Miten joku kehtaa järjestää juhlat, missä ei ruokaa, vaikka tulee pitkämatkalaisia?
Toiset tulevat satojen kilometrien päästä, ja tarjolla on kakku ja pikkuleipiä?
Kommentit (380)
Vierailija kirjoitti:
Sellainen pieni nyrkkisääntö, jonka itse olen oppinut kantapään kautta nuorena: älä mene syömättä kylään, koska tarjottava voi olla pelkkää kahvia ja ällömakeaa kaukkua.
Meillä myös näin. Ei ikinä juhliin nälkäisinä,jo ihan senkin takia ettei tule ahnehdittua nälissään juhlapöydän tarjoiluja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sukulainen, joka on tarjonnut kaksissa hautajaisissa voileipäkakun ja täytekakun, eikä mitään muuta. Voilepäkakkuakin on niin niukasti, että pitää säästellä. Olenkin lämmittänyt hautajaisissa eineslaatikon keittiössä lapselle.
Ihan on hyvä tarjottavat. Miksi valitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä kehtaisi kutsua vieraita ja pitkien matkojen takaa ja tarjota käpykakun.
Niin no, minä olen usein kutsunut kaukaisempia sukulaisia ja joka kerta ollaan puhelimitse sovittu, että missä yöpyvät jne. Jos tulevat meille, niin tietenkin tarjoan heille ruokaa, mutta ovat lähes aina ilmoittaneet menevänsä hotelliin jo juhlia edeltävänä päivänä ja tietenkin hoitavat RUUAT ihan itse (pl. hääjuhlat). Toki meillä on aina runsaasti makeaa ja suolaista kahvin kanssa, mutta en kyllä erikseen tee mitään oikeita ruokia juhlatarjoiluiksi... Miten tässä ap:n tapauksessa oli sovittu? Ei kai kukaan vain parin tunnin kahvituksen takia aja satoja kilometrejä?
Isotäti oli soittanut pojan isälle ja käskenyt juhliin, joka oli sanonut pojalle, että tämä menisi. Ei siis mennyt itse. Ei tullut mitään juhlavaa kutsukorttej
Eli juhliin ei osallistunut alkuperäinen kutsuttu ollenkaan, vaan hän nakitti kutsun teineille. Outoa touhua.
Meillä on ollut melko monet juhlat, joihin on kutsuttu pitkämatkalaisia. Yleensä ollaan varauduttu jollakin lohikeitolla tms. heitä varten, ja muuten tarjoilut on olleet kaikenlaista suolaista ja makeaa. Hyvin harva on keittoa halunnut, koska ovat aina käyneet jo matkalla syömässä. Tämä siitäkin huolimatta, että olen etukäteen ilmoittanut, että meillä on heille ruokaa tarjolla. En itsekään menisi juhliin sillä odotuksella, että siellä on ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsua ihmisiä juhliin, jos ei aio pistää parasta pöytään. Eiväthän ne ole silloin juhlat, vaan esim. päiväkahvit. Jos ei ole varaa tarjota reilusti sekä suolaista, että makeaa ja muutakin juotavaa, kuin kahvia, niin ei kannata kutsua kuin joku naapuri tai korkeintaan muutaman kilometrin päässä asuva vieras vain kahvittelemaan, tai järjestää nyyttärit.
Kyllä tarjoilut pitää olla suhteessa siihen, kuinka paljon kutsutut panostavat lahjaan tai matkustamiseen.Asumme kaukana kaikista sukulaisista (100-500km), joten meillä on aina tarjottu ruokaa ristiäisissä, lasten synttäreillä, rippijuhlissa, ylioppilasjuhlissa ja meidän vanhempien 50v. juhlissa. Pienemmällä kutsuttujen joukolla on tarjottu lämmin ruoka salaatteineen, leikkeleineen, leipineen ja juomineen ja jälkiruuaksi kahvit, kakku ja muut makeat. Isomman joukon juhlissa (esim. yo) tarjolla on ollut ruokaisia salaatteja, voileipäkakkuja, karjalanpiirako
Toi on niin älytöntä, enkä ole sitä kyllä oikeassa elämässä koskaan kuulutkaan, että tarjottavat ja lahjan arvo on suhteessa toisiinsa. Mistä sitä edes etukäteen tietäisi, mitä joku tuo lahjaksi. Ja mitenkäs ristiäiset, rippijuhlat, lasten synttärit ja yo-juhlat? Suurin osa juhlista on sellaisia, että tarjottavien kustantaja ei saa lahjoina yhtään mitään, vaan ne menevät lapselle.
