Hoitoalalla olevat, miten käsität vaitiolovelvollisuuden?
Kerrotko asiakkaiden/potilaiden sanomia/tekemiä juttuja eteenpäin, nimiä paljastamatta?
Saako niin tehdä?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
On tämä. Hoitajat eivät tunne yhtä keskeisintä perusasiaa työssään- vaitiolovelvollisuutta. Tiedättekö, että jos sen rikotte niin työ voi mennä, ja työnantaja joutuu maksamaan isot korvaukset. Kannattaa lukaista tuo EU tietosuoja- asetus.
Jos terveystietoja levitellään, niin se on miljoonakorvaukset.
Eihän aloituksessa mistään terveystietojen levittämisestä puhuttu, vaan sanomisista ja tekemisistä. Ja oot nyt kattonut vähän liikaa noita jenkkileffoja miljoonakorvauksinesi.
Onko nämä hoitajat oikeasti näin tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaitiolovelvollisuus voi olla noin vaikeaa? Kenestäkään yksittäisestä potilaasta ei kerrota yksilöiviä tietoja. Ei ole vaikeaa tunnistaa ihmistä, jos kerrotaan että hoidettavana oli pappa, joka kertoo aina samat vitsit ja ne vitsit ovat se ja se. Joku voi hyvin tunnistaa papan niistä vitseistä.
Sen sijaan ei ole vaitiolovelvollisuuden rikkomista, jos kertoo potilaista yleisellä tasolla kuten että enemmistö hoidettavista on vanhuksia tai osastolla hoidetaan munuaissairauksista kärsiviä, joista tavallisimpia ovat x ja y.
Kyllä on.
Eli väität että on vaitiolovelvollisuuden rikkomista, kun kansalaisille kerrotaan, kuinka paljon tehoilla on koronapotilaita ja heidän ikäjakaumansa? Tai että kuinka suuri osa heistä tarttee hengityskonetta tai kärsii longcovidista?
Tarkistapa näkemyksesi.
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut hoitoalalla kuin potilaana, mutta tämä keskusteluavaus särähtää korvaani. Onko todellakin niin, että vaitiolovelvollisuus perustuu työntekijöiden subjektiiviseen tulkintaan kattavuudesta? Eikö työnantaja käy läpi tätä asiaa työntekijöidensä kanssa?
Ihmettelen suuresti, jos näin on. Itse IT-alalla tiedän tarkkaan mitä saan sanoa ja mitä en. Olen jopa allekirjoittanut vaitiolosopimuksen (ja ymmärtänyt allekirjoittamani). Enkä ole edes henkilötietojen tai varsinaisen tietoturvan kanssa tekemisessä.
Vaitiolovelvollisuus kirjoitaetaan kyllä ja melko tarkasti siinä kerrotaan mitä ja missä tilanteessa saa kertoa. Vaitiolovelvollisuus ei mm. kiellä esimerkkitapausten kertomista, toki niistä esimerkkitapauksista ei saa tunnistaa potilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä. Hoitajat eivät tunne yhtä keskeisintä perusasiaa työssään- vaitiolovelvollisuutta. Tiedättekö, että jos sen rikotte niin työ voi mennä, ja työnantaja joutuu maksamaan isot korvaukset. Kannattaa lukaista tuo EU tietosuoja- asetus.
Eihän aloituksessa mistään terveystietojen levittämisestä puhuttu, vaan sanomisista ja tekemisistä. Ja oot nyt kattonut vähän liikaa noita jenkkileffoja miljoonakorvauksinesi.
Vierailija kirjoitti:
Kerran asioin luukulla eräällä terveydenhuoltoalan työpaikalla ja kaksi työntekijää juorusivat ja puhuivat pahaa työkaveristaan taustalla. He eivät maininneet nimiä, mutta heidän juttujensa perusteella tunnistin sukulaiseni. Sain tietää asioita, jotkä eivät todellakaan olisi kuuluneet minun korviini.
Ei fiksua käytöstä puhua niin, että asiakkaat kuulevat. Kyse oli kuitenkin siis työkaverista, ei potilaasta, joten tältä osin ei istu oikein ketjun aiheeseen. Työkaveristaan voi puhua huoleti ihan kuten muidenkin työpaikkojen ihmiset puhuvat.
Vierailija kirjoitti:
On ne näköjään. Ja hölösuita.
Tuntematon käsite pienillä paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa puhuttiin työnantajan ja työntekijöiden välisestä asiasta, tahallisesta tietosuojan rikkomisesta ja yksityisasioiden urkkimisesta ja levittämisestä työnantajan puolelta. On ihan pikkasen eri juttu kuin se, että hoitaja kertoo illalla puolisolleen potilaiden nimiä mainitsematta, miten työpäivä meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran asioin luukulla eräällä terveydenhuoltoalan työpaikalla ja kaksi työntekijää juorusivat ja puhuivat pahaa työkaveristaan taustalla. He eivät maininneet nimiä, mutta heidän juttujensa perusteella tunnistin sukulaiseni. Sain tietää asioita, jotkä eivät todellakaan olisi kuuluneet minun korviini.
Ei fiksua käytöstä puhua niin, että asiakkaat kuulevat. Kyse oli kuitenkin siis työkaverista, ei potilaasta, joten tältä osin ei istu oikein ketjun aiheeseen. Työkaveristaan voi puhua huoleti ihan kuten muidenkin työpaikkojen ihmiset puhuvat.
Työkavereista puhuminen selän takana ei kovin fiksua ole millään työpaikalla. Se kuuluuko tuo vaitiolovelvollisuuden piiriin riippuu siitä mistä ne tiedot on peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä puhutaan kyllä potilasasioita. Osaston ulkopuolelle näillä tiedoilla ei ole mitään asiaa.
Jos ne toiset hoitajat eivät hoida ko. potilasta, niin et saa kertoa mitään.
Kaikki hoitaa kaikkia. Periaatteessa on moduulijako, mutta käsky on hoitaa kaikkia ja auttaa työkavereita.
Ihan sama mikä käsky. Jos sinä tai joku muu ei ole hoitosuhteessa= et hoida jotain potilasta, niin ei saa puhua.
Voi hyvän tähden näitten kanssa. Onko hoitajat oikeasti nöin tietämättömiä.
No hoitosuhde on. Vaikka on kaksi moduulia niin silti hoidetaan kaikkia potilaita. Ja kun hoidan niin minulla on oikeus ja velvollisuus mennä tämän potilaan tietoihin kirjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki näköjään kerrotaan mitä potilas sanoo ja tekee. Ihan oikeasti. Kyllä nyt pelottaa mennä sairaalaan hoitoon, kun hoitajatädit kahvihuoneessa ja kotona kertoilee kaiken potilaista.
Pistää myös miettimään, että eikö näillä ole omaa elämää.
" Että eihän se ole vaitiolovelvollisuuden rikkomista, jos yleisellä tasolla kertoo". No itse olin kerran ensiavussa. Siinä hoitajat " yleisellä tasolla" kovaan ääneen jutteli yhdestä pitilastapauksesta. Tunnistin heti, kenestä ili kyse, oli ystäväni mies. Sainpa sitten tietää, että oli kännissä ollut ensiavussa ja sen vja sen vamman takia.
Hienoa hoitsut👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä väärin, ettei rikosrekisteritietoja saa. No, ei ihme, että kaikenlaiset pahoinpitelystä tai jopa tapon yrityksestä tuomitut hoitsut pyörivät osastoilla tai puukon toisen selkään iskeneet psykiatrit vaan hoitelevat vankilaan menoa odotellesaan virkaansa työpaikallaan.
Ei kai kukaan halua jotain kavalluksesta tms rangaistua hoitelemaan firmansa talousasioita.
Kyllä tällaiset on aivan oikeustajun vastaista rikollisten suojelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki näköjään kerrotaan mitä potilas sanoo ja tekee. Ihan oikeasti. Kyllä nyt pelottaa mennä sairaalaan hoitoon, kun hoitajatädit kahvihuoneessa ja kotona kertoilee kaiken potilaista.
" Että eihän se ole vaitiolovelvollisuuden rikkomista, jos yleisellä tasolla kertoo". No itse olin kerran ensiavussa. Siinä hoitajat " yleisellä tasolla" kovaan ääneen jutteli yhdestä pitilastapauksesta. Tunnistin heti, kenestä ili kyse, oli ystäväni mies. Sainpa sitten tietää, että oli kännissä ollut ensiavussa ja sen vja sen vamman takia.
Hienoa hoitsut👍
Sen verran kiirettä sairaaloissa nykyisin on että tuo voisikin olla ihan hyvä tapa vähentää niitä potilaita. Ei ainakaan kaikkein vainoharhaisimmat sinne olisi sen jälkeen heti tukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisin minä syyllinen. Vain minä hoidin potilasta ja kuka vuoti tiedot?
