Loma-asunto kerrotalosta?
Onko jollain kokemusta ihan tavallisen kerrostaloasunnon hankkimisesta loma-asunnoksi? Oon alkanut tällaista harkitsemaan. Helsingissä kun asun yksin ja olen autoton, niin perinteinen kesämökki ei oikein tule kysymykseen. Siirtolapuutarhamökit ei nappaa. Haluaisin viettää lomat luonnonläheisesti, eri paikkakunnalla kuin missä asun. Julkisilla pitää päästä matkat kulkemaan. Kerrostaloasunto tuntuisi aika huolettomalta ja turvalliseltakin vaihtoehdolta. Ainakin Heinolasta saisin omaan budjettiin sopivalla hinnalla helposti keskustasta yksiön tai vaikka kaksionkin. Muutaman kerran olen kesällä käynyt vuosia sitten. Positiiviset mielikuvat on paikasta, mutta on tietysti voinut muuttuakin. Olen jo katsonut, että junalla Lahteen ja sieltä loppumatka bussilla onnistuisi. Vastikkeet pienessä asunnossa ei yleensä ole mitenkään kohtuuttomat. Mietin onko tällaisessa järkeä, vai kyllästyykö tosi nopeasti? Omaa rantaa, tai muuta mökkimäistähän ei tietenkään olisi, mutta kiehtoo ajatuksena että kävely- tai pyörämatkan päässä olisi uimarantoja, ulkoilualueita ja metsää. No onhan täälläkin, mutta olisihan se tunnelma pikkukaupungissa ihan erilainen. Mitähän muita helposti julkisilla saavutettavia paikkakuntia voisi mahdollisesti tulla kyseeseen? Asuntojen pitäisi olla aika halpoja, ja peruspalvelut lähellä myös. Vinkkejä otetaan vastaan!
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:lla rahaa ostaa osake niin on varmaan myös rahaa ostaa pieni auto? Ja hankkia ajokortti. Voisi elämä helpottua
Ei se läheskään kaikilla autottomilla ole rahasta kiinni.
Halvan hinnan vastineeksi voi saada asunnon, jossa kuukausittaiset kulut on monta sataa euroa eikä taloyhtiö saa putkiremonttiin edes pankkilainaa. Uuden veroiset asunnot on kalliita pikkupaikkakunnillakin, kun rakentaminen ei ole halpaa sielläkään.
Imatraa suosittelen minäkin. Helsingistä suora junayhteys ja asuntoja saa todella halvalla. Bussilla pääsee uimarannalle ja satamaan. Kesäisin on todella paljon eri tapahtumia.
Kuinka usein kävisit siellä? Työssäkäyvillä ei lomia kovin usein ole. Asuntoko olisi kuukausiakin tyhjillään?
Ylläpitoa se kerrostaloasuntokin vaatii. Ikkunanpesua ja siivousta. Sama työleiri kuin mökillä, mutta vähän eri hommia.
Kerrostalossa naapurit voi pilata kaiken. Onko kiva lomatunnelma, jos ei saa olla rauhassa?
Kerrostalo kaksio Heinolan keskustasta loma-asunnoksi. :D No nyt on kaikki kuultu.
Vierailija kirjoitti:
Testaa Hanko ja Turku, ihania kumpikin!
Turusta ei kyllä kovin halvalla saa asuntoa ostettua.
Minulla on asunto Helsingin keskustassa. Eläkkeelle jäätyäni muutama vuosi sitten aloin miettiä että haluaisin välillä luonnonläheisempään ja rauhallisempaan ympäristöön, vaikka en missään nimessä halua kokonaan pois muuttaa. Mistään mökkeilystä, puutarhanhoidosta tms. en ole ikinä ollut kiinnostunut. Minulla ei ole autoa eikä ajokorttia.
Ostin kerrostaloasunnon itäsuomalaisen kunnan kuntakeskuksesta. Noin 50 kilometrin päässä on kaksi 80 000 asukkaan kaupunkia, joihin pääsee halutessaan bussilla. Vielä viisi vuotta sitten kulki suora bussi Helsingistä aivan kunnan keskustaan, se ei selvinnyt koronasta mutta Onnibussilla pääsisi noin 5 kilometrin päähän. Itse kuitenkin kuljen mieluummin junalla toiseen noista kaupungeista, ja vaihdan sitten bussiin jolla pääsen noin 500 metrin päähän asunnostani.
Noissa pikkupaikoissa voi olla haaste löytää tarpeeksi uusi asunto. Tuolta paikkakunnalta olisi saanut 70-luvun kerrostaloista asuntoja noin 500 euron neliöhinnalla. En sellaista todellakaan halunnut, vaan kohteen johon todennäköisesti ei mitään isompia remontteja ole tulossa vielä moneen vuoteen.
Kunta on pieni mutta varsin vireä, ja sinne on vielä 2000-luvulla rakennettu kerrostalo aivan keskustaan. Ostin siitä asunnon, hintaa oli noin 1200 euroa neliö.
Olen tykännyt tosi paljon. Torille on muutama sata metriä, ja sen vieressä on iso marketti. Hieno iso kirjasto, muutama vuosikymmen sitten valmistunut. Uimarannalle pyöräilen 10 minuutissa. Alle kilometrin päästä keskustasta lähtee 10 kilometrin hyvin hoidettu vaellusreitti joka kulkee metsän keskellä.
Kesäisin on kulttuuritapahtumia, mm. jazzia.
Koska olen eläkkeellä niin pystyn olemaan tuolla pitempiä aikoja, max. 10 päivää kerrallaan.
Mikä siinä on kun ihmiset ei sano sitä paikkakuntaa, mitä kehuvat?? Ainakin kaksi tässä ketjussa on kehuneet paikkoja missä viihtyvät, mutta kiertelevät sitä, mikä paikka on kyseessä. Ihan kuin me palstalaiset rynnättäisiin sinne ikkunan alle :D
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole kallista maksaa pari sataa euroa ylimääräistä kuussa vastikkeesta? Plus itse asunnon ostohinta? Hotellimajoituskin tulisi kohta halvemmaksi?
Noilta muuttotappio paikkakunnilta yksiöitä ja kaksioita saa alle 20k€. Jos ajatellaan ostohinnaksi 15k€, vastike 250€/kk ja vastaava Airbnb 80€/yö niin parisen vuotta kun käy keskimäärin yhden viikon kuussa viettämässä niin alkaa jäämään plussan puolelle. Toki asunnon ostamisessa on aina riskit kaikenlaiselle ylimääräiselle harmille ja rahan menolle, ja noissa pikkupaikkakuntien keskustojen halvoissa taloyhtiöissä voi naapurit olla aikamoista rappioelämää viettävää häirikkösakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hangossa on satoja ns. kakkoshankolaisia. Aivan yleista asua kerrostaloasunnossa ja käydä rannoilla, metsissä, ravintoloissa, kahviloissa, baareissa, sekä näyttelyt, konsertit ja elokuvateatteri on. Meitä loma-asujia on niin paljon että paljon syntynyt ystävyyssuhteita, harrastusporukoita, parisuhteitakin. Junalla pääsee ja perillä kaikki on lähellä.
Mitähän Hankoon maksaa tilata koko kalustus Ikeasta kotiinkuljetuksella, taloustarvikkeita kuten vessaharjoja myöten. Niitä kun ei autotta oikein Hankoon asti raijata.
Voi juma*auta, jos on varaa ostaa asunto, niin homma tuskin kaatuu huonekalujen kotiinkuljetuksen hintaan. Joka tuskin on montaa kymppiä. Ja mikä pakko se kalustus olisi juuri Ikeasta ostaa kerralla???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hangossa on satoja ns. kakkoshankolaisia. Aivan yleista asua kerrostaloasunnossa ja käydä rannoilla, metsissä, ravintoloissa, kahviloissa, baareissa, sekä näyttelyt, konsertit ja elokuvateatteri on. Meitä loma-asujia on niin paljon että paljon syntynyt ystävyyssuhteita, harrastusporukoita, parisuhteitakin. Junalla pääsee ja perillä kaikki on lähellä.
Mitähän Hankoon maksaa tilata koko kalustus Ikeasta kotiinkuljetuksella, taloustarvikkeita kuten vessaharjoja myöten. Niitä kun ei autotta oikein Hankoon asti raijata.
Oletko tosissasi? Luuletko, että Hangossa ei ole kauppoja, joista voi vaikka sen vessaharjan ostaa? Miksi kaikki pikkutavaratkin pitäisi roudata paikalle kerralla jollain konttikuljetuksella? Välillä kyllä ihmetyttää, miten jotkut ihmiset saavat pikkuasioistakin väännettyä hirveän ongelmallisia.
Vierailija kirjoitti:
Imatran seutu kaunista, samoin Savonlinna kesällä vilkas paikka.
