Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalalla olevat, miten käsität vaitiolovelvollisuuden?

Vierailija
13.06.2011 |

Kerrotko asiakkaiden/potilaiden sanomia/tekemiä juttuja eteenpäin, nimiä paljastamatta?

Saako niin tehdä?

Kommentit (184)

Vierailija
61/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvihuoneessa puhutaan ja juorutaan potilaista työkavereiden kanssa. Normaalia. Kavereille kerron joskus jotain. 

Vierailija
62/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä ymmärrä, mitä saa kertoa, ja mitä ei.

Jouduin pöivystysleikkaukseen. Olin jo päässyt kotiin, kun tapasin kaupungilla tuttuni, joka on sairaanhoitaja. Kysyi heti, että miten olen toipunut leikkauksesta. Kysyin, että miten hän asiasta tietää, kun en ollut kertonut kenellekkään. Oli kuullut asiasta kahvihuoneessa- osasto, missä olin oli viereinen osasto missä olin, ja heillä yhteinen kahvihuone. Olen itse ollut töissä 8sastolla, jossa minua hoidettiin.

Tosi kiva, kun kahvihuoneessa heti oli näköjään kerrottu kaikille, että olen ollut potilaana, ja mitä minulle oli tehty.

Teit tuosta tietysti valituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä. Hoitajat eivät tunne yhtä keskeisintä perusasiaa työssään- vaitiolovelvollisuutta. Tiedättekö, että jos sen rikotte niin työ voi mennä, ja työnantaja joutuu maksamaan isot korvaukset. Kannattaa lukaista tuo EU tietosuoja- asetus.

Jos terveystietoja levitellään, niin se on miljoonakorvaukset.

Eihän aloituksessa mistään terveystietojen levittämisestä puhuttu, vaan sanomisista ja tekemisistä. Ja oot nyt kattonut vähän liikaa noita jenkkileffoja miljoonakorvauksinesi.

https://yle.fi/uutiset/3-10102271

Tuossa puhuttiin työnantajan ja työntekijöiden välisestä asiasta, tahallisesta tietosuojan rikkomisesta ja yksityisasioiden urkkimisesta ja levittämisestä työnantajan puolelta. On ihan pikkasen eri juttu kuin se, että hoitaja kertoo illalla puolisolleen potilaiden nimiä mainitsematta, miten työpäivä meni.

Ai potilaan terveystietoja saa levittää, ja siitä ei seuraa mitään?

Mikä tarve teillä on ylipäätään puhua niistä työasioista työpäivän jälkeen? Ei ihme, että hoitsut ei jaksa ja on niin raskasta, voi voi.

Vierailija
64/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tilanteessa, jossa pari hoitajaa jutteli yksityisasioita potilaasta ja hänen lapsestaan nimeä kertomatta. Kiusallinen tilanne, koska kuulemani perusteella tunnistin potilaan työkaverikseni. 

Vierailija
65/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä hoitajat oikeasti näin tyhmiä?

On ne näköjään. Ja hölösuita.

Kaikki näköjään kerrotaan mitä potilas sanoo ja tekee. Ihan oikeasti. Kyllä nyt pelottaa mennä sairaalaan hoitoon, kun hoitajatädit kahvihuoneessa ja kotona kertoilee kaiken potilaista.

Pistää myös miettimään, että eikö näillä ole omaa elämää.

" Että eihän se ole vaitiolovelvollisuuden rikkomista, jos yleisellä tasolla kertoo". No itse olin kerran ensiavussa. Siinä hoitajat " yleisellä tasolla" kovaan ääneen jutteli yhdestä pitilastapauksesta. Tunnistin heti, kenestä ili kyse, oli ystäväni mies. Sainpa sitten tietää, että oli kännissä ollut ensiavussa ja sen vja sen vamman takia.

Hienoa hoitsut👍

Natisemisen sijaan anna sille tuttavasi miehelle AA-kerhon osoite ja esite.

Hoitsulla on ja pitää olla mahdollisuus keskustella keskenään tapauksista tai lopputulos on se, että väki on lopulta sairaslomilla.  Ei kukaan jaksa raskasta työtä niin, että tunkee kaiken sisäänsä. Toisaalta nämä keskustelut toimivat myös ideoiden ja osaamisen välittämisenä.

Että.jos ette saa levitellä potilaiden asioita niille, joille ne eivät kuulu, niin uhkailette sairalomilla?

Ei stana. .... nyt kyllä menee viimeinenkin kunnioitus hoitajiin.