en minä ainakaan kehtaisi mennä ihmisten luo vierailemaan nälkäisenä. tarkoitus on keskustella ystävien kanssa eikä vaan kärttää ilmaista ruokaa.
sitäpaitsi kuka muka matkustaa satoja kilometrejä syömättä matkalla?
On kohteliasta laittaa tarjolle myös jotain ruokaisampaa, mutta yleensä juhliin ei mennä nälkäisenä. Jos on pitempi ajomatka, niin kyllä on ruokapaikkoja matkan varrella. En kehtaisi mennä vatsa kurnien johonkin juhliin.
Me järjestimme häät illemmalla, joten ruoka-aikakin oli jo mennyt. Laitoimme jo kutsuun tiedon että tarjolla on vain suolaista ja makeaa pikkupurtavaa eikä ruokaa. (Tarjolla oli salaatteja, suolaista piirakkaa yms)
Vierailija kirjoitti:
Sellainen pieni nyrkkisääntö, jonka itse olen oppinut kantapään kautta nuorena: älä mene syömättä kylään, koska tarjottava voi olla pelkkää kahvia ja ällömakeaa kaukkua.
Just näin, jos ei ole nimenomaan syömään kutsuttu / kutsussa mainittu, että ruokaa tarjolla, älä mene syömättä ja nälkäisenä kylään tai juhliin.
Riippuu juhlan aloitusajasta ja monesta muuttujasta.
Monesti ilmoitetaan että kahvitilaisuus, mutta todellisuudessa on tarjolla sen verran suolaista että kunnon nälkäkin tarvittaessa lähtee.
Jos ilmoittaa että pitopöytä lämpimällä ruualla, osa tulee niin suden nälässä ettei meillä riitä tila tehtailla heille ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös näin. Ei ikinä juhliin nälkäisinä,jo ihan senkin takia ettei tule ahnehdittua nälissään juhlapöydän tarjoiluja.
Mun mielestä tällaiset vieraat on kovin tylsiä. Hankala varata oikea määrä ruokaa kun toiset ei syö juuri mitään. Istuvat vain pöydässä ja katsovat kun toiset syövät, älyttömän epämukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sukulainen, joka on tarjonnut kaksissa hautajaisissa voileipäkakun ja täytekakun, eikä mitään muuta. Voilepäkakkuakin on niin niukasti, että pitää säästellä. Olenkin lämmittänyt hautajaisissa eineslaatikon keittiössä lapselle.
Voileipäkakku jakaa kyllä voimakkaasti mielipiteitä, on järjestäjältä tietoinen valinta. Varsinkin jos sitä on vain vähän. Tietää etteivät läheskään kaikki syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tällaiset vieraat on kovin tylsiä. Hankala varata oikea määrä ruokaa kun toiset ei syö juuri mitään. Istuvat vain pöydässä ja katsovat kun toiset syövät, älyttömän epämukavaa.
Nyt käsitit ihan väärin. Saatetaan olla tylsiä vieraita,mutta kyllä me tarjoiluja nautitaan. Mutta kohtuudella eikä ahnehtien. Siinä sivussa jutellaan ja seurustellaan. Ehkä jopa santsataan. Ja aina kehutaan ja kiitetään herkuista. Mielestäni he ovat tylsiä vieraita jotka syövät pöydän tarjoilut jättämättä muille paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakku jakaa kyllä voimakkaasti mielipiteitä, on järjestäjältä tietoinen valinta. Varsinkin jos sitä on vain vähän. Tietää etteivät läheskään kaikki syö.
