Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Henkilökohtainen avustaja ei suostunut kantamaan kauppakassia" Linkki

Vierailija
09.02.2025 |

Ylellä juttu.

https://yle.fi/a/74-20141461

Kummallista, miten jotkut avustajat nirsoilevat työtehtävissä. Ei ne avustasi voi päättää, että ei kulu mun työtehtäviin. 

Avustajiksi päätyy paljon hieman vajaita ja omituisia, jotka luulee vielä päättävänsä, mitä tekevät ja mitä eivät. Säännöt pitäisi selkiyttää, että pitää tehdä kaikkea, mitä pyydetään. Toki lain mukaan. (Esim ei tietenkään saa tehdä, jos vaaditaan joku lupa.)

Mun kaverilla on ollut 2. Se eka oli ihan omituinen ja halusi määrätä omat tehtävänsä ja jopa työaikansa. Sen kanssa oli aina kiistaa. Kaverini vaihtoi ja nyt on saamaton nahjus, joka tekee todella hitaasti. Pöydän yhden jalan pyyhkiminen voi kestää puolikin tuntia. Kaveri antaa sille ruokaa  jonka yhdessä tekevät (kaverini on kiltti) avustaja käyttää syömiseen tai kahvitteluun yli puoli tuntia kumpaankin erikseen ja toki työajalla. 

Hyvä puoli on, että avustaja käy yksin kaupassa kaverin listan kanssa. 

Kaverini saa apua noin 3 tuntia päivässä. Hän on itse työelämässä.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi henkilökohtaisen avustajan pitää pyyhkiä pöydänjalkoja? Ei muuta kysyttävää aloittajalta. Jos on erikoisia avustajia, niin kyllä on mitä merkillisin avustettava.

Ei kauppakasseja ole pakko kantaa kädessä vaan voi käyttää jotain kuljetusvälinettä. Vaikka rollaattoria, jos avustettavalla sellainen on.

Ja missä se avustettava sitten on?

Pankkikortti on henkilökohtainen eikä tunnuksia saa antaa avustajalle.

Vierailija
22/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajan tehtävä on auttaa niissä (normaalin elämän) asioissa mitä avustettava ei pysty itse tekemään. Jos avustettava pystyy kantamaan kauppakassin kotiin niin avustettavan ei tarvitse sitä tehdä. Moni avustettava luulee, että avustaja on joku jokapaikanhöylä ja heiltä saa pyytää, tai oikeastaan käskeä, tekemään mitä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä toi pöydänjalkojen pyyhkiminen oikein on?

Oliko niihin ruiskunnut yrjöä tms?

Pyyhkisin minäkin hitaasti, sillä ilmeisesti ei hirveästi ollut oikeaa avun tarvetta ko henkilöllä ja jotenkin se aika täytyy saada kulumaan.

Vierailija
24/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse jne. Kantakoot itse kassinsa, ei tarvitse Minun Verorahoilla passata tätä ikäluokkaa. Tai maksakoon itse

Ei aloituksessa puhuttu iästä mitään.

Vierailija
25/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi henkilökohtaisen avustajan pitää pyyhkiä pöydänjalkoja? Ei muuta kysyttävää aloittajalta. Jos on erikoisia avustajia, niin kyllä on mitä merkillisin avustettava.

Ei kauppakasseja ole pakko kantaa kädessä vaan voi käyttää jotain kuljetusvälinettä. Vaikka rollaattoria, jos avustettavalla sellainen on.

Jos antaa tunnukset avustajalle ja avustaja nostaa itselle rahaa niin pankki ei korvaa.

Pankin säännöissä on, että että pankkikorttia ja tunnuksia ei saa antaa muille.

Vierailija
26/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos antaa tunnukset avustajalle ja avustaja nostaa itselle rahaa niin pankki ei korvaa.

Pankin säännöissä on, että että pankkikorttia ja tunnuksia ei saa antaa muille.

Pitäisi olla vähintään edunvalvoja ton avustajan, että saa hoitaa raha-asioita.

Vierailija
27/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuultuani kauhujuttuja parilta tutulta, jotka kokeilivat henkilökohtaisen avustajan töitä ja luettuani myös muiden kokemuksista (mm. tältä palstalta), voin todeta että ihan hyvä että avustajat eivät tee kaikkea. Ja hyvä, että työnanatajamallista on siirrytty pois. Muutama selväjärkinen avustettava ehkä kärsii diilissä, mutta enää avustajia ei saa kohdella miten vaan. Ehkä kylmää ja kyynistä, mutta kaikella on seurauksensa.

Olisihan se kauhea kohtalo olla jonkun va jakin renkinä ja palkollisena...

Esim. onnettomuudessa loukkaantunut on va jak ki, niinkö?

Vierailija
28/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajan tehtävä on auttaa niissä (normaalin elämän) asioissa mitä avustettava ei pysty itse tekemään. Jos avustettava pystyy kantamaan kauppakassin kotiin niin avustettavan ei tarvitse sitä tehdä. Moni avustettava luulee, että avustaja on joku jokapaikanhöylä ja heiltä saa pyytää, tai oikeastaan käskeä, tekemään mitä vaan.

Ruoat voi tilata kaupasta kotiin. Ei tarvitse kenenkään kantaa.

Vähintään auto pitää tarjota avustajalle, jos on kannettavaa tavaraa.

Vierailija
29/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja ei saisi käydä yksin kaupassa. Avustaja toimii avustettavan käsinä ja jalkoina. Esimerkiksi siivotessa, ruokaa laittaessa ja kaupassa käynneillä yms. avustettavan pitäisi olla paikalla. Kummasti avustettavien elämään tulee lisää tunteja kaikkeen muuhun.

Vierailija
30/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuultuani kauhujuttuja parilta tutulta, jotka kokeilivat henkilökohtaisen avustajan töitä ja luettuani myös muiden kokemuksista (mm. tältä palstalta), voin todeta että ihan hyvä että avustajat eivät tee kaikkea. Ja hyvä, että työnanatajamallista on siirrytty pois. Muutama selväjärkinen avustettava ehkä kärsii diilissä, mutta enää avustajia ei saa kohdella miten vaan. Ehkä kylmää ja kyynistä, mutta kaikella on seurauksensa.

Olisihan se kauhea kohtalo olla jonkun va jakin renkinä ja palkollisena...

Sun ovellesi tulee joku onneton kohta ottamaan käskyjä va ju kil ta.

Vierailija
31/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustaja ei saisi käydä yksin kaupassa. Avustaja toimii avustettavan käsinä ja jalkoina. Esimerkiksi siivotessa, ruokaa laittaessa ja kaupassa käynneillä yms. avustettavan pitäisi olla paikalla. Kummasti avustettavien elämään tulee lisää tunteja kaikkeen muuhun.

No, ei tietenkään avustaja käy kaupassa yksin tai sitten pitäisi olla käteistä millä maksaa. Eikä pitkää matkaa kaupasta avustettavan luo.

Vierailija
32/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias ja avulias taksikuski kyllä kantaa terveidenkin kauppakassit ovelle asti eikä siitä kirjoittele Ylen sivuille nimettömänä. Olen avustaja ja avustettavani ei kykene itse pääsemään taksista ulos vaan tarvii siihen apuani. Voisin tietenkin ensin viedä kassit ovelle ja sitten auttaa avustettavaa mutta yleensä kyllä taksikuskit auttavat.

Vierailija
33/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä toi pöydänjalkojen pyyhkiminen oikein on?

Oliko niihin ruiskunnut yrjöä tms?

Pyyhkisin minäkin hitaasti, sillä ilmeisesti ei hirveästi ollut oikeaa avun tarvetta ko henkilöllä ja jotenkin se aika täytyy saada kulumaan.

On tottunut siihen, että avustaja ei tuu hva:n kautta ja on siis ilman taustatukea, joten tätä voi hyppyyttää mielin määrin. Mutta jos ihan oikeasti ei saa vaatteita päälle vessassa käynnin jälkeen se henkilökohtainen avustaja ei ole ratkaisu yksin kotona asumiseen.

Vierailija
34/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tossa lukee, että pikkusiivouksia eli ei mitään mattojen viemistä ulos eikä imurointi lattianpesu juttua.

Muut eläkeläiset joutuvat ostamaan kodin siivouksen siivousyrityksiltä.

Tietysti pikkusiivousta esim. keittiön pöytien pyyhiminen voi tehdä.

Vierailija
35/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtelias ja avulias taksikuski kyllä kantaa terveidenkin kauppakassit ovelle asti eikä siitä kirjoittele Ylen sivuille nimettömänä. Olen avustaja ja avustettavani ei kykene itse pääsemään taksista ulos vaan tarvii siihen apuani. Voisin tietenkin ensin viedä kassit ovelle ja sitten auttaa avustettavaa mutta yleensä kyllä taksikuskit auttavat.

Niin, ajavat taksin ulko-oven eteen mikä on eri juttu kuin kantaa ostokset kaupasta kotiin.

Vierailija
36/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä he ovat lähtöisin, siis mikä firma ?? Itellä on aarre avustajat. Jo toinen. Eka oli saman ikäinen, kun mä, mut se oli ekaa kertaa alalla (omien sanojen mukaan......uskoon, ken haluaa.......) kävimme kerran mun edunvalvojani luona, ja siellä sen käytös oli aika noloo.........ja siitä olis tullu hyväkin edunvalvoja, ku se kerran vaati päästä mukaan, ku olin menos kampaajalle (en ollut, valehtelin sillekin......)eihän sinne tai minnekään saa tulla liikaa TURHAA porukkaa kyttäämään...... Se o aika epämiellyttävää ! Ja jos hänelle antaa kassin kannettavaksi, ja jos on pyytänyt häntä tekemään sen, niin sitten se on kans tehtävä !!!! Ja ku kävimme mun verikokeessa kerran, ni sielki sai hävetä........o noloo, ku seurataan kaikkialle......... Varsinkin pyytämättä !!!! Se kyl oli hyvä siivoamaan. nyt o menos toinen, se o nuorempi, mut kokeneempi. Eka asuu lähellä, toinen kauempana. Eka ei osaa uida eikä se omista autoon eikä ajokorttiin, toinen osaa uida ja omistaa kummatkin. Eka oli ja o vieläkin nolo vegaani, toinen ei. Ja voiko hän valita itse tämän avustajan ? Itse pystyin. 

Vierailija
37/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni joka avustajaa tarvitsee ei osaa tilata ruokaa kaupasta kun se pitää tehdä netissä. Eikä täällä maalla missä olen nyt itse auttamassa edes ole mitään kotinkuljetuspalveluja vaikka on kauppa 1kpl. Oma läheiseni on nyt saanut apua kavereilta jotka vielä jaksaa käydä itse ja sitten meiltä 3 viikon välein. Meillä on tänne vain 500 km matka. Ei jakseta käydä useammin. Avustajia ei edes ole ja kotihoitoa saa nihkeästi kun on kaupunkiin liitetty kunta ja täällä on yleinen ongelma ettei alle 90-vuotiaat saa mitäön apua. Hän ei missään nimessä halua asua kaupungissa. 

Vierailija
38/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä muutkaan missään teattereissa käy, vaikka tehdään määräaikaisia töitä aina, kun saadaan, ne palkkarahat säästetään työttömyysajan ruokaan. Kaikki tuet on leikattu.

Vierailija
39/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni joka avustajaa tarvitsee ei osaa tilata ruokaa kaupasta kun se pitää tehdä netissä. Eikä täällä maalla missä olen nyt itse auttamassa edes ole mitään kotinkuljetuspalveluja vaikka on kauppa 1kpl. Oma läheiseni on nyt saanut apua kavereilta jotka vielä jaksaa käydä itse ja sitten meiltä 3 viikon välein. Meillä on tänne vain 500 km matka. Ei jakseta käydä useammin. Avustajia ei edes ole ja kotihoitoa saa nihkeästi kun on kaupunkiin liitetty kunta ja täällä on yleinen ongelma ettei alle 90-vuotiaat saa mitäön apua. Hän ei missään nimessä halua asua kaupungissa. 

Eläkeläiset on rajattu pois avustaja palveluiden piiristä, koska kaikille tulee sairauksia, kun tulee ikää.

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Yleensä ne jotka saa avustajan, se on ollut jo nuoresta asti.

Vierailija
40/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään kantaisi ostoskassia ties kuinka pitkää matkaa. Avustettavaa olisi ehkä voitu opastaa hankkimaan sellainen kärry, mitä monet vanhukset käyttävät kaupassa käynteihin. Sellaisen vetäminen avustajana olisi ollut minulle ihan ok.