Manslamming - "miehet kävelevät naisia päin kadulla"
https://yle.fi/a/74-20141724
Aika sukupuolittunut kirjoitus. Jos kohtaamistilanteessa kumpikaan ei väistä ja tulee kolari, niin se on mies joka kävelee naista päin, vaikka todellisuudessa molemmat kävelevät toisiaan päin.
Pääsääntöisesti yhteispeli sujuu ihmisten kanssa hyvin, ja olen itse useammin se joka väistää. Poikkeuksia ovat:
- hyvin nuoret ja hyvännäköiset naiset, etenkin kun kulkevat porukassa. Väistävät raamikkaita ja komeita miehiä. Pienikokoisten (olen 171cm/65kg) ja rumien odotetaan väistävän heitä, kävelevät kuin Euroopan omistajat
- nuoret naiset joilla on aurinkolasit ja katse on puhelimessa
- jotkut bodarin oloiset tatskatut kovismiehet jotka ovat liikkeellä naisensa kanssa. Jättimies auraa naiselleen tilaa, ja kumpikaan ei väistä ketään
- tukevat naisporukat keikoilla. Laittavat kädet yhteen ja jyräävät porukan läpi. Jos miesporukka tekisi saman, ennen pitkää johtohahmolta vedettäsiin nenä lyttyyn
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kaksi kun törmäävät, niin miten vain toinen toimii väärin? Oliko kirjoittajana nainen?
Herrasmiessääntöihin kuuluu että mies väistää naista. Muutenkin vahvemman pitäisi väistää heikompaa. Siksi autoilijatkaan eivät törmäile jalankulkijoihin rutiininomaisesti.
Toki maailma on nykyään pilalla, herrasmiehiä ei ole enää olemassa.
Vai on maailma pilalla kun miehet eivät aseta naisia etusijalle.
Ootko kuullu tasa-arvosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn talvisaunalla jossa on välillä tosi ahdasta. Silti miehet istuvat haarat levällään (en edes viitsi hänen taustaansa mainita) ja naiset yrittävät mahtua väliin jalat supussa. Ajattelin ens kerralla levittää kunnolla haarat ja viedä tilan samoin kuin useat miehet siellä.
Miestenkö pitäisi istua jalat supussa, koska naisetkin niin tekevät? Pöljäkö olet?
Nykyään kato opetetaan että miehessä ja naisessa ei ole mitään eroa, joten eivät tiedä että miehen jalkovälissä on jotain mikä tekee supussa istumisesta vähän ikävää.
Siinä kyseisessä toimittajan videossa aika hauskasti paljastuu mistä tässä on kyse. Naiset eivät keskity siihen mitä tekevät ja törmäilevät siksi ihmisiin. Taisi muuten törmätä naiseen, mutta ainahan nämä voi laittaa miesten syyksi kuten kaiken muunkin.
Vierailija kirjoitti:
Siinä kyseisessä toimittajan videossa aika hauskasti paljastuu mistä tässä on kyse. Naiset eivät keskity siihen mitä tekevät ja törmäilevät siksi ihmisiin. Taisi muuten törmätä naiseen, mutta ainahan nämä voi laittaa miesten syyksi kuten kaiken muunkin.
Tuosta on toinenkin video. Nainen selittää kuinka keski-ikäiset miehet törmäilevät häneen, kun samaan aikaan videolla nuorten naisten joukko pamautaa suoraan tätä naista päin kännykät kätösissä.
Itse olen hieman kookkaampi/lihaksikkaampi mies ja olen kärsinyt koko elämäni siitä, että olen aina kaikkien tiellä, vaikka kuinka väistelen vastaantulijoita. Kävellessään kadulla jollakin tapaa ihmiset katselevat vain puhelintaan ja saattavat pitää kuulokkeita korvillaan, jonka vuoksi heidän reagointi ulkoiseen maailmaan on huomattavasti heikompaa tai se kokonaan puuttuu. Harvemmin nämä ihmiset eivät osaa pahoitella tilannetta, vaan joudun itse pahoittelemaan asiaa heidän puolestaan. Itse en tykkää näistä "konflikteista", enkä tarkoituksella halua näihin tilanteisiin. Kokemukseni perusteella nämä törmäilijät ovat noin 90-prosenttisesti 16-40 vuotiaita naisia. Tämä ei ole naisvihaa enkä halua syyllistää ketään, mutta suosittelen kaikki kiinnitämään huomiota kanssaeläjiin.
Normaalisti molemmat väistävät. Kiinnitin pari päivää huomiota tähän, koska vastaan tulikin mies joka käveli päin, jonka takia minä jouduin tekemään tavallista suuremman väistöliikkeen.
Kohtelias perusoletus on se, että kumpikin vastaantulijoista väistää edes hieman eikä jyrää eteenpäin. Suomessa ollaan tässä aika heikkoja, ei ole totuttu olemaan suurissa ihmisjoukoissa ja huomioimaan koko ajan muita.
Meillä on tavallista, että jos liikkeellä on kahden tai useamman ihmisen seurue, valtaavat he koko jalkakäytävän leveyden, eikä vastaantulijoita huomioida. On pariskuntia, jotka kävelevät tilanteesta riippumatta etiketin mukaisesti rinnan. Minun mielestäni kohteliaisuus ajaa tämän säännön yli eikä vaimoa ole niitattu ikuisesti miehen oikealle puolelle.
Ei ole olemassa mitään "herrasmiessääntöjä". Naiset ja miehet ovat tasavertaisia, deal with it.