Eikö Suomessa kutsuta kunnolliseen lääkärintarkastukseen aikuisena koskaan, jos ei pääse töihin Ikinä?
Alaikäisille järjestetään koulun kautta terveystarkastuksia, mutta entä kun on täysi-ikäinen. Ei taida päästä, ellei ole joku ongelma.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt lääkärissä viimeksi noin 5 vuotta sitten,jos ei hammaslääkäriä lasketa mukaan. Silloinkin oli kyse ei-somaattisesta asiasta. Mikä se sellainen on,kuin työttömien terveystarkastus? Itselläni on nolla-työnhakuvelvoite ja tiedä sitten kuinka kauan,mutta milloinkaan ei minua ole mihinkään tarkastuksiin kutsuttu. Ai että on kivaaa olla viranomaisten pas..ka papereissa täydellisen työkyvytön eikä silti pääse eläkkeelle. Tällälailla se Suomi nousee ja syrjäytymistä suitsitaan.
Ei työttömien terveystarkastuksiin ketään kutsuta, ihan oma-aloitteisesti sinne pitää aika varata.
Sehän on vain joku lomake omaolossa. Mitään tarkastuksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että jos viimeisistä kokeista on kauan, kannattaa pyytää päästä terveystarkastukseen eli onko kaikki ok. Ainakin peruslabrat pitäisi saada pyydettyä, käydä labrassa onko kaikki niissä ok ja jos ei niin pitääkö mennä lääkäriin ja tietysti jos on tullut jokin vaiva joka ei mene ohi.
Ei pääse labraan jos ei ole jotain vikaa. Toki voi jotain oiretta keksiä.
Kyllä on työterveys pistänyt kuntotesteihin, lääkärintarkastuksiin, verikokeisiin ja huumetesteihin, kun on vaan semmosia vaativat firmat, ja näissä testeissä saa siten rampata halutessaan tai haluamattaan yhtenään. Ois muutakin tekemistä ku paastota johonkin labraan. Yö- ja merityö.
Tarkastukset on vain Uussuomalaisten etu,muut kuolkoot pois.
kokeilepa ihan itsenäisesti ottaa yhteyttä tk:hon ja kerro ettei sinulle ole tehty terveystarkastusta vuosiin, että olisiko aika. Jos suvussasi on perinnöllisisä sairauksia, niin ne kannattaa mainita.
meidän hyvinvointialueella täytetään netissä itse ensn terveystarkastuslomake ja sen perusteella sitten jatkot. tiedot löytyy varmasti sinunkin hyvinvointialueesi nettisivujen kautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien terveystarkastus. Katsopa omasta tk:sta
Ei ole mikään kunnollinen tarkastus vaan ihan yhtä tyhjän kanssa.
Hah hah haa. Täsä maassa ei hoideta työelämän ulkopuolella olevia aikuisia. Näiden lisäksi esim. psykiatrisessa pitkäaikaishoidossa olevat ovat lähes heitteillä. Ei hammaslääkärin tarkastuksia ja hoitoja, ei lääkärintarkastuksia. Joskus aikaisemmin edellämianitut olivat oikeutettuja hammashoitoon, koska lääkitys on haitallista hampaille. Terveyskeskuksissa heidät varmaan sivuutetaan olankohautuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että jos viimeisistä kokeista on kauan, kannattaa pyytää päästä terveystarkastukseen eli onko kaikki ok. Ainakin peruslabrat pitäisi saada pyydettyä, käydä labrassa onko kaikki niissä ok ja jos ei niin pitääkö mennä lääkäriin ja tietysti jos on tullut jokin vaiva joka ei mene ohi.
Ei pääse labraan jos ei ole jotain vikaa. Toki voi jotain oiretta keksiä.
minulla on verenpainelääkitys, jonka yhteydessä käypähoitosuosituksen mukaan pitää vuosittain seurata veriarvot. En ole saanut nyt 4 vuoteen verikokeita, vaikka olen pyytänyt - ainoastaan resepti uusittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien terveystarkastus Lahdessa. Kävin tuolla joku aika sitten, painon (130kg) ja verenpaineen katsoi ja teki muutaman kysymyksen jossa sitten mainitsin niska ja selkävaivoista jotka sain aikanaan tehdastyöstä, tuo sitten varasi ajan fysioterapeutille . Kävin sitten fysioterapeutilla jonka testit meni aika huonosti ja tuo venäläisakka vain totesi että kyllä se siitä liikunnalla paranee, lääkäriaikaa jatkotutkimuksiin tuo ei suostunut varaamaan enkä saanut sitä myöhemmin soittamallakaan .
