Manslamming - "miehet kävelevät naisia päin kadulla"
https://yle.fi/a/74-20141724
Aika sukupuolittunut kirjoitus. Jos kohtaamistilanteessa kumpikaan ei väistä ja tulee kolari, niin se on mies joka kävelee naista päin, vaikka todellisuudessa molemmat kävelevät toisiaan päin.
Pääsääntöisesti yhteispeli sujuu ihmisten kanssa hyvin, ja olen itse useammin se joka väistää. Poikkeuksia ovat:
- hyvin nuoret ja hyvännäköiset naiset, etenkin kun kulkevat porukassa. Väistävät raamikkaita ja komeita miehiä. Pienikokoisten (olen 171cm/65kg) ja rumien odotetaan väistävän heitä, kävelevät kuin Euroopan omistajat
- nuoret naiset joilla on aurinkolasit ja katse on puhelimessa
- jotkut bodarin oloiset tatskatut kovismiehet jotka ovat liikkeellä naisensa kanssa. Jättimies auraa naiselleen tilaa, ja kumpikaan ei väistä ketään
- tukevat naisporukat keikoilla. Laittavat kädet yhteen ja jyräävät porukan läpi. Jos miesporukka tekisi saman, ennen pitkää johtohahmolta vedettäsiin nenä lyttyyn
Kommentit (149)
Ihmettelin tuota kohtaa jossa mies kuin hyökkää naista päin. Kohdasta 8:18.
Röyhkeät ä m m ä t ja ä m m ä l a u m a t väistykööt. Minä kuljen suoraan valitsemallani tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisenä naisena en tee tästä mitään arvovaltakysymystä, en kävele ketään päin, väistelen kyllä ja käyttäydyn kohteliaasti.
Tämä ilmiö on todellinen. Sen todellisuuden huomaa vasta naisena. Miehenä ei voi sivusta asiaa kyseenalaistaa.
Kuvitelkaa miehenä, että jos käyttäydyt asiallisesti ja sivistyneesti, olet hyvällä tuulella ja hoidat vain asioitasi, mutta silti törmäät usein tilanteeseen. Olet siellä missä pitääkin, muita huomioiden, sikti aina tulee se mies joka kävelee päin. Ensin se on koomista, sitten suututtaa, sitten vain toteaa, että "ahaa, en olekaan tasavertainen ihminen, vaan olenkin 'vaan nainen' ". Saat siis päivittäin muistutuksen siitä, että vaikka kuinka luulit olevasi ihminen, et olekaan, vaan olet ennen kaikkea nainen, alisteisessa asemassa suhteessa osaan miehistä.
Heidän mielestään. Ilmiöhän ei poistu sillä, että osa miehistä, nämä samat ilmeisesti, sen kieltävät.
Turha ajatella, että kyse on "vain nainen" asetelmasta. Nuorena miehenä koin olevani ja tunnen vieläkin olevani ihan paska, kun jotkut miehet käyttäytyvät ylimielisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljen säännön mukaan oikeaa reunaa. Jos joku on kävelemässä väärää reunaa mua päin, niin pysähdyn vähän ennen törmäystä, jolloin väärän puolen kulkija on se, joka kävelee mua päin.
- kyllä, mies
Jalankulkija saa valita kumpaa reunaa kulkee! Mutta kyllä mää väistän aina, ei huvita saada mustelmia.
Et käynyt lapsena liikennepuistossa? Onko sulla ajokortti? Kummanpuoleinen liikenne Suomessa on..?
En käynyt liikennepuistossa ja ajokortti löytyy! Mutta kevyenliikenteenväylällä jalankulkija saa kävellä kumpaa reunaa tahtoo. Onko Sulla ajokortti ja osaatko kävellä kävelyteillä?;)
Eikö sinua harmita, kun suurin osa käve
Yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä on jalankulkijoille turvallisinta kävellä vasemmalla olettaen että pyörällä, pyörä on ajoneuvo, ajavat oikealla. Kaksi pyörää on tullut takaa päälle kun olen oikeassa laidassa, koira siellä nurmikolla, eli ihan oikeassa reunassa olen itse ollut
57, tilanne etenee usein niin, että toimin niin kuin tuossa tilanteessa luontevasti toimitaan, molemmat väistää vähän. Useimmat meistä eivät asiaa yleensä ajattele, liikenne soljuu itsestään. Ihmisten kesken. Eikö?
