Mistä syystä lapsestanne on tehty lastensuojeluilmoitus?
Tiedän useita tapauksia, joissa syynä on esimerkiksi esikouluikäiset häiriköimässä öisin naapureita, rikkomassa autoja, alkoa ja huumeita käyttäviä nuoria jne.
MUTTA - tiedän myös useita ihan tavallisia, rakastavia perheitä, joissa lastensuojeluilmoitus on tehty vain siksi, että saadaan "linjat auki avun piiriin", eli että huomataan jonkinlaiselle avulle olevan tarve, mutta sitä ei muuten saa, koska paperilla onkaikki hyvin, joten lasu ollut yksi ratkaisu.
Toki myös tiedän tapauksia, joissa lastensuojeluilmoitus on tehty puhtaasti kiusallaan vttumaisen naapurin tehtailemana, mutta myös puhtaasti huolesta esim. päihdevanhempien vuoksi.
Mistä syystä teidän lapsesta on lasu tehty?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi eii halua verikokeisiin enkä minä siihen pakota. Lääkäri teki lasun, kävin asiasta juttelemassa sosiaalityöntekijän kanssa eikä mitään seuraamuksia.
Mitkä verikokeet?Minkä ikäinen lapsi? Miksi lri teki verikokeisiin menemättömyydesta lasun? Onko lri ihan normaali vai vallanhaluinen tms?
Alakouluikäinen lapsi ja useampi verikoe jäänyt väliin, koska lapsella on trauma aiemmista verikokeista. Nyt on jo sen verran iso, että osaa jo kieltäytyä eikä anna ottaa. Lapsen henki ei ole tämän takia vaarassa, muutenhan olisin jotenkin saanut verikokeisiin suostumaan. Lasu ei tullut vain tästä syystä vaan emme muutenkaan olleet samaa mieltä taudin hoitamisesta ja tämän vuoksi lääkäri myös i
Hmm, ovatko hihhulit lisääntyneet , kun vastaavanlaisia jankkaamisia esim. lääkärien tekemästä "vainosta" ja "mukiloinnista" on alkanut yhä enemmän tulla?
Tällä palstalla se on ainakin yksi ja sama vakiokirjoittelija, joka noita kirjoittelee ketjuun kuin ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen saa kieltäytyä hoidoista ja tutkimuksista mutta terveydenhoidon kai on jopa velvollisuus tehdä lasu jos he näkevät vanhemman toimivan vastoin lapsen etua.
Eihän vanhemmat saa edes nähdä yli 10-vuotiaiden lastensa terveystietoja. Ihan hirvittää, kun lapseni on pian 9v ja on kyllä vielä aivan liian pieni vastaamaan itse mistään terveyteensä liittyvistä asioista, että miten voi olla mahdollista, että vain vuoden päästä hänen terveystietojensa näkyminen minulle vanhempana loppuu.
En halua liian tarkasti kertoa, koska aihe on minulle arka. Koin että äitiyttäni arvosteltiin. Lapsi oli puhunut esikoulussa rumasti jollekin sijaiselle ja tämä oli loukkaantunut ja kertonut asiasta eteenpäin. Minulle tuli soitto että teemme lasun. Tästä ei seurannut asiakkuutta. Muutimme toiselle paikkakunnalle, koska luottamus päiväkotiin meni.
Vierailija kirjoitti:
En halua liian tarkasti kertoa, koska aihe on minulle arka. Koin että äitiyttäni arvosteltiin. Lapsi oli puhunut esikoulussa rumasti jollekin sijaiselle ja tämä oli loukkaantunut ja kertonut asiasta eteenpäin. Minulle tuli soitto että teemme lasun. Tästä ei seurannut asiakkuutta. Muutimme toiselle paikkakunnalle, koska luottamus päiväkotiin meni.
Oikeasti? Lasu-ilmoitus siitä, että lapsi puhuu jollekin rumasti? Ja vieläpä päiväkodin henkilökunnalta, jonka pitäisi olla jonkin sortin ammattilaisia. Huhhuh. Taitaa monet päiväkotien työntekijätkin tehtailla noita ihan vaan kiusallaan.
Ei minun lapsistani tehty lasuja. Ei se nyt niin yleistä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen saa kieltäytyä hoidoista ja tutkimuksista mutta terveydenhoidon kai on jopa velvollisuus tehdä lasu jos he näkevät vanhemman toimivan vastoin lapsen etua.
Eihän vanhemmat saa edes nähdä yli 10-vuotiaiden lastensa terveystietoja. Ihan hirvittää, kun lapseni on pian 9v ja on kyllä vielä aivan liian pieni vastaamaan itse mistään terveyteensä liittyvistä asioista, että miten voi olla mahdollista, että vain vuoden päästä hänen terveystietojensa näkyminen minulle vanhempana loppuu.
Häh? Onko todella näin? Että jos menen katsomaan huoltajana 10-vuotiaan lapsen omakantaa niin en näe sieltä mitään? Tai jos vien 10-vuotiaan lapsen vaikka päivystykseen hänen vaikkapa nyrjäytettyä nilkkansa, en pääse mukaan tutkimushuoneeseen/lääkärin vastanotolle? Kai se 10-vuotias sitten varaa itse ajan lääkärille jos tarvitsee sairauslomaa?
Mä en tarkalleen tiedä, miten tuo menee, mutta ilmeisesti lapsi saa sitten itse sanoa, että haluaako hän vanhemman mukaan tutkimushuoneeseen vai ei (ja jos ei halua, ei vanhempi voi sinne tunkea, mutta yleensä nyt varmaan haluavat).
Jos aikaa ei varata, eikä lapsi ilmaannu paikalle esim. terveystarkastukseen, vastuu on tietysti vanhemmalla (eli voi tulla lasu), mutta ilmeisesti vanhempi ei kuitenkaan systeemeistä enää pääse näkemään, että oliko esim. teini-ikäinen käynyt tarkastuksessa vai ei, ellei lapsi sitten itse anna katselulupaa. Mutten tosiaan tiedä, että miten tuo katselulupa ihan käytännössä pitää antaa jne.
Ehkä joku yli 10-vuotiaan vanhempi tietää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Lasu-ilmoitus siitä, että lapsi puhuu jollekin rumasti? Ja vieläpä päiväkodin henkilökunnalta, jonka pitäisi olla jonkin sortin ammattilaisia. Huhhuh. Taitaa monet päiväkotien työntekijätkin tehtailla noita ihan vaan kiusallaan.
Kyllä, tämä tarina on ihan tosi. En halua väheksyä lastensuojelua, se on tärkeää työtä. Tuntui tosiaan itsestä kiusanteolta.
Kun jouduin lataamoon ja siellä kävi ilmi, että hoidin yksin lähes kaiken kotona. Nuorempi lapsi sai taksikuljetuksen päiväkotiin. Tietysti, koska eihän mies sellaisesta voinut selviytyä. Saman tien kun pääsin sairaalasta, niin taksikyydit loppuivat. Huvittavaa, että samassa talossa asui masentunut yksinhuoltajaäiti, jonka piti kuljettaa lastaan hoitoon vauvan kanssa bussilla, ei puhettakaan taksikyydeistä, tämä nyt vain kuriositeettina.
Toisen kerran kun jouduin lataamoon, niin tein itse psyk.polin kehoituksesta lastensuojeluilmoituksen. Se kun näyttää paremmalta kuin ulkopuolisen tekemä. Tällä kertaa lapset päätyivät pariksi kuukaudeksi huostaan, koska olin siinä vaiheessa miehen omaishoitaja. Mies joutui sitten hätäsijoitettuna vanhainkotiin, kun ei olisi selviytynyt yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin instassa lähteväni tyttöporukassa (30+ ikää) viihteelle. Joku ymmärsi, että lapsi jää yksin kotiin. Lasuhan siitä tuli ja anoppi oli ihmeissään, kun epäiltiin, ettei hän ole riittävän hyvä hoitaja lapselle. Sossu ymmärsi kyllä, puhumalla siitä selvittiin. Anoppi on eläkkeellä oleva kätilö, ei siis tottunut olemaan 2v lasten kanssa.
Mä en ihan oikeasti halua maksaa veroja tällaisesta touhusta, jossa viranomaiset laitetaan jokaisen viihteellä käyvän äidin perään. Tuo on jo ihan sairasta yksilönvapauden vastaista kyttäämistä. Lapsella on yleensä toinenkin vanhempi, ja tosiaan myös muita ihmisiä, kuten isovanhempia, setiä, tätejä, kummeja jne. elämässään, että se, että äiti on jonkun illan viihteellä, ei todellakaan ole rikos, eikä tarkoita sitä, että lapsi olisi yksin. Mainittakoon tässä, että vastaava ilmoitus isältä tuskin aiheuttaisi toimenpi
Tämä kyttääminen on juurikin se syy miksi en suostu osallistumaan mihinkään mammaryhmiin ja jaan hyvin ympäripyöreää sisältöä lapsestani sosiaalisessa mediassa ja puhtaasti omista menoistani en välttämättä puhu mitään. Äitiys on ihanaa, muut äidit saattaa olla parhaimmillaan täysin sekopäitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen etu päätetään jenkeissä ja jossain eviran saleissa niin he saavat synnyttää nämä lapset ja kantaa vastuun niistä. Minä en omia lapsiani lääketeolliselle mutilaatiolle ole altistamassa yhtään sen enempää kuin omaakaan kehoani. Naurettava ajatuskin, että joku ulkopuolinen voisi määritellä, että saa loukata lapsen perusoikeutta koskemattomuuteen ja tunkeutua hänen kehoonsa. Että siitä vaan lääketieteellisiä kohtutehtaita tulille, ja näitä "tuotoksia" voivat sitten piikitellä ja mutiloida 100% oman mielensä mukaisesti. Ei ihmisten lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii-in. Hän on siellä huoneessa kirjaimellisesti lääkärin armoilla. Saattaa alkaa seksipakotus, hormonihoidot, rokotteet, antibiootit, ihan mitä vaan. Ja sinä maksat, ja maksat myös hoidon seuraukset sekä mahdolliset jälkivaikutukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko, että lääketeollisuuden, sosiaalialan ja vaka-alan ammattilaisia on nykyään niin paljon, että sinne otetaan käytännössä ketä tahansa kadulta, kunhan on käynyt peruskoulun. Ennen vanhaan nämä naiset olivat kodeissa pilaamassa vain omia lapsiaan, nyt he pilaavat kaikkien lapset
14v. lapseni vahti 3 vuotiasta pikkusiskoa suojaisalla pihalla josta minä näin nämä koko ajan. Sossu lähinnä nauroi, mutta olihan sitä tultava katsomaan ja "kuulustelemaan" XD
Vierailija kirjoitti:
Mä en tarkalleen tiedä, miten tuo menee, mutta ilmeisesti lapsi saa sitten itse sanoa, että haluaako hän vanhemman mukaan tutkimushuoneeseen vai ei (ja jos ei halua, ei vanhempi voi sinne tunkea, mutta yleensä nyt varmaan haluavat).
Jos aikaa ei varata, eikä lapsi ilmaannu paikalle esim. terveystarkastukseen, vastuu on tietysti vanhemmalla (eli voi tulla lasu), mutta ilmeisesti vanhempi ei kuitenkaan systeemeistä enää pääse näkemään, että oliko esim. teini-ikäinen käynyt tarkastuksessa vai ei, ellei lapsi sitten itse anna katselulupaa. Mutten tosiaan tiedä, että miten tuo katselulupa ihan käytännössä pitää antaa jne.
Ehkä joku yli 10-vuotiaan vanhempi tietää?
Lisäksi näissä kannattaa huomioida se, että lääketeollisuudessa eli potilastiedoissa eivät päde samat tietosuojasäännöt, kuin muilla aloilla. He poistavat tiedot - minne jokainen palveluja käyttänyt tietää kirjailtavan ihan mitä milloinkin sattuu - poistuvat lapsen tiedoista 120 vuotta hänen kuolemansa jälkeen.
Vaikka teoriassa virheistä on mahdollista valittaa ja nostaa kanne, vahinko on yleensä tuossa vaiheessa jo tapahtunut. Ja onko vanhemmalla aikaa jahdata lasuja, lääkäreitä ja muita, jotka tehtailevat näitä tekstejä työkseen?
Kaikki tämä alentaminen, kyttääminen ja lapsenryöstö on kirjattu lakiin "oikeuksina" ja sitä retorisoidaan niin, että "lapsella on oikeus hoitoon". Mutta onko lapsella oikeus olla ilman sitä, oikeus perustuslailliseen koskemattomuuteensa? Teoriassa kyllä, käytännössä ei
Suomeen synnyttäminen on täysin noiden laitosten armoille ja harkintaan synnyttäminen - ja esim. lääketeollisuudella on pitkä ja erittäin ruma historia erittäin epäeettisistä teoista useille eri ihmisryhmille. Nyt vanhemmalla ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta estää heitä tekemästä näitä asioita lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Muutitte toiselle paikkakunnalle? Kyllä tässä haiskahtaa sossukarkuruus, eli sellainen perhe joka vaihtaa osoitetta aina kun on riski että joku vähän tonkaisee mitä kotona tapahtuu. Jos ei ole mitään salattavaa, niin paikkakunnan vaihto kuulostaa aika ylimitoitetulta reaktiota sijaisen, eli vain elämässänne piipahtaneen ihmisen toimintaan, joka johti ilmeisesti peräti kahteen puheluun?
