Mies sanoi, etten saa huutaa synnytyksessä
Mies saa kovista äänistä helposti migreenin. Hän pelkää, että alan kirkua synnytyksessä, ja sanoi, että minun pitää yrittää olla siellä ihan hiljaa, ettei hän saa sietämätöntä migreeniä.
Kommentit (131)
Eräs kätilö sanoi, että tämä "raivohuutaminen" on tullut yleiseksi tavaksi sen jälkeen, kun amerikkalaisissa elokuvissa naiset karjui synnyttäessään. Luullaan, että se kuuluu asiaan täällä Suomessa. Se karjuminen ja kiroilu ei nopeuta yhtään lapsen ulostuloa. Kätilöt alkavat myös ärsyyntymään siihen.
Miehet huutaa ja karjuu silloinkin, kun katsovat telkkarista kun joku saa pallon tai kiekon maaliin. Miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Eräs kätilö sanoi, että tämä "raivohuutaminen" on tullut yleiseksi tavaksi sen jälkeen, kun amerikkalaisissa elokuvissa naiset karjui synnyttäessään. Luullaan, että se kuuluu asiaan täällä Suomessa. Se karjuminen ja kiroilu ei nopeuta yhtään lapsen ulostuloa. Kätilöt alkavat myös ärsyyntymään siihen.
Kissanpaskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on oikeassa. Älä huuda. Käytä se energia synnyttämiseen.
Huutamalla ja kiroilemalla sitä energiaa saa puskemiseen, pälli!
🤣
Mä en huutanut ja hyvin jaksoin.
Koska olit keisarileikkauksessa! XD
En mäkään huutanut ja ihan alakautta synnytin. Ei huutaminen ole ainoa oikea tapa. Mä en kokenut huutamista tarpeelliseksi tai mua auttavaksi. Mä vain voivottelin hiljaa ja ähkin. Tapansa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin viereisestä synnytyssalista, kun sen ovi oli hetken auki, kun hoitajat kulkivat edestakaisin.... Niin siellä nainen karjui kuin eläin ....nähtävästi miehelleen.... karjui perkel...itä ja saatano..ita niin paljon kuin ääntä lähti.
Että huuto kuuluu yleensä synnytyksiin.
Ja karjumiseksi meni minullakin.
Mä pidin huolen jokaisessa synnytyksessä, että pihaustakaan ei kuulu mun suusta. Enkä ottanut kivunlievitystäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt liity synnyttämiseen mutta noin yleisellä tasolla, miten se huutaminen tai kiroilu auttaa kipuun tai tsemppaa jaksamaan? Mun kohdalla ainakaan ei mitenkään.
Näin me ihmiset ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Se huutaminen on tullut muotiin amerikkalaisista elokuvista.
Oikeasti kun pitää ponnistaa, niin eihän siinä voi huutaa. Ponnistus uloshengityksellä, kun keuhkot sitten täyttyy voi ääntä kuulua, muttei huuto. Vähän kuin pilates tai tms laji .. exhale inhale
jajoo, olen synnyttänyt
Minä oli oksitosiinitipassa ja synnytys kesti 23 tuntia. Jatkuvaa järjetöntä kipua. Muistikuvat ihan sekavia siitä haastavasta kivusta. Näin esim itseni ylhäältä päin. Ponnistusvaihehan ei ollut tuskallinen. Voimat vaan olivat niin lopussa, että näin kaiken kahtena.
Kyllä siitä sellainen olo jäi, että kestää kipua ja rasitusta. Mitään tuohon verrattavaakaan ei ole elämässä tullut vastaan.
Tämä ei liity nyt synnyttämiseen. Miksi naiset vinkuu ja kirkuu ja esittävät olevansa heikkoja? Tosi noloa ja ärsyttävää. Miksi naiset on nössöjä?
Enemmän mulla olisi energiaa kulunut hukkaan, jos olisin pidätellyt huutoa. Se vain tuli, vaikka olin aina päättänyt, etten huuda, mutta siis vain ponnistusvaiheissa, jotka kestivät 20, 10 ja 2 minuuttia. Ensimmäisen synnytyksen avautumisvaihe kesti 38 tuntia, ja kätilöt sanoivatkin, että siihen nähden oli nopea ponnistus. Ei siis huuto haitannut yhtään vaan itse koen saaneeni siitä energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se huutaminen on tullut muotiin amerikkalaisista elokuvista.
Oikeasti kun pitää ponnistaa, niin eihän siinä voi huutaa. Ponnistus uloshengityksellä, kun keuhkot sitten täyttyy voi ääntä kuulua, muttei huuto. Vähän kuin pilates tai tms laji .. exhale inhale
jajoo, olen synnyttänyt
Minä oli oksitosiinitipassa ja synnytys kesti 23 tuntia. Jatkuvaa järjetöntä kipua. Muistikuvat ihan sekavia siitä haastavasta kivusta. Näin esim itseni ylhäältä päin. Ponnistusvaihehan ei ollut tuskallinen. Voimat vaan olivat niin lopussa, että näin kaiken kahtena.
Kyllä siitä sellainen olo jäi, että kestää kipua ja rasitusta. Mitään tuohon verrattavaakaan ei ole elämässä tullut vastaan.
haastavasta=raastavasta*
Kohdunsuu avautui kokonaan tunnissa. Kytynen ilokaasu ainoa apu ja siitäkin tuli vaan huono olo. Kyllä huusin ja isosti. Ei tosin ollut mies paikalla eikä ketään muutakaan. Kun huuto nousi vielä korkeammaksi, kätilö tuli paikalle ja totesi että nyt saa alkaa ponnistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei liity nyt synnyttämiseen. Miksi naiset vinkuu ja kirkuu ja esittävät olevansa heikkoja? Tosi noloa ja ärsyttävää. Miksi naiset on nössöjä?
Niin kuin äitisi? Kysy siltä.
Ihan saa jotkut synnyttää vaikka kampaamon tuoliin, eivät edes huomaa että synnytti vauvan. Se heille suotakoon.
Mutta, yleistä on että ääntä tulee synnytyssalissa, siks ne onkin tehty suhteellisen äänieristetyiksi.
Ja meikä karjui kans, kun oli synnytystä kestänyt jotain 5 tuntia... sen jälkeen se oli yhtä hirveetä tulta ja polttoa ja niin repivää tuskaa ilman taukoja että en ees muista mitä karjuin ja kenelle karjuin... Olin kaikkeni antanut , en jaksanut muuta kuin huutaa.
Kolme kertaa olen synnyttänyt enkä nähnyt tarpeelliseksi huutaa. Huutamisen sijaan keskitin voimani synnyttämiseen. Ilmankos synnytyskertomuksessani lukeekin: ponnistaa upeasti. En myöskään tarvinnut mitään kivun lievitystä, kaikki lapset syntyivät alle 4 tunnissa.
Mulla on ilmeisesti ollut helpompia synnytyksiä tai jotenkin toimivampi kivunlievitys kun en ole kokenut tarvetta huutaa yhdessäkään synnytyksessä. Synnytysten kestot myös kohtuullisia 3-7 tuntia. Epiduraali oli kieltämättä hyvä apu kaikissa kolmessa synnytyksessä. Jos sitä ei olisi ollut olisin varmaan minäkin kirkunut.
Ja miehet pyörtyvät labran verikokeita otettaessa....🤣.
Jotkut eivät uskalla edes käydä ketään sairaalassa katsomassa, kun on sairaala fobia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt liity synnyttämiseen mutta noin yleisellä tasolla, miten se huutaminen tai kiroilu auttaa kipuun tai tsemppaa jaksamaan? Mun kohdalla ainakaan ei mitenkään.
Näin me ihmiset ollaan erilaisia.
Jotkut on alkukantaisempia kuin toiset.
Käynnistettyä synnytystä sanotaan kivuliaammaksi mitä itsestään alkanutta. Oli se minun mielestä kauhea, hirveät supistukset alusta loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Ei auta, mutta pakottaa huutamaan. Kun kipu on järkyttävä, se panee huutamaan.
Mulla kätilö käski olemaan hiljaa. En sanonut mitään synnytyksen aikana.