Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö Suomessa kutsuta kunnolliseen lääkärintarkastukseen aikuisena koskaan, jos ei pääse töihin Ikinä?

Vierailija
12.02.2025 |

Alaikäisille järjestetään koulun kautta terveystarkastuksia, mutta entä kun on täysi-ikäinen. Ei taida päästä, ellei ole joku ongelma.

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tunnet itsesi täysin terveeksi, mitä pitäisi tarkastaa? Jos on jokin vaiva, varaa sen pohjalta vastaanottoaika. 

Niinpä. Miksi alkaa ehjää korjata? Sekin on pois oikeasti sairailta.

Edelleen, on fiksua käydä, ja ihan julkisenkin sektorin puolelle olis hyvä päästä - siinä "turhassa" tarkastuksessa tai verikokeessa VOI löytyä jotain joka sitten maksaakin monisataakertaisesti. 

Vierailija
42/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on huvittavaa miten ihmisiä ei tarkasteta Suomessa täysin läpi muuta kuin vauvana synnytyslaitoksella.

Tiedän useammankin lääkäriopiskelijan, jotka ovat huomanneet itsessään jonkin vaivan vasta opiskeluaikana kun jotain aihetta käydään läpi tai harjoitellaan. Sydämen sivuäänen löytyminen auskultaatioharkassa on klassinen.

Jopa koirat perustarkastetaan rokotuksilla, eli monta kertaa elämänsä aikana (silmät, korvat, sydän- ja hengitysäänet, hampaat, turkki, iho, yleisolemus, liikkuminen).

Toisaalta jos koet terveydentilasi tarkastamisen tärkeäksi vaikka olet oireeton, ei maltaita maksa käydä omakustanteisesti tarkastuksella. 

Ihmiset voi käydä ihan koirien lailla siellä yksityisellä. Ei koirille ole mitään neuvolaa, valtiolla duunissa olevat koirat tietty saa työterveyshuollon. 

Kunnaneläinlääkäritaksassa on hintakatto koska se on osin verovaroin järjestettyä palvelua.

Kun ihminen käy lääkärissä, ei juuri mihinkään käyntiin liity se että tarkastettaisiin "koko paketti" läpi. Lääkärit keskittyy vain pieneen osioon eivätkä ota kokonaisuutta huomioon.

Kävin itse esim poistattamassa aterooman selästä ihotauteihin erikoistuneella lääkärillä. Ei puhettakaan että olisi kysynyt onko ihoani koskaan käyty lävitse luomien osalta tmv. Ammattilaisella tuskin menisi 5min kauempaa tarkastaa, edes vaikka sieltä selän puolelta minne potilas ei itse näe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien terveystarkastus Lahdessa. Kävin tuolla joku aika sitten, painon (130kg) ja verenpaineen katsoi ja teki muutaman kysymyksen jossa sitten mainitsin niska ja selkävaivoista jotka sain aikanaan tehdastyöstä, tuo sitten varasi ajan fysioterapeutille . Kävin sitten fysioterapeutilla jonka testit meni aika huonosti ja tuo venäläisakka vain totesi että kyllä se siitä liikunnalla paranee, lääkäriaikaa jatkotutkimuksiin tuo ei suostunut varaamaan enkä saanut sitä myöhemmin soittamallakaan .

Vierailija
44/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työelämässä ja kerran on tehty työhöntulotarkastus, vaikka olen ollut muutamissakin firmoissa töissä. Nykyisessä noin 10 vuotta eikä mitään terveystarkastusta koskaan. Tämä niille boomereille, jotka väittävät kaikkien saavan hyvää työterveyshuoltoa. Vaikeampaa on päästä työterveyteen kuin kunnalliselle. Joten parempi vain jättää menemättä tai maksaa itse käynnit yksityisellä. Kiitos boomerit.

Vierailija
45/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sairastuu niin pääsee kyllä terveyskeksukseen. Itselleni paukahti diabetes viiskymppisenä ja se ilmeni aivan toisen vaivan yhteydessä. Pyysin verikokeen, ja suosittelen sitä aivan jokaiselle. Sen jälkeen alkoi kontrollit pyörimään, sillä diabetesta on hoidettava hyvinkin tarkoin. Keväällä pääsen lääkäriin keskustelemaan muistakin vaivoistani. Työttömänä olen ollut.

Vierailija
46/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työelämässä ja kerran on tehty työhöntulotarkastus, vaikka olen ollut muutamissakin firmoissa töissä. Nykyisessä noin 10 vuotta eikä mitään terveystarkastusta koskaan. Tämä niille boomereille, jotka väittävät kaikkien saavan hyvää työterveyshuoltoa. Vaikeampaa on päästä työterveyteen kuin kunnalliselle. Joten parempi vain jättää menemättä tai maksaa itse käynnit yksityisellä. Kiitos boomerit.

Taitaa olla aika eri tasoisia nämä eri firmoissa - mä en nyt ole ollut enää työelämässä mutta silloin kun olin, ei koskaan mitään ongelmaa työterveyteen pääsyssä. Itse asiassa nyt kun muistelen niin ei missään firmassa. Monet työnantajat varmaan tässäkin säästää. 

Vierailija
47/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien terveystarkastus Lahdessa. Kävin tuolla joku aika sitten, painon (130kg) ja verenpaineen katsoi ja teki muutaman kysymyksen jossa sitten mainitsin niska ja selkävaivoista jotka sain aikanaan tehdastyöstä, tuo sitten varasi ajan fysioterapeutille . Kävin sitten fysioterapeutilla jonka testit meni aika huonosti ja tuo venäläisakka vain totesi että kyllä se siitä liikunnalla paranee, lääkäriaikaa jatkotutkimuksiin tuo ei suostunut varaamaan enkä saanut sitä myöhemmin soittamallakaan .

