Kaupan kassan palkka vs lehtorin palkka
Iltapäivälehdessä kaupan kassa kertoi saavansa palkkaa bruttona 3300€ ja nettona 2400€. Millä koulutuksella?
Olen kohta kuusikymppinen pätevä lehtori ja tienaan ylitunneilla 4100€ ja käteen 3000€. Jos kassa perustelee palkallaan palkankorotuksia ja tienaa vain 600€ vähemmän käteen kuin minä yliopistokoulutuksella, paljonko meille pitäisi maksaa. Kyllä sitä taas tajusi olevansa palkkakuopassa.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Niin, ongelma tuleekin vastaan siinä kun esimerkiksi matematiikan opettajat eivät enää mene opettajiksi, koska samalla koulutuksella saa paljon paremman palkan. Kyllä se vain valitettavasti niin on, että jos julkisen puolen korkeakoulutetut jäävät palkkakuoppaan, ei sinne jatkossa enää kukaan halua.
Näitä julkiseen työhön tähtääviä opettajan ja hoitsun koulutuksia pitäisi päivittää alemmiksi amk ja yliopistotutkinnoiksi.
Totuushan on se, että niihin päädytään, kun ei lukiossa opiskeltu mitään vaikeaa menestyksellisesti, eikä persoona riitä edes kauppikseen.
Kiitoksesta ja kunnioituksesta julkiseen työhön nuo korkeakoulutittelit on annettu, mutta nyt kun niiden perusteella aletaan vaatia ei ole enää perustetta pitää illuusiota yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein sä olet öisin ja viikonlpppuisin töissä? Ilman lisiä kapankassan palkka on niin pieni, ettei sillä elä.
Joka ilta ja viikonloppu. Suunnittelen tunteja ja korjaan kokeita.
Sata varmasti et korjaa kokeita joka ilta ja viikonloppu.
Mulla on yläkoulussa 230 oppilasta. Koko lailla joka viikonloppu joko laadin tai korjaan kokeita.
koululta pääsen kello 15.45, kotona olen kello 17. Silloin en jaksa enää kokeita mutta tunteja suunnittelen.
T kielten ope
Miksi et kerro monelta aloitat työt ja miksi et korjaa välitunneilla kokeita kuten opettajat tekivät minun aikaani? Jokainen on meistä koulussa ollut ja nähnyt sitä opettajan työtä mm. lukiossa kielten opet lähti jo yhdeltä tai kahdelta kohti kotia ja päivä aloiteltu kymmeneltä. Eikä kenelläkään ole 230 oppilasta opetettavanaan. Tämä esittämäsi yhtälö on valitettavasti epätosi.
On lehtorilla rankkaa. Kuukausia lomaa ja palkka olemattoman pieni. Voi sentään.
Lehtorien ja opejen leimaavin piirre on ylikiltteys. He saattavat tosiaan nysvätä pitkään jotain materiaalia saadakseen käsiteltyä opsissa olevaa aihetta. Jos joku on opsissa, siihen löytyy netistä pilvin pimein valmista materiaalia eikä tarvitse nysvätä yhtään. Olin tällaisessa operyhmässä ja kiltit olivat alkamassa keksimään pyörää uudestaan. Rupesin googlaamaan ja matskut oli nopeasti kasassa. Kiltteyden sijasta näkisin mieluummin säkenöivää älyä.
Olennainen kysymys on, tekisitkö mielummin lehtorin vai kaupan kassan työtä. Niinpä. Lehtorina sinulla on palkan lisäksi tiettyjä sosiaalisia ja kulttuurisia pääomia, mitä kassalla ei ole.
Kyllä koulutus kannattaa, vaikka valitettavasti se Suomessa näkyy säälittävän vähän palkassa.
t. FT, KTM
Vai kertoi kaupan kassa ansaitsevansa 3300€ bruttona. Joopajoo, nämä ovat taas näitä tietynlaisia juttuja. Tuohon summaan päästäkseen on oltava valmis lähtemään töihin aina kutsuttaessa. Työkohteita on oltava useammassa kaupassa, ja ympäripyöreää päivää pitää painaa ahkerasti, ja tietysti paljon iltoja ja viikonloppuja. Tässä esimerkissä jos on perhe, puolison pitää hoitaa paljon enemmän, kuin oma osansa kotona.
Itse teen kahta vuoroa, ja viikonloppuja kokoaikaisena. Jos kuukaudessa on ollut useampi koko viikonlopun vuoro, ja iltavuoroja enemmän, kuin aamuja, niin saatan saada bruttona n. 2400€. Usein se jää alle tuon, mutta en valita. Lähes kaikki työkaverini ovat saaneet maksimissaan 30 viikkotuntia, joka on tänä päivänä harvinaista jo sekin. Useimmiten kikkaillaan pienillä sopimustunneilla, joita saatetaan tarjota jopa 15 - 20, ja tarvittaessa pyydetään tekemään enemmän. Nämä lisätunnit voidaan kätevästi niistää pois, jos tulee sellainen tarve, tai henkilö ei muuten miellytä. Taulukoita tuijottamalla voidaan siis helposti tulla harhaanjohdetuiksi myyjien hyvistä palkoista, kun todellinen ongelma on tuntien kanssa keinottelu.
Opettajille, tai muillekaan pitkän kaavan mukaan kouluttautuneille ei pitäisi olla enää mikään yllätys, että amispohjaisille alansa ammattilaisille maksetaan jopa enemmän, kuin akateemisille, alasta riippuen. Ei se mene niin, että pitkä opiskelu takaisi varmasti myös huipputulot. Ei ole järin viisasta arvottaa ihmisiä heidän koulutuksensa perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Lehtorit saa palkkaa ylituntien, kouluasteilla, lisätehtävien ja virkavuosien mukaan. Kun tekee enemmän, niin tienaa enemmän.
Itsellä lukiossa on ylitunti ja ryhmänohjaajuus, virkavuosia yli 15 ja siksi tilinauhasta voi lukea numerot 5080 e / kk.
Se on mielestäni hyvin, kun työpäiviä on vuodessa 190 kpl.
Kerrotko tarkemmin? Kiinnostuin tästä 5000 euron palkasta ja laskin palkkalaskurilla (netti; opettajan palkkalaskuri, norssi, vuosi 2023 ovtes), joki jokunen prosentti tullut korotusta), käytin ma/ke/fy opettajaa laskussa opetusvelvollisuus 20h ja mainitsemasi ylityötunti 1h ja ryhmäohjaus 1h?
Palkkayhteenveto
Peruspalkka
3192.13 €
Tehtävän vaativuuden arviointi
0.00 €
Tehtäväkohtainen palkka
3192.13 €
Lisät
Henkilökohtaisen lisän vuosisidonnainen osa756.19 € (15v)
Kokonaispalkka
3948.32 €
Opetusvelvollisuus : 20 h
Ylitunnit (2 X 132.47 €) 264.94 € (sanoit, että ylityötunti ja ryhmäohjaus, joka on kai 1h vastaava)
Yhteensä 4213.26 €
aika pitkälle jäätiin 5000 eurosta.
kuulostaa aika sepitykseltä tuo sinun palkkasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein sä olet öisin ja viikonlpppuisin töissä? Ilman lisiä kapankassan palkka on niin pieni, ettei sillä elä.
Mulla on yläkoulussa 230 oppilasta. Koko lailla joka viikonloppu joko laadin tai korjaan kokeita.
koululta pääsen kello 15.45, kotona olen kello 17. Silloin en jaksa enää kokeita mutta tunteja suunnittelen.
T kielten ope
Miksi et kerro monelta aloitat työt ja miksi et korjaa välitunneilla kokeita kuten opettajat tekivät minun aikaani? Jokainen on meistä koulussa ollut ja nähnyt sitä opettajan työtä mm. l
Välitunteja on kaksi 15-minuuttista koko päivänä. Oppilaat vaihtuu lennosta muissa väleissä. Noi vartit käytän wilman päivittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon kassa saa painaa vuorotyötä yli 3000 euron palkkaan.