Uhkailu ei auta mitään. Jos vaitiolovelvollisuutta rikotaan siitä kannattaa tehdä valitus... sitä ei kuitenkaan tehdä av:lle vaan esim. sairaalan johdolle.

Vierailija
66/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä. Hoitajat eivät tunne yhtä keskeisintä perusasiaa työssään- vaitiolovelvollisuutta. Tiedättekö, että jos sen rikotte niin työ voi mennä, ja työnantaja joutuu maksamaan isot korvaukset. Kannattaa lukaista tuo EU tietosuoja- asetus.

Eihän aloituksessa mistään terveystietojen levittämisestä puhuttu, vaan sanomisista ja tekemisistä. Ja oot nyt kattonut vähän liikaa noita jenkkileffoja miljoonakorvauksinesi.

Tuossa puhuttiin työnantajan ja työntekijöiden välisestä asiasta, tahallisesta tietosuojan rikkomisesta ja yksityisasioiden urkkimisesta ja levittämisestä työnantajan puolelta. On ihan pikkasen eri juttu kuin se, että hoitaja kertoo illalla puolisolleen potilaiden nimiä mainitsematta, miten työpäivä meni.

Voi siitä työpäivästä kertoa erittelemättä kuinka monta makuuhaavaa on hoitanut, kuinka monen papan selän on pessyt ja kuinka monet oksennukset on siivonnut. Epäilen, että hoitoalalla joka päivä sattuu jotain hassun hauskaa, joka on välttämättä kerrottava erikseen puolisolle.

Ja puoliso varmaan mielellään kuuntelee yrjöåmisistä ja perseiden pesemisistä. Ja onhan se kiva potilaitten "hassun hauskoille" jutuille naureskella...

.

Vierailija
67/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki näköjään kerrotaan mitä potilas sanoo ja tekee. Ihan oikeasti. Kyllä nyt pelottaa mennä sairaalaan hoitoon, kun hoitajatädit kahvihuoneessa ja kotona kertoilee kaiken potilaista.

" Että eihän se ole vaitiolovelvollisuuden rikkomista, jos yleisellä tasolla kertoo". No itse olin kerran ensiavussa. Siinä hoitajat " yleisellä tasolla" kovaan ääneen jutteli yhdestä pitilastapauksesta. Tunnistin heti, kenestä ili kyse, oli ystäväni mies. Sainpa sitten tietää, että oli kännissä ollut ensiavussa ja sen vja sen vamman takia.

Hienoa hoitsut👍

Hoitsulla on ja pitää olla mahdollisuus keskustella keskenään tapauksista tai lopputulos on se, että väki on lopulta sairaslomilla.  Ei kukaan jaksa raskasta työtä niin, että tunkee kaiken sisäänsä. Toisaalta nämä keskustelut toimivat myös ideoiden ja osaamisen välittämisenä.

Että.jos ette saa levitellä potilaiden asioita niille, joille ne eivät kuulu, niin uhkailette sairalomilla?

Uhkailu ei auta mitään. Jos vaitiolovelvollisuutta rikotaan siitä kannattaa tehdä valitus... sitä ei kuitenkaan tehdä av:lle vaan esim. sairaalan johdolle.

Sairaalan johdolle 🤣🤣🤣rikosilmoitus. Koska "Sairaalan johto" puhuttaa työntekijän, mitään muuta ei seuraa. Yrittävät peitellä.

Vierailija
68/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kentältä löydy paljon urpoja, jotka puhuvat erityisesti muille hoitoalan ihmisille ja varmasti myös muille hyvin yksityiskohtaisesti "juoruja" ja hauskoja sattumuksia asiakkaistaan.

Vierailija
69/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisin kertoa vaikka että "taas potilaat valitteli leikkausjonoja" ja "ärsyttää potilaat jotka alkaa syömään vaikka olisi päässyt vikana saliin" mutta en aloittaisi juttua sanomalla "tänään tapahtui sitä ja sitä, yks potilas". Puhun sellaisista jutuista jotka tapahtuu toistuvasti, mitkä liittyy systeemiin ja hierarkiaan ja turhauttaa. Enemmän kerron terveyedenhuollon toimimattomuudesta salaisuuksia kuin yksittäisestä potilaasta ;D

Vierailija
70/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai potilaan terveystietoja saa levittää, ja siitä ei seuraa mitään?

Mikä tarve teillä on ylipäätään puhua niistä työasioista työpäivän jälkeen? Ei ihme, että hoitsut ei jaksa ja on niin raskasta, voi voi.

