Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

39v. työkaverilla 19-vuotias poika

Vierailija
16.02.2025 |

Todella kummallisen näköistä kun joku on saanut lapsen tosi nuorena ja on itsekin vielä nuorekas olemukseltaan. Poikansa on armeijassa ja olin ihan ihmeissäni tästä, kun nainen kertoi asiaa kahvitauolla. 

Monilla on tuossa iässä ihan pieniäkin lapsia, kuten itselläni ja näytän ihan raadolta. 

Kommentit (245)

Vierailija
101/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen hedelmällisyys kääntyy rajuun laskuun 25 vuotta täytettyään. 

Jännästi se ei kuitenkaan estä yli 30-vuotiaita tai jopa yli 40-vuotiaita saamasta lapsia. 

https://yle.fi/a/3-11100351

Ei tuossa sanottu, että yli 30-vuotias ei voi saada lapsia. Googlaapa seuraavaksi "ensisynnyttäjien keski-ikä Suomessa 2020.luvulla". Auttaa sinua ehkä ymmärtämään tätä asiaa. 

voi varmaankin, mutta alkaa olla melkoista venäläistä rulettia. Puolet melkein munasoluista on kromosomilta poikkeavia.

Mulla todettiin munasolujen olevan täysin kunnossa, kun kävin 30-vuotiaana tutkituttamassa ne. Emme me naiset ole identtisiä tässäkään asiassa. 

Vierailija
102/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 59v, työelämässä ja minusta tuli isoäiti marraskuussa. Kyllähän sitä omalle lapselleen sanoi useita kertoja, että käy ensin koulut ennen kuin lapsia teet, mutta näkyy olevan sukuvika, Äitini on 81v ja hänellä on siis nyt myös lapsenlapsenlapsi....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hedelmällisyystutkimuksissa olivat eri mieltä, kun tarkastivat munasolujeni tilannetta

N32

* 30-vuotiailla naisilla jo 43% munasoluista on kromosomaalisesti poikkeavia, kertoo Olkinuora.*

Ja nämä päätyy useimmiten keskenmenoon, kuten nuoremmillakin

Vierailija
104/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 59v, työelämässä ja minusta tuli isoäiti marraskuussa. Kyllähän sitä omalle lapselleen sanoi useita kertoja, että käy ensin koulut ennen kuin lapsia teet, mutta näkyy olevan sukuvika, Äitini on 81v ja hänellä on siis nyt myös lapsenlapsenlapsi....

Tuohan on ihan normaali ikä mummoutua. Jos olisit saanut lapsesi 19-vuotiaana, hän olisi jo 49v ja itsekin mummoiässä. 

Vierailija
105/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta 59v on ihan tavallinen ikä tulla mummoksi. Ei millään mittarilla nuori. 

Vierailija
106/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v ikäisenä ei ole poikkeuksellinen nuori saada lapsi.

Vierailija
107/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikäs se on naisilla kun miehiä riittää nuorena ja vanhana. Moni mies ei saa lapsia nuorena tai vanhanakaan.

Vierailija
108/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väite oli "Naisen hedelmällisyys kääntyy laskuun 25-vuotiaana". Tämä ei tarkoita, etteivätkö naiset voisi saada lapsia tämän jälkeenkin ja etteikö asiassa olisi suurta vaihtelua yksilöiden välillä.

Jotkut naiset eivät voi koskaan saada lapsia, jotkut saavat vielä yli 50-vuotiaana.

Jokainen toki haluaa olettaa olevansa juuri se poikkeus, jolla ei tule olemaan minkäänlaisia ongelmia vaikka lapsentekoa lykkääkin sinne lähemmäs tai jopa yli 40-vuotiaaksi.

Sama ilmiö kuin siinä, että jokainen röökinpolttaja kertoo tietävänsä/tuntevansa jonkun liki 100-vuotiaan tervaskannon ja tervakeuhkon joka aloitti polttamaan jo miltei taaperoikäisenä mutta on edelleen terve kuin pukki.. Ja luonnollisesti myös olettaa itse olevansa just se, jolle röökinpoltto ei terveysongelmia tule aiheuttamaan ja kyllä keuhkosyöpään on sairastunut heitäkin jotka ei koskaan ole polttaneet. Nih!

