Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö Suomessa kutsuta kunnolliseen lääkärintarkastukseen aikuisena koskaan, jos ei pääse töihin Ikinä?

Vierailija
12.02.2025 |

Alaikäisille järjestetään koulun kautta terveystarkastuksia, mutta entä kun on täysi-ikäinen. Ei taida päästä, ellei ole joku ongelma.

Kommentit (163)

Vierailija
121/163 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, pääset kyllä terveystarkastukseen kunhan kysyt asiaa. Harvemmin näihin kutsua tulee. Reippaasti vaan kysymään. Tsemppiä ja iloa päivääsi. :)

Vierailija
122/163 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä on töihintulotarkastus ja ikäkausitarkastukset. Työtön huolehtii itse?

Töihintulotarkastus ei kyllä ole mikään kunnon lääkärintarkastus. 

Riippuu firmasta. Mitä isompi lafka, sitä kattavampi tarkastus. Omalla kohdalla parhaat tarkastukset tehtiin Stora- Ensolla ja Lahti Energialla. Jossain pikkunarikassa ei ollut edes puhetta.

Pikkunarikoissahan se tarkoittaa julkista terv.huoltoa ja mahdollisesti työtapaturman sattuessa voi olla joku sopimus paremmasta. Mä olen aina onnistunut olemaan sellaisissa työpaikoissa että on ollut tosi kattava, esim. Posti, Nokia, Tikkurila. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/163 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse.

Vierailija
124/163 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin terveystarkastuksessa paikallisessa oppilaitoksessa. Maksoi jotain 22e tarkastuksen teki kaksi nuorta terveydenhoitaja opiskelijaa.

Vierailija
125/163 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän lapsena ole kuin kouluterveydenhoitajan tarkastus.

Ainoastaan armeijan kutsuntoihin liittyy miehille lääkärintarkastus. Naisia ei tutkita koskaan lääkärissä.

Naiset kun ikääntyvät tiettyyn ikään ni aletaan v'ttuja tutkimaan joka 5. vuosi. Muuten saa olla ihan rauhassa syöpäkasvaimia kasvatellen.

Juu, joku munasarjasyöpä ehtii helposti kasvaa vatsan täyttämäksi massaksi ennen kuin oireilee niin että hoitoa saa. 

Ainoa syöpä joka kaikilta seulotaan on naisten rintasyöpä. Miehiltä ei seulota mitään. Ja muutenkin naisten ikävakioitu kuolleisuus munasarjasyöpään on melko matalalla tasolla verrattuna vaikkapa miesten eturauhassyöpään tai suolistosyöpään. 

Vierailija
126/163 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Miehiä syrjitään ja pahasti tässäkin asiassa.

Vierailija
127/163 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattehan tekin kakkanäytteen lähettää. 

Vierailija
128/163 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kertausharjoituksissa pääsee tarkastukseen ja siellä on mahdollista saada jopa tutkimusta johonkin vaivaan jos vain valittaa jotain ja sanoo ettei sen takia selviä kertauksissa. Minulta esim tutkittiin siellä peräaukko kun valitin kipeitä peräpukamia ja sanoin etten niiden takia voi suorittaa kertauksia.

Vierailija
129/163 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattehan tekin kakkanäytteen lähettää. 

Suolistosyöpää seulotaan miehiltäkin tietyssä iässä.

Vierailija
130/163 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kertausharjoituksissa pääsee tarkastukseen ja siellä on mahdollista saada jopa tutkimusta johonkin vaivaan jos vain valittaa jotain ja sanoo ettei sen takia selviä kertauksissa. Minulta esim tutkittiin siellä peräaukko kun valitin kipeitä peräpukamia ja sanoin etten niiden takia voi suorittaa kertauksia.

Yäk!

Vierailija
131/163 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä on paljon ulkomaisia lähetettyjä työntekijöitä ja yhdestä Aasian maasta tulleille tehdään joka vuosi perusteellinen lääkärintarkastus mikä sisältää mm. laajat verikokeet ja keuhköröntgenin. Se kuiuu heidän työsopimukseen ja työnantaja heidän alkuperämaassa maksaa koko lystin. Jos on jotain epäilyttävää niin pääsevät myös suoraan kokovartalomagneettikuviin.

Jos tulee maasta, jossa korkea tuberkuloosiriski, niin keuhkokuvat on järkevää ottaa melkeinpä aina. Ei nyt vuosittain jos ei mitään löydy.

