Manslamming - "miehet kävelevät naisia päin kadulla"
https://yle.fi/a/74-20141724
Aika sukupuolittunut kirjoitus. Jos kohtaamistilanteessa kumpikaan ei väistä ja tulee kolari, niin se on mies joka kävelee naista päin, vaikka todellisuudessa molemmat kävelevät toisiaan päin.
Pääsääntöisesti yhteispeli sujuu ihmisten kanssa hyvin, ja olen itse useammin se joka väistää. Poikkeuksia ovat:
- hyvin nuoret ja hyvännäköiset naiset, etenkin kun kulkevat porukassa. Väistävät raamikkaita ja komeita miehiä. Pienikokoisten (olen 171cm/65kg) ja rumien odotetaan väistävän heitä, kävelevät kuin Euroopan omistajat
- nuoret naiset joilla on aurinkolasit ja katse on puhelimessa
- jotkut bodarin oloiset tatskatut kovismiehet jotka ovat liikkeellä naisensa kanssa. Jättimies auraa naiselleen tilaa, ja kumpikaan ei väistä ketään
- tukevat naisporukat keikoilla. Laittavat kädet yhteen ja jyräävät porukan läpi. Jos miesporukka tekisi saman, ennen pitkää johtohahmolta vedettäsiin nenä lyttyyn
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
57, tilanne etenee usein niin, että toimin niin kuin tuossa tilanteessa luontevasti toimitaan, molemmat väistää vähän. Useimmat meistä eivät asiaa yleensä ajattele, liikenne soljuu itsestään. Ihmisten kesken. Eikö?
En useimmiten muutenkaan liikkuessani mieti sukupuoltani pakonomaisesti, kunhan olen ja elän. Kun mies avaa oven, muistan, että ai niin olen naispuolinen. Sitten taas unohdan asian, olen vain ihminen.
Nämä törmäilevät miehet eivät väistä yhtään, naisia. Ei milliäkään. Väistän sen oman osani tai enemmän, törmäilijät kävelevät niin, että vähintään osuvat kantamiini kasseihin, tai usein olkapäähän.
Sitä havahtuu täysin siitä tavallisesta soljuvasta liikkeestä. Miettii, että mitä hemmettiä.
Joskus näkee jo ennalta, miehen eleistä, että hänhän ei väistä. Silloin kyllä useimmiten siirryn sivuun siltä selkeästi minun linjaltani (oikea reuna, seinän vieressä). Miehet siis pakottavat elekielellään naisen väistämään tilanteessa, jossa nainen on siellä missä pitääkin ja toimii ihan oikein ja kohteliaasti. Tästä on kyse, eikä siitä, että nainen kävelisi itse päin.
Toivoisin kaikkien, etenkin miesten, lukevan tämän kirjoituksen, koska se selittää ilmiön hyvin ja perusteellisesti. Ehkä ongelma onkin se, että nainen on muuttunut suomalaisessa yhteiskunnassa ihmiseksi. Joitakin miehiä tämä ärsyttää, ja on pakko "pudottaa naiset jalustaltaan". Muistuttaa naista siitä, että tämä on "vain nainen". Sen sijaan, että kohtaisi tämän tasavertaisena ihmisenä.
Kuinka moni muutenkaan samaistuu niin vahvasti omaan sukupuoleensa, että muistaa aktiivisesti, kaiken aikaa, olevansa nainen tai mies? Ei siinäkään ole mitään vikaa, mutta veikkaan, että useimmat unohtavat arjessa sukupuolensa, ainakin hetkittäin.
Osa miehistä selvästi havainnoi ympäristöä jatkuvasti tästä mies-nainen, kantaväestö-muu väestö -akselilla. Mikä selittää tarpeen muistuttaa muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljen säännön mukaan oikeaa reunaa. Jos joku on kävelemässä väärää reunaa mua päin, niin pysähdyn vähän ennen törmäystä, jolloin väärän puolen kulkija on se, joka kävelee mua päin.
- kyllä, mies
Jalankulkija saa valita kumpaa reunaa kulkee! Mutta kyllä mää väistän aina, ei huvita saada mustelmia.
Et käynyt lapsena liikennepuistossa? Onko sulla ajokortti? Kummanpuoleinen liikenne Suomessa on..?
Autot ajavat tien oikeaa laitaa. Jalankulkijat kävelevät tien vasenta. Mikä tässä on sinulle epäselvää.
Maantiellä. Maantiellä. MAANTIELLÄ.
Kevyen liikenteen väylällä kävellään oikeaa reunaa. Erotatko maantie
Kevyen liikenteen väylällä kävellään reunaa pitkin, ei ole määritelty kumpaa. Saa kulkea vasentakin puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljen säännön mukaan oikeaa reunaa. Jos joku on kävelemässä väärää reunaa mua päin, niin pysähdyn vähän ennen törmäystä, jolloin väärän puolen kulkija on se, joka kävelee mua päin.
- kyllä, mies
Joo, paitsi että jalankulkijan kuuluu kulkea tien vasenta reunaa.
Maalla, penkalla, niin. Täällä kaupungilla kävellään jalkakäytävällä, jossa on oikeanpuolinen liikenne. Yleensäkin olisi paljon helpompaa, jos ihmiset noudattaisivat sitä. Ei tarvitsisi viikkotolkulla jauhaa tästä typeryydestä. Kaikki sujuisi helpommin.
Ei ole oikeanpuolista liikennettä jalkakäytävällä. Sellainen OLI joskus, mutta säännös poistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kyllä, mies
Maalla, penkalla, niin. Täällä kaupungilla kävellään jalkakäytävällä, jossa on oikeanpuolinen liikenne. Yleensäkin olisi paljon helpompaa, jos ihmiset noudattaisivat sitä. Ei tarvitsisi viikkotolkulla jauhaa tästä typeryydestä. Kaikki sujuisi helpommin.
Ei ole oikeanpuolista liikennettä jalkakäytävällä. Sellainen OLI joskus, mutta säännös poistettiin.
Saako siitä jotain erityisiä kiksejä, että kävelee muuta liikennettä vastaan? Vaikka sääntö on poistettu? "En vaan osaa"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
57, tilanne etenee usein niin, että toimin niin kuin tuossa tilanteessa luontevasti toimitaan, molemmat väistää vähän. Useimmat meistä eivät asiaa yleensä ajattele, liikenne soljuu itsestään. Ihmisten kesken. Eikö?
En useimmiten muutenkaan liikkuessani mieti sukupuoltani pakonomaisesti, kunhan olen ja elän. Kun mies avaa oven, muistan, että ai niin olen naispuolinen. Sitten taas unohdan asian, olen vain ihminen.
Nämä törmäilevät miehet eivät väistä yhtään, naisia. Ei milliäkään. Väistän sen oman osani tai enemmän, törmäilijät kävelevät niin, että vähintään osuvat kantamiini kasseihin, tai usein olkapäähän.
Sitä havahtuu täysin siitä tavallisesta soljuvasta liikkeestä. Miettii, että mitä hemmettiä.
Joskus näkee jo ennalta, miehen eleistä, että hänhän ei väistä. Silloin kyllä useimmiten siirryn sivuun siltä selkeästi minun linjaltani (o
Ongelma on enemmänkin niin päin, että nainen on tottunut erityisasemaan. Miehen kun pitää olla herrasmies.
Nyt kun naiset ovat halunneet tasa-arvoa ja saaneet sen, alkaa itku kun samalla erityisoikeudet alkavat hiljalleen kadota. Ei menekään niin, että katsos tuolta tulee nainen kauppakassin kanssa, minäpä väistän oman kauppakassini kanssa sivuun.
Vierailija kirjoitti:
OT: Joko tähän maahan on saatu pakollinen asevelvollisuus kummallekin sukupuolelle?
"Tola talks" tai Yleisradio varmaan tarttuu tähän epäkohtaan ihan kohta.