Hei, ei se lääkäri voi tehdä sinun puolestasi mitään kipeälle selällesi. Sinun on itse mentävä kuntosalille 3 krt viikossa ja tehtävä nousujohteista treeniä painoilla. Sillä tavalla selän ja niskan lihakset vahvistuvat ja jaksavat tukea rankaasi, jossa ilmeisesti on kulumia.

Mitään lääkärin työkalupakissa olevaa hoitoa tuohon ei ole olemassa.

Vierailija
48/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 52v ja koko ikäni työelämässä. Kerran aikuisiällä ysärin lopulla mut on kutsuttu lääkärintarkastukseen.

Eipä ole muissa työpaikoissa moisia ollut.

Työtön sopii te-keskuksen kanssa työttömän terveystarkastuksen ja varaa itsenäisesti ajan. Näin meillä päin neuvotaan, että varmasti saa ilmaiseksi. Tai jos lääkärinlausuntoja tarvii, niin sovi oman käsittelijä kanssa eka.

Vierailija
49/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ainakaa aikuisiällä päässyt kunnon tarkastukseen. En töissä en työttömänä enkä aikuisopiskeliana 

Minä ainakin olen käynyt naisille järjestetyssä terveystarkastuksessa johon tuli kutsu muistaakseni 5 vuoden välein ja samoin olen käynyt mammografiassa johon myös tulee kutsu. Apteekeissa ainakin voi käydä mittauttamassa mm. sokeriarvoa, kolestrolia sekä verenpainetta ym. ja jos niissä ilmenee jotain pitää itse ottaa yhteyttä julkiseen terveydenhoitoon ja pyytää aikaa hoitajalle, joka ohjaa lääkäriin jos on tarvetta ja tietysti voi myös kääntyä yksityisten lääkäriasemien puoleen. Aika usein apteekkien teemapäivillä tai jossain muussa yhteydessä on tarjolla ohan ilmaiseksi kehon koostumismittauksia ym. mittauksia ja myös niissä kannattaa  käydä. Omaa vointia pitää tarkkailla myös itse ja jos epäilee jonkin olevan vialla, niin sitten täytyy ottaa itse yhteys terveydenhuoltoon tai mennä yksityiselle lääkärille. Toivoa sopii, että erilaiset koko kansaa koskevat seulonnat tulevaisuudessa lisääntyvät ja panostetaan enemmän sairauksienn ennalta ehkäisevään hoitoon mikä sitten kyllä maksaa itsensä takaisin,  kun erilaisia sairauksia ja niiden esiasteita todetaan varhain ja niiden etenemistä voidaan vielä jopa ehkäistä.

Vierailija
50/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aika eri tasoisia nämä eri firmoissa - mä en nyt ole ollut enää työelämässä mutta silloin kun olin, ei koskaan mitään ongelmaa työterveyteen pääsyssä. Itse asiassa nyt kun muistelen niin ei missään firmassa. Monet työnantajat varmaan tässäkin säästää. 

Meillä pitää olla esimiehen lähete työterveyteen ennenkuin varaa ajan. Sitten voi varata ajan soittamalla sinne, ei ole mitään digivarausmahdollisuutta eikä etälääkärivastaanottoja. Eli pelkästään ajan varaamiseen voi mennä pari tuntia.

Vierailija
51/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kuuma hoitsu saisi räplää mun genitaalit. Jotain ihottumaa juuressa. 

Vierailija
52/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä pitää olla esimiehen lähete työterveyteen ennenkuin varaa ajan. Sitten voi varata ajan soittamalla s

Esimiehen lähete? Kuulostaa tosi oudolta, pitääkö sille kertoa mikä vaivaa ja hän sit päättää tuleeko lähete? Minkä alan firma? 

Vierailija
53/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sellaiseen voi ihan itsekin varata ajan.  Ei kaiken tarvitse tulla eteen tarjottimella.

Vierailija
54/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino lienee suurin ongelmasi. Pudota reippaasti niin kivut häviää.

Vierailija
55/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näin työttömänä saa hoitoa kun ei sairaudet estä työntekoa. Vasta yhteen sain diagnoosin ja hoitoa kun meinasi henki lähteä. Sain harvinaisen diagnoosin ja erikoisluvallisen lääkkeen, joka täyttänyt lääkekaton jo tälle vuodelle. Mutta kun on muutakin. Viime oireiden perusteella epäilen epilepsiaa, koska mm. Unohtelen nähneeni ja jutelleeni lapseni kanssa hetkeä aiemmin. Ja ajoittaisia hajuharhoja. Tutkimatta ja näkemättä psyykkistä vaan ja ei vaadi hoitoa

Vierailija
56/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pääsee vasta kun on jo myöhäistä.

Vierailija
57/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärinaikaa ei noin vain enää varata julkisessa terveydenhoidossa, koska vastassa on ensin hoitaja, joka tekee hoitoarvion. Suomessa on hyvä sairaanhoito, mutta todella surkea ennaltaehkäisevä terveydenhoito.

Hyvä sairaanhoito ei kohtele köyhiä tai vanhuksia kulueränä. Keski-ikäiset yritetään monesti pitää työelämässä lääkkeiden avulla.

Vierailija
58/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä mitään aikaa ansainnutkaan tuollaisen kielenkäytön takia. Mokoma suomalaisukko tai suomalaisakka

Vierailija
59/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaiseen minäkin haluaisin!

Vierailija
60/163 |
13.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset pervot tutkii aina Marja-Leena 63v.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan