Mies sanoi, etten saa huutaa synnytyksessä
Mies saa kovista äänistä helposti migreenin. Hän pelkää, että alan kirkua synnytyksessä, ja sanoi, että minun pitää yrittää olla siellä ihan hiljaa, ettei hän saa sietämätöntä migreeniä.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se huutaminen on tullut muotiin amerikkalaisista elokuvista.
Oikeasti kun pitää ponnistaa, niin eihän siinä voi huutaa. Ponnistus uloshengityksellä, kun keuhkot sitten täyttyy voi ääntä kuulua, muttei huuto. Vähän kuin pilates tai tms laji .. exhale inhale
jajoo, olen synnyttänyt
Minä oli oksitosiinitipassa ja synnytys kesti 23 tuntia. Jatkuvaa järjetöntä kipua. Muistikuvat ihan sekavia siitä haastavasta kivusta. Näin esim itseni ylhäältä päin. Ponnistusvaihehan ei ollut tuskallinen. Voimat vaan olivat niin lopussa, että näin kaiken kahtena.
Kyllä siitä sellainen olo jäi, että kestää kipua ja rasitusta. Mitään tuohon verrattavaakaan ei ole elämässä tullut vastaan.
Samanlainen kokemus minulla. Välillä pää pimeni, kun kipushokissa tajunta meni. Olin ihan loppu, kun kätilö sanoi, että vauvan sydänäänet huononivat. Säikähdin. Jostain sain vielä sitten ihan järkyttävät voimat, joilla lapsen puskin pihalle. Napanuora oli kaksinkerroin vauvan kaulan ympärillä.
Meillä kyllä sanoi ihan kätilö rauhallisesti vaimolleni että älä huuda kun alkoi korottaa ääntä. Ääntä voi lähteä mutta se huutaminen ei auta, se vain väsyttää enemmän. Näin sanoi kätilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kun pitää ponnistaa, niin eihän siinä voi huutaa. Ponnistus uloshengityksellä, kun keuhkot sitten täyttyy voi ääntä kuulua, muttei huuto. Vähän kuin pilates tai tms laji .. exhale inhale
jajoo, olen synnyttänyt
Minä oli oksitosiinitipassa ja synnytys kesti 23 tuntia. Jatkuvaa järjetöntä kipua. Muistikuvat ihan sekavia siitä haastavasta kivusta. Näin esim itseni ylhäältä päin. Ponnistusvaihehan ei ollut tuskallinen. Voimat vaan olivat niin lopussa, että näin kaiken kahtena.
Kyllä siitä sellainen olo jäi, että kestää kipua ja rasitusta. Mitään tuohon verrattavaakaan ei ole elämässä tullut vastaan.
Kuulostaa varmaan hullulta, mutta kun väliliha leikattiin, niin olin jotenkin iloinen siitä pistävästä kivusta, kun se oli erilainen kuin se aiempi, tuntikausia jatkunut piina, joka oli niin kokonaisvaltaista ja äärimmäisen kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jajoo, olen synnyttänyt
Samanlainen kokemus minulla. Välillä pää pimeni, kun kipushokissa tajunta meni
Mullakin tuli se hätä, että miten tässä voi voimat riittää synnyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on oikeassa. Huutaminen (tai kiljuminen) suuntaa energiana väärään paikkaan kehossa eikä yhtään edistä synnytystä. Opettele nyt ennen synnytystä erilaisia hengitystekniikoita. Saatat sitten synnytyksessä huomata miten helposti kaikki menikään. Toki, jos on ensimmäisesi, niin et voi verrata mihinkään, mutta kannattaa silti kokeilla huutamatonta tai kiljumatonta linjaa.
Haista viiittu. Kaikilla on erilainen kipukynnys. Jos huuto auttaa, huuda.
haistapa itte, räyhäreetta
Et ole siis ikinä synnyttänyt. Turpa kiinni sitten.
Kyllä olen.
Siis kokeeko jotkut välilihan leikkauksen ja ompelun kivuliaana? Eihän se tunnu kuin pienenä nipistyksenä supistuksiin verrattuna. Ponnistusvaihekin oli kivuton pään ulostuloa lukuunottamatta. Muuten kyllä murisin, ärisin, valitin ja kiroilin kovaan ääneen, näin minulle kerrottiin.
Miksi siellä pitäisi huutaa tai kirkua ? Olen synnyttänyt huutamatta ja kirkumatta. En olisi edes jaksanut käyttää voimia sellaiseen
Minulla oli upea kätilö, joka alussa heti sanoi, että vaikka täällä saa ihan 100 % varmasti myös huutaa, niin ei kannata, jos tekee mieli huutaa, niin on parempi päästää murisevaa ääntä, koska silloin ääni lähtee ns. alempaa ja se toimii sitten lantionpohjan lihastenkin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä pitäisi huutaa tai kirkua ? Olen synnyttänyt huutamatta ja kirkumatta. En olisi edes jaksanut käyttää voimia sellaiseen
Ei kenenkään pidä huutaa tai kirkua. Sellainen tuskin on kenenkään tavoitteena.
Sinulla oli ilmeisen helppo synnytys.
Kaikilla ei ole.
Tulee mieleen äitini, joka lähes närkästyneenä nousi seisaalleen ja kovaan ääneen kajautti, että mitään kaiken maailman puudutuksia ei pidä mennä ottamaan.
Sen jälkeen seurasi äidin urhea synnytyskertomus siitä, miten lapsi oli saatu maailmaan nopeasti ja ilman tyhjänpäiväisiä kipulääkkeitä.
Tämä siis kommenttina siihen, että kerroin siskolleni synnytyksen kestäneen 14 tuntia ja 10 tuntia siitä oli ihan täyttä huutoa, koska lapsen hyvinvointi vaati jatkuvan oksitosiini-infuusion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt liity synnyttämiseen mutta noin yleisellä tasolla, miten se huutaminen tai kiroilu auttaa kipuun tai tsemppaa jaksamaan? Mun kohdalla ainakaan ei mitenkään.
Ei auta, mutta pakottaa huutamaan. Kun kipu on järkyttävä, se panee huutamaan.
Huudatko hammaslääkärissä ? Huudatko kolonoskopiassa ? En huuda.
Hammaslääkärissä saa puudutuksen ja kolonoskopiaan nukutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jajoo, olen synnyttänyt
Kuulostaa varmaan hullulta, mutta kun väliliha leikattiin, niin olin jotenkin ilo
Mulla oli epiduraalipuudutus, joten en tuntenut hirveitä kipuja. Äitini oli sanonut, että kannattaa ottaa kaikki mahdolliset kivunlievitykset.
Isät voisi pysyä synnytyssalin ulkopuolella. Tulkoon sitten vierastunnilla katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jajoo, olen synnyttänyt
Kuulostaa varmaan hullulta, mu
Mulla oli epiduraalipuudutus, joten en tuntenut hirveitä kipuja. Äitini oli sanonut, että kannattaa ottaa kaikki mahdolliset kivunlievitykset.
- Äitini kuului suuriin ikäluokkiin mutta kertoi mulle jo lapsena, että synnytyskipu oli hänestä pahempi kuin hän oli osannut kuvitella. Siihen asti elämän pahin kipu.
Mies voi pysyä poissa, jos ei kestä.
Naisten rima miesten suhteen on helvetissä.
Keskity hengitykseen (löydät näistä videoita). Tämä auttaa! Huuto on merkki siitä, että et ole päässyt supistuksen mukaan. Hyvä hengitystekniikka auttaa, oikeasti.
Mitä mieheen tulee, jättäisin tuollaisen suosiolla kotiin. Voi vaikka kuurata paikat sulle ja vauvalle, että on edes vähän hyödyksi. Vai saako migreenin myös imurin hurinasta?
Mulle sanoi kätilö kun huusin kivuissani että älä huuda siinä kun hänellä menee korvat, en edes huutanu kovin lujaa. Onneks ei ollu ensimmäinen lapsi kyseessä
Yhdessä synnytyksessä en huutanut, sain kaikki kipulääkkeet.
Kahdessa muussa huusin koska kipu oli niin järkyttävää, en ollut vielä saanut kipulääkettä ja supistukset muuttuivat yhtäkkiä todella pitkiksi ja tulivat tiheästi. Myös nopea ponnistusvaihe ilman puudutetta oli aika raju kokemus. Siinä vaiheessa en miettinyt huudanko vai en, huuto vain tuli ulos.
Huudatko hammaslääkärissä ? Huudatko kolonoskopiassa ? En huuda.