Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä muutoksia oikeasti voi tehdä, kun ei jaksa mitään muuta kuin hoitaa työn ja lapsen?

Vierailija
13.02.2025 |

Minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi. Ja käyn töissä, työ on koulutukseni mukaista, teen sitä 80 % työajalla, työmatkoihin menee pari tuntia päivässä. Olen uupunut, en ole pitkään aikaan jaksanut yhtään mitään muuta kuin rahan takia pakollisen työn ja sitten hoitaa lapseni. Ne kaksi asiaa vie aivan kaikki mehut. Olen iltaisin aivan puolikuollut väsymyksestä. En ole pariin vuoteen ehtinyt enkä jaksanut tavata ystäviä. En ole lapsen syntymän jälkeen päässyt harrastuksiini, koska ei ole ketään tuttua, joka välillä hoitaisi lasta. Enkä edes jaksaisi harrastaa, vaan jos saisin parin tunnin tauon niin haluaisin vain nukkua. Rahan takia on pakko käydä töissä, pomo ei myönnä lyhempää työaikaa eikä palkattomia vapaita ja minun alalla työhön liittyy palavereita ym eri puolilla kaupunkia ja lähikaupunkeja, niin työmatka on pakosti sen noin tunnin suuntaansa. Mitä muutoksia oikeasti tässä voisi tehdä, ettei pala ihan täysin loppuun?

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene työterveyteen. Ei meilläkään pomon mukaan voinut tehdä osa-aikaisuutta kun kysyin, mutta työterveydessäpä hoitaja totesi heti, että esimies ei nyt ole oikein ajan tasalla. Työnantajallani olikin itse asiassa velvollisuus järjestää osa-aikaisuus tai muita järjestelyjä jaksamiseni tueksi. Ja näin tehtiin, kun lääkäri kirjoitti suosituksen. Aika moni kollegani seurasi esimerkkiä. 

Vierailija
62/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kertonut hakeneensa muita töitä, mutta ei ole tullut kertaakaan valituksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sellainen ala, että on pakko rampata ympäri kyliä eikä työtä ole mahdollista tehdä yhdessä toimipisteessä jossain toisessa firmassa? Elämme kuitenkin jo vuotta 2025, joten palaverit eivät ole mikään syy ravata ympäriinsä. Teams jne. on keksitty. 

Voisin arvata että tuollaisia töitä voisi olla kiertävä vakan erityisopettaja, sosiaalityöntekijä, konsultti, lakimies, puheterapeutti, perhetyöntekijä, koululääkäri, hr päällikkö, pappi jne. Tulee mieleen paljonkin töitä ja ammatteja. 

Erkkaope voi hakeutua vakipisteelle ja lopetta kiertelyn, sosiaalityöntekijä voi hakeutua toimistolle töihin, konsultti voi hoitaa tapaamiset liikkumatta itse, puheterapeutti on hyvin harvoin liikkeellä (asiakkaat tulevat hänen luokseen), perhetyönte

Kuka tahansa voi vaihtaa työpaikkaa. Ei ole mikään pakko junnata siellä samassa paikassa t'ppaen itsensä uupumukseen. 

Vierailija
64/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on kertonut hakeneensa muita töitä, mutta ei ole tullut kertaakaan valituksi.

No ei varmasti tule, jos on niin uupunut, ettei edes uutta kämppää saa hommattua. Ei sitä silloin saa kunnon hakemustakaan tehtyä. 

Vierailija
65/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtäkään sukulaista, ei ystävää, sinä ja mies täysin sisaruksettomia, tädittömiä, enottomia, sedättömiä. Miten meinasit alun perin jaksaa edes miehen kanssa kahdestaan? Kannattaisi nyt jollsin keinolla tavata niitä kavereita jos niitä vielä on olemassa.

Mikä mies? Ap kertoi, että lapsen isä ei ole lapsen elämässä, joten tuskinpa on myöskään ap:n elämässä. 

Mutta lasta alulle laittaessa oli. Edellinen kysyi miten aloittaja suunnitteli jaksavansa miehen kanssa kahdestaan ilman mitään tukiverkkoja, kun mies vielä oli mukana.

Vierailija
66/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa ehkä, mutta eri asia on minkälaisia töitä on tarjolla ja tuleeko valituksi niihin. 

Niin, että ei kannata edes yrittää? Vai mitä meinaat? 

Meinaan sitä, että ap kertoo hakeneensa muita töitä, mutta ei ole saanut muita töitä. Kertoo, että hakijoita on todella paljon, eikä häntä ole valittu. On turhaa teoretisoida työpaikan vaihtamisista, jos ihminen on sitä jo pidempään yrittänyt eikä vain saa uutta työtä.

Vierailija
67/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko muuttaa lähemmäs työpaikkaa?

Vierailija
68/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et selvästi tunne noiden töiden aitoa arkea kun kuvittelet, että noin voisi tehdä. Lääkäri pystyy itse päättämään mitä tekee ja missä, muut ei, pomo määrää.

Kyllä minä olen sosiaalityöntekijänä saanut ihan itse valita, millaiseen paikkaan olen hakenut töihin. Ei ole kukaan pakottanut hakemaan tai varsinkaan menemään kenttätyöhön. Pomonkin mielestä on ihan ok, että teen toimistotyötä eli käytännössä käsittelen lasuja jne. Kyse ei ole siitä, että voisi nykyisen työpaikan puitteissa vapaasti valita. Kyse on siitä, että voi vaihtaa itselleen sopivampaan muotoon ko. työstä. Ketään ei ole tuomittu olemaan ikuisesti samassa työpaikassa. 

Vierailija
69/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et selvästi tunne noiden töiden aitoa arkea kun kuvittelet, että noin voisi tehdä. Lääkäri pystyy itse päättämään mitä tekee ja missä, muut ei, pomo määrää.

Kyllä minä olen sosiaalityöntekijänä saanut ihan itse valita, millaiseen paikkaan olen hakenut töihin. Ei ole kukaan pakottanut hakemaan tai varsinkaan menemään kenttätyöhön. Pomonkin mielestä on ihan ok, että teen toimistotyötä eli käytännössä käsittelen lasuja jne. Kyse ei ole siitä, että voisi nykyisen työpaikan puitteissa vapaasti valita. Kyse on siitä, että voi vaihtaa itselleen sopivampaan muotoon ko. työstä. Ketään ei ole tuomittu olemaan ikuisesti samassa työpaikassa. 

Sinun elämä ja sinun työpaikka ei kuitenkaan liity eikä vaikuta mitenkään siihen, että ap on hakenut sopivampaa työtä eikä ole silti sitä saanut.

Vierailija
70/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lasta alulle laittaessa oli. Edellinen kysyi miten aloittaja suunnitteli jaksavansa miehen kanssa kahdestaan ilman mitään tukiverkkoja, kun mies vielä oli mukana.

No silloin oli toinen tilanne, kuten ap on selkeällä suomen kielellä sanonut. Se, että sinun elämäsi junnaa paikoillaan vuodesta toiseen, ei tarkoita, että kaikilla on niin. Elämässä sattuu ja tapahtuu ja tilanteet vaihtuvat. Ei ole kenelläkään kristallipalloa, josta voi lastentekohetkellä katsoa, miltä elämä näyttää 5 vuoden päästä. Ja ihan voi järjellä päätellä, että kaksi jaksaminen on huomattavasti helpompaa kuin yksin jaksaminen. 

Vierailija
71/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti tule, jos on niin uupunut, ettei edes uutta kämppää saa hommattua. Ei sitä silloin saa kunnon hakemustakaan tehtyä. 

Sitten kannattaa hakea uupumukseen salkkua ja muuttaa. Muuttofirmoilta voi ostaa myös tavaroiden pakkaamisen. Tai sen saikum voi käyttää työnhakuun.

Vierailija
72/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa ehkä, mutta eri asia on minkälaisia töitä on tarjolla ja tuleeko valituksi niihin. 

Niin, että ei kannata edes yrittää? Vai mitä meinaat? 

Meinaan sitä, että ap kertoo hakeneensa muita töitä, mutta ei ole saanut muita töitä. Kertoo, että hakijoita on todella paljon, eikä häntä ole valittu. On turhaa teoretisoida työpaikan vaihtamisista, jos ihminen on sitä jo pidempään yrittänyt eikä vain saa uutta työtä.

Ja koska ei ole saanut jotain tiettyä työtä ei voi edes teorian tasolla miettiä, voisiko sitä omaa työtä tehdä sellaisella tavalla, jota ei välttämättä ole vielä tullut ajatelleeksikaan. Esim. voisiko se kiertävä koululääkäri jättää nykyisin työpaikkansa ja mennä töihin yksityispraktiikalle. Tai voisiko se sosiaalityöntekijä, joka kiertää kentällä hakea töitä, vaikkapa sosiaalitoimen hallinnolliselta puolelta. Nämä siis vain esimerkkejä. Ihmiset helposti jumittuvat ajatukseen, että uuden työn on oltava samanlaista kuin entisen eikä tule edes mieleen, että omalla koulutuksella voisi tehdä jotain hyvinkin erilaista työtä, mikä olisi vähemmän uuvuttavaa. 

Vierailija
73/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa lapselle hoitaja, jos on taloudellisesti mahdollista. Esim. joka perjantai-iltaan kolme neljä tuntia omaa aikaa. Se auttaa jaksamaan alkuviikon, kun on jotain kivaa, mitä odottaa.

Vierailija
74/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä hae saikkua -neuvoa. Ihan kuin saikkua voisi aina saada kun vain hakee. Itse olin työuupunut ja ahdistunut, eikä työterveydestä kukaan lääkäri suostunut kirjoittamaan kuin päivän tai kaksi saikkua. Lopulta yksi lääkäri kirjoitti muutaman viikon, kun romahdin itkemään vastaanotolla niin etten kyennyt edes puhumaan kunnolla. Kela hylkäsi tuon saikun, ilmoitti että heidän mielestä olen työkykyinen. Eli saikkua ei tullut sen jälkeen yhtään ja se yksi meni omaan piikkini kun kela ei maksanut. 

Vierailija
75/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun elämä ja sinun työpaikka ei kuitenkaan liity eikä vaikuta mitenkään siihen, että ap on hakenut sopivampaa työtä eikä ole silti sitä saanut.

Sinunko sitten vaikuttaa? Kun sinä riehut mammapalstalla torpaten kaikki ehdotuksen niin ap:n elämä paranee? 

Vierailija
76/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunko sitten vaikuttaa? Kun sinä riehut mammapalstalla torpaten kaikki ehdotuksen niin ap:n elämä paranee?

En minä torppaa kaikkia ehdotuksia, torppasin vain sen ehdotuksen, että mene toiseen työpaikkaan. Ja torppasin sen sillä perusteella, että sitähän ap on jo yrittänyt eikä ole onnistunut siinä. Sinun ehdotus on kuin ilkkumista hänelle. 

Vierailija
77/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyi apua. Tuo ei ainakaan auta, että luovuttaa heti, jos yksi väylä ei aukene. Se, että on hakenut töitä, ei tarkoita, etteikö voisi miettiä, voiko niitä omia töitä tehdä tavalla, jota ei vielä ole tajunnut. Silloin se työpaikanvaihdoskin voi olla helpompaa, kun ei tao päätään seinään vaan menee siitä ovesta, joka on seinän vieressä. Elämä ei ole mustavalkoista ja hyvin harvassa työssä "en saa tätä ja tätä työtä" tarkoittaa "en saa ikinä mistään töitä". 

Vierailija
78/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä torppaa kaikkia ehdotuksia, torppasin vain sen ehdotuksen, että mene toiseen työpaikkaan. Ja torppasin sen sillä perusteella, että sitähän ap on jo yrittänyt eikä ole onnistunut siinä. Sinun ehdotus on kuin ilkkumista hänelle. 

No mikä on sinun ehdotuksesi? "Älä vain yritäkään miettiä vaihtoehtoja, koska olet jo hakenut töitä ja sillä kertaa et päässy" Näinkö?

Vierailija
79/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoo yrittäneensä vaihtaa työpaikkaa ja yrittävänsä edelleen vaihtaa työpaikkaa, vaikka vaikeaa on. Mitä ihmeen auttamista on neuvoa, että vaihda kuule työpaikkaa? 

Vierailija
80/125 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoo yrittäneensä vaihtaa työpaikkaa ja yrittävänsä edelleen vaihtaa työpaikkaa, vaikka vaikeaa on. Mitä ihmeen auttamista on neuvoa, että vaihda kuule työpaikkaa? 

Sun kannattaa harjoitella luetunymmärtämistä. Tajuat sitä kautta, mikä ero on työpaikan vaihtamisella ja sen miettimisellä, voisiko omalla koulutuksella hakea jotain sellaista työtä tai työn muotoa, jota ei ehkä vielä ole tullut ajatelleeksikaan. Vai oletko sitä mieltä, että kerran kun on hakenut töitä ei enää koskaan voi hakea mitään muuta työtä ja jopa saada sitä muuta työtä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi