Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Henkilökohtainen avustaja ei suostunut kantamaan kauppakassia" Linkki

Vierailija
09.02.2025 |

Ylellä juttu.

https://yle.fi/a/74-20141461

Kummallista, miten jotkut avustajat nirsoilevat työtehtävissä. Ei ne avustasi voi päättää, että ei kulu mun työtehtäviin. 

Avustajiksi päätyy paljon hieman vajaita ja omituisia, jotka luulee vielä päättävänsä, mitä tekevät ja mitä eivät. Säännöt pitäisi selkiyttää, että pitää tehdä kaikkea, mitä pyydetään. Toki lain mukaan. (Esim ei tietenkään saa tehdä, jos vaaditaan joku lupa.)

Mun kaverilla on ollut 2. Se eka oli ihan omituinen ja halusi määrätä omat tehtävänsä ja jopa työaikansa. Sen kanssa oli aina kiistaa. Kaverini vaihtoi ja nyt on saamaton nahjus, joka tekee todella hitaasti. Pöydän yhden jalan pyyhkiminen voi kestää puolikin tuntia. Kaveri antaa sille ruokaa  jonka yhdessä tekevät (kaverini on kiltti) avustaja käyttää syömiseen tai kahvitteluun yli puoli tuntia kumpaankin erikseen ja toki työajalla. 

Hyvä puoli on, että avustaja käy yksin kaupassa kaverin listan kanssa. 

Kaverini saa apua noin 3 tuntia päivässä. Hän on itse työelämässä.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään ala on paljon muuttunut siitä kun minä tein henkkarin hommia.

Tehtävälista oli tosi laaja.

Ikkunoiden pesua, viikkosiivoukset, ruuan laitot, kaupassa käynnit, suihkuttelu, vaippojen vaihtoa, haavojen hoitoa, peg-nappien kanssa puleeraamista, virtsapussien huuhtelemisia, koirien kusetusts, lasten hoitoa, sielun paimenena olemista, saattohoitoa, hiusten värjäämistä jne. 

Vierailija
42/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sellainen mielikuva, että mummo ja omaishoitaja pappa on tottuneet siihen, että edellinen avustaja on käynyt heille kaupassa ja loihtinut herkkuruoat eteen ja siivonnut ja passannut. 

Mummo ja pappa on saaneet istuskella keinutuolissa ja mummo kutoa rauhassa ja avustaja on palvellut heitä.

Nyt ei enää toimikaan niin, vaan avustaja tekee vain hänelle kuuluvat työt ja omaishoitaja pappa joutuu tekemään vähän jotain sen omaishoidon tuen eteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni joka avustajaa tarvitsee ei osaa tilata ruokaa kaupasta kun se pitää tehdä netissä. Eikä täällä maalla missä olen nyt itse auttamassa edes ole mitään kotinkuljetuspalveluja vaikka on kauppa 1kpl. Oma läheiseni on nyt saanut apua kavereilta jotka vielä jaksaa käydä itse ja sitten meiltä 3 viikon välein. Meillä on tänne vain 500 km matka. Ei jakseta käydä useammin. Avustajia ei edes ole ja kotihoitoa saa nihkeästi kun on kaupunkiin liitetty kunta ja täällä on yleinen ongelma ettei alle 90-vuotiaat saa mitäön apua. Hän ei missään nimessä halua asua kaupungissa. 

Eläkeläiset on rajattu pois avustaja palveluiden piiristä, koska kaikille tulee sairauksia, kun tulee ikää.

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Yleensä ne jotka saa avustajan, se on ollut jo nuoresta asti.

Eläkeläisille on kuntien maksulliset kotihoitopalvelut ja siihen ei kuulu kodin siivous eikä kauppa käynnit.

Ruoat tilataan kaupasta kotiin ja kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä.

Kotihoita ja eläkeläisen luona 15 minuuttia, auttaa pukemisessa, aamupalaa, lääkkeet, voi hän ehkä viedä roskapussin ja tiskata muutaman kupin. Ei 15 minuutissa kauheasti ehdi. Ja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. Kotihoitajalla voi olla 26 asiakasta per vuoro.

Vierailija
44/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä kantaisin kauppakassit ja tekisin ihan mitä vain, mikä on järkevää, laillista ja avuksi avustettavalle. Mut kun olen hakenut avustajafirmoihin töihin, en ole koskaan päässyt edes haastatteluun.

Johtuneeko siitä, että ikää on lähemmäs 60 vuotta ja taustalla toisenlaista uraa akateemisella koulutuksella. Enkä edes ole työtön, mutta oman alan työkeikat ovat epäsäännöllisiä ja kaipaisin niiden vastapainoksi jotain säännöllistä osa-aikatyötä. (Jota sitten sainkin toiselta alalta pitkän hakemisen jälkeen.)

Vierailija
45/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä muutkaan missään teattereissa käy, vaikka tehdään määräaikaisia töitä aina, kun saadaan, ne palkkarahat säästetään työttömyysajan ruokaan. Kaikki tuet on leikattu.

Tämä vähän ihmetytti. Äitini on vanha, mutta ei vammainen, joten ei saa mitään avustajaa. Ei ole päässyt teattereihin ja ei osaa edes valittaa siitä. 

Vammaiset on kyllä ihmeen marisijoita

Vierailija
46/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään kantaisi ostoskassia ties kuinka pitkää matkaa. Avustettavaa olisi ehkä voitu opastaa hankkimaan sellainen kärry, mitä monet vanhukset käyttävät kaupassa käynteihin. Sellaisen vetäminen avustajana olisi ollut minulle ihan ok.

Miten tämä taksikuski tuli kantamaan tavarat ja miksei ajanut ovelle asti. Luin kyllä jutun mutten tajunnut.

Vierailija
47/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä kantaisin kauppakassit ja tekisin ihan mitä vain, mikä on järkevää, laillista ja avuksi avustettavalle. Mut kun olen hakenut avustajafirmoihin töihin, en ole koskaan päässyt edes haastatteluun.

Johtuneeko siitä, että ikää on lähemmäs 60 vuotta ja taustalla toisenlaista uraa akateemisella koulutuksella. Enkä edes ole työtön, mutta oman alan työkeikat ovat epäsäännöllisiä ja kaipaisin niiden vastapainoksi jotain säännöllistä osa-aikatyötä. (Jota sitten sainkin toiselta alalta pitkän hakemisen jälkeen.)

Kantaisit kauppakasseja 2 km?

Vierailija
48/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen jutussa yksi henkilö valitti, kun ei yllä kaapista ottamaan astioita eikä saa sukkia jalkaan, että avustajan pitäisi nämä tehdä ja siksi olla heillä tuntikausia/päivä. Samaan aikaan oma puolisonsa oli omaishoitaja??? Mikähän sen puolison velvollisuus oikein on, jos ei hän saa sukkia jalkaan tai astioita ojennettua?? Kuulostipa pahasti pelkältä palvelijan käytöltä tuo.

Vierailija
49/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yhden ainoan kerran ennakkoluulottomasti hakemassa henkilökohtaisen avustajan paikkaa, koska avustettava vaikutti mielenkiintoiselta tyypiltä. En osaa kuvitella itseäni avustamassa ihan ketä tahansa ja minulla täytyy olla muukin syy lähteä töihin kuin pyyhkiä likaisia ruokapöytiä ja juosta kaupassa. Ne kaikki olisivat työnä ok, jos avustettavalla olisi itselläänkin jotakin henkistä annettavaa kuin vain määräillä. Ajattelin jopa niinkin kauniisti,ahkera ja idearikas kun olen, että jos tulemme toimeen auttaisin myös vapaa-ajallanikin ylimääräistä ilman korvausta. Olenhan monitaitoinen ihminen ja hyvä koulutustausta ja vastuuntuntoinen. Pah, haastattelu oli naurettava ja "miksi haluat juuri tähän työhön" , johon oli pakko vastata rehellisesti etten minkään erityisen syyn vuoksi. Tilanne paheni hänen tajutessaan, että serkkuni on hänen esimiehensä (jota emme kumpikaan ennakkoon tietenkään tienneet) ja hän tajusi asemansa vähän horjuvan sen vuoksi. Lisäksi hän suuttui, kun sanoin että voisin olla ihan älyllisissäkin hommissa avussa ja osaan tehdä samoja töitä kuin hänkin tekee eli voisin mielihyvin olla niissäkin avussa normaalin päivätyön lisäksi. Olen myös hyvä kokki.

Luulin olevani ihan hyvä hakija, mutta erosimme selkeän päätöksen myötä etten ole soveltuva avustajaksi. En ole harkinnutkaan hakevani enää sellaista työtä, joten väitän että avustettavienkin asenteissa sekä heidän omaisillaan on runsaasti asenteissa korjaamisen varaa. Ei kukaan jaksa olla pelkkä käskytettävä ja jos avustettavalla ei ole oikeutta ehdottaa mitään ei se ole enää avustamistakaan. 

Vierailija
50/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuultuani kauhujuttuja parilta tutulta, jotka kokeilivat henkilökohtaisen avustajan töitä ja luettuani myös muiden kokemuksista (mm. tältä palstalta), voin todeta että ihan hyvä että avustajat eivät tee kaikkea. Ja hyvä, että työnanatajamallista on siirrytty pois. Muutama selväjärkinen avustettava ehkä kärsii diilissä, mutta enää avustajia ei saa kohdella miten vaan. Ehkä kylmää ja kyynistä, mutta kaikella on seurauksensa.

