Työpaikan nokkava amk-sosionomi! GRRRR!
Osaa muka kaiken, kertoo olevansa akateemikko, no ehkä onkin mutta pitääkö sitä leveillä, sanoo että voisi olla töissä johtajana ja silti se vaan tekee lastentarhanopen töitä!! Ja se siis on kuulemma yhtäaikaa opettaja ja kaikkea muuta esim. sostyöntekijä! En kestä sitä enää päivääkään...
Terveisin vaan-lähihoitaja
Kommentit (117)
Sairaanhoitaja (AMK)
Terveydenhoitaja (AMK)
Kätilö (AMK)
jne.
jne.
Eli kaikki nämä ovat ihan vain ja ainoastaan AMMATTIkorkeakoulututkintoja.
Tosiaan silloin 90-luvulla, joilloin AMK luotiin, niin sitä ennenhän em. ammatit opiskeltiin erilaisissa opistoasteen kouluissa tms.
Eli tämä AMK on vain nyt hieman uudistetumpi nimike, ja ammatilliseen koulutukseen haluttiin oma korkeakoulu. Ei sen enempää.
AMK ei ole akateemiseta taikka edes korkeakoulua nähnytkään (kun tuo pelkkä korkeakoulu -nimike ei ole sama kuin ammattikorkeakoulu).
Vai osaako joku sanoa, mistä yliopistosta valmistuu sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, sosionomeja, kätilöitä jne...
t: sosionomi (AMK), eli 3,5 vuotinen ammattikorkeakouluntutkinto.
ei voi tehdä lastentarhanopettajan töitä. Höpöhöpö, he juuri tekevät lastentarhanopettajan töitä ja koulutukseen kuuluu varhaiskasvatusta, ihan niin paljon kuin itse haluaa valita. Itse tein esimerkiksi tutkimuksia varhaiskasvatuksen alueelta opinnäytetyön lisäksi. Opinnäytetyö on muuten laajuudeltaan yhtä iso kuin gradu. Ja tuleepahan teorian lisäksi amk-koulutuksessa myös niiiin tärkeää käytännön kokemusta. Siitä olen ainakin itse saanut eniten eväitä työhöni.
Jep, ja kuulun akavan oaj:hin.
T. sosionomi amk, lastentarhanopettaja ja varajohtaja.
T:sairaanhoitaja, jolle lääkärikollega kerran sanoi että mitäs me akateemiset! Että kai se nyt edes tietää!
Vierailija:
olen yhtä lailla akateeminen kuin lääkärikollegnikin. Olemme vain tulleet töihin eri reittejä. Sano sinä sosionomi mitä tahdot, se ei minun koulutustani himmennä. Herranen aika, onhan minulla alaisiakin! kaikki nuo lähihoitajat ja perushoitajat, jotka pokkuroivat minulle. Että mietipäs vähän, ennen, kuin syyttelet!T: akateeminen sairaanhoitaja
Ps. me luimme koulussa yliopiston tenttikirjoja, ihan samoja kuin lääkärit!
Ihan olet yhtä lailla akateeminen kuin lääkärikollegasikin... Sanopa tuo sama niille " lääkärikollegoillesi" , niin näet miten repeävät nauruun :D Ja lähi- ja perushoitajat eivät ole sinun alaisiasi. Maksatko muka heille palkkaa pikkuisesta hoitsun palkastasi? :DDD
Mites nyt suu panaan vastustajat?!!
Vierailija:
T:sairaanhoitaja, jolle lääkärikollega kerran sanoi että mitäs me akateemiset! Että kai se nyt edes tietää!
Vierailija:
22, muuten puhut asiaa MUTTA, opiskelen sosionomiksi ja suoritan
samalla 60 op varhaiskasvatukseen liittyviä aineita ja saan ihan virallisesti lastentarhanopettajan pätevyyden. Voihan se toki olla koulukohtaista mutta näin ainakin Stadiassa. Ja samaa mieltä, AMK- tutkinto ei ole akateeminen.
Eli opiskelet LISÄKSI varhaiskasvatusta, joka pätevöittää sinut. Mutta se ei kuulu automaattisesti sosionomin opintoihin.
Tämä mahdollisuus on kaikilla sosionomi (AMK) opsikelijoilla. :)
Aivan sama asia, kuin esim. olemme päteviä työskentelemään vanhainkodissa, mutta koulutuksemme ei riitä jakamaan/antamaan lääkkeitä. MUTTA jos opiskelemme lisäksi lääkelaskennan kurssin/t (en muista mitkä ovat op:t, kun itse en sitä käynyt), niin tämä pätevöittää meidät myös siihen.
Eli ainahan voi opiskella lisää.
t: 22, joka taas Laureasta valmistunut.
Palaahan hoitsu nyt vaan tekemään niitä perähuuhteluita sun muita hommias äläkä höpötä niistä akateemisista.
Mitä tulee amk:n opinnäytetyöhön, niin se oli kyllä lastenleikkiä verrattuna siihen mitä gradu on (pikkusiskoni taas jaksoi väsätä sellaisen, sekä oli lukupäätä ylipäätänsä yliopistoon). XD
Tää on ehkä illan paras ketju!!!! XD
Jos noi akateemiset sh:t on pelkkiä provoja, niin ei se mitään. Saan ainakin hyvät naurut, sillä kaltaisiasi on NIIN paljon oikeasti olemassa!!! XD
t:22 - eli akateemiKKO, sillä onhan minulla se yksi apro taskussa! XP
...täytyy muistaa viivata tosiaan se sosionomi (AMK) kokonaan pois CV:stä... olenhan jo ylennyt tässä vartin aikana huimasti...
Nehän saa tehdä vaikka monen hengen porukassa ja tietämäni ammattikorkeasta valmistuneet ovat tehneet sen laajuiset opinnäytteet kuin minä tein kandin tutkintoon, eli sellaiset 30 s. Gradut sen sijaan on usein sellaisen 100 s.
että sairaanhoitajan AMK-tutkinto vastaa laajuudeltaan kandin papereita, eli siis on rinnastettavissa yliopistotason tutkintoon. Ja silloin kun se tutkinto muuttu Amk-tutkinnoksi niin kyllä siinä muuttu muutakin kuin pelkkä nimi. Ei opistotason papereilla enää saa edes virkoja.
T: Sairaanhoitaja AMK jolla 10 lähihoitajaa alaisenaan !
Kuulun Akavan erityisalojen keskusliittoon, kuten moni muukin tradenomi. En ole akateeminen.
Sisällöllisesti ei sen sijaan vastaa.
Joten ei se siitä liitosta ole kiinni. Mutta siinä olen samaa mieltä, että amkit eivät ole akateemisia. Sori vaan.
Niin ja minä ainakin kuulun Talentiaan, joka on Akavalainen liitto. Enkä nyt ihan sillä perusteella sanoisi itseäni akateemiseksi
t: yksi aikaisemmista sosionomi (AMK) vastaajista
akateemista tee. Eli siis yliopistokoulutus=akateeminen, Ammattikorkeakoulutus= korkea-asteen koulutus, mutta ei akateeminen. Simppeliä. Itse kuulun AMK-koulutuksella AKAVAAN, tarkemmin yhteen Akavan erityisalojen liitoista. Mutta vaikka Akavaan kuulunkin, silti AMK-tason koulutukseni ei riitä määrittämään minua akateemiseksi. Ja miksi pitäisikään. Ei se minun arvoani ylennä tai alenna, olinpa akateeminen tai en. Ja ajattelen näin myöskin muista ihmisistä. Ihmisen arvon määrittää se, mitä hän on sydämessään : )
T. AMK- akavalainen
Amkit eivät siis todellakaan ole akateemisia.
Miksi kaikkein suurimman pätemisen tarpeen omaavat ihmiset hakeutuvat opiskelemaan sairaanhoitajiksi, kun siinä ei ole mitään millä päteä? Eikö heistä ole parempaan vai mistä tuo johtuu? Sitten pitää yrittää niin hulluna kehua retostella akateemisuudellaan ja lopputöillään, että tekee itsensä naurunalaiseksi. Ja lopulta kun tajuaa, ettei pysty pätemään omilla älynlahjoillaan ja koulutuksellaan alkaa pätemään miehensä tuloilla tai suhteellaan yhteen ihquun lääkäriin.
AMK on ihan eri tason paikka kun yliopisto, ja näin se vaan on.
Pitääkö tehrä jottain? Ja mitä? Voinko auttaa jotenkin?
t. Sosionomi amk
Akateeminen voi tarkoittaa
* yliopistollista, korkeakouluun liittyvää tai sille ominaista, tai jotakin teoreettista
* käsitteellistä, muodollista, käytännölle vierasta
* kielteisessä sävyssä jotain vanhoillista, paikalleen jähmettynyttä, sovinnaista tai kaavamaista
Akateeminen ei siis tarkoita AMMATTIkorkeakouluun liittyvää. En tajua, miksi entisille opistotason tutkinnoille on hirveän tärkeää toitottaa olevansa akateemisia. No, samapa tuo. Ihan samaa duunia ne hoitsut ja hoitsu (amkit) tekevät...