Eron jälkeen mies ei maksa enää lastensa kuluja
Lapset 18 ja 19 vuotta, opiskelevat, asuvat kotona, ei opintotukea. Isä päätti että raha menee nyt uuteen perheeseen. Itse olen TODELLA tiukilla koska lapset asuu luonani. Työnhaku kovaa mutta kumpikaan ei saa mitään. Miten ihmeessä tästä voi selvitä? :(
Kommentit (181)
Miksi eivät saa opintotukea? Kuinka isot tulot sinulla oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuisten ihmisten menoja kenenkään tarvi maksaa.
18-vuotias ei ole aikuinen. Potkaisitko sinä omat lapsesi ulos samana päivänä kun heistä tuli täysi-ikäisiä?
Vierailija kirjoitti:
Näkee taas että isä on tunkenut rahaa exän lompakkoon vuosi kausia eikä olla sovittu elatuksesta yhdessä. Kun sitten loppuu pakko antaa rahaa exän käytettäväksi niin tuo on lopputulema. Ei täältäkään lähde penniäkään enää exän pohjattomaan kaivoon. Elareita on maksettu ihan riittävästi ja niillä on voinut exä maksaa omaa asumistaan ja muuta ihan vain itselleen. Eli kaikki raha on käytetty mitä on annettu, eikä ole ymmärretty säästää myöhemmäksi LAPSILLE sitä rahaa. Kaikki mitä on jäänyt elareista yli on hurvitellut exä itseensä. Niin makaa kuin petaa.
Millainen suhde sinulla on lapsiisi? Ja miten sinulla oli niin huono ihmistuntemus että menit lisääntymään pohjattoman kaivon kanssa?
Valitan, ei ap:n auta muu kuin kannustaa täysi-ikäistyneitä lapsiaan muuttamaan opiskelija-asuntoon ja hakemaan kaikkia mahdollisia yhteiskunnan tukia. Kotona asuessaan he eivät saa mitään.
Voi hakea koulutusavustusta. Itse haastoin varakkaan isäni oikeuteen ja sain 90€/kk lukion loppuun saakka. Ei ollut paljoa, mutta auttoi ratkaisevasti että sain koulut käytyä. Tein ohessa kesätöitä ja jaoin mainoksia, mutta ei sekään riittänyt kokonaan vuokraan, kirjoihin, laskuihin ja elämisee. Välit isän kanssa menivät loppuelämäksi poikki, mutta se on voi voi enkä muistele pahalla.
Mihin ne rahat nyt eivät riitä? Tuon ikäiset eivät ole enää kasvavia lapsia, joten vaatetarpeita on hyvin vähän. Harrastuksiinkaan ei enää mene rahaa, kun aikuisten edustusjoukkueessa ei ole kausimaksuja kuten juniorina oli. Lukio on ilmainen myös 18 vuotra täyttäneelle. Armeija tarjoaa ruuan, vaatteet ja päivärahan. Viikonloppuna vain syö kotona, ja päiväraha kattaa ne kustannukset kevyesti. Opiskelija saa opintotukea ja asumistukea.
Itselläni on tuon ikäiset pojat, ja heihin menee todella vähän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä "luksus" - autosta kirjoittanut. Kirjoitin, että elän niukasti. Autoa pidän, koska se on etu lapsillekin, mutta halpa se on ja taloudellinen käytössä.
Muuten omat elinkustannukseni ovat todella pienet, kun haluan panostaa opiskeleviin lapsiin. Varaa on panostaa lapsiin siksi satoja euroja kuukaudessa. Palkka on niukka, kun olen sairaanhoitaja yksityisellä työnantajalla. Vuokra on kohtuullinen.
Minulle sairaanhoitajan palkka olisi luksus.
Tiedätkö paljonko se on? ! Sillä olen elättänyt kolme poikaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi hakea koulutusavustusta. Itse haastoin varakkaan isäni oikeuteen ja sain 90€/kk lukion loppuun saakka. Ei ollut paljoa, mutta auttoi ratkaisevasti että sain koulut käytyä. Tein ohessa kesätöitä ja jaoin mainoksia, mutta ei sekään riittänyt kokonaan vuokraan, kirjoihin, laskuihin ja elämisee. Välit isän kanssa menivät loppuelämäksi poikki, mutta se on voi voi enkä muistele pahalla.
Ei sitä nyt saa, kun lukio on maksuton. Se oli koulutusavustus, ei elatusapu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selviä ap mitenkään
En niin. Mies kovatuloinen mutta melko vttumainen. Normaali keskustelu ei auta. Hänen mielestään lapset ei ansaitse hänen rahojaan. Hän oli se joka lähti ja perusti uuden perheen samantien. Raha menee sinne.
Täällä tismalleen sama. En tiedä miten voi kohdella omia lapsiaan noin. Ehkä tekee kiusaa vain minulle.
Mitäs läksit. Naisen kannattaa parinvalinnassa panostaa sellaiseen siittäjään joka jakaa mielellään resurssinsa perheen käyttöön.
Feministit tietty haluavat ne resurssit ulosmitata miehiltä väkivalloin mutta siitä näyttää vain seuraavan ettei miehet vaivaudu edes hankkimaan resursseja. So sad.
Luitko ollenkaan, mies läksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä "luksus" - autosta kirjoittanut. Kirjoitin, että elän niukasti. Autoa pidän, koska se on etu lapsillekin, mutta halpa se on ja taloudellinen käytössä.
Muuten omat elinkustannukseni ovat todella pienet, kun haluan panostaa opiskeleviin lapsiin. Varaa on panostaa lapsiin siksi satoja euroja kuukaudessa. Palkka on niukka, kun olen sairaanhoitaja yksityisellä työnantajalla. Vuokra on kohtuullinen.
No ei se kyllä mikään luksus ole. Mä saan vastavalmistuneena sairaanhoitajan bruttona reilu 2800€/kk ja siinä on kaksi kokemuslisää kun on lähihoitajatausta. Mitään lisiä ei tule koska teen päivätyötä. Enää on tulossa yksi kokemuslisä eikä se paljoa palkkaa nosta.
Olen ollut myös hyvin pienituloinen tukien varassa elävä yh enkä silti pidä mun nykyistä palkkaa minään luksuksena.
Jos lapset opiskelevat toista astetta ( lukio/ammattikoulu), niin isä on velvollinen maksamaan koulutustukea. Ainakin meillä koulutus tuki oli yhtä suuri kuin elatusapu. Tosin oikeudessa oli käytävä, että mies saatiin uskomaan.
Vierailija kirjoitti:
Näkee taas että isä on tunkenut rahaa exän lompakkoon vuosi kausia eikä olla sovittu elatuksesta yhdessä. Kun sitten loppuu pakko antaa rahaa exän käytettäväksi niin tuo on lopputulema. Ei täältäkään lähde penniäkään enää exän pohjattomaan kaivoon. Elareita on maksettu ihan riittävästi ja niillä on voinut exä maksaa omaa asumistaan ja muuta ihan vain itselleen. Eli kaikki raha on käytetty mitä on annettu, eikä ole ymmärretty säästää myöhemmäksi LAPSILLE sitä rahaa. Kaikki mitä on jäänyt elareista yli on hurvitellut exä itseensä. Niin makaa kuin petaa.
Ei elari ole tarkoitettu SÄÄSTETTÄVÄKSI lapsille
Käske lasten mennä töihin kun heidän isänsä ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne rahat nyt eivät riitä? Tuon ikäiset eivät ole enää kasvavia lapsia, joten vaatetarpeita on hyvin vähän. Harrastuksiinkaan ei enää mene rahaa, kun aikuisten edustusjoukkueessa ei ole kausimaksuja kuten juniorina oli. Lukio on ilmainen myös 18 vuotra täyttäneelle. Armeija tarjoaa ruuan, vaatteet ja päivärahan. Viikonloppuna vain syö kotona, ja päiväraha kattaa ne kustannukset kevyesti. Opiskelija saa opintotukea ja asumistukea.
Itselläni on tuon ikäiset pojat, ja heihin menee todella vähän rahaa.
Ai eivät syö, eivät harrasta eivät tarvitse käyttörahaa?! Kyllä minä sanon, että 200e/ruokaan, harrastukset voi olla maksuttomia, mutta kyllä puhelin ja tietone maksaa ja liikkuminen, muutama kymppi käyttörahaa on nuorelle ehdoton ettei syrjäydy kavereista.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset opiskelevat toista astetta ( lukio/ammattikoulu), niin isä on velvollinen maksamaan koulutustukea. Ainakin meillä koulutus tuki oli yhtä suuri kuin elatusapu. Tosin oikeudessa oli käytävä, että mies saatiin uskomaan.
AP, ota pikaisesti yhteyttä oikeusaputoimistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et selviä ap mitenkään
En niin. Mies kovatuloinen mutta melko vttumainen. Normaali keskustelu ei auta. Hänen mielestään lapset ei ansaitse hänen rahojaan. Hän oli se joka lähti ja perusti uuden perheen samantien. Raha menee sinne.
Siinä taas nähdään naisten valinnan järkevyys miestä valittaessa ja sama jatkuu kun uusi nainen valitsee tuon "miehen"
Vierailija kirjoitti:
Taas se nähdään, miehistä lapset ovat kivoja, sen 10 min, kun niitä tehdään, sen jälkee ei paljoa väliä. No onneksi lisääntyminen ihan oma ja vapaaehtoinen valinta.
Miten voit yleistää tämän yksittäistapauksen kaikkiin miehiin? En minäkään yleistä Fatim Diarran tapausta kaikkiin naisiin tai kaikkiin mustiin.
Tuossa näkee, ettei KENENKÄÄN miehen kannata olla KENENKÄÄN naisen kanssa missään tekemisissä. Sama juttu kuin tämä yleistyksen teko täällä, että MIEHET nyt vain ovat sellaisia. Eivät todellakaan kaikki miehet.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1e5c0522-4255-47c5-bccd-a5c63554528d
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, ota pikaisesti yhteyttä oikeusaputoimistoon.
Ei ole ap:n asia, vaan lasten, mutta ei koulutustukea tipu nyt, kun koulutus on maksuton.