USKONNOSTA vakavasti
Kun tuolla Erikan voittopalstalla kovasti moitittiin syntistä esitystä ja että toivottiin Kristuksen tuloa pian, niin aloinpa ihan sunnuntain kunniaksi miettimään uskonto-asiaa vähän syvemmälti. Mitä uskonto merkitsee ihmisille? Onko se ahdistuksen hetkellä toivoa antava tai lupaako uskonto palkintoa oppien mukaan eletystä elämästä?
Jokainen uskoo mihin uskoo. Minä en usko muuhun kuin että ihminen on eläin eläinten joukossa. Mutta varmasti muitakin mielipiteitä on?
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Uskonto on vallankäyttöväline ja uskossa olemiselle taas tulevaisuudessa on aivan oma F-luokituksensa.
Uskonto on rituaaleja, joiden avulla ihmiset saavat hengellisiä kokemuksia. Usko on ihmisen päässä olevia ajatuksia.
Parhaimmillaan uskonnollinen yhteisö on hengellinen "vertaistukiryhmä". Usein näissä kuitenkin käy niin, että joku (yksi tai muutama) nousee tai nostetaan hengelliseksi johtajaksi/johtoryhmäksi, ja ottaa oikeudekseen määritellä, kuinka tässä yhteisössä kuuluu uskoa, ja kuinka "uskon tulee näkyä" elämässä. Eli alkaa määrittelemään käyttäytymis- ja elämäntapanormeja. "Vertaistukiryhmä" muuttuu uskonnolliseksi sääntökunnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Isä ja Poika ja Pyhä Henki, selkeästi määritelty Sanassa:
Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko
totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen,
minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva. Hän kirkastaa
minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.
Kaikki, mikä on Isän, on myös minun. Siksi sanoin, että hän
saa minulta sen, minkä hän teille ilmoittaa. (Joh. 16:13-15)
Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä,
olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä
meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen
minut. Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen
&
Isä, poika ja pyhä henki
Jumala, ihminen ja henki joka yhdistää heidät
Henki on energiaa meissä, henki on elämä meissä, henki on tietoisuuttamme.
Vierailija kirjoitti:
Jumalia on uskomuksissa varmaan satoja maailmassa. Uskon noihin kaikkiin, mikäpä minä olen niitä kieltämään,
Uskonnoissa on nimetty se jumala omalla nimellä, oikeasti jokainen tarkoittaa samaa asiaa. Tämä on nyt joidenkin vaikea hyväksyä mutta tämä sama taistelu toistuu varmasti ihan sieltä asti kuin on näitä uskontokuntiakin ollut. Aina löytyy epäilijöitä, kieltäjiä, vääräuskoisia yms. Se on ihmisen luonto, valitettavasti.
Minulla ei ole henkilökohtaista sidettä uskontoon. Jumalan löysin sellaisena aikana, kun yhteiskunta ja jopa oma lähiverkostoni kohtelivat minua erittäin julmalla ja väärillä tavoilla
Hyvyyttä näen kaikissa maailman uskonnoissa ja monien (esim. juutalaisuus, kristinusko) hengelliset johtajatkin sanovat, että kaikki uskonnot vievät lopulta saman jumalan äärelle. Arvostan itse eniten näitä vanhempia, sukupuolineutraaleja tai naiseutta yhtälaisesti kunnioittavia uskonjärjestelmiä. Raamatussakin on joitakin hyviä sisältöjä, mutta myös isolta osin meninististä roskaa, kuten koraanikin. Katolilaisuus on toki nostanut Marian isoon rooliin, mutta onhan uskonnon perusajatus edelleen mies-mies-henki. Olisi itsetuhoista naisena ja omaa naiseuttaan kunnioittavana sekä rakastavana osallistua tuollaiseen kulttiin
Ihan peruskristittynä, harmittaa Katajan muka uskonto sarja. Joka esittelee harhaan viäntyneitä uskoja. Aina kun Raamatun arvovallan yli esitellään ihmisen ajatuksia tosina, tai varsinkin "parempina" ollaan jo ojaan menossa. Kaikilla h-opeilla on omat "profeettansa" joiden kirjoista sitten opiskellaan muka totuutta. Raamatun totuus on puhdas ja selkeä kunhan siihen pureutuu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan peruskristittynä, harmittaa Katajan muka uskonto sarja. Joka esittelee harhaan viäntyneitä uskoja. Aina kun Raamatun arvovallan yli esitellään ihmisen ajatuksia tosina, tai varsinkin "parempina" ollaan jo ojaan menossa. Kaikilla h-opeilla on omat "profeettansa" joiden kirjoista sitten opiskellaan muka totuutta. Raamatun totuus on puhdas ja selkeä kunhan siihen pureutuu.
Raamattua on muokattu aika rankalla kädellä vuosien mittaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalia on uskomuksissa varmaan satoja maailmassa. Uskon noihin kaikkiin, mikäpä minä olen niitä kieltämään,
Uskonnoissa on nimetty se jumala omalla nimellä, oikeasti jokainen tarkoittaa samaa asiaa. Tämä on nyt joidenkin vaikea hyväksyä mutta tämä sama taistelu toistuu varmasti ihan sieltä asti kuin on näitä uskontokuntiakin ollut. Aina löytyy epäilijöitä, kieltäjiä, vääräuskoisia yms. Se on ihmisen luonto, valitettavasti.
Aika monissa näistä fundamentalistiuskonnoistakin löytyy erityisesti sieltä kokeneemmasta ja oppineemmasta päästä johtajia, jotka allekirjoittavat tuon väitteen. Mukaanlukien juutalaisuudesta ja kristinuskosta (mm. katolinen paavi). Hindut nyt ovat aina syleilleet kaikkia ja ymmärtäneet tuon ja he myös tunnustavat, että maailman alkulähde on feminiininen. Elikkäs isoimmat allekirjoittavat tämän, ainoastaan ortodoksikristityt, protestantit ja muslimit taitavat vielä kinastella tuosta "mun jumala on parempi kun sun jumala"
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole henkilökohtaista sidettä uskontoon. Jumalan löysin sellaisena aikana, kun yhteiskunta ja jopa oma lähiverkostoni kohtelivat minua erittäin julmalla ja väärillä tavoilla
Hyvyyttä näen kaikissa maailman uskonnoissa ja monien (esim. juutalaisuus, kristinusko) hengelliset johtajatkin sanovat, että kaikki uskonnot vievät lopulta saman jumalan äärelle. Arvostan itse eniten näitä vanhempia, sukupuolineutraaleja tai naiseutta yhtälaisesti kunnioittavia uskonjärjestelmiä. Raamatussakin on joitakin hyviä sisältöjä, mutta myös isolta osin meninististä roskaa, kuten koraanikin. Katolilaisuus on toki nostanut Marian isoon rooliin, mutta onhan uskonnon perusajatus edelleen mies-mies-henki. Olisi itsetuhoista naisena ja omaa naiseuttaan kunnioittavana sekä rakastavana osallistua tuollaiseen kulttiin
Taitaa käydä huonosti, jos yrität valkata mieleisesi asiat uskonnoista. Parempi olla sitten vain uskomatta.
Eli kaikenlaisen perustelun jälkeen voidaan todeta että joillekin raamatun sana on totta. Toiset uskovat että olemme eläimiä eläinten joukossa. Onko syntiä olla uskomatta Jumalaan? Voiko ihminen olla hyvä, vaikkei hän usko Jumalaan?
Se Jumala joka pelastaa synnistä ja kuolemasta on oikea! Ja Hän on Jeesus.
Ota tai jätä:). On vain yksi tie. Yksi totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monissa näistä fundamentalistiuskonnoistakin löytyy erityisesti sieltä kokeneemmasta ja oppineemmasta päästä johtajia, jotka allekirjoittavat tuon väitteen. Mukaanlukien juutalaisuudesta ja kristinuskosta (mm. katolinen paavi). Hindut nyt ovat aina syleilleet kaikkia ja ymmärtäneet tuon ja he myös tunnustavat, että maailman alkulähde on feminiininen. Elikkäs isoimmat
Feminismillä ei mennä taivaaseen. Intian tai aasian uskonnot eivät ole antaneet ihmisille kuin kärsimystä ja likaa.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ota enää mitään kantaa kun ihmiset puhuvat uskostaan. Kaikki on vain mielipiteitä, ei ole mitään faktaa. Jos kyseenalaistaa niin vika on aina ihmisessä: asenteessa, uskon puutteessa, uudestisyntymättömyydessä ym. jossain muussa paitsi niissä uskomuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikenlaisen perustelun jälkeen voidaan todeta että joillekin raamatun sana on totta. Toiset uskovat että olemme eläimiä eläinten joukossa. Onko syntiä olla uskomatta Jumalaan? Voiko ihminen olla hyvä, vaikkei hän usko Jumalaan?
Ihminen voi olla hyvä mutta taivaaseen ei tuolla taida päästä. Aivan kuin kukaan ei voi sovittaa syntejä toisen puolesta.
Ihmisessä on kaksi luontoa, hyvä ja vähemmän hyvä. Usein ns. ei uskova voi olla maallisessa mielessä paljon parempi ihminen kuin se Raamattuun uskova. Vaikea ehkä ymmärttää miksi.
Meissä kaikissa vaikuttaa kasvatus, ympäristö jne jne. Myöskin ihmisen oma tahto.
Kuitenkin sen ns. hyvän ihmisen usein on vaikea hyväksyä tarvitsevansa Jumalaa. Kun taas kurja tietää tarvitsevansa apua.
Mistä tietää että taivas, paratiisi, helvetti, tuonelan portit ovat edes olemassa? Kukaan ei ole tullut kertomaan mihin joutuu kun elämä loppuu ruumiista.
Jumalaa tuskin on olemassa. Menkää ulos ja nauttikaa kauniista kevättalven auringosta.
Kiitos, että voi keskustella, kysellä vähän tyhmiäkin. Normalisti nämä poistetaan heti tai sitten tänne hyppää joukko häiriköitä.
Kun Raamattua on kasattu ja kristinuskon oppia muotoiltu niin ainakin 30 evankeliumia on tuhottu ja suuri määrä muita varhaiskristillisiä kirjoituksia. Ne vähäiset mitä on jäljellä on kirjoitettu kymmeniä vuosia jälkeenpäin. Virheitä on voinut sattua ja rahallisia muutoksia kun alkuperäisiä ei edes ole olemassa. En luota mihinkään kirjoihin. Uskonnot ovat aina olleet vallankäytön väline ja näistä asioista ovat päättäneet ihmiset joilla on ollut muitakin kuin hengellisiä motiiveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen EI TARKOITA samaa asiaa. Hinduilla on miljoonia jumalia, kristityillä yksi.