Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loma-asunto kerrotalosta?

Vierailija
08.02.2025 |

Onko jollain kokemusta ihan tavallisen kerrostaloasunnon hankkimisesta loma-asunnoksi? Oon alkanut tällaista harkitsemaan. Helsingissä kun asun yksin ja olen autoton, niin perinteinen kesämökki ei oikein tule kysymykseen. Siirtolapuutarhamökit ei nappaa. Haluaisin viettää lomat luonnonläheisesti, eri paikkakunnalla kuin missä asun. Julkisilla pitää päästä matkat kulkemaan. Kerrostaloasunto tuntuisi aika huolettomalta ja turvalliseltakin vaihtoehdolta. Ainakin Heinolasta saisin omaan budjettiin sopivalla hinnalla helposti keskustasta yksiön tai vaikka kaksionkin. Muutaman kerran olen kesällä käynyt vuosia sitten. Positiiviset mielikuvat on paikasta, mutta on tietysti voinut muuttuakin. Olen jo katsonut, että junalla Lahteen ja sieltä loppumatka bussilla onnistuisi. Vastikkeet pienessä asunnossa ei yleensä ole mitenkään kohtuuttomat. Mietin onko tällaisessa järkeä, vai kyllästyykö tosi nopeasti? Omaa rantaa, tai muuta mökkimäistähän ei tietenkään olisi, mutta kiehtoo ajatuksena että kävely- tai pyörämatkan päässä olisi uimarantoja, ulkoilualueita ja metsää. No onhan täälläkin, mutta olisihan se tunnelma pikkukaupungissa ihan erilainen. Mitähän muita helposti julkisilla saavutettavia paikkakuntia voisi mahdollisesti tulla kyseeseen? Asuntojen pitäisi olla aika halpoja, ja peruspalvelut lähellä myös. Vinkkejä otetaan vastaan!

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Ota paikka jonne pääset esim junalla suoraan. Hyvä vaihtoehto.

Vierailija
2/104 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki-Rovaniemi junaradan väliltä löytyy hyviä paikkakuntia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutki ensin vähän, onko sillä paikkakunnalla mitään tapahtumia kesäisin, tms. 

Vierailija
4/104 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisin Kalajoelta ostaa

Vierailija
5/104 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista että talossa on joku ilmastointi tai ilmalämpöpumppu viilentämässä kesällä. Ihan kiva idea. Minulla on tälläinen kakkosasunto, pääsee maalle halutessaan.

Vierailija
6/104 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappeenranta. Junalla pääsee ja ihana kesäkaupunki. 

Vierailija
7/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappeenranta on vierasta seutua mulle. Onko juna-asema ihan keskustassa, vai pitääkö jollain muulla keinoin sitten päästä asunnolle jos se on keskustassa. Vai onko järkevämpää hankkia asunto jostain muualta kuin keskustasta? Huomioiden että mulla ei tosiaan olisi autoa millä liikkua esimerkiksi kauppamatkojakaan, tai tapahtumiin jne.

Vierailija
8/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lappeenranta on vierasta seutua mulle. Onko juna-asema ihan keskustassa, vai pitääkö jollain muulla keinoin sitten päästä asunnolle jos se on keskustassa. Vai onko järkevämpää hankkia asunto jostain muualta kuin keskustasta? Huomioiden että mulla ei tosiaan olisi autoa millä liikkua esimerkiksi kauppamatkojakaan, tai tapahtumiin jne.

Tämä siis ap.

Vierailija
9/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankoon pääsee junalla, mutta asunnot siellä ei kylläkään ole ihan halpoja. Muuten aivan ihan paikka!

Vierailija
10/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko sitä omaksi ostaa kun voisit joka loma lomailla jossain radanvarsien airbnb kohteessa samalla rahalla ja halvemmallakin?

Vierailija
11/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imatra. Lappeenranta vieressä, halvemmat asunnot ja rannat ja luonto paremmat.

Vierailija
12/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkista että talossa on joku ilmastointi tai ilmalämpöpumppu viilentämässä kesällä. Ihan kiva idea. Minulla on tälläinen kakkosasunto, pääsee maalle halutessaan.

Tää on kyllä tärkeä asia! Tai jos ei ole, niin onko mahdollista/ luvallista asentaa.

Vierailija
13/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimaharju, junalla pääsee perille. Myös linja-autot kulkevat Joensuun ja Lieksan välillä. Ennen kaikkea asunnot ovat halpoja ja paikkakunnalla on hyvin palveluja. Vesistöä ja metsää riittää myös ympäristössä. 

Vierailija
14/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisiykö esimerkiksi vuokraamaan aluksi yhden kesän niin näkisit miten lomailu sujuu? Tai vuokraa vaikka eri kaupungeista eri kesinä niin tiedät mistä pidät. Savonlinna on muuten aivan ihana paikka, mutta en osaa sanoa junista mitään.

Vierailija
15/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko sitä omaksi ostaa kun voisit joka loma lomailla jossain radanvarsien airbnb kohteessa samalla rahalla ja halvemmallakin?

Niin. Samalla logiikalla ei kukaan tarvitse mökkiäkään omaksi. Mutta jos haluaa käydä useamminkin kuin kerran kesässä, niin tulee kalliiksi ja työlääksi jatkuvasti etsiä eri paikoista sopivat kriteerit täyttävää mökkiä tai asuntoa. Jos halvalla löytyy oma, niin sen saa laittaa ja sisustaa oman näköiseksi, tutustuu ehkä vähän naapureihinkin ajan myötä, ja jos vielä kivalta paikkakunnalta onnistuu sopivan löytämään, niin onhan se helpompaa omaan asuntoon tai omalle mökille mennä on kaikki omat tavarat siellä, eikä tarvitse aina niin paljoa mukanaan kuljetella. Ap:n pohtimaan Heinolaan on sen verran lyhyt matkakin, että siellähän käy halutessaan vaikka joka viikonloppu.

Vierailija
16/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imatra. Lappeenranta vieressä, halvemmat asunnot ja rannat ja luonto paremmat.

Kulkuyhteydet?

Vierailija
17/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin sopisi. Yhteen aikaan vierailin kesäaikaan ystävän luona joka asui pysyvästi pikkukaupungissa. Tuli paljon enemmän lomailutunne kuin kesämökillä. Siinä kaupungissa oli paljon kesätapahtumia ja risteilyjä ym. Junalla pääsi aivan lähelle.

Vierailija
18/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimaharju, junalla pääsee perille. Myös linja-autot kulkevat Joensuun ja Lieksan välillä. Ennen kaikkea asunnot ovat halpoja ja paikkakunnalla on hyvin palveluja. Vesistöä ja metsää riittää myös ympäristössä. 

Vähän turhan kaukana tämä minulle, mutta ehkä jollekin muulle hyvä vinkki!

Vierailija
19/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Samalla logiikalla ei kukaan tarvitse mökkiäkään omaksi. Mutta jos haluaa käydä useamminkin kuin kerran kesässä, niin tulee kalliiksi ja työlääksi jatkuvasti etsiä eri paikoista sopivat kriteerit täyttävää mökkiä tai asuntoa. Jos halvalla löytyy oma, niin sen saa laittaa ja sisustaa oman näköiseksi, tutustuu ehkä vähän naapureihinkin ajan myötä, ja jos vielä kivalta paikkakunnalta onnistuu sopivan löytämään, niin onhan se helpompaa omaan asuntoon tai omalle mökille mennä on kaikki omat tavarat siellä, eikä tarvitse aina niin paljoa mukanaan kuljetella. Ap:n pohtimaan Heinolaan on sen verran lyhyt matkakin, että siellähän käy halutessaan vaikka joka viikonloppu.

No mulla ei mökkiäkään juuri ole samasta syystä että haluan nähdä eri paikkoja lomallani enkä kökkiä missään Heinolassa joka ikinen viikonloppu. Mitenhän ap ilman autoa meinaa sisustaa sen kämppänsä? Musta olisi omaan luonteeseen paljon järkevämpi ratkaisu viettää kesäloma Kemijärvellä, syysloma Joensuussa, talviloma Turussa, kevätloma Vaasassa jne. Ymmärtänet mitä tarkoitan (uusia maisemia)

Vierailija
20/104 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisiykö esimerkiksi vuokraamaan aluksi yhden kesän niin näkisit miten lomailu sujuu? Tai vuokraa vaikka eri kaupungeista eri kesinä niin tiedät mistä pidät. Savonlinna on muuten aivan ihana paikka, mutta en osaa sanoa junista mitään.

Joo, olen miettinyt tätäkin. Taidan tosiaan näin tehdä. Aloitan ehkä tuosta Heinolasta, joka on jo edes vähän tuttu. Lappeenrantaakin kyllä kutkuttaisi käydä katsomassa. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä