Apteekki mokasi. Lapsen antibiootti pullo räjähti.
Maria osti 4 vuotiaalle muksulle Amorion antibioottia.
Lääkkeen sekoittanut Porvoon apteekki oli sekoittanut jauheeseen veden sijasta 30 prossasta vetyperoksidia.
Pullo räjähti vajaan puolen tunnin kuluttua autossa, rikkoen auton sivuikkunan. Lisäksi äiti sai roiskeita kasvoihin ja silmiin.
Jos äiti olisi ehtinyt antaa muksulle tuota lääkettä, niin se olisi polttanut lapsen ruokatorven.
Näin uutisoi Ilta-Sanomat.
Törkeä virhe.
Kommentit (399)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen koulutus lääketeknikolla pitää olla, jotta pääsee apteekkiin töihin? Onko siihen edes olemassa jotain koulutusvaatimuksia?
Ei ole, ei tarvita mitään koulutusta
Amiksessa on lääketeknikolle oma koulutus. Teknisenä työntekijänä voi toimia ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi Suomessa apteekin pitää sekoittaa se jauhe, kun Saksassa saa jauheen mukaan ja itse saa sekoittaa kotona hanaveteen. Kun ohjeen mukaan tekee, niin säästyy aikaa ja vaivaa. Niin ja lapset ovat parantuneet, ettei siihen sitä apteekkarin vettä tarvittu.
Suomessa oletetaan, ettei ihminen osaa sekoittaa vettä ja jauhetta toisiinsa. Siihen tarvitaan vähintään farmaseutti. Mieluiten proviisori tai farmasian tohtori.
Jokainen asiakaspalvelussa joskus työskennellyt tietää, että ihmisten tyhmyys on rajaton. Kaikenlaista viheltäjää näkee. Että en minäkään luottaisi siihen, että asiakas osaa sekoittaa veden ja jauheen...
Olen farmasian opiskelijana pahasti järkyttynyt tästä tapahtumasta. Sitä suuremmalla syyllä pitää ehdottomasti varmistaa, että apteekin työntekijät ovat perillä turvallisuudesta ja omista työtehtävistään. Turvallisuus on keskeistä lääkitysten osalta, sen tietää joka ikinen farmasisti. Oksettaa tuollaisen teknisen sekaantuminen asioihin mitkä ei hänelle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haistoin 3 % liosta eikä se haise miltään, taitaa olla vanhentunutta ja muistelen, että noinkin laimeassa jokin ominaishaju oli uutena.
Juu, ei se 3 prossanen tuoksu paljon miltään, mutta 30 prosenttinen on jo todella vahva tuoksuista.
Mun perheessä on parturi-kampaaija, ja kyllä se vetyperoksidi joka on 6 tai 9 prossasta vaan tuoksuu koko liikkeessä kun siitä vaalennusjauhe sekoitetaan.
Siksi ihmettelen, että eikö tuo kielitaidoton, lukutaidoton tekninen työntekijä ole edes tajunnut, ettei vesi haise noin järkylle?
Ehkä hän ei tiennyt, että sinne sekoitetaan vettä. On vaan nähnyt kun farmaseutti sekoittaa jauheen läpinäkyvään nesteeseen ja toisti näkemänsä.
Onko tämän tarkoitus lisätä luottamusta vai mitä :D :D
Osa lapsista ei haluaisi pahanmakuisia keinoaromilitkuja, kuten jos kasarilla oli näitä, miten ajatellaan että lapsi olisi aina hyvin pieni joka ei osaa niellä - onhan "isojakin" lapsia. Vaan ihan tabletin pienessä koossa tai joku mikä menee alas. Outoa vetyperoksidia pullossa, aika suuri moka lääkeyhtiöllä ainesosissa, kannattaisi maksaa korvauksia lapselle tai edes aikuiselle.
Eihän teknikko edes välttämättä tiennyt mitä vetyperoksidi on. Reseptilääkkeet eivät ikinä kuulu lääketyöntekijöiden vastuulle. Farmaseutti on laissa suojattu ammatti, jota saa harjoittaa vain laillistettu farmaseutti.
Heittäkää sen teknisen tyypin päälle ensin vettä ja sitten vetyperoksidia. Ehkä sen jälkeen tajuaa näiden aineiden eron ja tietää mihin pulloon saa itse koskea ja mihin ei. Käytännön oppitunti.
Miksi kaikessa on lasia, kun lasi voi räjähtää vaarallisesti pohja irroten. Onko vaihtoehtoja. Toisaalta muovi on joillekin taas joku ympäristöjuttu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän teknikko edes välttämättä tiennyt mitä vetyperoksidi on. Reseptilääkkeet eivät ikinä kuulu lääketyöntekijöiden vastuulle. Farmaseutti on laissa suojattu ammatti, jota saa harjoittaa vain laillistettu farmaseutti.
No miksi ja MITEN tämä idiootti on sitten edes päässyt käsiksi mihinkään pulloihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi ja MITEN tämä idiootti on sitten edes päässyt käsiksi mihinkään pulloihin?
Siten että hän on henkilökuntaa. Tilaukset ja tavaranpurku on teknisen henkilökunnan tehtäviä.
Lähihoitajaksi opiskelun koulussa, jossa vaaditaan paljon. Opetetaankin paljon sellaista mitä muualla ei. Meidän piti harjoitella lääkelaskut kuten sairaanhoitajaopiskelijat. Piti opetella liuoslaskuja. Tenttiin niitä ei tullut. Minulle liuokset kaikkine juttuineen olivat hyvin vaikeita. En millään pystyisi työssä muuhun kuin selkeisiin nestelääkityksiin. Mietin, että minkä verran tuollaisella teknisellä työntekijällä.on lääkekoulutusta. Miten on uskaltanut edes tehdä noin?
Vierailija kirjoitti:
nyt sanovat ettei ole lupaa tehnyt mutta taitaa olla tapana että ovat joutunet tekemään koska esimies käskee
Tää on munkin veikkaus
"Teknisenä työntekijänä voi toimia ilman koulutusta." Tuota en tiennytkään. Suomihan on kaikenkarvaisten tutkintojen "luvattu maa".
Miten muuten hammaslääkärissäkin oli vetyperoksidia suuhuuhteessa joka kerralla, jota kauan vatvottiin suussa. Joka oli polttelevaa. Aivan hullua menoa. K-aikaan varsinkin.
Tää on tätä kun ei palkata pätevintä vaan jonkin woke dei uhripiirakan mukaan se surkein mahdollinen.
Mä olen nyt ihan pihalla, valistakaa mua. Kun puhutaan apteekin teknisestä työntekijöistä, niin eikö siihen todellakaan tarvitse mitään koulutusta?
Ja jos ei, niin voinko mä lisätä nyt mun CV:hen lisäammatin: Tekninen työntekijä, vaikka mulla ei ole mitään hajua mitä mä teen?
Jos näin on ja tämä sallitaan apteekissa, niin voihan helkatti.
Ja kun täällä sanotaan, että amujaessa voi myös kouluttautua tuohon, niin mihin? Siis apteekin tekniseksi työntekijäksikö?
Ei tarvitse. Esim. jotkut apteekit ottaa lukiolaisia tai muita kesätöihin tekniseksi. Aika lailla tavallisesti tavaranpurkua, logistiikkaa ja (itsepalvelu)kassalla olemista, eivät saa antaa lääkeneuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikessa on lasia, kun lasi voi räjähtää vaarallisesti pohja irroten. Onko vaihtoehtoja. Toisaalta muovi on joillekin taas joku ympäristöjuttu.
Jotkut aineet voi vaikka liuottaa sen muovin.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin joutuu farmaseutti syytteeseen tai apteekki mitään korvaamaan. Nythän ollaan Suomessa eikä Amerikassa. Täällä pitää riittää, että sori siitä, se oli vahinko. Voi voi.
No onneksi ei olla Amerikassa, jossa jopa mielipahasta maksetaan miljoonia. Apteekki varmasti korvaa vahingot ja tapaus varmasti tutkitaan viranomaisten voimin.
Ei ole, ei tarvita mitään koulutusta