Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eron jälkeen mies ei maksa enää lastensa kuluja

Vierailija
12.02.2025 |

Lapset 18 ja 19 vuotta, opiskelevat, asuvat kotona, ei opintotukea. Isä päätti että raha menee nyt uuteen perheeseen. Itse olen TODELLA tiukilla koska lapset asuu luonani. Työnhaku kovaa mutta kumpikaan ei saa mitään. Miten ihmeessä tästä voi selvitä? :(

Kommentit (181)

Vierailija
81/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi tässä tapauksessa isän pitäisi osallistua jo aikuisten lastensa menoihin vain siksi, että on hyvätuloinen. Itse auttaisin lapsiani mahdollisuuksieni mukaan, mutta lasteni suhde (myös taloudellinen) isänsä kanssa ei minulle kuulu. Siihen en puuttuisi. Olisin vain onnellinen, että ei tarvitse olla exäni kanssa enää missään tekemisissä.

Tiedän tapauksen, jossa sairaanhoitajapariskunnan vaimolla on kolme lasta edellisestä liitosta. Kaksi nuorempaa muuttivat toiselle paikkakunnalle asumaan. Heidän äiti ainakin avusti ellei jopa maksanut koko vuokraa. Jopa silloin, kun poikien isä eli pariskunnan vaimon ex muutti poikien kämppään eikä osallistunut vuokranmaksuun pennilläkään. Jos olisin ollut vaimon nyksä, olisin sanonut muutaman valitun sanan, koska heillä oli kuitenkin yhteinen lapsi ja yhteinen talous. Mutta tämä nyksä ei sanonut mitään. Kait ajatteli, että rahat menee siihen vuokraan kuitenkin, asuipa poikien isä siellä tai ei. Kukin taaplaa tavallaan.

Vierailija
82/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset aikuisia eli olisko parasta keskustella lasten kanssa suoraan, Vai ollaanko sitä helikopteroitu niin pitkälle ettei elämän realiteetit ole koskaan ollut kohdalla.

Muksut hampurilaisia kääntämään tai muuta vastaavaa iltaisin ja viikonloppuisin. HiFi-liikkeessä minäkin olin töissä peruskoulusta lähtien. Raskastahan tuo on, mutta tulipahan opittua työntekemisen arvo.

Ei pääse tällä hetkellä. Luitko mahdollisesti että esim. McDonaldsiin oli 42000 hakijaa kesätöihin ja 800 pääsi

Laitatko linkin uutiseen, että Suomen McDonaldseihin olisi ollut 42000 hakijaa ja ylipäänsä olisi vain 800 työpaikkaa. Kun suurin osa Suomen Mäkkäreistä on vielä yksityisen yrittäjän pyörittämiä, niin olen yllättynyt jos joku on kaikilta kysellyt yhteenvetoa hakijamääristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sille mitään voi. Itse huolsin lapset avioliitossakin yksin. Sama homma jatkui eron jälkeen. Lasten isällä ei kiinnosta.

Varaa minulla on, mutta elän itse todelka niukasti. En käytä rahaa oikeastaan kuin pakolliseen elämiseen ja auto on luksus. 

No omia valintojahan nuo on, jos päättää laittaa rahansa luksusautoon.

Minun auto ei ainakaan ole luksus vaan 2500 euroa aikanaan maksanut, suht hyvin palvellut, toki silloin tällöin pikku remppaa ollut

Tuossahan luki, että auto on luksus.

Oletko jotenkin vajaa? ap varmasti tarkoitti, että se on luksusta, että on yleensä auto.

Sittenhän olisi voinut kirjoittaa niin. Eikä tuo kirjoittaja ollut ap.

Vierailija
84/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sille mitään voi. Itse huolsin lapset avioliitossakin yksin. Sama homma jatkui eron jälkeen. Lasten isällä ei kiinnosta.

Varaa minulla on, mutta elän itse todelka niukasti. En käytä rahaa oikeastaan kuin pakolliseen elämiseen ja auto on luksus. 

No omia valintojahan nuo on, jos päättää laittaa rahansa luksusautoon.

Minun auto ei ainakaan ole luksus vaan 2500 euroa aikanaan maksanut, suht hyvin palvellut, toki silloin tällöin pikku remppaa ollut

Tuossahan luki, että auto on luksus.