Olisihan se kauhea kohtalo olla jonkun va jakin renkinä ja palkollisena...

Esim. onnettomuudessa loukkaantunut on va jak ki, niinkö?

Jos sillä on aivovamma

Vierailija
51/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi todella harvoista töistä, johon ei tarvita koulutusta. Sen vuoksi avustajat ovat usein itsekin jotenkin reppanoita. 

Sehän on vain hyvä, siinä kaksi reppanaa pitää toisilleen seuraa.

Jos nyt neliraajahalvaantuisit, olisit reppana?

Vierailija
52/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannoin oman perheeni kauppakasseja, kun lapset oli pieniä, kun ei ollut autoa ja nyt lääkäri sanoi, että saan kantaa korkeintaan kevyen leipäpaketin jatkossa kotiin. Kädet on paskana. Kannoin niitä kauppakasseja monta vuotta.

Olen kyllä työkkärin listoilla.

Vierailija
53/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelijoinahan noita avustajia pidetään. 168 tuntia kuukaudessa avustaja meinaa, että avustaja on 8 tuntia päivässä seurana ojentamassa niitä kuppeja ja laittamassa sukkia. 

Muut ajat sitten passaa perhettä. 

Täällä on pari hyvää avustaja ketjua ja on hurjaa luettavaa, kuinka avustajia pompotetaan. Jossain niistä oli, että odotettiin avustajan petaavan teinien sängyt ja laittavan teineille ruokaa, mutta silti piti olla näkymätön, eikä saanut häiritä perheen rauhaa 

Eli pelkkiä piikoja vammaisten perheesern

Vierailija
54/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi valittaa, että avustaja ei osannut laittaa ruokaa!

Ei sen kuulukaan osata. Se voi tehdä sitä avustettavan kanssa, jolloin avustettava neuvoo mitä tehdään, mitä laitetaan ja kuinka paljon 

Vierailija
55/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu ei kyllä mairitellut avustettavia. 

Mol sivuilla samat hakee koko ajan avustajaa. Vaatinuslista on kova ja kukaan ei heillä pysy kauaa

Vierailija
56/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä he ovat lähtöisin, siis mikä firma ?? Itellä on aarre avustajat. Jo toinen. Eka oli saman ikäinen, kun mä, mut se oli ekaa kertaa alalla (omien sanojen mukaan......uskoon, ken haluaa.......) kävimme kerran mun edunvalvojani luona, ja siellä sen käytös oli aika noloo.........ja siitä olis tullu hyväkin edunvalvoja, ku se kerran vaati päästä mukaan, ku olin menos kampaajalle (en ollut, valehtelin sillekin......)eihän sinne tai minnekään saa tulla liikaa TURHAA porukkaa kyttäämään...... Se o aika epämiellyttävää ! Ja jos hänelle antaa kassin kannettavaksi, ja jos on pyytänyt häntä tekemään sen, niin sitten se on kans tehtävä !!!! Ja ku kävimme mun verikokeessa kerran, ni sielki sai hävetä........o noloo, ku seurataan kaikkialle......... Varsinkin pyytämättä !!!! Se kyl oli hyvä siivoamaan. nyt o menos toinen, se o nuorempi, mut kokeneempi. Eka asuu lähellä, toinen kauempana. Eka ei osaa uida eikä se omista autoon eikä ajokorttiin, toi

Olen henkilökohtainen avustaja. Annan avustettavalle tilaa ja omaa rauhaa, en änkeä paikkoihin, joihin minua ei tarvita. Teen normaalit kodinhoidolliset työt ja avustan kauppareissuilla. Autoa eikä ajokorttia ole ja vaikka olisikin, en ajeluttaisi avustettavaa omalla autollani enkä ajaisi hänenkään autoa. Avustettavillani on myönnetyt kuljetuspalvelut (taksi), joita voidaan tarvittaessa käyttää kauppareissulla.

Vierailija
57/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kannoin oman perheeni kauppakasseja, kun lapset oli pieniä, kun ei ollut autoa ja nyt lääkäri sanoi, että saan kantaa korkeintaan kevyen leipäpaketin jatkossa kotiin. Kädet on paskana. Kannoin niitä kauppakasseja monta vuotta.

Olen kyllä työkkärin listoilla.

Minulla oli terveystietoja työkkärissä, mutta virkailija oli ottanut ne pois, kun virkailija vaihtuu noin 6 kuukauden välein.

Ilmeisesti terveystietoja ei nykyään saa työkkärissä kirjata.

No, en saa kantaa mitään. 

Vierailija
58/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤪VITUVVAMMANE SAATTANA!💪🏻

Vierailija
59/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikoot koiran. 

Vierailija
60/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri ei saa edes kertoa kenellekään, että olet työtön, jos joku naapuri vaikka soittaa ja kysyy.

Tietosuoja on nykyään tosi vahva.