Voileipäkakku on kyllä yleensä juhlien ylivoimaisesti suosituin syötävä, eli sen kanssa ei kannata pihtailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta hyvänen aika, jos haluat ruokaa tarjota, silloin voit ilmoittaa siitä etukäteen ja pyytää vielä kutsuttuja vahvistamaan tulonsa, niin tiedät paljonko ruokailijoita on tulossa. Eivät kai vieraat silloin syö itseänsä valmiiksi täyteen, jos tietävät pääsevänsä syömään. Tuossa aiemmassa kommentoitiin sitä, että jos ei ruokailusta ole ilmoitettu, ei pidä olettaa saavansa ruokaa ja mennä nälkäisenä paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me tarjoiluja nautimme, ja seurustelemme ja juttelemme ,luulen että ei olla tylsiä vieraita. Emme vain ahnehdi,jää muillekin,heille jotka tulevat nälkäisinä juhliin. He keskittyvät tarjoiluihin,ei niinkään jutustelun. Nähty on.
Kovin on tavat muuttuneet. Ennen vanhaan ei olisi tullut kuuloonkaan että pitovieraat jäisivät nälkään. Häpeäksi talolle oli sellainen. Turhan herkkujen rohmuamisen estää parhaiten juuri sillä että tarjolla on oikeata ruokaa, ei pelkkä kahvipöytä. Kai nyt kutsuja tietää jos on tulossa pitkämatkalaisia? Jos juhla on niin tärkeä että vieraita kutsutaan satojen kilometrien päästä, kuuluu kyllä tarjota kunnon ruoka. Kahvipöytä sitten naapurustolle.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei niille vegetyypeille kelpaa mikään. Missään ruoassa ei saisi olla mitään.
Onpa rajoittunut käsitys ruuasta. Pelkkää lihaako jotkut ihmiset oikeasti syö?
Olen ollut useamman vuoden kasvissyöjä, ja yleensä noutopöytä -tyyppisestä järjestelystä jotain syötävää löytyy. Ja jos ei löydy, en vain syö, en oleta että hieman vieraammat ihmiset tietäisi ruokavaliostani, jos en ole sitä itse erikseen ilmoittanut. Onneksi elämässäni on ihania läheisiä, jotka huomioivat minut juhlia järjestäessään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei niille vegetyypeille kelpaa mikään. Missään ruoassa ei saisi olla mitään.
Onpa rajoittunut käsitys ruuasta. Pelkkää lihaako jotkut ihmiset oikeasti syö?
Olen ollut useamman vuoden kasvissyöjä, ja yleensä noutopöytä -tyyppisestä järjestelystä jotain syötävää löytyy. Ja jos ei löydy, en vain syö, en oleta että hieman vieraammat ihmiset tietäisi ruokavaliostani, jos en ole sitä itse erikseen ilmoittanut. Onneksi elämässäni on ihania läheisiä, jotka huomioivat minut juhlia järjestäessään
Vegaani- ja kasvisruoka valio eroaa isosti toisistaan ja oletan, että edellinen kommentoija tarkoitti vegaania, kun sanoi että mikään ei kelpaa. Kasvisvaihtoehtoja ei todellakaan ole ongelmallista järjestää, mutta sitten kun on tiukka vegaani ja mitään eläinkunnan tuotteita ei saa olla missään. Ei maitotuotteita, ei kananmunaa jne. Eläinkunnan tuotteita löytyy yllättävän monesta ja tässä siis on kyse muusta, kuin lihan jättämisestä pois.
Talo elää tavallaan ja vieraat käypi ajallaan. Itse olen kyllä oppinut karjalaistavoille ja vieraat kestitään runsaasti, mutta kyläilen joskus toisella puolella Suomea ja käyn illalla ravintolassa ja aamulla hotellin aamiaisella olinpa yötä missä olin, enkä moiti isäntäväkeä yhtään.