Jos lohduttaa, niin ei se työterveyshuollonkaan tarkastus mikään lääkärin tekemä tarkastus ole. Terveydenhoitaja sen tekee. Lääkäriin voi päästä vasta sitten, jos on sairas. Mutta ei kaikilla työpaikoilla ole sellaista työterveyshuoltoa, että pääsisi sairaanakaan lääkäriin, jos ei ole työstä johtuvaa. Terveysasemalle pitää mennä.
Sinne taas ei pääse. Suomessa on joskus ollut hyvä ja toimiva terveydenhuolto, mutta siitä on kauan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä on paljon ulkomaisia lähetettyjä työntekijöitä ja yhdestä Aasian maasta tulleille tehdään joka vuosi perusteellinen lääkärintarkastus mikä sisältää mm. laajat verikokeet ja keuhköröntgenin. Se kuiuu heidän työsopimukseen ja työnantaja heidän alkuperämaassa maksaa koko lystin. Jos on jotain epäilyttävää niin pääsevät myös suoraan kokovartalomagneettikuviin.
Tämä on varmasti hyvä, niin säästytään mahdollisislta tartuntatautien leviämiseltä. Monissa maissa on sairauksia, jotka ovat täällä harvinaisia tai joiden mahdollisuus ei tule lääkärille edes mieleen.
Mielenterveystarkastusta varmasti moni saa "palveluissa" helpostikin. Mutta jos yrittää päästä fyysisissä vaivoissa erikoislääkärille, onnea siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä on paljon ulkomaisia lähetettyjä työntekijöitä ja yhdestä Aasian maasta tulleille tehdään joka vuosi perusteellinen lääkärintarkastus mikä sisältää mm. laajat verikokeet ja keuhköröntgenin. Se kuiuu heidän työsopimukseen ja työnantaja heidän alkuperämaassa maksaa koko lystin. Jos on jotain epäilyttävää niin pääsevät myös suoraan kokovartalomagneettikuviin.
Jos tulee maasta, jossa korkea tuberkuloosiriski, niin keuhkokuvat on järkevää ottaa melkeinpä aina. Ei nyt vuosittain jos ei mitään löydy.
Suomalaisten vanhempi polvi oli kouluaikana säännöllisesti keuhkokuvauksissa, koska täällä pelättiin tuberkuloosia.
Sain reilu vuosi sitten terveystarkastuksen, joka sisälsi hoitajan haastattelun ja sitten verikokeita (omasta pyynnöstä, koska ei oltu tututkittu vuosiin eikä minulla mitään ongelmaa ollut ollut mikä olisi vaatinut käyntejäkään terveydenhuollossa). Verikokeissa oli maksa-arvo kohollaan, josta seurasi uusintaverikoe. Sielläkin oli arvo hiukan kohollaan. Ei paljon, mutta juuri ja juuri viitearvojen yläpuolella. Olen normaalipainoinen, en käytä alkoholia, en tupakoi, en käytä mitään itsehoitolääkkeitäkään. Siitä seurasi passitus radiologille ylävatsan ultraääneen. Siellä todettiin kaiken olevan normaalia ja kaikki sisäelimet toimivat normaalisti verisuonineen ja niissä hyvät virtaukset. Nyt syksyllä vielä kolmannen kerran mitataan maksa-arvot ja jos ne vielä samoissa kuin edelliset, niin todetaan vain, että minulla normaalisti hiukan kohollaan olevat maksa-arvot eikä tarvetta tutkia enempää. Mielestäni todella hyvät tutkimukset tehtiin ja julkisessa terveydenhuollossa. Eli kyllä pääsee terveystarkastuksiin ja tarpeen mukaan tutkvat sitten lisää sen mikä on tutkittava.
Kuntoutustutkimukseen jos pääsee kelan maksamana, niin kattavasti tutkivat, että onko työkykyä jäljellä. Kuntoutuslääkärin käynti oli sekä kehon sekä mielialan tutkimukset oli ainakin. Itse kävin 2000-luvulla kun hakeuduin kuntoutustuelle.
60v yksityisyrittäjä, vielä ei ole kutsuttu. Ajokorttitarkastus oli joskus, katsottiin muistaakseni näkö. Vielä minuakin vanhemmat kertovat, että joskus tuollaisia ennaltaehkäiseviä terveystarkastuksia olisi ollut, mutta muistanevatko väärin.
Tk voisi myöntää kaikille tarvitseville lähetteen tai maksusitoumuksen yksityiseen labraan perusveriarvojen mittaista varten. En kyllä osaa sanoa, kuinka suuri osa väliinputoajista tästä hyötyisi. Mitä noilla kokeilla saisi seulottua?
Vierailija kirjoitti:
En minä ole töissä ollessa mihinkään terveystarkastukseen päässyt. 7 vuotta kunnallisella työnantajalla nyt ollut. Kun valittiin toimeen, piti ihan itse käydä lääkärissä omalla rahalla ja viedä todistus työnantajalle, että sopiva työhön. Kunnassa oli nimittäin päätetty, että uusille työntekijöille ei tarvitse työhöntulotarkastusta, vaan itse pitää esittää todistus. Se piti viedä sairaanhoitajalle, joka kirjoitti toisen todistuksen, että suositellaan työhön ja se todistus sitten taas vietiin esimiehelle. Se lääkärintarkastus yksityisellä ei sisältänyt mitään verikokeita yms. Kaksisivuinen kyselykaavake, mitä sairauksia itsellä on ja mitä suvussa on. Vastaanotolla lääkäri kyseli jotain ja mittasi verenpaineen ja antoi lausunnon. Hintaa en enää muista, alle satasen kuitenkin. 3 vuoden päästä pääsen ekaan ikätarkastukseen (50 v.). Täällä on ikätarkastukset 50, 55 ja 60 v.
Itsekin kunnalla töissä, mutta täällä on säästösyistä luovuttu myös ikäkausitarkastuksista.
Vierailija kirjoitti:
Tk voisi myöntää kaikille tarvitseville lähetteen tai maksusitoumuksen yksityiseen labraan perusveriarvojen mittaista varten. En kyllä osaa sanoa, kuinka suuri osa väliinputoajista tästä hyötyisi. Mitä noilla kokeilla saisi seulottua?
Senhän saa tk:sta, jos ei ole perusverikokeita otetttu x aikaan. (itse sain lähetteen, kun en ollut käynyt mssään verikokeissa 3 vuoteen. Lääkäri sanoi, että koska noin pitkä aika, niin ihan hyvin voi ottaa terveystarkastuksen nimissä perusverenkuvan ja sokerit ja veren rasva-arvot määrittää). Sitten vain labraan ja tuloksia odottamaan. Hoitajatkin voi noita määrätä joissain paikoissa, jos viimeisistä kokeista on kauan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikkis kansalaisia koskevia terveystarkastuksia ja seulontojen määriä lisättäisiin, niin pitkällä aikavälillä yhteiskunta säästäisi isoja rahasummia terveydenhuollossa, kun pystyttäisiin ajoissa puuttumaan erilaisiin sairauksiin ja niiden esiasteisiin. Minun mielestäni tämä olisi nyt tällä hetkellä tärkeämpi asia kuin omalääkärijärjestelmä jonka puolesta aluevaaleissakin ainakin oman hyvinvointialueen ehdokkaista moni hehkuttaa vaikka omalääkärijärjestelmä ei julkisen sektorin terveydenhuollossa voi edes toimia koska lääkärit eivät siellä matalan palkkatason takia kauan vanhene.
Minulle on kaksi kertaa määrätty omalääkäri. Toinen asuessani ulkomailla ja toinen täällä kotimaassa. Olin molemmilla kerroilla iloinen ja tyytyväinen. Vaan ensimmäisen omalääkärin menetin muutaman viikon kuluttua, sillä paikallislehdessä kerrotttiin hänen siirtyvän toisiin tehtäviin. Se tuntui ikävältä. Suomessa sama tilanne toistui muutama vuosi myöhemmin. Harmitti, mutta ainakaan en enää pety, jos vielä kerran saan omalääkärin.
Eipä pääse edes työssäkäyvänä. Työterveyshuoltoon ei kuulu terveystarkastukset, julkiselta ei saa. Yksityinen olisi aibo vaihtoehto, mutta siihen ei ole varaa. Edellinen terveystarkastus tehty kohta 30 v sitten