Montako kertaa sieltä tullaan töihin? Asutaan siis muualla ja tullaan Suomeen töihin?

Vierailija
132/163 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee soittoa vaan terveyskeskukseen.

Vierailija
133/163 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsee soittoa vaan terveyskeskukseen.

Koitappa soittaa terveysasemasi ajanvarauksen takaisinsoittonumeroon ja jos se joskus soittaa niin pyydä aika terveystarkastukseen.

Vierailija
134/163 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikkis kansalaisia koskevia terveystarkastuksia ja seulontojen määriä lisättäisiin, niin pitkällä aikavälillä yhteiskunta säästäisi isoja rahasummia terveydenhuollossa, kun pystyttäisiin ajoissa puuttumaan erilaisiin sairauksiin ja niiden esiasteisiin. Minun mielestäni tämä olisi nyt tällä hetkellä tärkeämpi asia kuin omalääkärijärjestelmä jonka puolesta aluevaaleissakin ainakin oman hyvinvointialueen ehdokkaista moni hehkuttaa vaikka omalääkärijärjestelmä ei julkisen sektorin terveydenhuollossa voi edes toimia koska lääkärit eivät siellä matalan palkkatason takia kauan vanhene.

Vierailija
135/163 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Persut ja kokoomus tämän vielä kuntoon laittaa! Saadaan lisää rahaa pörriäisille tarkotan siis hyvää hoitoa veronmaksajille.

Vierailija
136/163 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei järjestetä työssäkäyvillekään, ellei itse hakeudu oma-aloitteisesti työterveyteen tarkastettavaksi.

Vierailija
137/163 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En  minä olen nykyisen työni putteissa ollut  koskaan lääkärin tarkastuksessa, en edes työhöntulotarkastuksessa. Kolmen vuoden välein on terveydenhoitajan kanssa juttelu tuokio ja hän mittaa verenpaineen sekä kyselee että mitenkäs menee. Painon ilmoitan itse ja pituus nyt ei aikuisena erityisemmin muutu ennen kuin sitten vanhana. Minimisopimus. 

Vierailija
138/163 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut eläkkeellä kolmekymppisestä, nyt lähemmäs 70 v. Pari vuotta sitten sairastin koronan(?), joka jäi päälle, eli henki ei kulkenut ja olo oli kuin jyrännalle jääneellä vielä kuukausia myöhemmin. Kurkku oli aina kipeä.

Lopulta menin Oma Olon kautta passitettuna akuuttiin infektiovastaanottoon. Otettiin testejä, vp, crp ja katsottiin kurkkua, korvia, kuunneltiin keuhkoja.

Sh kysyi, onko otettu milloin verikokeita. Ihmettelin, mitä verikokeita? Kuulemma semmoisia yleisiä terveyden parametreja mittaavia. Sanoin, ettei kai koskaan. Ellei joskus tietämättäni, kun viruin sairaalassa tiputuksessa salmonellan kourissa kymmenen vuotta sitten. Silloin oli elimet kovilla.

No, sain lähetteet 'verikokeisiin', EKG:hen ja jotain muutakin vielä, en muista. Nämä olivat kumminkin kaikki ihan ok. Pitkään koronaan ei vain ole hoitoa, muuta kuin jatkaa elämää ja toivoa, että se joskus hellittää.

Vierailija
139/163 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän lapsena ole kuin kouluterveydenhoitajan tarkastus.

Ainoastaan armeijan kutsuntoihin liittyy miehille lääkärintarkastus. Naisia ei tutkita koskaan lääkärissä.

1.,5, ja 8. -luokalla on laajat terveystarkastukset mihin kuuluu myös lääkärintarkastus.

Uutisissa kerrottiin hiljattain, että joillakin paikkakunnilla koululaiset eivät ole päässeet tarkastuksiin pitkään aikaan. Ei ole  henkilökuntaa tekemässä sitä tai sitten kunnat säästävät.

Tämän jutun mukaan tarkastukset kattavat vain puolet lapsista.

https://yle.fi/a/74-20075440

Vierailija
140/163 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut, että jos viimeisistä kokeista on kauan, kannattaa pyytää päästä terveystarkastukseen eli onko kaikki ok. Ainakin peruslabrat pitäisi saada pyydettyä, käydä labrassa onko kaikki niissä ok ja jos ei niin pitääkö mennä lääkäriin ja tietysti jos on tullut jokin vaiva joka ei mene ohi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme