Työpaikan nokkava amk-sosionomi! GRRRR!
Osaa muka kaiken, kertoo olevansa akateemikko, no ehkä onkin mutta pitääkö sitä leveillä, sanoo että voisi olla töissä johtajana ja silti se vaan tekee lastentarhanopen töitä!! Ja se siis on kuulemma yhtäaikaa opettaja ja kaikkea muuta esim. sostyöntekijä! En kestä sitä enää päivääkään...
Terveisin vaan-lähihoitaja
Kommentit (117)
Korkeakoulututkinto se kyllä on, mutta ei akateeminen korkeakoulututkinto.
meille kyllä ihan koulussa sanottiin, että olemme korkeakoulussa eli akateemisia!!! Kaiveleeko se sinun nenääsi jotenkin?
Terveisin sairaanhoitaja (amk)
JA AMK EI OLE YLIOPISTO!! USKOKAA JO PALIKAT ETTÄ ETTE TODELLAKAAN OLE AKATEEMISIA :PPP
Ikävä tuottaa pettymys, mutta sun tutkinto ei ole akateemista nähnytkään. Sori.
Vierailija:
meille kyllä ihan koulussa sanottiin, että olemme korkeakoulussa eli akateemisia!!! Kaiveleeko se sinun nenääsi jotenkin?Terveisin sairaanhoitaja (amk)
Mut en silti tajua sitä kauheeta uhoomista ja muiden lätistämistä.
tiedän vähän sinua paremmin, kun kerrn olen ko. koulusta valmistunutkin!
T:sairaanhoitaja
Vierailija:
meille kyllä ihan koulussa sanottiin, että olemme korkeakoulussa eli akateemisia!!! Kaiveleeko se sinun nenääsi jotenkin?Terveisin sairaanhoitaja (amk)
että ihan vasta vuosi sitten se valmistui ja jostain Kemitorniosta se aina puhuu. Onkohan siellä edes mitään yli opistoja? Se muutti tänne etelään työn perässä.
Haenpa mun paperit! Kyllä, MINÄ OLEN AKATEEMINEN!!
T:hoitaja
niin mitä sitten? Onhan noita kaikilla koulutuksilla ja kaikissa työpaikoissa nähty. Mikä tässä oli se pointti, koulutus vai idiotismi?
t:myös mainitun koulutuksen omaava
Ettekö tosiaan ymmärrä sitä, että YLIOPISTOSTA valmistuu akateemisia
ja päiväkoteihin toden totta tarvittaisi sosiaalialan osaajia opettajien ja hoitajien rinnalle.
t: ei-akateemisena itseään pitävä, mutta koulutuksestaan ylpeä AMK-sosionomi
Sosionomin tutkinto NYKYPÄIVÄNÄ on Sosionomi AMK, eli AMMATTIkorkeakoulututkinto, eli EI akateeminen (taikka korkeakoulu).
Akateemisen tutkinnon saa yliopistosta, ja ja näihin luetellaan myös korkeakoulut, EI AMMATTIkorkeakoulut.
AMMATTIkorkeakoulu tuli OPISTOasteen tutkinnon tilalle, joka lopetettiin joskus -90 -luvulla. Ns. entiset sosionomit (AMK) ovat olleet nimikkeeltään sosiaalikasvattajia jne.
Kyseessä siis vain ja ainostaan ammatillinen koulutus.
Vielä 80-luvun alussa YLIOPISTOSSA oli oma koulutuslinja, joista valmistui sosionomeja (eli he ovat akateemisia), mutta siksi juuri ammattikorkeasta valmistuvien sosionomien tuleekin käyttää nimeekkn lopussa lyhennettä AMK, jottei vain sekoittuisi keskenään.
Mutta jos nyt päälle parikymppinen kertoo olevansa sosionomi, niin kaikkihan sen tietää että kyseessä on silloin AMK. :)
Yliopiston sosionomeja ei tosiaan ole valmistunut enää 80-luvun alun jälkeen.
Sosionomi (AMK) ei ole pätevä esim. sosiaalityöntekijäksi.
Hassua kyllä, pätevyys riittää kyllä esim. lastenkodin johtajaksi, mutta ei taas kastentarhanopettajaksi, sillä koulutukseen ei taas kuulu varshaiskavatusta jne. Mutta voihan esim. sairaanhoitajakin olla pätevä vanhainkodinjohtajaksi, eli ei se johtajan pätevyys aina kaikkea kerro.
Sosionomi päiväkodissa hoitajana on yhtä koulutettu kuin lähihoitaja; kumpikaan ei ole siellä toistaan pätevämpi.
Ja jos nyt joku haluaa lukea yliopiston kursseja (vaikka sitten vain avoimessa), niin se ei kyllä ihmisestä tee akateemista! ;D Siinä tapauksessahan minäkin olen sitten akateeminen. Olen suorittanut avoimessa kasvatustieteen apron iltaharrastuksena kansalaisopistossa, kun pidin välivuotta opinnoissa ja olin töissä.
Täytynee vissiin kirjoittaa CV:hen AKATEEMINEN SOSIONOMI (AMK). ;D
Jep. Mutta kokonaisuudessaan sosionomin koulutus pätevöittää tekemään sitä ruohonjuuritason työtä, mitä sosiaalialalla vain on. Itsekin opiskelin kyseisen ammatin itselleni, kun halusin saada vakipaikan lastenkodista (lastenkodin ohjaaja). Ja sitä ihan tavallista arkeahan me siellä pyöritämme, ja päätökset tekee NE akateemiset, eli sosiaalityöntekijät (jotka siis ovat yliopiston käyneitä esim. kasvatustieteen maistereita, yhteiskuntatieteen maistereita tms.)
AP:lle
Ymmärrän sinua! Ikävä kyllä turhan moni sosionomi on kuvailemasi kaltainen. Luokallani oli juuri saman kaltaisia pikkutyttöjä, jotka tulivat suoraan lukiosta parantamaan maailman kuvitellen, että heistä tulee jotakin sosiaalityöntekijöitä/parisuhdeterapeutteja/psykologeja yms. Arvaappa mikä niissä oli kestäminen sen 3,5-vuoden ajan. XD
Piti vain ajatella, että kyllä aikanaan elämä heidät vielä kouluu ja laittaa ruotuihin.
(Hassua että he edes viitsivät jauhaa sellaista pas**a, sillä nämä em. perustiedot kuuluivat ensimmäisen vuoden opiskeluihin ihan vain yleissivistävänä.)
terveisin sosionomi (AMK)
-joka nyt ei kovin ylpeä ole koulutuksestaan... ;P amis, mikä amis, mutta sainpahan vakkaripaikan mieluisesta työpaikasta. Mitä siis ei sen eteen tekisi.
Vierailija:
Haenpa mun paperit! Kyllä, MINÄ OLEN AKATEEMINEN!!T:hoitaja
Että olen akateeminen, jos haluan? Ja jos en, niin en ole? Vai onko tästä olemassa jotain oikeaa tietoa?
T: sairaanhoitaja, eri kuin tuo aiempi
samalla 60 op varhaiskasvatukseen liittyviä aineita ja saan ihan virallisesti lastentarhanopettajan pätevyyden. Voihan se toki olla koulukohtaista mutta näin ainakin Stadiassa. Ja samaa mieltä, AMK- tutkinto ei ole akateeminen.
olen yhtä lailla akateeminen kuin lääkärikollegnikin. Olemme vain tulleet töihin eri reittejä. Sano sinä sosionomi mitä tahdot, se ei minun koulutustani himmennä. Herranen aika, onhan minulla alaisiakin! kaikki nuo lähihoitajat ja perushoitajat, jotka pokkuroivat minulle. Että mietipäs vähän, ennen, kuin syyttelet!
T: akateeminen sairaanhoitaja
Ps. me luimme koulussa yliopiston tenttikirjoja, ihan samoja kuin lääkärit!
ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet (eikä sen puoleen ylemmän amk-tutkinnon suorittaneetkaan)
eli akatemian jäsen on Suomessa arvonimi, jonka tasavallan presidentti myöntää erityisen ansioituneille tieteen- ja taiteenharjoittajille. Vuosina 1947¿1969 niin sanotussa vanhassa Suomen Akatemiassa oli kaksitoista akateemikon virkaa (neljä luonnontieteellistä, kolme hengentieteellistä, kolme taiteellista, kaksi vaihtuvaa), joiden haltijat velvoitettiin harjoittamaan ja edistämään omaa tieteellistä tai taiteellista alaansa. Vuodesta 1972 akateemikko on ollut valtiollinen arvonimi.