"Henkilökohtainen avustaja ei suostunut kantamaan kauppakassia" Linkki
Ylellä juttu.
Kummallista, miten jotkut avustajat nirsoilevat työtehtävissä. Ei ne avustasi voi päättää, että ei kulu mun työtehtäviin.
Avustajiksi päätyy paljon hieman vajaita ja omituisia, jotka luulee vielä päättävänsä, mitä tekevät ja mitä eivät. Säännöt pitäisi selkiyttää, että pitää tehdä kaikkea, mitä pyydetään. Toki lain mukaan. (Esim ei tietenkään saa tehdä, jos vaaditaan joku lupa.)
Mun kaverilla on ollut 2. Se eka oli ihan omituinen ja halusi määrätä omat tehtävänsä ja jopa työaikansa. Sen kanssa oli aina kiistaa. Kaverini vaihtoi ja nyt on saamaton nahjus, joka tekee todella hitaasti. Pöydän yhden jalan pyyhkiminen voi kestää puolikin tuntia. Kaveri antaa sille ruokaa jonka yhdessä tekevät (kaverini on kiltti) avustaja käyttää syömiseen tai kahvitteluun yli puoli tuntia kumpaankin erikseen ja toki työajalla.
Hyvä puoli on, että avustaja käy yksin kaupassa kaverin listan kanssa.
Kaverini saa apua noin 3 tuntia päivässä. Hän on itse työelämässä.
Kommentit (106)
Ei kyllä Etelä-Suomessa vuosiin ole henkilökohtaisen avustajan työhön kuulunut kauppakassien kantamista. Suurin osa asiakkaista tilaa ruokaostokset kotiin ja jos siellä kaupassa käydään joskus, se on joko taksi tai sitten se kassi laitetaan rollaattorin koriin. Tuo on jotain mennyttä aikaa, että avustajat kantaneet monien kilojen, jopa kymmenen kilon kauppakasseja käsissä kantaen. Avustettavat sitä paitsi liikkuu todella hitaasti, niin ei kukaan jaksa pidellä kasseja käsissä ja kävellä etanavauhtia.
Itse käyn kaupassa arkisin päiväaikaan. Siellä näkee usein asiakkaita, joilla on henkilökohtainen avustaja apunaan. Kauppareissut näkyvät kulkevan taksilla ja niinhän sen pitäisi mennäkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn kaupassa arkisin päiväaikaan. Siellä näkee usein asiakkaita, joilla on henkilökohtainen avustaja apunaan. Kauppareissut näkyvät kulkevan taksilla ja niinhän sen pitäisi mennäkin.
Näin on. Paitsi ettei ulkopuolinen voi tietää, onko henkilö kaupassa avustajansa, kaverinsa, tuttavansa vai sukulaisensa kanssa. Me teemme aina oletuksia stereotypioiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruoat saa tilattua kaupasta kotiin. Kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Mutta olisihan se kiva, kun joku kantaisi ostokset ilmaiseksi.
Ei kotihoitajatkaan kaupassa käy vaan muut eläkeläiset joutuvat tilaamaan ruoat kaupasta kotiin.
Ei ole mikään helppo juttu kanniskella pitkiä matkoja kävellen toisten painavia kauppakasseja ja rikkoa omia käsiä.
Kuka sinun omat kauppakassisi kantaa?
Avustettava sai kuitenkin lopulta itse kuljetettua kauppakassin kotiin? Hän oli siis kykeneväinen kuljettamaan sen rollaattorissaan.
Valitettavasti osa vammaisista käyttää järjestelmää hyväkseen ja teetättää avustajilla töitä, jotka he itse tai heidän omaishoitajansa voivat suorittaa. Olen törmännyt tähän itse avustajana. En valita, koska saan työstäni palkkaa, myös niistä minulle kuulumattomista tehtävistä, mutta ymmärrän hyvin, jos avustaja ei jaksa kantaa käsissään painavaa kauppakassia 2km mateluvauhtia.
Kukapa ei haluaisi ruokia valmiina pöytään ja siistin kodin nostamatta itse sormeakaan, että jää energiaa hummailla pitkin kyliä...
Ei se noin mene. Avustaja ei saa käydä kaupassa yksin, koska hän ei ole silloin avustamassa asiakasta. Henkan pitää olla fyysisesti samassa paikassa kuin sen vaikeavammaisen ihmisen, että hän voi saada palkkaa avustamisesta. Minä en kävisi kenenkään puolesta kaupassa, kun ei siitä makseta palkkaa. Tunnen avustajia, jotka tuovat asiakkaalle jotain pieniä ostoksia tullessaan avustamaan, esim. tupakka-askeja, ja avustettava maksaa ne sitten, itse en lähtisi tuohon hommaan, koska ensin se mukana tuotava juttu voi olla maitotölkki tai tupakka-asti, ja kohta ollaan jo pyytämässä viikon ruokaostoksia tai alkosta viinaa. Parempi tehdä heti raja, että en hae kaupasta mitään yksin. Vakuutus ei muuten korvaa työtapaturmaa, jos henka on ollut yksin jossain ilman avustettavaa ihmistä. Olen tätä lakimieheltä kysynyt, miten vakuutukset menee. Vakuutus korvaa työmatkan kotoa avustettavan luo. Jos työmatkalla poikkeaa kaupassa, vakuutus ei ole voimassa. Lisäksi vakuutus korvaa tapaturmat, joita sattuu avustustilanteissa, ja silloin asiakkaan ja avustajan pitää olla fyysisesti samassa paikassa,