"Henkilökohtainen avustaja ei suostunut kantamaan kauppakassia" Linkki
Ylellä juttu.
Kummallista, miten jotkut avustajat nirsoilevat työtehtävissä. Ei ne avustasi voi päättää, että ei kulu mun työtehtäviin.
Avustajiksi päätyy paljon hieman vajaita ja omituisia, jotka luulee vielä päättävänsä, mitä tekevät ja mitä eivät. Säännöt pitäisi selkiyttää, että pitää tehdä kaikkea, mitä pyydetään. Toki lain mukaan. (Esim ei tietenkään saa tehdä, jos vaaditaan joku lupa.)
Mun kaverilla on ollut 2. Se eka oli ihan omituinen ja halusi määrätä omat tehtävänsä ja jopa työaikansa. Sen kanssa oli aina kiistaa. Kaverini vaihtoi ja nyt on saamaton nahjus, joka tekee todella hitaasti. Pöydän yhden jalan pyyhkiminen voi kestää puolikin tuntia. Kaveri antaa sille ruokaa jonka yhdessä tekevät (kaverini on kiltti) avustaja käyttää syömiseen tai kahvitteluun yli puoli tuntia kumpaankin erikseen ja toki työajalla.
Hyvä puoli on, että avustaja käy yksin kaupassa kaverin listan kanssa.
Kaverini saa apua noin 3 tuntia päivässä. Hän on itse työelämässä.
Kommentit (106)
Helppo työ, johon ei tarvita koulutusta. Mitä voi odottaakaan tekijöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vammane hiljaa!
Juuri näin👍
Vierailija kirjoitti:
Kaverin puolesta kirjoittelen 🤣😅
Jeps. Kyllä kirjoitan. Itselläni ei ole avustajaa. Olen tosin miettinyt lähisukulaiselle sellaista, mutta kaverini kokemukset torppaa aina ajatukseni.
Kuultuani kauhujuttuja parilta tutulta, jotka kokeilivat henkilökohtaisen avustajan töitä ja luettuani myös muiden kokemuksista (mm. tältä palstalta), voin todeta että ihan hyvä että avustajat eivät tee kaikkea. Ja hyvä, että työnanatajamallista on siirrytty pois. Muutama selväjärkinen avustettava ehkä kärsii diilissä, mutta enää avustajia ei saa kohdella miten vaan. Ehkä kylmää ja kyynistä, mutta kaikella on seurauksensa.
Kaverini ei ole työnantaja eikä haluaisi ollakaan. Avustajat tulee joltain välikädeltä. En muista, onko se kunta vai yritys.
Vaihto oli tuon vuoksi hyvin helppoa. Kaveri sanoi, että työnantajana olisi vaikeampaa.
Tämä on yksi todella harvoista töistä, johon ei tarvita koulutusta. Sen vuoksi avustajat ovat usein itsekin jotenkin reppanoita.
Se vaan nyt on niin, että eivät kaikkea voi tehdä. Hoitotoimenpiteet eivät kuulu, eivätkä raskaat tehtävät. Jos avustaja loukkaantuu työssä, kuka korvaa jne.
Hoitajat on koulutettu työhön, henkoht avustaja välttämättä ei.
Eri asia mikä sitten on järkevää. Fiksu avustaja osaa käyttää maalaisjärkeä.
Minä itse jne. Kantakoot itse kassinsa, ei tarvitse Minun Verorahoilla passata tätä ikäluokkaa. Tai maksakoon itse
Vierailija kirjoitti:
Kuultuani kauhujuttuja parilta tutulta, jotka kokeilivat henkilökohtaisen avustajan töitä ja luettuani myös muiden kokemuksista (mm. tältä palstalta), voin todeta että ihan hyvä että avustajat eivät tee kaikkea. Ja hyvä, että työnanatajamallista on siirrytty pois. Muutama selväjärkinen avustettava ehkä kärsii diilissä, mutta enää avustajia ei saa kohdella miten vaan. Ehkä kylmää ja kyynistä, mutta kaikella on seurauksensa.
Olisihan se kauhea kohtalo olla jonkun va jakin renkinä ja palkollisena...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi todella harvoista töistä, johon ei tarvita koulutusta. Sen vuoksi avustajat ovat usein itsekin jotenkin reppanoita.
Sehän on vain hyvä, siinä kaksi reppanaa pitää toisilleen seuraa.
Itselläni on lääkäriltä kielto, että en saa oman terveyteni takia kantaa kauppakasseja, mutta työkkäri nyt voi laittaa töihin karenssin uhalla mihin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on lääkäriltä kielto, että en saa oman terveyteni takia kantaa kauppakasseja, mutta työkkäri nyt voi laittaa töihin karenssin uhalla mihin vaan.
No niin, voit näyttää va jakille oikein todistusta, että joutuu kantamaan itse kassinsa.
Ruoat saa tilattua kaupasta kotiin. Kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Mutta olisihan se kiva, kun joku kantaisi ostokset ilmaiseksi.
Ei kotihoitajatkaan kaupassa käy vaan muut eläkeläiset joutuvat tilaamaan ruoat kaupasta kotiin.
Ei ole mikään helppo juttu kanniskella pitkiä matkoja kävellen toisten painavia kauppakasseja ja rikkoa omia käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, voit näyttää va jakille oikein todistusta, että joutuu kantamaan itse kassinsa.
Ei kotihoitajakaan käy eläkeläiselle kaupassa vaan muut eläkeläiset joutuvat tilaamaan ruokansa kaupasta ja kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Miksi henkilökohtaisen avustajan pitää pyyhkiä pöydänjalkoja? Ei muuta kysyttävää aloittajalta. Jos on erikoisia avustajia, niin kyllä on mitä merkillisin avustettava.
Ei kauppakasseja ole pakko kantaa kädessä vaan voi käyttää jotain kuljetusvälinettä. Vaikka rollaattoria, jos avustettavalla sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi henkilökohtaisen avustajan pitää pyyhkiä pöydänjalkoja? Ei muuta kysyttävää aloittajalta. Jos on erikoisia avustajia, niin kyllä on mitä merkillisin avustettava.
Ei kauppakasseja ole pakko kantaa kädessä vaan voi käyttää jotain kuljetusvälinettä. Vaikka rollaattoria, jos avustettavalla sellainen on.
Ja paljonko itse käyt kantelemassa muiden kauppaostoksia?
Ja miksi muut eläkeläiset joutuvat sitten palvelusta maksamaan, vaikka olisi sairautta?
Koko systeemin yksi tärkeimmistä tavoitteista on luoda heikkolahjaisille tai syrjäytyneille työpaikkoja.