Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Henkilökohtainen avustaja ei suostunut kantamaan kauppakassia" Linkki

Vierailija
09.02.2025 |

Ylellä juttu.

https://yle.fi/a/74-20141461

Kummallista, miten jotkut avustajat nirsoilevat työtehtävissä. Ei ne avustasi voi päättää, että ei kulu mun työtehtäviin. 

Avustajiksi päätyy paljon hieman vajaita ja omituisia, jotka luulee vielä päättävänsä, mitä tekevät ja mitä eivät. Säännöt pitäisi selkiyttää, että pitää tehdä kaikkea, mitä pyydetään. Toki lain mukaan. (Esim ei tietenkään saa tehdä, jos vaaditaan joku lupa.)

Mun kaverilla on ollut 2. Se eka oli ihan omituinen ja halusi määrätä omat tehtävänsä ja jopa työaikansa. Sen kanssa oli aina kiistaa. Kaverini vaihtoi ja nyt on saamaton nahjus, joka tekee todella hitaasti. Pöydän yhden jalan pyyhkiminen voi kestää puolikin tuntia. Kaveri antaa sille ruokaa  jonka yhdessä tekevät (kaverini on kiltti) avustaja käyttää syömiseen tai kahvitteluun yli puoli tuntia kumpaankin erikseen ja toki työajalla. 

Hyvä puoli on, että avustaja käy yksin kaupassa kaverin listan kanssa. 

Kaverini saa apua noin 3 tuntia päivässä. Hän on itse työelämässä.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei saa edes kertoa kenellekään, että olet työtön, jos joku naapuri vaikka soittaa ja kysyy.

Tietosuoja on nykyään tosi vahva.

Se ketä saa säilyttää terveystietoja on laissa säädelty nykyään.

Ennen on ollut villimpi meininki.

Vierailija
62/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi todella harvoista töistä, johon ei tarvita koulutusta. Sen vuoksi avustajat ovat usein itsekin jotenkin reppanoita. 

Tiedän suorilta kolme näitä hommia tehnyttä tyyppiä eikä yksikään ole reppana. Itsekin tekisin jos pelkkää viikonloppua voisi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei saa edes kertoa kenellekään, että olet työtön, jos joku naapuri vaikka soittaa ja kysyy.

Tietosuoja on nykyään tosi vahva.

Se ketä saa säilyttää terveystietoja on laissa säädelty nykyään.

Ennen on ollut villimpi meininki.

Palstakaan ei saa pitää terveystietoviestejä varsinkaan, jos on muita tunnistettavia tietoja.

On laissa säädetty kuka niitä saa säilyttää.

Terveystiedot on salaisia.

Vierailija
64/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaan nyt on niin, että eivät kaikkea voi tehdä. Hoitotoimenpiteet eivät kuulu, eivätkä raskaat tehtävät. Jos avustaja loukkaantuu työssä, kuka korvaa jne.

Hoitajat on koulutettu työhön, henkoht avustaja välttämättä ei.

Eri asia mikä sitten on järkevää. Fiksu avustaja osaa käyttää 

Hoitotehtäviä ei saa avustaja tehdä. Tai jos tekee, täytyy olla koulutus niihin. Esim lähihoitaja.

Vierailija
65/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut niin paljon kauhutarinoita kaikenlaisesta simputuksesta ja ahdistelusta, jota avustajiin on kohdistettu, että olisin luullut kaupassa käymisen siitä helpoimmasta ja normaalista päästä työtehtäviä. (Olen myös henk.koht. kokenut simputusta, joskin en lähellekään sellaista mitä pahimmista tarinoista olen kuullut.)

Näköjään tässä mennään aina ääripäästä toiseen. Joko henkilökohtainen avustaja on simputettava kotiorja, tai sitten vain joku joka hengailee avustettavan mukana mutta ei käytännössä auta elämäsä juuri ollenkaan.

Vierailija
66/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaan nyt on niin, että eivät kaikkea voi tehdä. Hoitotoimenpiteet eivät kuulu, eivätkä raskaat tehtävät. Jos avustaja loukkaantuu työssä, kuka korvaa jne.

Hoitotehtäviä ei saa avustaja tehdä. Tai jos tekee, täytyy olla koulutus niihin. Esim lähihoitaja.

Varmasti, koska sairaalassa laitoshuoltajat ei saa auttaa potilaita, jos esim. potilas kaatuu, on riski, että nostaa väärin. Eli vain hoitajat saa auttaa potilaita.

Vierailija
67/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tehdään, mistä on työsopimusta tehtäessä sovittu.

Hoitajien toimia säätelevät lait. Kouluttamaton hoitaja EI saa niitä tehdä! Monen avustettavan on tätä vaikea ymmärtää! 

Vierailija
68/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti, koska sairaalassa laitoshuoltajat ei saa auttaa potilaita, jos esim. potilas kaatuu, on riski, että nostaa väärin. Eli vain hoitajat saa auttaa potilaita.

Se on sairaalan säännöissä.

On riski, että nostaa leikkaus potilasta väärin ja sitten tulee uusi leikkaus eli  pitää mennä pyytämään hoitajia auttamaan.

Vierailija
69/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajakeskus auttaa konfliktitilanteissa.

Vierailija
70/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo avustaja töissä käyville on lähinnä siivous/kokkaus sun muu kodinhoitoapu. Jos haluaa siivoojan ilmaiseksi sun muuta, niin maksakoon siivouksesta sitten avustettava itse. Jos voi töissä käydä, voi myös siivota itse. Samoin jos synnyttänyt sen 8 lasta ja uskonto kieltää työssäkäynnin, niin vääräuskoinen on näille ihan orja vaan avustajana. 

Vierailija
71/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä he ovat lähtöisin, siis mikä firma ?? Itellä on aarre avustajat. Jo toinen. Eka oli saman ikäinen, kun mä, mut se oli ekaa kertaa alalla (omien sanojen mukaan......uskoon, ken haluaa.......) kävimme kerran mun edunvalvojani luona, ja siellä sen käytös oli aika noloo.........ja siitä olis tullu hyväkin edunvalvoja, ku se kerran vaati päästä mukaan, ku olin menos kampaajalle (en ollut, valehtelin sillekin......)eihän sinne tai minnekään saa tulla liikaa TURHAA porukkaa kyttäämään...... Se o aika epämiellyttävää ! Ja jos hänelle antaa kassin kannettavaksi, ja jos on pyytänyt häntä tekemään sen, niin sitten se on kans tehtävä !!!! Ja ku kävimme mun verikokeessa kerran, ni sielki sai hävetä........o noloo, ku seurataan kaikkialle......... Varsinkin pyytämättä !!!! Se kyl oli hyvä siivoamaan. nyt o menos toinen, se o nuorempi, mut kokeneempi. Eka asuu lähellä, toinen kauempana. Eka ei osaa uida eikä se omista autoon eikä ajokorttiin, toi

Ja tuon kirjoittaja on kyllä nolo avustettava !

Vierailija
72/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osastonsihteerit ja laitoshuoltajat ei saa koskea potilaisiin.

Osastonsihteerillä voi olla samanlainen sininen hoitajan puku, mutta hänellä ei ole välttämättä hoitajan koulutusta edes, hän on sihteeri.

Vierailija
73/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla kiitollinen siitä avusta mitä saa.

Ei muut eläkeläiset saa ilmaisapua mihinkään.

Kaupungin kotipalvelu on maksullinen.

87-vuotias tätini siivoaa itse kotinsa. En asu samassa kaupungissa.

Vierailija
74/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkkaa itseäni avustajan voi tehdä sellaisen työsopimuksen kuin tarvitsee. Mun tutulla 70v on itse palkattu avutstaja. Käyvät 2-3 eri 3h päivässä tekevät ruokaa ja siivoavat. Sunnuntaisin ei käy kun silloin köy tytär. 

Vierailija
75/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkkaa itseäni avustajan voi tehdä sellaisen työsopimuksen kuin tarvitsee. Mun tutulla 70v on itse palkattu avutstaja. Käyvät 2-3 eri 3h päivässä tekevät ruokaa ja siivoavat. Sunnuntaisin ei käy kun silloin köy tytär. 

Niin, jos joku suostuu menemään.

Hallitus leikkasi sovitellut päivärahat ja poisti asumistuesta 300 euron ansiotulovähennyksen.

Itse haen vain täysillä työtunneilla olevia työsopimuksia.

Pienemmillä tunneilla ei saa edes nykyään ansiosidonnaista, koska tuli porrastus ja lapsikorotukset poistettiin.

Samat avustaja ilmoitukset on olleet jo yli puoli vuotta, ei niihin töihin kukaan hae ainakaan, jos on kodin siivousta.

Vierailija
76/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä kantaisin kauppakassit ja tekisin ihan mitä vain, mikä on järkevää, laillista ja avuksi avustettavalle. Mut kun olen hakenut avustajafirmoihin töihin, en ole koskaan päässyt edes haastatteluun.

Johtuneeko siitä, että ikää on lähemmäs 60 vuotta ja taustalla toisenlaista uraa akateemisella koulutuksella. Enkä edes ole työtön, mutta oman alan työkeikat ovat epäsäännöllisiä ja kaipaisin niiden vastapainoksi jotain säännöllistä osa-aikatyötä. (Jota sitten sainkin toiselta alalta pitkän hakemisen jälkeen.)

Kantaisit kauppakasseja 2 km?

Ei sen matkan väliä, toki ottaisin fiksut kantovälineet eli selkärepun mukaan.

Vierailija
77/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos joku suostuu menemään.

Hallitus leikkasi sovitellut päivärahat ja poisti asumistuesta 300 euron ansiotulovähennyksen.

Itse haen vain täysillä työtunneilla olevia työsopimuksia.

Pienemmillä tunneilla ei saa edes nykyään ansiosidonnaista, koska tuli porrastus ja lapsikorotukset poistettiin.

Samat avustaja ilmoitukset on olleet jo yli puoli vuotta, ei niihin töihin kukaan hae ainakaan, jos on kodin siivousta.

Osa voi mennä, jos saa esim. Ovea lisäksi.

Yksi tuttu sai ovea ja työmarkkinatukea avustaja palkan lisäksi, mutta se oli ennen, kun soviteltu leikattii. Hän teki avustajan töitä 20 h viikko.

Vierailija
78/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä kantaisin kauppakassit ja tekisin ihan mitä vain, mikä on järkevää, laillista ja avuksi avustettavalle. Mut kun olen hakenut avustajafirmoihin töihin, en ole koskaan päässyt edes haastatteluun.

Johtuneeko siitä, että ikää on lähemmäs 60 vuotta ja taustalla toisenlaista uraa akateemisella koulutuksella. Enkä edes ole työtön, mutta oman alan työkeikat ovat epäsäännöllisiä ja kaipaisin niiden vastapainoksi jotain säännöllistä osa-aikatyötä. (Jota sitten sainkin toiselta alalta pitkän hakemisen jälkeen.)

Kantaisit kauppakasseja 2 km?

Ei sen matkan väliä, toki ottaisin fiksut kantovälineet eli selkärepun mukaan.

Työnantajan kuuluu tarjota työvälineet. 

Vierailija
79/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avustettava asuu paikassa, jonne toimii elintarvikkeiden kotiinkuljetus, niin onko se kauppakassien kantaminen niin välttämätöntä?

Vierailija
80/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea mennä johonkin haetaan avustajaa 80 h kuukaudessa, kun soviteltu ja asumistuki leikattiin.

Ei ole mitään takeita, että saisi toista työtä varsinkaan niin, että aikataulut sopii.