Eikös tuo opettajan palkka ole suhteutettu myös lomiin? Eli jaettu myös kesäkuukausille? Todellisuudessa palkkasi on siis suurempi. Sinä et todellakaan ole missään palkkakuopassa. Naurettava väite.
Peojektiluontoinen työ, jossa palkkaa maksetaan takautuvasti. Palkka on kuitenkin korkeakoulutetuille aivan liian alhainen ja siksi meillä onkin nyt opettajapula. Matemaattisilla aloilla tulee tapahtumaan valtava kato pätevistä opettajista, koska palkat pienet suhteessa muuhun samalla koulutuksella. Onneksi itse olen kouluni käynnyt, joten ihan sama mitä itkette jatkossa, kun ei ole enää henkilöitä tekemään töitä
Julkisen sektorin ongelmiin auttaa seuraava:
Potkitaan 50% pihalle ja laitetaan niiden työt uudelleen haku
Ikävä sanoa, mutta allekirjoitan tämän. Pitkä ura yksityisellä puolella takana ennen kuin viitisen vuotta sitten kysyttiin kiinnostusta hakea virkaa. Silloisessa suhdanteessa tulin valituksi ilman muuta, kun vastaavia kokeneita osaajia ei ollut alallamme edes ollut saatavissa. Nykyisessä suhdannetilanteessa hakijoita olisi kymmeniä.
Koko ajan olen ihmetellyt kuinka tehotonta toiminta julkisella puolella on. Yksiköstämme noin kolmasosa tekee edes niin tuottavaa työtä että työpanoksellaan kuittaa palkkakulunsa. Osa porukasta, vaikka kuinka mukavia ihmisiä voivatkin olla, on aivan suojatyössä.
Johtaminen kaikilla tasoilla on julkisella puolella aivan luokatonta. Ja yksityisellä puolella olisi suhdanteiden muuttuessa irtisanottu turhinta porukkaa, väliportaasta lähtien, julkisella puolella vain haetaan valtuuksia lisävakansseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näkeehän sen jo tästä keskusteluketjusta, että lehtorit notkuvat Vauva-palstalla iltaisin ja viikonloppuisin, v*tut ne mitään kokeita korjaile.
Vierailija kirjoitti:
aina kun joku puhuu 4100 euron palkasta, joko he työskentelvät lukiossa, on täydet ikälisät ja ylityötunteja. Se, että palkka on 4000e/kk ylityötunneilla, pitää muistaa, että siinä on ne ylityötunnit mukana. Toisin kuin muilla aloilla, opettajien ylityötunnit on hassusti myös niin, että niistä saa vain 84% palkan normaaliin palkkaan. Yleensä ylityötunneista on saanut kyllä korkeampaa palkkaa, tai ainakin minulle maksetaan, jos teen ylimääräisiä vuoroja, niin korkeampaa palkkaa, hälylisää yms., tai vapaata..
Korkeakoulutettu, jolle maksetaan tuntipalkkaa ja ylityötunteja.
Vierailija kirjoitti:
Lehtorien ja opejen leimaavin piirre on ylikiltteys. He saattavat tosiaan nysvätä pitkään jotain materiaalia saadakseen käsiteltyä opsissa olevaa aihetta. Jos joku on opsissa, siihen löytyy netistä pilvin pimein valmista materiaalia eikä tarvitse nysvätä yhtään. Olin tällaisessa operyhmässä ja kiltit olivat alkamassa keksimään pyörää uudestaan. Rupesin googlaamaan ja matskut oli nopeasti kasassa. Kiltteyden sijasta näkisin mieluummin säkenöivää älyä.
Kerro, mitä materiaalia löysit ja mistä. Tuohan nimittäin helpottaisi jokaisen opettajan työtä
Paras on aina toi kortti, että me ollaan kaikki käyty koulua ja nähty opettajien työtä. Jos et ole opettanut, että ole todellakaan nähnyt opettajan työtä.
Eikö nykyään ole puolet kokeista monivalintatehtäviä jotka tarkistaa hyvin nopeasti, opetuksen valmistautuminen tarkoittaa niiden samojen 5v vanhojen materiaalien ottamista koneelle valmiiks. Voi tietysti itse tehdä asiat vaikeammiksi jos haluat mutta muista siinä tapauksessa myös merkitä ylitöiksi kaikki niihin käyttämäsi aika, jos vain sanot että alan käytäntö on se että ilmaiseksi tehdään ylimääräistä niin silloin et voi kun syyttää itseäsi
Vierailija kirjoitti:
Olennainen kysymys on, tekisitkö mielummin lehtorin vai kaupan kassan työtä. Niinpä. Lehtorina sinulla on palkan lisäksi tiettyjä sosiaalisia ja kulttuurisia pääomia, mitä kassalla ei ole.
Kyllä koulutus kannattaa, vaikka valitettavasti se Suomessa näkyy säälittävän vähän palkassa.
t. FT, KTM
Mitähän ne sosiaaliset ja kulttuuriset pääomat oikein ovat mitä kaupan alan työntekijällä ei olisi?
Vierailija kirjoitti:
Paras on aina toi kortti, että me ollaan kaikki käyty koulua ja nähty opettajien työtä. Jos et ole opettanut, että ole todellakaan nähnyt opettajan työtä.
Joo mutta kun annatte ymmärtää, että teette töitä kellon ympäri mikä ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nykyään ole puolet kokeista monivalintatehtäviä jotka tarkistaa hyvin nopeasti, opetuksen valmistautuminen tarkoittaa niiden samojen 5v vanhojen materiaalien ottamista koneelle valmiiks. Voi tietysti itse tehdä asiat vaikeammiksi jos haluat mutta muista siinä tapauksessa myös merkitä ylitöiksi kaikki niihin käyttämäsi aika, jos vain sanot että alan käytäntö on se että ilmaiseksi tehdään ylimääräistä niin silloin et voi kun syyttää itseäsi
Ei ole.
Lehtorin mediaani palkka on suomessa 5100€/kk
Et sinä voi ainakaan kovin pätevä olla jos palkkasi on ylityötuntienkin kanssa 1000€ tuota perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehtorit saa palkkaa ylituntien, kouluasteilla, lisätehtävien ja virkavuosien mukaan. Kun tekee enemmän, niin tienaa enemmän.
Itsellä lukiossa on ylitunti ja ryhmänohjaajuus, virkavuosia yli 15 ja siksi tilinauhasta voi lukea numerot 5080 e / kk.
Se on mielestäni hyvin, kun työpäiviä on vuodessa 190 kpl.Kerrotko tarkemmin? Kiinnostuin tästä 5000 euron palkasta ja laskin palkkalaskurilla (netti; opettajan palkkalaskuri, norssi, vuosi 2023 ovtes), joki jokunen prosentti tullut korotusta), käytin ma/ke/fy opettajaa laskussa opetusvelvollisuus 20h ja mainitsemasi ylityötunti 1h ja ryhmäohjaus 1h?
Palkkayhteenveto
Peruspalkka
3192.13 €
Tehtävän vaativuuden arviointi
0.00 €
Tehtäväkohtainen palkka
3192.13 €
Lisät
Henkilökohtaisen lisän vuosisidonnainen osa756.19 €
Yksityinen koulu. Henkilökohtainen palkanlisä on jo yli 1000e / kk. Siihen päälle muut mainitut lisät. Enempää en kerro, koska tunnistus.
Ei ainakaan meillä ole kahvitaukoja 45 minuutin välein. Yksi vartin välitunti aamupäivällä ja toinen iltapäivällä.
Ne menee siihen että tekee wilmamerkintöjä ja vaihtaa luokkahuonetta.