En useimmiten muutenkaan liikkuessani mieti sukupuoltani pakonomaisesti, kunhan olen ja elän. Kun mies avaa oven, muistan, että ai niin olen naispuolinen. Sitten taas unohdan asian, olen vain ihminen.
Nämä törmäilevät miehet eivät väistä yhtään, naisia. Ei milliäkään. Väistän sen oman osani tai enemmän, törmäilijät kävelevät niin, että vähintään osuvat kantamiini kasseihin, tai usein olkapäähän.
Sitä havahtuu täysin siitä tavallisesta soljuvasta liikkeestä. Miettii, että mitä hemmettiä.
Joskus näkee jo ennalta, miehen eleistä, että hänhän ei väistä. Silloin kyllä useimmiten siirryn sivuun siltä selkeästi minun linjaltani (oikea reuna, seinän vieressä). Miehet siis pakottavat elekielellään naisen väistämään tilanteessa, jossa nainen on siellä missä pitääkin ja toimii ihan oikein ja kohteliaasti. Tästä on kyse, eikä siitä, että nainen kävelisi itse päin.
yle se suoltaa miesvihaa vaihteeksi
Vierailija kirjoitti:
Käyn talvisaunalla jossa on välillä tosi ahdasta. Silti miehet istuvat haarat levällään (en edes viitsi hänen taustaansa mainita) ja naiset yrittävät mahtua väliin jalat supussa. Ajattelin ens kerralla levittää kunnolla haarat ja viedä tilan samoin kuin useat miehet siellä.
Anna kun arvaan: laitat bussissa, junassa jne laukun viereiselle istuimelle (she-bagging)?
..."Kyseessä ei ollut muslimi. Heidän kanssaan ei ole ollut ongelmia."
Kysyitkö törmääjältä, mitä uskoa hän tunnustaa?
"Yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä on jalankulkijoille turvallisinta kävellä vasemmalla olettaen että pyörällä, pyörä on ajoneuvo, ajavat oikealla. Kaksi pyörää on tullut takaa päälle kun olen oikeassa laidassa, koira siellä nurmikolla, eli ihan oikeassa reunassa olen itse ollut."
Anteeksi, mutta se tilanne kun yksi kävelee vasemmalla ja muu kevyt liikenne (oikean puolen sääntöä noudattava) menee tilanteessa ihan solmuun ja ruuhkautuu, on kyllä koominen. Olen sen todistanut sen sata kertaa kävelijänä, pyöräilijänä ja koiraa ulkoiluttavana.
Kyllä, se yksi vasemmalla kävelijä voi kokea turvallisuutta, mutta aiheuttaa valtavan määrän vaaratilanteita muille.
Esim. kun keskelle tuota sotkua tulee kaksi eri suuntiin kulkevaa pyörää. Kukaan ei tiedä mihin menisi ja miten kuuluikaan väistää.
Tuollainen jääräpäisyys on älyvapaata.
Ketä kiinnostaa? Suomalainen nainen kun lähtee ulkomaille ja käyttäytyy kuin koto-Suomessa niin hänen toivotaan palaavan sinne mistä tuli.
Kyllästyttää YLE:n ja Hesarin fantasiamaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljen säännön mukaan oikeaa reunaa. Jos joku on kävelemässä väärää reunaa mua päin, niin pysähdyn vähän ennen törmäystä, jolloin väärän puolen kulkija on se, joka kävelee mua päin.
- kyllä, mies
Joo, paitsi että jalankulkijan kuuluu kulkea tien vasenta reunaa.
Maalla, penkalla, niin. Täällä kaupungilla kävellään jalkakäytävällä, jossa on oikeanpuolinen liikenne. Yleensäkin olisi paljon helpompaa, jos ihmiset noudattaisivat sitä. Ei tarvitsisi viikkotolkulla jauhaa tästä typeryydestä. Kaikki sujuisi helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kyllä, mies
Joo, paitsi että jalankulkijan kuuluu kulkea tien vasenta reunaa.
Maalla, penkalla, niin. Täällä kaupungilla kävellään jalkakäytävällä, jossa on oikeanpuolinen liikenne. Yleensäkin olisi paljon helpompaa, jos ihmiset noudattaisivat sitä. Ei tarvitsisi viikkotolkulla jauhaa tästä typeryydestä. Kaikki sujuisi helpommin.
Kaikissa ei ole merkittyä suuntaa ja silloin voi kävellä kummalla puolella haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa? Suomalainen nainen kun lähtee ulkomaille ja käyttäytyy kuin koto-Suomessa niin hänen toivotaan palaavan sinne mistä tuli.
Ulkomailla ihmiset osoittavat huomanneensa vastaantulijan ja väistävät hieman. Itse teen tietenkin samoin. Yhteentörmäyksiä ei tule, toisin kuin Suomessa.
En ole huomannut koko ongelmaa, joskus väistän, joskus minua väistetään. Melkoinen jäärä pitää olla että löytää tällaisen ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisenä naisena en tee tästä mitään arvovaltakysymystä, en kävele ketään päin, väistelen kyllä ja käyttäydyn kohteliaasti.
Tämä ilmiö on todellinen. Sen todellisuuden huomaa vasta naisena. Miehenä ei voi sivusta asiaa kyseenalaistaa.
Kuvitelkaa miehenä, että jos käyttäydyt asiallisesti ja sivistyneesti, olet hyvällä tuulella ja hoidat vain asioitasi, mutta silti törmäät usein tilanteeseen. Olet siellä missä pitääkin, muita huomioiden, sikti aina tulee se mies joka kävelee päin. Ensin se on koomista, sitten suututtaa, sitten vain toteaa, että "ahaa, en olekaan tasavertainen ihminen, vaan olenkin 'vaan nainen' ". Saat siis päivittäin muistutuksen siitä, että vaikka kuinka luulit olevasi ihminen, et olekaan, vaan olet ennen kaikkea nainen, alisteisessa asemassa suhteessa osaan miehistä.
Heidän mielestään. Ilmiöhän ei poistu sillä, että osa miehistä, nämä samat ilmeisesti, sen kieltävät.
Epäilen suuresti naisen olevan omalla kaistalla tai paikoillaan jos mies kävelee päin
Mulle sattui näin: Olin lähdössä (lapsuuden-) kotiin, katsomaan vanhempiani. Suojatie, ja painoin vas. puolella olevaa nappia; väri vaihtui ja jatkoin sitä vas. puolta. Vastaan tuli fillarilla juippi, jolla suojalasit päällä. :)
Kun olin, omasta mielestä bussista myöhässä, niin en ajatellut sen enempää. Se juippi ajoi sitten kohti/päin - kyynärpäät osui yhteen. Tuumasin vaan, et ihme hyypiö.
Seuraavana aamuna luin, et Niuvasta karannut joku; mietin, et lie ollut sama tyyppi?
...
Pointti: Sattuma, eikä kannata ottaa sitä ns. henk.koht. Parempi väistää; se "pienempi paha".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ihmiset osoittavat huomanneensa vastaantulijan ja väistävät hieman. Itse teen tietenkin samoin. Yhteentörmäyksiä ei tule, toisin kuin Suomessa.
Tätä tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole vielä koskaan törmännyt.
Oletko sinä miesvihaajanainen kun kuvittelet että juuri sinä saat kulkea väistämättä ketään ? Nykyisin on varsinkin vanhemmat naiset sellaisia että kävelevät päälle.