Ihminen on todella taitava pettämään itseään.

Vierailija
109/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hedelmällisyystutkimuksissa olivat eri mieltä, kun tarkastivat munasolujeni tilannetta

N32

* 30-vuotiailla naisilla jo 43% munasoluista on kromosomaalisesti poikkeavia, kertoo Olkinuora.*

Tietääkseni Olkinuora ei ollut paikalla, kun minun solujani tutkittiin. Eikä hedelmällisyyslääkärin antama lausunto tukenut lainkaan tämän Olkinuoran höpinöitä. Toki en ole 30-vuotias, vaan 32-vuotias, mutta uskoisin, että 30-vuotiailla naisillakin tässä asiassa on yksilöllisiä eroja eikä kaikilla ole tuo tilanne, josta Olkinuora puhuu. 

Tietääkseni sinä hukut tilastomassaan eikä sinun yksittäinen kokemus muuta tutkimusta mihinkään suuntaan luuletko, että Olkinuora heittelee vain ilmaan kommentteja vailla, että siellä on tutkimustuloksia takana? Ihan niin yksittäistapausten muodossa, jolloin joka toinen kommentti on erilainen riippuen tutkittavasta yksilöstä Tiedätkö mitään tilastoista?

Vierailija
110/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, minusta tuli mummo 41-vuotiaana. Pari ystävää sai samoihin aikoihin esikoisensa. Nyt olen 57v. lapsenlapset isoja, kaverit tuskailee teiniensä kanssa. Mä olen nauttinut jo melkein 20 vuotta omasta elämästä. 

todellakin kannatti tehdä lapsi nuorena.

Musta oli kivaa elää nuoruus nuorena.

Mutta olen huomannut että kovin nuorena äitiytyneet jaksavat leuhkia aikuisilla lapsillaan ja sillä miten upeaa on nauttia "omasta elämästä" keski-ikäisenä.

Se kertoo paremmin kuin hyvin millaista kurjuutta oli paimentaa kiljukurkkuja liian nuorena. 

Vierailija
111/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20v ikäisenä ei ole poikkeuksellinen nuori saada lapsi.

Länsimaissa 2020-luvulla se on poikkeuksellista, koska suurin osa lykkää lastentekoa paljonkin myöhemmälle. Enää ei ole tavallista olla parikymppinen äiti niin kuin oli vielä 40v sitten. 

Vierailija
112/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N32

Tietääkseni Olkinuora ei ollut paikalla, kun minun solujani tutkittiin. Eikä hedelmällisyyslääkärin antama lausunto tukenut lainkaan tämän Olkinuoran höpinöitä. Toki en ole 30-vuotias, vaan 32-vuotias, mutta uskoisin, että 30-vuotiailla naisillakin tässä asiassa on yksilöllisiä eroja eikä kaikilla ole tuo tilanne, josta Olkinuora puhuu. 

Tietääkseni sinä hukut tilastomassa

Jos väität, että 30-vuotiailla naisilla on näin ja näin, silloin se koskee kaikkia 30-vuotiaita naisia, ilman poikkeuksia. Älä tee yleistäviä väitteitä, jos et ymmärrä tätä asiaa. 

Vierailija
113/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojilla alkaa siemensyöksyt 12-13 vuotiaana. Jos käyttäisit mielikuvitusta, niin ymmärrät asian. Onko se sitten oikein että nelikymppiset papparaiset, harmaapartaiset kaljupäät isovatsaiset tulevat isäksi. Niinkö se on tarkoitettu täällä elämässä ?

Tarkoitettu??? Lisääntymisikäisten ja -kykyisten on tarkoitettu lisääntyvän, jos nyt tarkoitusta edes on. 

Vierailija
114/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta 59v on ihan tavallinen ikä tulla mummoksi. Ei millään mittarilla nuori. 

Suomalainen nainen tulee ensimmäistä kertaa isoäidiksi keskimäärin 58-vuotiaana.

Vierailija
115/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, minusta tuli mummo 41-vuotiaana. Pari ystävää sai samoihin aikoihin esikoisensa. Nyt olen 57v. lapsenlapset isoja, kaverit tuskailee teiniensä kanssa. Mä olen nauttinut jo melkein 20 vuotta omasta elämästä. 

todellakin kannatti tehdä lapsi nuorena.

Musta oli kivaa elää nuoruus nuorena.

Mutta olen huomannut että kovin nuorena äitiytyneet jaksavat leuhkia aikuisilla lapsillaan ja sillä miten upeaa on nauttia "omasta elämästä" keski-ikäisenä.

Se kertoo paremmin kuin hyvin millaista kurjuutta oli paimentaa kiljukurkkuja liian nuorena. 

Huvittava tuo varsin naiivi ajatus, että nuoruutta voisi elää vain tietyllä tavalla ja lapset estävät nuoruuden elämisen. Ihan kuin 20-vuotias muuttuisi yhdessä hetkessä vanhaksi, kun hänen vaginastaan tulee vauva ulos :D

Vierailija
116/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

luuletko, että Olkinuora heittelee vain ilmaan kommentteja vailla, että siellä on tutkimustuloksia takana?

Näköjään heittelee, kun hänellä ei ole mitään prosenttiosuuksia näyttää, vaan hän väittää että KAIKILLA 30-vuotiailla on identtinen tilanne. Ei edes käyttänyt sanaa keskimäärin, vaan puhui vain yleisesti 30-vuotiaista. Ihan voi ilman tutkimuksiakin päätellä, että kaikki ovat yksilöitä eikä kukaan uskottava tutkija lähde muotoilemaan tuloksiaan niin, että puhutaan yleisesti 30-vuotiaista ilman sanaa keskimäärin tai käyttämättä muotoa "90% tutkimukseen osallistuneista...". 

Vierailija
117/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten taannoin teiniäiti ohjelmassa. 15 v tuli äidiksi ja 17 v oli jo kahden lapsen äiti. Siinä saattoi puhua teiniäidistä

Kun nykyään täysikäsyys on 18 v joten hiton hyvä kun jotku edes tekee muksunsa nuorena. Sitte joku uranainen tekee 44 v vanhana lapsen ja äitee sitten lähes eläkeiässä  kun mukula täysikäinen. Siinä äitee saattaa kupsahtaa ennenkuin syntyy lapsenlapsia, joten mummouskin jää kokematta. Kyllä on aika typerää kun lapsen teko siirtyy aina vaan vanhemmille naisille ja sitte itketään kun ei oiken jaksa ja on niin rankkaa. Riski erilaisiin sairauksiin lapselle kasvaa mitä vanhempi synnyttäjä on.

Vierailija
118/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten taannoin teiniäiti ohjelmassa. 15 v tuli äidiksi ja 17 v oli jo kahden lapsen äiti. Siinä saattoi puhua teiniäidistä

Kun nykyään täysikäsyys on 18 v joten hiton hyvä kun jotku edes tekee muksunsa nuorena. Sitte joku uranainen tekee 44 v vanhana lapsen ja äitee sitten lähes eläkeiässä  kun mukula täysikäinen. Siinä äitee saattaa kupsahtaa ennenkuin syntyy lapsenlapsia, joten mummouskin jää kokematta. Kyllä on aika typerää kun lapsen teko siirtyy aina vaan vanhemmille naisille ja sitte itketään kun ei oiken jaksa ja on niin rankkaa. Riski erilaisiin sairauksiin lapselle kasvaa mitä vanhempi synnyttäjä on.

Toivoisitko siis, että tytöt aloittaisivat lapsenteon jo peruskouluiässä, jotta ehtisivät olla 17-vuotiaina kahden lapsen äitejä?

Vierailija
119/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini oli 39v kun hän sai kuopuksensa. Hänen esikoisensa oli silloin 20v, toiseksi nuorin lapsi 1v.

Vierailija
120/245 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvä, että lapsentekoa ei aloiteta, kun ollaan itsekin vielä ihan lapsia. Nykyisin nuoret ovat paljon pidempään lapsia kuin vaikkapa 50v sitten. Nykyisistä 20-vuotiaista aniharva on riittävän aikuinen ollakseen aidosti valmis vanhemmuuteen. Ja sen kyllä huomaa näiden nuorten äitien lapsista lähes poikkeuksetta.