Savonlinna on kesäisin kaunis. Imatralla on pelkästään Imatrankoski ja kaupunki autioituu kovaa vauhtia. Noista kahdesta ehdottomasti savonlinna, jota ympäröi saimaa joka puolella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole kallista maksaa pari sataa euroa ylimääräistä kuussa vastikkeesta? Plus itse asunnon ostohinta? Hotellimajoituskin tulisi kohta halvemmaksi?
Noilta muuttotappio paikkakunnilta yksiöitä ja kaksioita saa alle 20k€. Jos ajatellaan ostohinnaksi 15k€, vastike 250€/kk ja vastaava Airbnb 80€/yö niin parisen vuotta kun käy keskimäärin yhden viikon kuussa viettämässä niin alkaa jäämään plussan puolelle. Toki asunnon ostamisessa on aina riskit kaikenlaiselle ylimääräiselle harmille ja rahan menolle, ja noissa pikkupaikkakuntien keskustojen halvoissa taloyhtiöissä voi naapurit olla aikamoista rappioelämää viettävää häirikkösakkia.
Ainakin AP:n mainitsemasta Heinolasta ei keskusta alueelta alle 20 tuhannen saa kuin putki- ja julkisivuremontteja vailla olevista taloista osakkeita. Parempi kuntoiset lähtee viidestä tai kuudesta kympistä. Minusta kuulostaa taloudellisesti aivan järjettömältä, laittaa monta kymmentä tuhatta euroa arvoaan jatkuvasti menettävään osakkeeseen, jossa ei edes pysyvästi asu, mutta kait se jollekin voi olla joku suuremman lomaunelman toteutus.
Hyvä idea. Suosittelen katsomaan pienen paikkakunnan ison kaupungin läheltä, kuten Lempäälä (Tampereen lähellä) Siilinjärvi Kuopion lähellä, Oulunsalo Oulun lähellä jne. Niistä saa kohtuuhintaisia asuntoja, joista pääsee myöhemmin eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä asuvana tuli mieleen Joutsa ja Viitasaari. Molemmat nelostien varrella, Onnibussi pysähtyy keskellä kylää, jossa on kerrostaloja luonnon lähellä, peruspalvelut ja varmastikaan asuntojen hinta ei päätä huimaa.
Yksittäisen harvaan kulkevan bussin päässä oleva kohde on pikkusen riski sijoitus. Reitti voi yllättäen muuttua. Olen matkustanut tuollaiseen kohteeseen useasti. Joinain aikakausina bussi kulkee ja sitten voi tulla vuosien tauko liikennöintiin.
Mun on ihan hirveän vaikea uskoa, että bussiliikenne Vt 4 eli E75 pitkin Helsinki-Lahti-Jyväskylä-Oulu-Rovaniemi yllättän häviäisi. Vuoroja on päivittäin ainakin välillä Jyväskylä-Helsinki kymmenkunta.
Itse olen miettinyt LasPalmasin keskustaa pysyväksi asuinpaikaksi. Mutta joo, kotimaassa suosittelen Raahen alueella entisen Vihannin Lampinsaaren kaivoskylää. Siellä on rauhallista. Kerrostalo asunnon saa noin 15 000e hintaan. En tiedä onko siellä kauppaa. Juna pysähtyy 2 kertaa päivässä. Oulu on kohtalaisen lähellä.
Työkaverilla on itärajan suunnalla kaksio ja järvimaisemalla. Tekee etätöitäkin sieltä. Junalla kulkee.
Muista että siitä tulee vastike-niminen kulu ja katso tarkkaan että rempat on tehty. Muuten joko tekee konkurssin korjausvelan vuoksi tai tulee isoja kustannuksia.
Turku ja lähitienoo. Juna kulkee, Föli kulkee. Uusikaupunki, Naantali, Rauma - myös paljon pikkukuntia, joihin pääsee kaupungista bussilla. Upea saaristo, paljon nähtävää, paljon tapahtumia, festivaaleja, konsertteja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testaa Hanko ja Turku, ihania kumpikin!
Turusta ei kyllä kovin halvalla saa asuntoa ostettua.
No Helsinkiin verrattuna kyllä on edullisempaa! https://www.etuovi.com/myytavat-asunnot/turku?haku=M2207675750
Nimenomaan omistavat tyhjiä kerrostaloja, odottavat purkamista. Pikkukylillä myyvät (kunnatkin)rivitaloasuntoja huutokaupalla nimellishintaan.