Oletko jotenkin vajaa? ap varmasti tarkoitti, että se on luksusta, että on yleensä auto.

Muut kyllä tajusivat mitä tuossa tarkoitettiin. Sä  va jakki iniset jotakin muuta. Äly hoi. 

Vierailija
85/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsukaiset on jo aikuisia eli koko konkkaronkka töihin, eikä ex-miehen lompakolle. Jokainen kun kantaa kortensa kekoon niin sen luulisi alkavan riittämään. 

Enkä tarkoita mitään kokopäivähommia vaan että ihan mäkkäriin/kauppaan/jne tekemään tunteja sisään.

Komppaan tätä.

Koko konkkaronkka töihin - äitiä myöten. Eikä ex-miehen lompakolle.

Vierailija
86/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika varma, että isä kyllä avustaisi lapsia, jos he muuttaisivat omilleen. 

Vierailija
87/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset aikuisia eli olisko parasta keskustella lasten kanssa suoraan, Vai ollaanko sitä helikopteroitu niin pitkälle ettei elämän realiteetit ole koskaan ollut kohdalla.

Muksut hampurilaisia kääntämään tai muuta vastaavaa iltaisin ja viikonloppuisin. HiFi-liikkeessä minäkin olin töissä peruskoulusta lähtien. Raskastahan tuo on, mutta tulipahan opittua työntekemisen arvo.

Ei pääse tällä hetkellä. Luitko mahdollisesti että esim. McDonaldsiin oli 42000 hakijaa kesätöihin ja 800 pääsi

Ei nämä jotkut tollot tajua vaan elävät jossakin vuosikymmenien takaisessa ajassa jolloin töihin vain mentiin. Eivät tajua nykypäivän todellisuutta.

Punaliput liehuu, menkää töihin menkää töihin.

Vierailija
88/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sen ikäiset lapset asuvat kotona, opiskelevat ja käyvät töissä sekä ostavat itse ruokansa , vuokraa en ota, mutta siivousvuoro on.

Vierailija
89/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatko linkin uutiseen, että Suomen McDonaldseihin olisi ollut 42000 hakijaa ja ylipäänsä olisi vain 800 työpaikkaa. Kun suurin osa Suomen Mäkkäreistä on vielä yksityisen yrittäjän pyörittämiä, niin olen yllättynyt jos joku on kaikilta ky

https://www.verkkouutiset.fi/a/mcdonaldsiin-haki-kesatoihin-yli-42000-i…

Vierailija
91/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elatusvelvollisuus voi kuitenkin jatkua täysi-ikäisyyden saavuttamisen jälkeen koulutuskustannusten vuoksi opiskelevan henkilön kohdalla, jos elatusvelvollisuus harkitaan kohtuulliseksi. Tätä velvollisuutta kutsutaan koulutusavustukseksi.

Maksetaan tdella harvoin. Ensisijaiset tulonlähteet opintotuki, opintolaina, työ.

Oikeuteen jos mennään niin kanteen pitää nostaa aikuinen lapsi, joka pitää selittää miksi opintolaina tai työ ei käy.

"Oikeuskäytännössä on vahvistettu useaan otteeseen koulutusavustuksen olemassaolo. Lukio-opintojen kohdalla vakiintunut käytäntö on, että koulutusavustusta maksetaan."

Koulutusavustus ei ole lähelläkään sitä mitä elatusmaksu on.

Edelleen oikeudessa selvitetään miksi esim opintolainaa ei voi ottaa.

Myös osa aika työn mahdollisuus selvitetään.

Aikuisen velvoite on huolehtia itse elatuksestaan.

Lapsi on eri asia.

Vierailija
92/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatko linkin uutiseen, että Suomen McDonaldseihin olisi ollut 42000 hakijaa ja ylipäänsä olisi vain 800 työpaikkaa. Kun suurin osa Suomen Mäkkäreistä on vielä yksityisen yrittäjän pyörittämiä, niin olen yllättynyt jos joku on kaikilta ky

https://www.verkkouutiset.fi/a/mcdonaldsiin-haki-kesatoihin-yli-42000-i…

Vierailija
93/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä "luksus" - autosta kirjoittanut. Kirjoitin, että elän niukasti. Autoa pidän, koska se on etu lapsillekin, mutta halpa se on ja taloudellinen käytössä.

Muuten omat elinkustannukseni ovat todella pienet, kun haluan panostaa opiskeleviin lapsiin. Varaa on panostaa lapsiin siksi satoja euroja kuukaudessa. Palkka on niukka, kun olen sairaanhoitaja yksityisellä työnantajalla. Vuokra on kohtuullinen.

94/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksanut lukea koko ketjua, mutta minulle jäi epäselväksi, että kuinka kauan ap:n ja exän erosta on kulunut aikaa ja joson kulunut vähintään muutama vuosi, niin kuinka paljon isä maksoi omien lastensa kuluja lasten ollessa alaikäisiä? Siis elareiden lisäksi? Entä minkä ikäisiä miehen nuoremmat lapset nykyisestö avioliitosta ovat?

95/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas se nähdään, miehistä lapset ovat kivoja, sen 10 min, kun niitä tehdään, sen jälkee ei paljoa väliä. No onneksi lisääntyminen ihan oma ja vapaaehtoinen valinta.

Tämä aP:n exä on hankkinut lisää lapsia uuden kumppanin kanssa, joten ilmeisesti hänen mielestään lapset ovat ihania. Ei hän muuten olisi lisää hankkinut lapsia.

Vierailija
96/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille ihan tyypillistä että sekin kun mies hylkää lapsensa, yritetään kääntää jotenkin naisen viaksi. On kyllä kätevää kun miesten ei tarvitse koskaan ottaa mistään vastuuta.

Kuka nainen uskaltaa enää synnyttää yhtään lasta kun, ei voi ennustaa mitä vaikka 10 tai 20 vuoden päästä tapahtuu? Siitäkin saa syyt niskoilleen, jos puoliso pettää, jättää ja alkaa leikkiä kotia uuden kumppanin kanssa.

"Mitäs valitsit väärin! Hankit lapsia, oma vika!"

Vierailija
97/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selviä ap mitenkään 

En niin. Mies kovatuloinen mutta melko vttumainen. Normaali keskustelu ei auta. Hänen mielestään lapset ei ansaitse hänen rahojaan. Hän oli se joka lähti ja perusti uuden perheen samantien. Raha menee sinne.

Turhaa kätiset, miehen rahat, se päättää mihin ne menee. Ei aikuisista mitään pidäkään maksaa. Mene demariharppu töihin ja lopeta ulina.

Niiden kovien tulojen takiahan ap oli miehensä valinnut. Nyt sitten ulisee, kun ei voi enää loisia miehensä lompakolla.  

Vierailija
98/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkos se AP tienaakaan jos ei tule kotona asuville lapsille opintotukea ollenkaan?

Meitä on samassa taloudessa kaksi vanhempaa, ja lukiolainen saa opintotukea 50 €/kk, kun meidän tulot on niin pienet. Ihan kiva lisä.

Aiemmin sai vanhempien suuremmilla tuloilla 20 € opintotukea.

Vierailija
99/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän on kesätyöläisten tarvetta, jos 81 ravintolalla ei ole tarvetta kuin 800 työntekijälle. Noista jos osa on vielä toistaiseksi voimassaolevia hommia. Lähi-Mäkissä näyttää vuorossa olevan 10-12 henkeä kerrallaan. Jutussa sanotaan kuuteen uuteen ravintolaan olisi palkattua 280 työntekijää eli 46 per ravintola. Moniko hakija sitten on tosissaan van täyttää vain pakollisten työhakemusten määräänsä? 

Vierailija
100/181 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee taas että isä on tunkenut rahaa exän lompakkoon vuosi kausia eikä olla sovittu elatuksesta yhdessä. Kun sitten loppuu pakko antaa rahaa exän käytettäväksi niin tuo on lopputulema. Ei täältäkään lähde penniäkään enää exän pohjattomaan kaivoon. Elareita on maksettu ihan riittävästi ja niillä on voinut exä maksaa omaa asumistaan ja muuta ihan vain itselleen. Eli kaikki raha on käytetty mitä on annettu, eikä ole ymmärretty säästää myöhemmäksi LAPSILLE sitä rahaa. Kaikki mitä on jäänyt elareista yli on hurvitellut exä itseensä. Niin makaa kuin petaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi