Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Henkilökohtainen avustaja ei suostunut kantamaan kauppakassia" Linkki

Vierailija
09.02.2025 |

Ylellä juttu.

https://yle.fi/a/74-20141461

Kummallista, miten jotkut avustajat nirsoilevat työtehtävissä. Ei ne avustasi voi päättää, että ei kulu mun työtehtäviin. 

Avustajiksi päätyy paljon hieman vajaita ja omituisia, jotka luulee vielä päättävänsä, mitä tekevät ja mitä eivät. Säännöt pitäisi selkiyttää, että pitää tehdä kaikkea, mitä pyydetään. Toki lain mukaan. (Esim ei tietenkään saa tehdä, jos vaaditaan joku lupa.)

Mun kaverilla on ollut 2. Se eka oli ihan omituinen ja halusi määrätä omat tehtävänsä ja jopa työaikansa. Sen kanssa oli aina kiistaa. Kaverini vaihtoi ja nyt on saamaton nahjus, joka tekee todella hitaasti. Pöydän yhden jalan pyyhkiminen voi kestää puolikin tuntia. Kaveri antaa sille ruokaa  jonka yhdessä tekevät (kaverini on kiltti) avustaja käyttää syömiseen tai kahvitteluun yli puoli tuntia kumpaankin erikseen ja toki työajalla. 

Hyvä puoli on, että avustaja käy yksin kaupassa kaverin listan kanssa. 

Kaverini saa apua noin 3 tuntia päivässä. Hän on itse työelämässä.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea mennä johonkin haetaan avustajaa 80 h kuukaudessa, kun soviteltu ja asumistuki leikattiin.

Ei ole mitään takeita, että saisi toista työtä varsinkaan niin, että aikataulut sopii.

Kiva soittaa avustettavalle, että en tulekaan tänään, on työvuoro merkitty kauppaan ja jos en mene niin sieltä tulee potkut eikä vuoronvaihto käy.

Vierailija
82/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea mennä johonkin haetaan avustajaa 80 h kuukaudessa, kun soviteltu ja asumistuki leikattiin.

Ei ole mitään takeita, että saisi toista työtä varsinkaan niin, että aikataulut sopii.

Itse luen välillä noita avustaja ilmoituksia, mutta en hae niihin.

Joku eläkeläinen voi mennä avustajaksi, koska saa eläkkeen joka kuukausi ja palkka on vain lisätulo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja avustaa, ei tee puolesta.

Jos avustajan voi pistää yksin tekemään kaikki pihatyöt sillä välin kun avustettava juo sisällä kahvia, niin eikö se avustaja voi samalla logiikalla lähteä yksin teatteriin ja avustettava jää kotiin juomaan kahvia?

Vierailija
84/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko systeemin yksi tärkeimmistä tavoitteista on luoda heikkolahjaisille tai syrjäytyneille työpaikkoja. 

Että sellainen älynväläys siellä  😅

Vierailija
85/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on jännä ilmiö, että TE-palveluiden kautta henkilökohtaista avustajaa hakevista suurimmalla osalla on eläimiä  ja yleensä toivotaan myös koirien ulkoilutusta ja kissojen hoitoa sekä asutaan omakotitalossa, jossa avustajalle listataan lumityöt ja puutarhatyöt. Osassa vaaditaan remonttitaitoja, klapien tekoa tai pitää osata lasketella. Aika moni etsii sairaanhoitajakoulutuksen saanutta avustajaa. Toisin sanoen osa avustettavista on hyvin pihalla reaaliteeteistä. 

Vierailija
86/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos palkkaa itseäni avustajan voi tehdä sellaisen työsopimuksen kuin tarvitsee. Mun tutulla 70v on itse palkattu avutstaja. Käyvät 2-3 eri 3h päivässä tekevät ruokaa ja siivoavat. Sunnuntaisin ei käy kun silloin köy tytär. 

Niin, jos joku suostuu menemään.

Hallitus leikkasi sovitellut päivärahat ja poisti asumistuesta 300 euron ansiotulovähennyksen.

Itse haen vain täysillä työtunneilla olevia työsopimuksia.

Pienemmillä tunneilla ei saa edes nykyään ansiosidonnaista, koska tuli porrastus ja lapsikorotukset poistettiin.

Samat avustaja ilmoitukset on olleet jo yli puoli vuotta, ei niihin töihin kukaan hae ainakaan, jos on kodin siivousta.

Tää mun tutun avustaja on jonkin yrityksen kautta ja käy muuallakin. Eivät tee hoitopiteitä mutta auttaa laittamaan tuen, auttaa pesulla kun hänellä on semmoinen tarve. Sanoin vähän väärin että on palkannut. Osuus tilannut ja maksaa laskulla. Heillä on yhteinen yritys. Tekevät siivousta ja auttavat ei hoidollisissa toimenpiteissä. 

Vierailija
87/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, yksityiset avustajafirmat on eri juttu kuin kaupungin.

Hallitus leikkasi kotitalousvähennystä.

Vierailija
88/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Budjettiriihi sinetöi kotitalousvähennyksen rajun leikkauksen."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010675848.html

Vierailija
89/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Budjettiriihi sinetöi kotitalousvähennyksen rajun leikkauksen."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010675848.html

Juttu on viime vuoden puolelta eli tänä vuonna kotitalousvähennystä saa vähemmän kuin viime vuonna. 

Vierailija
90/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yksityisen firman avustaja voikin siivota, kun se maksetaan itse.

Mutta ei kaupungin mikä tulee verorahoista.

Vierailija
91/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni eläkeläinen on ostanut palveluita yksityiseltä ja hakenut verovähennystä, mutta tänä vuonna tuota verovähennystä saa vähemmän kuin viime vuonna.

Vierailija
92/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo työ, johon ei tarvita koulutusta. Mitä voi odottaakaan tekijöiltä. 

Ei vaadita koulutusta, mutta siinä olet kyllä väärässä että työ olisi helppoa. Eipä tule mieleen muuta yhtä alhaisen palkkatason työtä jossa vaadittaisiin samanlaista sitoutumista kuin avustajan työssä. Usein on tilanne esimerkiksi se, ettei avustaja käytännössä saa sairastua koska sijaisia ei saa lyhyellä varoitusajalla ja avustettava ei pärjää yksin päivääkään. Ylitöitä joutuu moni tekemään paljon, mutta mitään niistä ei makseta. Työtehtävät voivat myös olla käytännössä mitä tahansa mitä avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Kunnollisia apuvälineitä ei usein ihmisten kodeissa ole, joten moni avustaja tekee raskaita nostoja yksin ja ilman nostamisen apuvälineitä. Työ voi olla myös henkisesti erittäin raskasta ja siinä pitäisi oikeastaan olla keskivertoa paremmat sosiaaliset taidot. Yleissitovaa työehtosopimusta ei ole jos tehdään työnantajamallilla.

Mutta kun työtä ei arvosteta tässä yhteiskunnassa yhtään, siinä on surkeaakin surkeampi palkka ja siitä annetaan näillä keskustelupalstoillakin sellainen kuva ettei se ole oikeaa työtä ollenkaan, niin tokihan siihen sitten yrittää myös paljon niitä, joilla on ihan hällä väliä-asenne.

Vierailija
93/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei saa edes kertoa kenellekään, että olet työtön, jos joku naapuri vaikka soittaa ja kysyy.

Tietosuoja on nykyään tosi vahva.

Siitä on muutama vuosi, kun olen ollut työnhakijana. Silloin oli mahdollista laittaa rasti ruutuun, että saa antaa yhteystiedot mahdolliselle työnantajalle.

Kun itse olin hakemassa työntekijää ja kysyin sieltä mahdollisia tietoja. Vastaus oli, että listaa sopivista hakijoista ei saa antaa, mutta kylläkin tietoja yksittäisistä hakijoista.

Vierailija
94/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kyllä kauppakassin painosta, onko sitä edes mahdollista kantaa hitaasti rollaattorilla liikkuvat ihmisen vierellä! Minusta ei ole inhimillistä, jos matkaa vaikkapa kilometri, siihen menee puoli tuntia ja roikotat kauppakasseja kädessä. Tuolla avustettavalla on rollaattori, jossa on kori. Kauppakassi kuuluu koriin.

Vierailija
95/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, yksityiset avustajafirmat on eri juttu kuin kaupungin.

Hallitus leikkasi kotitalousvähennystä.

Se ei liity tähän millään tavalla, sillä henkilökohtainen apu on asiakkaalle maksuton palvelu. Ei siitä saa kotitalousvähennystä, koska vammaispalvelut maksavat kaikki kulut.

Vierailija
96/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuultuani kauhujuttuja parilta tutulta, jotka kokeilivat henkilökohtaisen avustajan töitä ja luettuani myös muiden kokemuksista (mm. tältä palstalta), voin todeta että ihan hyvä että avustajat eivät tee kaikkea. Ja hyvä, että työnanatajamallista on siirrytty pois. Muutama selväjärkinen avustettava ehkä kärsii diilissä, mutta enää avustajia ei saa kohdella miten vaan. Ehkä kylmää ja kyynistä, mutta kaikella on seurauksensa.

Ap:n tuttu oli työelämässä ja tarvitsi avustajan 3h päivässä pyyhkimään pöydänjalkoja?  Kodinhoitoapu, eikö se pidä ostaa itse?  Ja mitä niissä kauppakasseissa oli kun ei avustaja jaksanut kantaa? Viikon maidot ja jauhot, yhteensä parikymmentä kiloa?  Ylen artikkelin kuvassa näkyi nyörisaappaat, kuvittelen miten ne solmitaan monta kertaa päivässä. Vaan en kyllä itsekään uskaltaisi palkata jotain randomia jos tarvitsisin.

Vierailija
97/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein henkana töitä, kun olin hoitovapaalla kotona. Miehen vapaapäivinä otin henka-vuoroja osa-aikaisena. Monenlaista kokemusta. Oli eräskin mummo, joka olisi teettänyt hoitotoimia, jopa katetroinnin. Sanoin, että en osaa enkä halua opetella, koska hoitajan työt ei kuulu avustajalle. Hän ei tykännyt siitä, että kotihoito käy katetroimassa, vaan olisi halunnut oman rytmin mukaan elää. Esim. kun lähdettiin uimahalliin, hän olisi halunnut, että ennen lähtöä on katetrointi, mikä ei kotihoidosta onnistunut aikataulullisesti. Minusta se vaan on niin, että jos ihminen tarvitsee säännöllisen katetroinnin ja silti elää omien aikataulujen mukaan, hänen pitää sitten muuttaa palvelutaloon, jossa on hoitajat 24/7 paikalla hoitotoimia varten.

Toisella asiakkaalla oli päähänpinttymä, että minä laitan ruuat. Hän istui sohvalla katsomassa tv:tä. Sanoin heti alkuunsa, että minä en ole henkilökohtainen kokki, vaan avustaja. Jos hän haluaa laittaa ruokaa, minä voin avustaa siinä, mutta siihen en ala, että yksin keittiössä teen ruuat useammaksi päiväksi. Hän oli tilannut aineksia jääkaappiin, mutta se ei kyllä ole osallistumista. Siellä oli jauhelihaa, tuoretta lohta, perunoita, salaattiaineksia. Sitä paitsi hänen kädet toimi, jalat ei. Jos kädet toimii tai yksikin käsi, niin kyllä silloin ihminen pystyy laittamaan avustettuna ruokaa. Ostakoon valmiit ateriat, jos ei halua/viitsi osallistua kokkaamiseen. Toki siinä kävi niin, että kyseinen asiakas halusi vaihtaa minut pois muutaman käynnin jälkeen, toiseen avustajaan, joka ne ruuat hänelle kokkaa alusta loppuun kun hän itse vaan istuu urheilua katsomassa.

Minusta tästä pitäisi käydä yhteiskunnallista keskustelua, miten paljon se veronmaksajille maksaa, jos avustajasta tehdään henkilökohtainen kokki. Vanhuksetkin joutuu syömään valmiita aterioita joko ateriapalvelusta tai lämmittävät mikroruokia, joten kuka sen rajan tekee, kenelle palvellaan alusta loppuun asti valmiit ruuat ja kenelle ei.

Vierailija
98/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen jutussa yksi henkilö valitti, kun ei yllä kaapista ottamaan astioita eikä saa sukkia jalkaan, että avustajan pitäisi nämä tehdä ja siksi olla heillä tuntikausia/päivä. Samaan aikaan oma puolisonsa oli omaishoitaja??? Mikähän sen puolison velvollisuus oikein on, jos ei hän saa sukkia jalkaan tai astioita ojennettua?? Kuulostipa pahasti pelkältä palvelijan käytöltä tuo.

Juuri näin. Jos jollain on omaishoitaja, sen omaishoitajan tehtäviin kuuluu auttaa sukat jalkaan ja antaa kipot ja kupit kaapista. Miten nuo ihmiset kehtaa? Tämä valittaa, ettei jää aikaa käydä kerhoissa yms. Miten niin ei jää aikaa, jos on noin paljon avustustunteja? Omaishoidettaville asiakkaille myönnetään henkaa kodin ULKOPUOLISEEN asiointiin ja harrastuksiin, eikä sinne omaan kotiin, jossa tehtävät kuuluvat omaishoitajalle.

Vierailija
99/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä niitä töitä pitäs tehdä. Ei saa piikana pitää avustajaa.

Vierailija
100/106 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli yksityisen firman avustaja voikin siivota, kun se maksetaan itse.

Mutta ei kaupungin mikä tulee verorahoista.

Höpöhöpö. Yksityiseltä saa ostettua siivousta, siitä saa verotuksessa kotitalousvähennyksen ja ikääntyneet ja vammaiset saavat ostaa palvelun ilman alvia. Siivouspalvelu on eri asia kuin henkilökohtainen apu. Se on vaikeavammaisen subjektiivinen oikeus. Avustaja avustaa asiakasta toimissa, joita hän ei vamman vuoksi saa tehtyä yksin. Se ei ole puolesta tekemistä. Myös vaikeavammaiset ostavat siivousta yksityiseltä, koska henka ei ole siivooja.