Harjoittele sitä luetun ymmärtämistä. Enhän minä mitään tuollaista sanonut, vaan totesin, ettei tuo linkattu juttu edes liity mitenkään tämän aloituksen aiheeseen.

Vierailija
71/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa hoitsut👍

Sairaalan johdolle 🤣🤣🤣rikosilmoitus. Koska "Sairaalan johto" puhuttaa työntekijän, mitään muuta ei seuraa. Yrittävät peitellä.

Jos noin on seuraava taho on aluehallinto virasto eli avi

Vierailija
72/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni oli aikoinaan vanhainkodissa töissä ja kertoili kyllä tarinoita siitä, mitä kukin vanhus oli puhunut yms. Tajusin vasta myöhemmin, että ei se tainnut olla ihan sopivaa...

Vierailija
73/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ollut yksityisellä lääkäriasemalla töissä vuoden verran ja siellä kyllä henkilökunta keskenään jutteli potilaista, tosin suurimmaksi osaksi ihan asiaa. Ulos päin sitten ei puhuttu mitään, muistan että meillä oli tuo jonkun virkistyspäivän luentoaiheenakin.  Oli tarkkaa mm. se, että potilaana ollutta henkilöä ei koskaan saa tervehtiä ensin, jos tulee vastaan jossain kaupungilla. Pitää odottaa, että asiakas tervehtii ensin

Vierailija
74/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hoitoalalla, mutta mielestäni on ok kollegoiden keskenään jutella esim. kertomalla omista mokista tai väsymyksestä, mutta potilaiden asioista tai potilaista kertominen tupakkapaikalla viihteenä on törkeää. Tätä kuitenkin harrastaa lähes jokainen tuntemani hoitoalan ihminen. Samoin päiväkodissa tädit juoruaa minkä kerkiää, mitään sellaista asiallista lasten hoitamiseen liittyvää asiaa ei keskustella, pelkästään juoruja lasten perheiden tilanteista tai vanhemmista. Tajuaakohan päiväkodin tädit, että ne lapset on siellä paikalla ja kuulevat kyllä mitä te heidän perheistään puhutte? Voin vain kuvitella sitä pahaa mieltä mikä lapselle tulee jos vaikka hoitsut päivittelee vanhempien eroa..

Vierailija
75/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaista puhutaan ainoastaan oman osaston kanssa. Ei edes naapuriosastolle ole oikeutta puhua mitään. Potilaan asiat kuuluu vain heitä hoitaville.

Saatan puhua, että on olemassa erittäin vaativia potilaita, jotka haluavat palvelua 24/7. Mutta en sano, että yksi potilas ja pyysi vaihtamaan kylmää vettä lasiin 42 kertaa päivän aikana. =keksityt esimerkit.

Vierailija
76/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työasioista ei saa puhua kotona yhtään mitään.

Työpaikoilla on työnohjaaja, jonka kanssa voi läpikäydä mieltään painavia asioita.

Vierailija
77/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa hoitsut👍

Ja kukahan tuossa nyt muka uhkaili yhtään mitään. Tää on niin tätä av:ta, että vedetään kaikki mutkat suoriksi ja ymmärretään tahallaan väärin, jos edes ylipäätään mitään ymmärretään.

Vierailija
78/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikoilla on työnohjaaja, jonka kanssa voi läpikäydä mieltään painavia asioita.

Ei ole kyllä työohjaajaa meidän työpaikalla näkynyt. Ja mun käsittääkseni ne usein hoitoalalla on ryhmäohjauksia ei niin että siellä oltaisiin kahden kesken työnohjaan kanssa.

Vierailija
79/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaistettuna kyse on toisen kunnioittamisesta. Toimin niin kuin toivoisin omalla kohdallani toimittavan.

Vaitiolovelvollisuuteen on lakipykälät sekä alan eettiset periaatteet. Mutta tämän asian pitäisi olla luonnostaan selkäytimessä ilman lakeja ja annettuja periaatteitakin.

Vierailija
80/184 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä työohjaajaa meidän työpaikalla näkynyt. Ja mun käsittääkseni ne usein hoitoalalla on ryhmäohjauksia ei niin että siellä oltaisiin kahden kesken työnohjaan kanssa.

Jep, sama. Ei sinne noin vaan marssita sisään edes ajanvarauksella, että nyt mun tarviis puhua. Ei se ollenkaan sellaista palvelua ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi