Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: narsisti pakjastuu riidellessä - miten?

Vierailija
28.06.2026 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000012096278.html

Maksullinen. Mutta mikä se voisi olla? Riidan voittaminen hinnalla millä hyvänsä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriutuu. Vaikka itse on syyllinen, projisoi ongelman toiseen.

Vierailija
2/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllistäminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mitä, pakastuu????

Vierailija
4/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paKjastu!

Vierailija
5/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mitä, pakastuu????

Näin. Joiltain meistä puuttuu looginen päättelykyky.

Vierailija
6/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mitä, pakastuu????

Näin. Joiltain meistä puuttuu looginen päättelykyky.

Ja joltakin kirjoitustaito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllistäminen. 

 

Hurjat raivo -ja tekoitkukohtaukset - 

täysi teatteri päällä aina jos jää valheestaan ym huonosta asiasta kiinni.

Kieltää kaikki negatiiviset asiat itsestään, vaikka jokainen näkee, että ne ovat totta. 

Vierailija
8/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helvettiä. Ihan jo sivullisena narsistin riidan kuuntelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sama asia kuin missä tahansa esim poliittisessa väittelyssä tai keskustelussa ylipäätään tai siinä parisuhde riidassa, se lapsen tasolla oleva käyttäytyy kuin lapsi ja yrittää saada sut mukaan siihen koska se on sen pelikenttä ja se on sielä hyvä. Eli just se projisointi ja vastuun pakoilu ja huutaminen ja kaikki tälläne nimittely sun muuta. Ne suojamekanismit syttyy heti tosi vahvasti päälle. Täällä palstalla näkyy tätä useasti, sanot jotain ja samantien porukka lainaa kommenttia ja haukkuu ties miksi, sama juttu ja systeemi. 

Vierailija
10/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei sun kanssa voi puhua vapaasti mitään (itkien). 

 

Vapaasti on alistamista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi narsistin lempilauseista: itkeminen on kiristämistä.

Vierailija
12/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata välittää niistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootteja.

Vierailija
14/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on nykyään muotisana jota käytetään kun jonkun ihmisen toiminta ei vastaa termin käyttäjän toiveita. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä etteikö amatöörin diagnoosi voisi joskus osua kohdilleen, mutta termin yleisen käytön takia se on pieni todennäköisyys. Diagnoosia on ammattilaistenkin vaikea tehdä, tästä syystä sille ei ole omaa luokkaa vaan käytetään luokkaa muu persoonallisuushäiriö F60.8.

Yleensäkin jotta potilaalla voidaan diagnosoida narsistinen persoonallisuushäiriö, tulee hänellä toteutua vähintään viisi kohtaa seuraavista DSM IV-luokituksen kohdista jotka ovat:

- Henkilöllä on suuret käsitykset itsestään, hän voi liioitella lahjoillaan ja saavutuksillaan sekä odottaa perusteettomasti muiden pitävän häntä ylivertaisena.

- Henkilö keskittyy ajatuksissaan jatkuvasti mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta.

- Henkilö uskoo olevansa jotenkin erikoinen ja ainutlaatuinen. Lisäksi hän kokee, että häntä ymmärtävät vain muut huomattavat henkilöt ja instituutiot, joiden kanssa hänen tulisi olla tekemisissä.

- Henkilö vaatii korostunutta ihailua.

- Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun ja saamaan toiveensa täytettyä

- Henkilö käyttää häikäilemättömästi muita hyväkseen.

- Henkilöllä on empaattisuuden puute: haluttomuus huomata toisten tunteita ja tarpeita tai eläytyä niihin.

- Henkilö on usein kateellinen muille tai uskoo myös muiden kadehtivan häntä.

- Henkilö on ylimielinen, hänellä on röyhkeä käytös tai asennoituminen.

Viralliseen, ammattilaisen tekemään diagnoosiin kuuluu lisäksi perusteellinen ja strukturoitu haastattelu, elämäntilanteen ja menneisyyden huomiointi, sekä läheisten kanssa keskustelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehuu usein myös itseään ja haluaa muilta kehuja.

Vierailija
16/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti voi muuttaa tiettyjä haitallisia toimintatapojaan, jos hän itse tiedostaa ongelmansa ja haluaa aidosti apua. Varsinaisen narsistisen persoonallisuushäiriön muuttaminen on kuitenkin erittäin harvinaista, sillä häiriö estää usein omien virheiden rehellisen tarkastelun.

 

Miksi muutos on vaikeaa?

 

Puuttuva sairaudentunto: Narsisti kokee ongelmien johtuvan yleensä muista, ei itsestään.

 

Empatian puute: Toisten tunteiden ymmärtäminen ja aito huomioiminen on häiriön vuoksi hyvin vaikeaa.

 

Häpeän välttely: Oman haavoittuvuuden ja keskeneräisyyden kohtaaminen on narsistille musertavaa.

 

Edellytykset muutokselle:
Jos kyse on lievemmistä narsistisista piirteistä (eikä täydestä persoonallisuushäiriöstä), muutos on mahdollinen seuraavilla ehdoilla:

 

Oma tahto: Henkilön on itse haluttava muutosta, eikä se voi tapahtua esimerkiksi puolison painostuksesta.

Pitkäkestoinen terapia: Muutos vaatii vuosien sitoutumisen intensiiviseen psykoterapiaan.

 

Sairauden tunnistaminen: Henkilön on kyettävä myöntämään, että hänen oma käyttäytymisensä tuottaa haittaa myös hänelle itselleen.

 

Jos kaipaat lisätietoa tai tukea narsistisessa suhteessa olemiseen, luotettavaa tietoa ja vertaistukea tarjoaa Narsistien Uhrien Tuki ry.

Vierailija
17/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehuu usein myös itseään ja haluaa muilta kehuja.

Kyseessä voi olla myös huono itsetunto. Hakee kehuja vaikka väkisin. Ei kaikki ole narsismia.

Vierailija
18/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehuu usein myös itseään ja haluaa muilta kehuja.

Kehuu orjiaan välistä. 

Vierailija
19/19 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti ei maksa lukemisesta ja kirjoittaa väärin.

Miksi AP kirjoittelee jatkuvasti narskuista🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän