Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muutoksia oikeasti voi tehdä, kun ei jaksa mitään muuta kuin hoitaa työn ja lapsen?

Vierailija
13.02.2025 |

Minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi. Ja käyn töissä, työ on koulutukseni mukaista, teen sitä 80 % työajalla, työmatkoihin menee pari tuntia päivässä. Olen uupunut, en ole pitkään aikaan jaksanut yhtään mitään muuta kuin rahan takia pakollisen työn ja sitten hoitaa lapseni. Ne kaksi asiaa vie aivan kaikki mehut. Olen iltaisin aivan puolikuollut väsymyksestä. En ole pariin vuoteen ehtinyt enkä jaksanut tavata ystäviä. En ole lapsen syntymän jälkeen päässyt harrastuksiini, koska ei ole ketään tuttua, joka välillä hoitaisi lasta. Enkä edes jaksaisi harrastaa, vaan jos saisin parin tunnin tauon niin haluaisin vain nukkua. Rahan takia on pakko käydä töissä, pomo ei myönnä lyhempää työaikaa eikä palkattomia vapaita ja minun alalla työhön liittyy palavereita ym eri puolilla kaupunkia ja lähikaupunkeja, niin työmatka on pakosti sen noin tunnin suuntaansa. Mitä muutoksia oikeasti tässä voisi tehdä, ettei pala ihan täysin loppuun?

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoo yrittäneensä vaihtaa työpaikkaa ja yrittävänsä edelleen vaihtaa työpaikkaa, vaikka vaikeaa on. Mitä ihmeen auttamista on neuvoa, että vaihda kuule työpaikkaa? 

No kerro toki parempi neuvo. Ole hyvä vain. Turha se on muille riehua, jos itsellä ei ole tarjota mitään vaihtoehtoa. 

Vierailija
82/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoo yrittäneensä vaihtaa työpaikkaa ja yrittävänsä edelleen vaihtaa työpaikkaa, vaikka vaikeaa on. Mitä ihmeen auttamista on neuvoa, että vaihda kuule työpaikkaa? 

Sun kannattaa harjoitella luetunymmärtämistä. Tajuat sitä kautta, mikä ero on työpaikan vaihtamisella ja sen miettimisellä, voisiko omalla koulutuksella hakea jotain sellaista työtä tai työn muotoa, jota ei ehkä vielä ole tullut ajatelleeksikaan. Vai oletko sitä mieltä, että kerran kun on hakenut töitä ei enää koskaan voi hakea mitään muuta työtä ja jopa saada sitä muuta työtä? 

Olet omituinen jankkaaja. Ap ihan selvästi kertoo, että hän jatkaa koko ajan uuden työn hakemista. Sinä jankkaat neuvoa, että hae uutta työtä ja mieti uusia töitä joita voit hakea. Hänhän on tehnyt jo sitä ja tekee sitä koko ajan edelleen. Miksi neuvot uudelleen ja uudelleen häntä tekemään juuri sitä mitä hän jo tekee? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sellainen ala, että on pakko rampata ympäri kyliä eikä työtä ole mahdollista tehdä yhdessä toimipisteessä jossain toisessa firmassa? Elämme kuitenkin jo vuotta 2025, joten palaverit eivät ole mikään syy ravata ympäriinsä. Teams jne. on keksitty. 

Voisin arvata että tuollaisia töitä voisi olla kiertävä vakan erityisopettaja, sosiaalityöntekijä, konsultti, lakimies, puheterapeutti, perhetyöntekijä, koululääkäri, hr päällikkö, pappi jne. Tulee mieleen paljonkin töitä ja ammatteja. 

Mikään noista ei ole sellainen, että on pakko rampata ympäri kyliä. Kaikissa noissa on myös mahdollista hakeutua sellaiseen työpaikkaan, jossa ollaan vain yhdessä työpisteessä, johon asiakkaat tulevat vastaanotolle tms. 

Minä olen eräässä noista ammateista. Täysi mahdottomuus, että asiakkaita kohtaisi vain yhdessä työpisteessä. Paikkakunta on maantieteellisesti laaja ja työni edellyttää liikkumista koko kunnan alueella ja kunnankin alueella useissa eri paikoissa parin osoitteen sijaan. Potkut tulisi, jos sanoisin, että en sitten tee työtä muualla kuin paikassa x.

Vierailija
84/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö 80% työaikaa 5 päivänä viikossa? Jos niin koita vaihtaa se 4 päivään jos mahdollista. Näin sulla on on 4 pidempää päivää, mutta heti 2h viikossa "extraa" kun et ole työmatkalla. Lisäksi voit sen yhden uuden päivän (jos ei kerta tukiverkostoa ole) laittaa lapsen 8-15 välillä hoitoon päiväkotiin ja itse hengähtää tai mitä sitten sinä aikana haluatkaan tehdä 😊

Vierailija
85/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen yhdessä tässä ketjussa mainitussa amnatissa. Muun akan ihmiset ehkä kuvittelee,että voisin tehdä työtä vain toimipisteessä ja lisäksi teamsin kautta, mutta tämä on oikeasti minullakin täysin mahdotonta ja minäkin saisin potkut, jos alkaisin sellaista yrittämään. Ja sama tilanne on alan muilla työnantajilla, tämän ammatin työ on sisällöllisesti sellaista, että kentälle on pakko jalkautua ja välillä on pakko olla läsnä palavereissa muualla.

Vierailija
86/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattaa harjoitella luetunymmärtämistä. Tajuat sitä kautta, mikä ero on työpaikan vaihtamisella ja sen miettimisellä, voisiko omalla koulutuksella hakea jotain sellaista työtä tai työn muotoa, jota ei ehkä vielä ole tullut ajatelleeksikaan. Vai oletko sitä mieltä, että kerran kun on hakenut töitä ei enää koskaan voi hakea mitään muuta työtä ja jopa saada sitä muuta työtä? 

Olet omituinen jankkaaja. Ap ihan selvästi kertoo, että hän jatkaa koko ajan uuden työn hakemista. Sinä jankkaat neuvoa, että hae uutta työtä ja mieti uusia töitä joita voit hakea. Hänhän on tehnyt jo sitä ja tekee sitä koko ajan e

Miksi sinä koet oikeudeksesi kertoa ap:n puolesta, mitä hän on tehnyt ja mitä ei? Ethän sinä tiedä, onko hän tullut miettineeksi muuta kuin tietyn tyyppisiä töitä. Uupunut ihminen ajattelee monesti melko yksioikoisesti eikä osaa katsoa niin sanotusti boksin ulkopuolelle. Sinulla on sama vika. Olet jumittunut ajatukseen, että töiden hakeminen tarkoittaa sitä, ettei voi miettiä muita vaihtoehtoja siellä työnhakupuolellakin ja haukut omituiseksi jankkaajaksi vain siksi, että joku näkee asiat eri kulmasta kuin sinä. Rautalangasta: Jos minä olen hakenut töihin Prisman kassalle, mutta en ole päässyt, se ei estä minua myöhemmin hakemasta vaikka Lindexin myymäläpäälliköksi seuraavalla kerralla. Molempiin riittää kaupallisen alan koulutus, vaikka työnkuvat ovat täysin erilaiset. Aukeniko nyt?

Vierailija
87/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetkö 80% työaikaa 5 päivänä viikossa? Jos niin koita vaihtaa se 4 päivään jos mahdollista. Näin sulla on on 4 pidempää päivää, mutta heti 2h viikossa "extraa" kun et ole työmatkalla. Lisäksi voit sen yhden uuden päivän (jos ei kerta tukiverkostoa ole) laittaa lapsen 8-15 välillä hoitoon päiväkotiin ja itse hengähtää tai mitä sitten sinä aikana haluatkaan tehdä 😊

Tulee varsin pitkät päiväkotipäivät lapselle, kun tuolloin työpäivä matkoineen on yli 10 tuntia. Saako lapsi edes olla päiväkodissa yli 10 tuntia päivässä? Siis säännöllisesti, 4 päivää viikossa?

Vierailija
88/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet omituinen jankkaaja. Ap ihan selvästi kertoo, että hän jatkaa koko ajan uuden työn hakemista. Sinä jankkaat neuvoa, että hae uutta työtä ja mieti uusia töitä joita voit hakea. Hänhän on tehnyt jo sitä ja tekee sitä koko ajan e

Miksi jankkaat uudelleen ja uudellen, että ap on jo hakenut töitä? Auttaako se mielestäsi ap:ta jollain tavalla, että räyhäät tuolla tavalla etkä esitä yhtään omaa ideaa tilanteen parantamiseksi?

Vierailija
89/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankutijankuti. Todella rasittava tuo yksi jankkaaja. Eiköhän aapee ole keksinyt hakea töitä myös lidlistä, jos hän on hakenut töitä jo prismasta. Pidät aapeeta ihan vähä-älyisenä. 

Vierailija
90/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee varsin pitkät päiväkotipäivät lapselle, kun tuolloin työpäivä matkoineen on yli 10 tuntia. Saako lapsi edes olla päiväkodissa yli 10 tuntia päivässä? Siis säännöllisesti, 4 päivää viikossa?

Miksi ei saisi? Tosin aika harva päiväkoti on auki niin pitkään, että tuo olisi mahdollista. Kyllä ne tyypillisesti ovat auki 8-17 tai 7-17 tyylisesti. 

Vierailija
91/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta jo. Tuo yksi jota syytät räyhäämisestä ei ole räyhännyt mitään. 

Vierailija
92/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas sitä lasta hoitaa, kun ap on pidemmän päivän töissä? 

Vierailija
93/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jankutijankuti. Todella rasittava tuo yksi jankkaaja. Eiköhän aapee ole keksinyt hakea töitä myös lidlistä, jos hän on hakenut töitä jo prismasta. Pidät aapeeta ihan vähä-älyisenä. 

Ainut vähä-älyinen täällä olet sinä, joka et ymmärrä, mikä ero on työpaikalla ja työnkuvalla. Lisäksi et vieläkään ole esittänyt yhtään omaa neuvoa, vaan keskityt vain haukkumaan muita kirjoittajia. Se ei auta ketään. Ymmärrän, että kiukuttaa, kun et tajua että samalla koulutuksella voi tehdä hyvin monlaisia töitä, mutta se ei ole meidän muiden vika. 

Vierailija
94/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta jo. Tuo yksi jota syytät räyhäämisestä ei ole räyhännyt mitään. 

Lopeta ihan itse vain. Mene vaikka nukkumaan, kun ei sinulla ole mitään oikeaa annettavaa tähän ketjuun. Jankutat vain jankuttamisen ilosta, kuten ylisveetit aina. 

Vierailija
95/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on näköjään tullut kiistaa työnhaustani. Olen siis pari vuotta nyt hakenut sekä nykyisen kaltaista uutta työtä että myös muunlaisia työpaikkoja, sellaisia jotka voisi jotenkin sivuta koulutustani tai työkokemustani. Eipä ole tärpännyt. En ole päässyt edes haastatteluun. Paikkoihin on ollut aina 50- jopa 520 hakijaa. Haen koko ajan uutta työtä, mutta ei näytä kovin lupaavalta että tärppäisi. Silti haen. Ap

Vierailija
96/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsit lapsen mahdollisesta erityisyydestä. Tiesithän, että nepsyys periytyy ja väsymys saattaa olla kuormitusta työpäivistä? :)

Vierailija
97/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu työmatkojen uuvuttavuuteen on tehdä vielä pidempi työpäivä ja olla vielä väsyneempi niillä työmatkoilla. Ja mites se lapsen hoito, kun työpäivä matkoineen venyy yli 10h mittaiseksi? 

Vierailija
98/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi? Tosin aika harva päiväkoti on auki niin pitkään, että tuo olisi mahdollista. Kyllä ne tyypillisesti ovat auki 8-17 tai 7-17 tyylisesti. 

Aikanaan olin tyttäreni kanssa neljä päivää viikossa yksin kotona, kun tytön isä teki reissuhommia. Minulla oli sillon kolmen vartin työmatka ja tytön hoitopäivät siis 6.15-16.45. Ei minulle ainakaan sanottu, että näin ei saisi olla. Tuon aikaisen aamun takia hoitopaikka oli vuoropäiväkodissa.

Vierailija
99/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin yhdessä kohtaa töissä 400m päässä päiväkodista, mutta päiväkotipäivät kesti noin 12,5h kun mulla oli 12h vuoro töissä. Eli kyllä sai ainakin vielä vuosi sitten. Mulla oli 4-5 päivänä viikossa 10-12h vuoroja tuolloin 

T: se joka ehdotti 4 päivästä työviikkoa

Vierailija
100/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukas sitä lasta hoitaa, kun ap on pidemmän päivän töissä? 

Päiväkoti hoitaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan