Manslamming - "miehet kävelevät naisia päin kadulla"
https://yle.fi/a/74-20141724
Aika sukupuolittunut kirjoitus. Jos kohtaamistilanteessa kumpikaan ei väistä ja tulee kolari, niin se on mies joka kävelee naista päin, vaikka todellisuudessa molemmat kävelevät toisiaan päin.
Pääsääntöisesti yhteispeli sujuu ihmisten kanssa hyvin, ja olen itse useammin se joka väistää. Poikkeuksia ovat:
- hyvin nuoret ja hyvännäköiset naiset, etenkin kun kulkevat porukassa. Väistävät raamikkaita ja komeita miehiä. Pienikokoisten (olen 171cm/65kg) ja rumien odotetaan väistävän heitä, kävelevät kuin Euroopan omistajat
- nuoret naiset joilla on aurinkolasit ja katse on puhelimessa
- jotkut bodarin oloiset tatskatut kovismiehet jotka ovat liikkeellä naisensa kanssa. Jättimies auraa naiselleen tilaa, ja kumpikaan ei väistä ketään
- tukevat naisporukat keikoilla. Laittavat kädet yhteen ja jyräävät porukan läpi. Jos miesporukka tekisi saman, ennen pitkää johtohahmolta vedettäsiin nenä lyttyyn
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljen säännön mukaan oikeaa reunaa. Jos joku on kävelemässä väärää reunaa mua päin, niin pysähdyn vähän ennen törmäystä, jolloin väärän puolen kulkija on se, joka kävelee mua päin.
- kyllä, mies
Jalankulkija saa valita kumpaa reunaa kulkee! Mutta kyllä mää väistän aina, ei huvita saada mustelmia.
Et käynyt lapsena liikennepuistossa? Onko sulla ajokortti? Kummanpuoleinen liikenne Suomessa on..?
En käynyt liikennepuistossa ja ajokortti löytyy! Mutta kevyenliikenteenväylällä jalankulkija saa kävellä kumpaa reunaa tahtoo. Onko Sulla ajokortti ja osaatko kävellä kävelyteillä?;)
Vierailija kirjoitti:
Mä kävelen kaikkia päin, siinä menee mummot, lapset ja ukotkin.
Mulla sama. Vihaan kaikkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljen säännön mukaan oikeaa reunaa. Jos joku on kävelemässä väärää reunaa mua päin, niin pysähdyn vähän ennen törmäystä, jolloin väärän puolen kulkija on se, joka kävelee mua päin.
- kyllä, mies
Jalankulkija saa valita kumpaa reunaa kulkee! Mutta kyllä mää väistän aina, ei huvita saada mustelmia.
Et käynyt lapsena liikennepuistossa? Onko sulla ajokortti? Kummanpuoleinen liikenne Suomessa on..?
En käynyt liikennepuistossa ja ajokortti löytyy! Mutta kevyenliikenteenväylällä jalankulkija saa kävellä kumpaa reunaa tahtoo. Onko Sulla ajokortti ja osaatko kävellä kävelyteillä?;)
Eikö sinua harmita, kun suurin osa kävelee oikealla puolen, törmäyksiä ja väistelyitä tulee jatkuvasti? Nämä vasemmalla kävelevät aiheuttavat usein myös vaaratilanteita kun tulee ruuhka, pyöriä, koiria, lapsia, ja kukaan ei enää tiedä mihin menisi.
Kun kaikki kävelee oikealla, niin kuin on loogista, liikenne sujuu ongelmitta.
Olen tullut siihen tulokseen, että kevyen liikenteen väylällä vasemmalla puolen kävelijöillä on jokin mielenterveyden häiriö. Konflikti- tai huomiohakuisia. Tai vaikeuksia loogisen ajattelun ja ympäristön hahmottamisen suhteen.
En klikkaa juttua, mutta useammin miehet avaavat ovia ja väistävät kuin naiset esim. ostoskeskuksissa jne kokemukseni mukaan. Ehkä sitten täällä päin ja missä matkustelen on enemmän herrasmiehiä joilla on tavat kunnossa, sivistyneitä eikä niin paljon juntteja.
Minulle ei ole ongelmaa väistää urpoja, mutta ihmettelen ihmisiä (miehiä tai naisia) jotka ovat valtaamassa kaikki käytävät tms ja eivät tee elettäkään väistääkseen vastaan tulevaa. Eikö nämä ole saaneet mitään kasvatusta ja osaa käyttäytyä sivistyneesti, ovatko he edes kouluttautuneita jos ei edes normaalit käytöstavat ole hallussa? Eihän tuollaiset ihmiset voi pärjätä missään uskottavassa ammatissa ainakaan... Vai ovatko he jotain oman elämänsä staroja ja leikkivät jotain säälittäviä valtapelejä jopa normaaleissa ihmiskontakteissa?
Se jolla on vähemmän fyysistä massaa väistää. Näin se vaan menee!
Näkökulmasta riippuen kyse voi myös olla äärimmäisen ahdistavasta ja luultavasti seksuaalisesti motivoituneesta woman-dingedong-pingpong ilmiöstä, joka leviää räjähdyksenomaisesti nyt kaikkialle niin, että poliisikin on huolissaan. Siinä naiset haahuilevat ja liikkuvat liikennesääntöjen vastaisesti esimerkiksi väärää kaistaa kokien kuitenkin samalla, että ne ovat miehet, jotka ovat törmäämässä häneen. Perimmäinen syy lienee siinä, ettei nainen ole saanut Tinderistä haluamaansa seksiä, ja kostaa yhteiskunnalle sitä.
Olen nähnyt tilanteen jossa tavallinen nainen käveli kyynärsauvojen kanssa jalkakäytävän oikeaa laitaa. Oikealla puolella oli aita. Mies käveli vastaan, tuijotti kauempaa naista ja sitten alkoi katsomaan tämän pään yli ja käveli suoraan päin niin että nainen joutui pysähtymään ja hyppäämään vasemmalle.
Molemmat olivat tavallisia keski-ikäisiä ja tämä tapahtui keskellä arkipäivää Helsingin keskustassa. Ei ollut ruuhkaa tms. selitystä. Nainen käveli juuri missä pitikin ja jalkansa takia vaivalloisesti. Mies tuijotti suoraan kohti kauempaa ja lähellä teeskenteli ettei näe suoraan eteensä. Näin kaiken koska kävelin vähän matkaa naisen takana.
Ilmiö on todellinen eikä sille ole järkevää selitystä. Miksi naisen pitäisi väistää jos hän kävelee siellä missä laki määrää.
Myös naiset pelaavat samaa peliä mutta isoja koiria taluttaessaan. Huomasin sen kun itselläni oli joskus jalassa ontumista aiheuttanut tuore vamma. Jotkut naiset jopa vaihtoivat tien reunaa pari metriä ennen että pääsivät kävelemään päin pitbullin kanssa.
Miehillä on yleensäkin vallalla ajattelutapaa, ettei tarvitse olla herrasmies eikä kohdella tuntemattomia naisia hyvin. Esimerkiksi kaupan kassajonossa teeskennellään jonon läpi kävelyä ja kassan viereisten tuotteiden katselua, mutta hetken päästä kiilataan jonoon naisen edelle. Vetun jonnet.
Tämä on näitä naisten "mulla on oikeus" juttuja. Nuorena väisteli kunnioittaen poukkoilevia naisia. Nyt vanhempana ei enää jaksa. Jos tulee mun kävelylinjalle niin rysähtää!
Yle demonisoi miehiä. Vain naiset saavat rahoittaa Yleä.
Miksi naiset ovat hysteerisiä hulluja ja kiusaavat miehiä mielellään?
Pitäisi kait sitten joskus toimia niin kuin meidän keski-ikäisten setämiesten sanotaan toimivan.
Jokaisella kauppareissulla vähintäänkin yksi nuori nainen päätyisi lattialle tai hyllyä päin. Ne kun ovat nimenomaan nuoret diivanaiset jotka eivät väistä. Selkeästikin on totuttu saamaan 100 tykkäystä jokaiselle instakuvalle (ja 300 legginspersekuville), niin maailma on heidän.
Kadulla olisi sama homma. Minä katson eteeni, enkä välttele katsekontaktia viimeiseen saakka mustat lasit naamalla ja katse tiukasti puhelimessa kun kävelen pikavauhtia hiekoitetulla osuudella, mm. vanhusten väistäessä peilijäälle kun maailmanomistaja-NuoriNainen ottaa safe spacea haltuun.
Keski-ikäiset naiset ja vanhemmat naiset ovat pääsääntöisesti kohteliaita. Yhteispeli sujuu kun molemmat ovat valmiita väistämään eikä asiasta tehdä arvovaltakysymystä.