Miksi tänne sitten tuodaan koko ajan lisää noita törmäilijöitä?
Koirien ulkoiluttajat on pahimpia. En ymmärrä miksi pitää kävellä sen koiran kanssa vasenta reunaa pitkin. Eivät varmasti väistä.
Ei tässä kyllä mitään uutta ole. Koko ikäni olen lyhyenä naisena väistellyt vastaantulijoita jalkakäytävällä, koska niin miehet kuin naisetkin olettavat, että fyysisesti pienempi osapuoli tekee heille tilaa. Siihen myös tottuu niin, ettei siihen itse edes kiinnitä huomiota, mutta muutama miesystävä on huomannut, että siinä missä heitä automaattisesti väistetään, pienikokoinen naisen joutuu aina tekemään muille tilaa.
YLE on keksinyt uuden pesukarhun. Älkää antako tälle huomiota, mitä tämä ei ansaitse
Törmäys sattuu vain kahden jääräpään tullessa toisiaan vastaan. Päät kolisevat vain silloin, kun kovan linjan miesasiamies ja samanlainen naisasianainen osuvat yhteen. Jos kumpiakin on sukupuolista 5 %, törmäyksen todennäköisyys on noin yhden suhde neljäänsataan ohitukseen, kun vain erisukupuolisten kohtaamiset lasketaan.
Luulen että olisi hyvä väistää ihmisten toisiaan, ei ole niin kiire ja jos toinen ei pääse edes väistämään. Voi olla liukasta tai ahdas kohta. Skuuttiväylälle ei ole järkevää väistellä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä yllättynyt, että naiset taas uhriuttivat itsensä tilanteessa, jossa molemmat ovat tolloja.
Olisihan se väärin, jos vain miehet uhriutuisivat.
Ihmiset kävelee päin, leveästi, pyöräkaistoilla, marssimuodostelmissa yms... joka päiväistä. Kyllä on huomaavaista porukkaa maailma täynnä.
Eli naiset kävelee kadulla eteensä katsomatta puhelinta tuijottaen ja kun nuo törmäävät vastaantulijoihin niin se on niiden vastaantulijoiden vika? Mahtavaa logiikkaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Eli naiset kävelee kadulla eteensä katsomatta puhelinta tuijottaen ja kun nuo törmäävät vastaantulijoihin niin se on niiden vastaantulijoiden vika? Mahtavaa logiikkaa taas.
Applen autopilotissa vielä hieman kehitettävää. Mutta nuo ns. kielimallit parantuvat sitä mukaan mitä enemmän on dataa opetettu, pikkuhiljaa siis.
Hyvää huomenta, muistakaa vihata miehiä. Ensi viikolla kerromme miten voit alkaa kostamaan miehille epäsuoralla tavalla. Muista nainen, sinä olet aina uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kyllä, mies
Vasenta laitaa jos kävelet autotien laitaa missä ei ole kevyen liikenteen kaistoja joilla kuuluu kävellä niiden oikeassa laidassa. Ja vaikka laki sanoo että kävelijä voi valita puolen millä kävelee jos miettii yhtään liikenteen sujuvuutta käyttää oikeaa laitaa koska täällä on oikeanpuoleinen liikenne.
Kai tämä sama logiikka pätee sitten myös esimerkiksi moottoritiellä? Voin ohittaa oikealta ja ajella miten sattuu, jos se sillä hetkellä on minusta loogisinta.
Kyllä laki määrää, miten teillä liikutaan. Ja laki antaa luvan kävellä kummassa tahansa reunassa.
Yritän väistää jos vastaantulija väistää. Jos ei yritä niin vedetään sitten päin, kyllä se minulle sopii. 15 vuotta jenkkifudista tukimiehen tontilla antaa valmiuksia törmäykseen. Aivan sama kuka tulee vastaan - pelissä tuli meinaan oikeasti isoja kavereita päin ja kovaa.
Harvoin kukaan suoraan kävelee päin paitsi nämä som alit kuvittelee kai olevansa jotain kuninkaita.