Nyt Kela "pakottaa" ihmisiä jo avioeroihin
Viime aikoina moni on saanut Kelalta kirjeen, joka kehottaa muuttamaan. Toimeentulotuen ehdot yllättivät Jarnon ja Soilin, jolloin pariskunta päätyi eroamaan ratkaistaakseen ongelman ja pystyäkseen elämään.
Kommentit (680)
10 vuotta sitten oli ainakin palolaitoksella palkkatuella toimistotöissä porukkaa ja sairaaloissa esim. hallinnossa toimistotöissä ja infossa.
Eikö noi kuulu Hyvinvointialueeseen?
Jossain oli kuulemma siivoojia irtisanottu ja otettu palkkatuella tilalle porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…
Tossa lukee, että Hyvinvointialueelle saa edelleen palkkatukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun ja kyllähän tuo kertoi lähinnä rakkaudettomasta suhteesta. Äijä päivitteli, miten Kela odotti hänen elättävän avopuolisoaan. No, mulle on selvää, että pitäisin huolta omastani, ei mikään vääryydenkokemus.
Väliaikaisesti olisi ihan ok että puoliso elättää mutta en todellakaan haluaisi elää puolison "armoilla" vuosikausia. Se olisi aivan helvetin nöyryyttävää, eikä puolisollakaan ole isot tulot (alle 2000€/kk nettona). Joten jos sairastuisin työkyvyttömäksi niin etten ikinä voisi käydä töissä niin erohan siinä tulisi. En pystyisi elämään niin että puoliso mua elättää. Mun on aina ollut muutenkin todella vaikeaa pyytää rahaa esim lapsena vanhemmilta. Mun mielestä aivan kivikautista olettaa että 2020-luvulla puoliso elättää hamaan tappiin!
Niin, nykyaikaa on olett
Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.
Ja työttömät on palkkatuella töissä ja tekee sijaisuuksia jne.
Kohta toimeentulotukitöitä.
Ei noilla kyllä lainaa saa, että perikuntien asunnoista ei mitään saa, mutta....
Kun olin työkokeilussa työmarkkinatuella sairaalan osastolla niin siellä oli infossa yksi nainen palkkatuella, se lajitteli osastojen posteja, antoi hoitajille avaimia ja neuvoi asiakkaille, missä on röntgen jne.
Teki se varmaan jotain muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa kukaan mitään pakota. Itse keinottelevat lisää tukiaisia.
Jos pariskunta joutuu asumaan yksiöissä siksi, etteivät saa kahden aikuisen tukia kaksioon tai kolmioon mihin kämppikset saavat, kyseessä on ihan vaan syrjintä.
Ihmisoikeuksien mukaan, joihin suomi on sitoutunut perustuslaillisesti, kaikilla pitää olla oikeus esim. perustaa perhe. Tuollainen syrjintä lähisukulaisuuden tai parisuhteen perusteella on siis ihmisoikeuksien vastaista.
Yhteiskunnan piikkiin ei kenenkään tarvitse perustaa perhettä. Esimerkiksi lapsilisät voisi muuttaa tuleverovähennyksiksi.
Ihmisoikeussopimuksen mukaan kaikilla on oikeus perustaa perhe ihan tulotasosta riippumatta. Ymmärrätkö?&nbs
Olen eri, mutta se ei tarkoita sitä että yhteiskunnan pitäisi maksaa heille väljä ja mukava asuminen. Moni työssäkäyvä tai opiskeleva pari elää yksiössä. Alkaa ärsyttää tämä kehitys, että pienituloiselle duunarille normaali elintaso ei enää kelpaa työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ongelma on ollut olemassa jo kauan. Kaksi sinkkua erillisasuntoihin saavat korkeampia tukia kuin pariskunta samaan asuntoon, koska heidät katsotaan toisiinsa nähden elatusvelvollisiksi pariskunniksi. Eli jos olet parisuhteessa, kelan vastuu siirtyy puolisolle. Samoin et voi kämppistellä lähisukulaisesi (esim. vanhempi) kanssa kelan piikkiin, vaan tällöinkin lähisukulainen katsotaan elatusvelvolliseksi
Eipä tälle varmaan muuta syytä ole kuin erottaa köyhät toisistaan ja epätä heiltä emotionaalinen turva sekä mahdollisuus lisääntyä (ihmisarvojen mukaisesti). Historiassa tuo on ollut paljon rajumpaa ja köyhiä (naisia) on jopa pakkosilvottu eli sterilisoitu. Tuo on selvä jäänne siitä samasta köyhävihasta, yrittää epätä heiltä normaali, inhimillinen perhe-elämä
Se koulu olisi varmaan kannattanut käydä loppuun ja mennä sen jälkeen opiskelemaan tutkinto. Se on EVÄTÄ, ei epätä. Eikä ehkä tarvitsisi haukkua Kelaa.
Mutta kaupungin yksiköihin pääsee toimeentulotuella töihin, vaikka ei pääsisi enää palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ongelma on ollut olemassa jo kauan. Kaksi sinkkua erillisasuntoihin saavat korkeampia tukia kuin pariskunta samaan asuntoon, koska heidät katsotaan toisiinsa nähden elatusvelvollisiksi pariskunniksi. Eli jos olet parisuhteessa, kelan vastuu siirtyy puolisolle. Samoin et voi kämppistellä lähisukulaisesi (esim. vanhempi) kanssa kelan piikkiin, vaan tällöinkin lähisukulainen katsotaan elatusvelvolliseksi
Eipä tälle varmaan muuta syytä ole kuin erottaa köyhät toisistaan ja epätä heiltä emotionaalinen turva sekä mahdollisuus lisääntyä (ihmisarvojen mukaisesti). Historiassa tuo on ollut paljon rajumpaa ja köyhiä (naisia) on jopa pakkosilvottu eli sterilisoitu. Tuo on selvä jäänne siitä samasta köyhävihasta, yrittää epätä heiltä normaali, inhimillinen perhe-elämä
Se koulu olisi varmaan kannattanut käydä loppuun ja mennä sen jälkeen opiskelemaan tutkinto. Se on E
Suomessa on 8000 korkeakoulu tutkinnon suorittanutta työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pariskunta joutuu asumaan yksiöissä siksi, etteivät saa kahden aikuisen tukia kaksioon tai kolmioon mihin kämppikset saavat, kyseessä on ihan vaan syrjintä.
Ihmisoikeuksien mukaan, joihin suomi on sitoutunut perustuslaillisesti, kaikilla pitää olla oikeus esim. perustaa perhe. Tuollainen syrjintä lähisukulaisuuden tai parisuhteen perusteella on siis ihmisoikeuksien vastaista.
Yhteiskunnan piikkiin ei kenenkään tarvitse perustaa perhettä. Esimerkiksi lapsilisät voisi muuttaa tuleverovähennyksiksi.
Ihmisoikeussopimuksen mukaan kaikilla on oikeus perustaa pe
Helsingissä on 5000 vuokra-asuntoa tyhjänä ja Vantaalla ja Espoossa joku 3000 molemmissa erikseen siis.
Mene itse vuokra-oveen katsomaan.
Ja Suomessa kuolee noin 60000 ihmistä kuolee vuodessa ja asuntoja vapautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei estä perustamasta perhettä,ei ole mikään ihmisoikeus vaatia siihen tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei estä perustamasta perhettä,ei ole mikään ihmisoikeus vaatia siihen tukia.
No, sitä varten hallitus leikkaa kuntaosuuksista ja tekee potkulain, että voit ottaa itsestäsi vastuun ja mennä muualle töihin. Julkisella saa kohta sun helposti irtisanoa.
Sä otat lapsista saikkua.
Kohta sut saa irtisanoa helposti.
Kohta tulee potkulaki ja saa irtisanoa noi jotka ottaa itsestä ja lapsista saikkua.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle.
Ei tarvitse maksaa äitiyslomiakaan enää, kun tulee potkulaki.
Yksi virhe riittää irtisanomiseen ja myöhästyminen kerran tai liian pitkä kahvitauko.
Onkohan noi jo irtisanomislistalla jotka on ottaneet itsestä ja lapsista saikkua?
Tuota on tehty jo viime vuosituhannella jopa lapsiperheet että saavat tukia enemmän. Yks työkaveri on elänyt miehensä kanssa yli 20 vuotta kummallakin omat vuokra- asunnot juuri tukien takia
Vierailija kirjoitti:
Tuota on tehty jo viime vuosituhannella jopa lapsiperheet että saavat tukia enemmän. Yks työkaveri on elänyt miehensä kanssa yli 20 vuotta kummallakin omat vuokra- asunnot juuri tukien takia
No, senpä takia toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Joutuu viemään lapset päiväkotiin hoitoon. Osa työttömistä vie jo muutenkin joten ei ole ongelma laittaa heitä toimeentulotukitöihin.
Hyvinvointialueelle pääsee palkkatuella esim. siivoamaan tai toimistotöihin.
Yksi tuttu oli palolaitoksella palkkatuella toimistotöissä. Kuuluuko palolaitos Hyvinvointialueeseen?