Nimetön ilmoittaja oli havainnut useamman epäkohdan lapsen ulkoissa olemuksessa ja toiminnassa ja teki sen perusteella olettamuksen, että vanhemmat eivät huolehdi tai kasvata. Ilmoittaja ei tiennyt, että kyseessä on erityislapsi. Hän oli erityisluokalla ja sai asianmukaista terapiaa ym. Hän ei myöskään liikkunut ilman aikuista missään, ja koska koulussa tiedettiin hänen erityisyydestään, ei ollut kuin 1 vaihtoehto kirjelmän tekijäksi. (ei ollut naapuri)
Lastensuojelun työntekijät jututtivat meitä, mutta sanoivat melkein heti, että eivät ole ollenkaan huolissaan. Melko pian tuli kotiin kirje, että asiakkuus on päätetty.
"Häh? Onko todella näin? Että jos menen katsomaan huoltajana 10-vuotiaan lapsen omakantaa niin en näe sieltä mitään? Tai jos vien 10-vuotiaan lapsen vaikka päivystykseen hänen vaikkapa nyrjäytettyä nilkkansa, en pääse mukaan tutkimushuoneeseen/lääkärin vastanotolle? Kai se 10-vuotias sitten varaa itse ajan lääkärille jos tarvitsee sairauslomaa?"
Se meneepi päin: ihan jokaisen alaikäisen kohdalla häntä tapaavan terveydenhuollon ammattilaisen on arvioitava onko lapsi kyseisen käynnin asiassa päätöksentekokykyinen. Jos ei ole, tekstit laitetaan näkyviksi huoltajille. Jos on, lapsi itse päättää näkyykö tekstit huoltajille vai ei. Jos valintaa ei tehdä, alle 10v tekstit näkyy oletuksena huoltajille, yli 10v ei. Ja kyllä, voit varata lapsellesi aikaa vaikka 17v 11kk asti ja mennä mukaan lääkärin vastaanotolle, mutta ilman nuoren lupaa sinulle ei jossain vaiheessa enää (asian ja nuoren huomioiden) luovuteta tietoja ilman nuoren lupaa, ja jos nuori on asiassaan päätöksentekokykyinen, hän tietysti saa päättää myös ketkä vastaanotolle osallistuu.
Esim. 13-vuotias voi jutella yksittäisen kaveri- tai perheriidan jälkeisestä alavireisyydestä terkkarin kanssa ilman että tietoja menee vanhemmille, mutta jos hän suunnittelee päiviensä päättämistä, niin tottakai soitetaan vanhemmalle. Silloin on se ja sama näkyykö sanatarkka kirjaus keskustelusta huoltajille, huoltajille infotaan aktiivisesti eikä jäädä sen varaan että saattavat lukea kannasta.
Oikomishoitotiedot 15-vuotias voi antaa näkyä vanhemmille, mutta ehkäisyyn liittyvää seksuaaliterveyden anamneesia ei välttämättä halua iskän luettavaksi.
Jos 10-vuotias on päivystyksessä vanhemman kanssa tapaturman vuoksi, tuskin kukaan lääkäri ajattelee että olisi kypsä hoitamaan asiaansa täysin yksin. Mutta toki jos hän toivoo tilaisuutta jutella yksin, sekin tarjotaan.
Ja huomhuom: huoltaja voi itse valtuuttaa itsensä lapsensa puolesta hoitamaan alaikäisen lapsensa asioita. Esim. minä en pystynyt uusimaan 13-vuotiaan lapseni allergialääkereseptejä, kunnes valtuutin itseni suomi.fi-sivustolla hoitamaan lapseni terveys-, sosiaali- ja apteekkiasiat kunnes hän on 16v. Olisin voinut antaa valtuudet 18v asti, mutta ajattelin että arvioidaan tarve tuossa kohtaa uudestaan. Olisi voinut tehdä tämän valtuutuksen lapseni tietämättä, mutta ei ole tapana, joten printtasin lapselle tarkan listan mihin kaikkeen minulla nyt on valtuudet ja sanoin että muokataan jos haluaa jonkun itselleen hoidettavaksi (tuskin, koska on kova jännittäjä).
Vierailija kirjoitti:
Puppa👴🏻🤍🖤
Tämä tiedetään hyvin meillä neuvolassakin ja on välitön lasun paikka jos perheessä vähänkin pup paillaan!