksi. Tämmöistäkin on nähty. Opettajissa on mielestäni keskimääräistä enemmän ns. hyviä ihmisiä, mutta aivan kamaliakin löytyy. Jopa kiusaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jo 70-luvulla syntyneet ovat voineet opiskella. Aiemmin se ei ollutkaan itsestäänselvää. Kassaäitini lähti kotoa jo 16-vuotiaana ja koulutuksena oli merkantti. Hän olisi päässyt toimistoonkin töihin, mutta tarttui ekaan työpaikkaan. Jo parikymppisinä vanhemmillani oli ok-talo ja isäni kaivoi pihalle lapiolla 10 metrin kaivon ja myöhemmin remontoi ja laajensi talon. Edellä mainitut hommat jäisivät monelta lehtorilta tekemättä.
Jäisi varmasti monelta kaupan kassaltakin. Ihan kivoja tarinoita, mutta ei vaan liity mitenkään aiheeseen.
Tottakai liittyy, sillä kaikki eivät muista, että sotien jälkeen syntyneet suuret ikäluokat eivät saaneet opiskella kuten nykynuoret. Nykynuorille on paljon mahdollisuuksia, mutta he eivät jaksa ponnistella oppimisen eteen. Eivät muista, että koulutus on etuoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Lehtorin työ on helppoa. Ei vastuuta ja hurjan pitkät lomat. Neljäsosa vuodesta lomaillaan. ei tarvitse myöskään uutta oppia koko ajan kuten muissa akateemisissa töissä.
Jep. Kolme varttia ja kahvitauko. Tätähän se lehtorien duuni on ollut viimeiset vuosikymmenet. Silti kopiokonetta, keskusradiota tai liikuntasalin valoja ei osaa kukaan käyttää. Siihenkin pitää olla nimetty yhteyshenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T kielten ope
Ottamatta kantaa kielenopettajan osaavuuteen, väittäisin kuitenkin, että siihen vaikuttaa se, mitä on opetettu jos edellinen koe piti sisällään jonkin kielioppiasia, jota ei olla ehditty käymään vielä, niin totta helkkarissa se opettaja varmaan laatii sen kokeen niin, että kokeessa kysytään mitä on opiskeltukin. Vai olisiko sinusta reilua, että koe on aina sama, oli aihe käsitelty tai ei?