Vuoden 1989 Suomessa oli parempi työttömyysturva mitä nykyisin
Myös muut tuet parempia ja pienillä palkalla parempi ostovoima. Miten Kok ja PS selittää sen että työttömyyttä ei silti tuolloin ollut? Ei ollut myöskään 9e orjatöitä.
Kommentit (169)
Kaikki oli Suomessa paremmin silloin kun rajat oli kiinni ja vain passilla tai viisumilla sai matkustaa. Ei ollut roadmanejä eikä käsiinlevinnyttä huumeongelmaa, ei seksuualirikollisuuden räjähdyksenomaista kasvua eikä ongelmaa, että yläasteelta pääsee läpi huonosti suomea puhuva, joka ei oikeasti osaa kirjoittaa.
40000mk kuulostaa spesiaalilta ammattikoneelta. Itse ostin käytetyn 486 koneen viidellä tonnilla joskus 94.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvun työtön oli etevämpi säästämään. Teki ruoat itse ja asui ahtaammin. Osti ja kulutti vähemmän, joten pärjäsi pienemmällä rahalla (eb nyt ota kantaa tukien reaalitasoon). Lisäksi asenneilmapiiri oli toinen. Nykyään työtön kitisee tukien pienuudesta, silloin huudettiin töiden perään. Ajateltiin, että jokaisen kykenevän tulee elättää itsensä työllä. Voisitteko itse kuvitella, että vuonna 2025 työttömät osoittaisivat mieltä kuten vuonna 1993: https://yle.fi/a/20-100935
1993 ei ollut vielä 9 euron töitä. Totta kai kaikki halusivat töihin koska töistä sai oikean palkan. Nykyään oikeisto lupaa vain työtä pelkällä työttömyysturvalla. Pitää olla kahjo jos haluaa ilmaistyötä josta ei hyödy yhtään.
Kuka oli pääministeripuolue, kun 9€:n päivähoitohimmeli luotiin? SDP, pääministerinä muuan Lipposen Paavo. Sama hallitus loi pätkätyöt. Aiemmin määräaikaisen työsuhteen ehtona oli äitiysloma, kesätyö tms., mutta duunariystävällinen vasurihallitus poisti ehdon.
Itse olen työkokeilussa ja matkakulut on 7 e pv. Mitä järkeä? Omavalmentaja kyseli 1 kk harjoittelun jälkeen että pääsenkö töihin??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän oli tuolloin ja vielä 2000-luvun ensimmäiselle vuosikymmenelle alkuun ruhtinaalliset. Täysi ansiosidonnainen oli sen 500 päivää, eikä ollut mitään neljä hakemusta kuukaudessa aktiivimalleja. Kaveri puhui 500 päivän taiteilija-apurahasta.
Jos miettii, miten vaikka tämä pullamössösukupolvi eli suuri-ikäluokka sai nauttia työttämänä olosta etuineen, joista nykytyöttämät voivat vain haaveilla. Tässäkin, dramaattiset huononnukset alkoi, kun tämä ei enää koskenut sitä suurta ikäluokkaa eli he olivat päässeet eläkkeelle.
Silloin tehtiin töitä eikä mietitty ,kannattaako vai ei, kuten nykyiset pullamössösukupolvet tekee.
Sanoo henkilö joka ei ole ollut koskaan lähelläkään tulannetta, missä saisi lähes saman kun työttömänä ja ei ole ollut ehkä työssä jota
Voi-voi!Olen tehnyt osa-aikatyötä j,osta ei jäänyt käteen mitään kun piti palkata hoitaja lapsille.Lisäksi olen tehnyt ei-niin-kivaa matlapalkkatyötä useita vuosia.Halveksin ihmisiä jotka eivät mene töihin vaikka töitä olisi tarjolla.
1989 vielä luultiin, että kaikki haluaisivat töihin hinnalla millä hyvänsä. Sittemmin on osoittautunut, että monia pitää motivoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://stat.fi/til/tyti/2018/16/tyti_2018_16_2019-12-03_tie_001_fi.html
1977 on ollu 7% työttömyys
Se oli lamavuosi.
Jäin työttömäksi 1991. Tuet olivat samat, mutta niiden ostovoima oli toki suurempi kuin nykyään. Työttömänä kykeni säästämään ja ostelemaan kivoja juttuja ja matkustelemaan.
Nyt sä puhut paskaa. Kännykät ja tietokoneet makso ihan helvetisti 1989-1991.
Mikään pakko ei ollut semmoista silloin omistaa tai ostaa.
Niinpä, oli lankapuhelin.
Millä lapsi nyt koulun jälkeen soittaa apua, jos tulee tulipalo, kun vanhempi on työk
Meinaatko, että yäsrillä lapsi olisi soittanut vanhemmille lankapuhelimella jos olisi tullut tulipalo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvun työtön oli etevämpi säästämään. Teki ruoat itse ja asui ahtaammin. Osti ja kulutti vähemmän, joten pärjäsi pienemmällä rahalla (eb nyt ota kantaa tukien reaalitasoon). Lisäksi asenneilmapiiri oli toinen. Nykyään työtön kitisee tukien pienuudesta, silloin huudettiin töiden perään. Ajateltiin, että jokaisen kykenevän tulee elättää itsensä työllä. Voisitteko itse kuvitella, että vuonna 2025 työttömät osoittaisivat mieltä kuten vuonna 1993: https://yle.fi/a/20-100935
1993 ei ollut vielä 9 euron töitä. Totta kai kaikki halusivat töihin koska töistä sai oikean palkan. Nykyään oikeisto lupaa vain työtä pelkällä työttömyysturvalla. Pitää olla kahjo jos haluaa ilmaistyötä josta ei hyödy yhtään.
Kuka oli pääministeripuolue, kun 9€:n päivähoitohimmeli
Lähde?
Juu, työmarkkinatuki 595 netto 3 lapsen vanhemmalle.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, lainat ei ole menoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Tosi hyvät tuet juu.