Vierailija kirjoitti:
Välillä miettii, että kuinka vähällä järjellä ja minkälaisilla ennakkoluuloilla tällaisia konsepteja ja kirjoituksia tehdään. Niin kuin olisi jokin oikea ilmiö, että miehet kävelevät naisia päin tietoisesti.
Ehkä tuo leivän pöydälle jollekin miesvihaa kylvevälle tutkijalle, pitää keksiä uutta elannon eteen.
päätoimittaja päättää mitä julkaistaan ja mitä ei. Jutun tekijä näyttäisi olevan nainen samaten ylen toimitusjohtaja,,,,
Keski-ikäisenä naisena en tee tästä mitään arvovaltakysymystä, en kävele ketään päin, väistelen kyllä ja käyttäydyn kohteliaasti.
Tämä ilmiö on todellinen. Sen todellisuuden huomaa vasta naisena. Miehenä ei voi sivusta asiaa kyseenalaistaa.
Kuvitelkaa miehenä, että jos käyttäydyt asiallisesti ja sivistyneesti, olet hyvällä tuulella ja hoidat vain asioitasi, mutta silti törmäät usein tilanteeseen. Olet siellä missä pitääkin, muita huomioiden, sikti aina tulee se mies joka kävelee päin. Ensin se on koomista, sitten suututtaa, sitten vain toteaa, että "ahaa, en olekaan tasavertainen ihminen, vaan olenkin 'vaan nainen' ". Saat siis päivittäin muistutuksen siitä, että vaikka kuinka luulit olevasi ihminen, et olekaan, vaan olet ennen kaikkea nainen, alisteisessa asemassa suhteessa osaan miehistä.
Heidän mielestään. Ilmiöhän ei poistu sillä, että osa miehistä, nämä samat ilmeisesti, sen kieltävät.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat samoja naisvihaajamiehiä, jotka ovat muutenkin väkivaltaisia naisia kohtaan, jos pääsevät parisuhteeseen.
Miksi pelkäät miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisenä naisena en tee tästä mitään arvovaltakysymystä, en kävele ketään päin, väistelen kyllä ja käyttäydyn kohteliaasti.
Tämä ilmiö on todellinen. Sen todellisuuden huomaa vasta naisena. Miehenä ei voi sivusta asiaa kyseenalaistaa.
Kuvitelkaa miehenä, että jos käyttäydyt asiallisesti ja sivistyneesti, olet hyvällä tuulella ja hoidat vain asioitasi, mutta silti törmäät usein tilanteeseen. Olet siellä missä pitääkin, muita huomioiden, sikti aina tulee se mies joka kävelee päin. Ensin se on koomista, sitten suututtaa, sitten vain toteaa, että "ahaa, en olekaan tasavertainen ihminen, vaan olenkin 'vaan nainen' ". Saat siis päivittäin muistutuksen siitä, että vaikka kuinka luulit olevasi ihminen, et olekaan, vaan olet ennen kaikkea nainen, alisteisessa asemassa suhteessa osaan miehistä.
Heidän mielestään. Ilmiöhän ei poistu sillä, että osa miehistä, nämä samat ilmeisesti, sen kieltävät.
Miten se päin käveleminen tapahtuu?
Olet paikallasi jossain, mieluiten ei kulkuväylällä, ja mies vain kävelee päin?
Vai molemmat kovelevät kadulla ja mies ei väistä, joten te törmäätte?
Jälkimmäisessä tapauksessa fiksumpi ymmärtänee, että yhtä lailla sinä kävelit miestä päin.
Olisko piikkivyö kuten koirien piikkikaulus?
Käyttäkää rollaattoria kauppakassina.
Tuo pätee muuhunkin.
On jo hyvän aikaa ollut niin, että nuoret miehet ovat pääsääntöisesti kohteliaita. Kun taas nuoret naiset ovat röyhkeitä ja äänekkäitä.
No miksiköhän... kuljetaan kännykkä naamalla ja ei mitään tietoa oikeanpuoleisesta kulkemisesta.
Välillä miettii, että kuinka vähällä järjellä ja minkälaisilla ennakkoluuloilla tällaisia konsepteja ja kirjoituksia tehdään. Niin kuin olisi jokin oikea ilmiö, että miehet kävelevät naisia päin tietoisesti.
Ehkä tuo leivän pöydälle jollekin miesvihaa kylvevälle tutkijalle, pitää keksiä uutta elannon eteen.