Pakkohan sinun on työkaverille kertoa, esim. potilaan agressiivisesta käyttäytymisestä, jotta osaavat varoa.
Mielestäni työkavereiden kanssa voi puhua potilaan asioista, jotka liittyvät potilaan hoitoon. Mutta jos esim. saat tietää, että potilas on vaikka homo, tätä ei pidä kertoa edes työkavereille, se kun ei hoitamiseen vaikuta millään tavalla. Työn ulkopuolella voi kertoa asioita niin, että edes potilas itse ei itseään tunnistaisi.
Kyllähän potilaskertomuksia käytetään monenlaiseen työhön, esim. opiskelijat tekevät koulutehtäviään näiden pohjalta. Tekstistä on toki leikattu potilaan henkilötiedot pois, jotta potilasta ei voi tunnistaa, näin säilyy salassapitovelvollisuus.
Työn ulkopuolella ei saa kertoa yhtään mitään kenellekkään. Sen määrää jo lakikin!
Niin, ei mitään sellaisia tietoja ja asioita, mistä voi tunnistaa tai yksilöidä potilaan. Mutta yleisellä tasolla saa. Toki siinäkin pitää katsoa, missä puhuu. Jossain koulutustilaisuudessa on ihan yleistä kertoa potilastapauksista ja käsitellä niitä, mutta ei sitten esim bussissa työkaverin kanssa, jossa niitä ylimääräisiä korvia voi olla joka puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa hoitsut👍
Natisemisen sijaan anna sille tuttavasi miehelle AA-kerhon osoite ja esite.
Hoitsulla on ja pitää olla mahdollisuus keskustella keskenään tapauksista tai lopputulos on se, että väki on lopulta sairaslomilla. Ei kukaan jaksa raskasta työtä niin, että tunkee kaiken sisäänsä. Toisaalta nämä keskustelut toimivat myös ideoiden ja osaamisen välittämisenä.
Ei nämä ymmärrä, mitä saa kertoa, ja mitä ei.
Jouduin pöivystysleikkaukseen. Olin jo päässyt kotiin, kun tapasin kaupungilla tuttuni, joka on sairaanhoitaja. Kysyi heti, että miten olen toipunut leikkauksesta. Kysyin, että miten hän asiasta tietää, kun en ollut kertonut kenellekkään. Oli kuullut asiasta kahvihuoneessa- osasto, missä olin oli viereinen osasto missä olin, ja heillä yhteinen kahvihuone. Olen itse ollut töissä 8sastolla, jossa minua hoidettiin.
Tosi kiva, kun kahvihuoneessa heti oli näköjään kerrottu kaikille, että olen ollut potilaana, ja mitä minulle oli tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa puhuttiin työnantajan ja työntekijöiden välisestä asiasta, tahallisesta tietosuojan rikkomisesta ja yksityisasioiden urkkimisesta ja levittämisestä työnantajan puolelta. On ihan pikkasen eri juttu kuin se, että hoitaja kertoo illalla puolisolleen potilaiden nimiä mainitsematta, miten työpäivä meni.
Voi siitä työpäivästä kertoa erittelemättä kuinka monta makuuhaavaa on hoitanut, kuinka monen papan selän on pessyt ja kuinka monet oksennukset on siivonnut. Epäilen, että hoitoalalla joka päivä sattuu jotain hassun hauskaa, joka on välttämättä kerrottava erikseen puolisolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa hoitsut👍
Natisemisen sijaan anna sille tuttavasi miehelle AA-kerhon osoite ja esite.
Hoitsulla on ja pitää olla mahdollisuus keskustella keskenään tapauksista tai lopputulos on se, että väki on lopulta sairaslomilla. Ei kukaan jaksa raskasta työtä niin, että tunkee kaiken sisäänsä. Toisaalta nämä keskustelut toimivat myös ideoiden ja osaamisen välittämisenä.
Että.jos ette saa levitellä potilaiden asioita niille, joille ne eivät kuulu, niin uhkailette sairalomilla?
Ei stana. .... nyt kyllä menee viimeinenkin kunnioitus hoitajiin.
Ei ne tajua. Yksityisyyden suoja on tiukka. Jos se toinen tai kolmas ei hoida potilasta, niin et saa puhua edes työkavereiden kesken.