Apteekki mokasi. Lapsen antibiootti pullo räjähti.
Maria osti 4 vuotiaalle muksulle Amorion antibioottia.
Lääkkeen sekoittanut Porvoon apteekki oli sekoittanut jauheeseen veden sijasta 30 prossasta vetyperoksidia.
Pullo räjähti vajaan puolen tunnin kuluttua autossa, rikkoen auton sivuikkunan. Lisäksi äiti sai roiskeita kasvoihin ja silmiin.
Jos äiti olisi ehtinyt antaa muksulle tuota lääkettä, niin se olisi polttanut lapsen ruokatorven.
Näin uutisoi Ilta-Sanomat.
Törkeä virhe.
Kommentit (399)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut töissä sosiaalipuolella ja työnkuvaani kuului hakea asumisyksikön iäkkäille asiakkaille lääkkeet apteekista.
Töissä, toimistossa jaoin ne lääkekaappiin jokaiselle omiin lokeroihin. Jaoin niitä dosetteihin.
Hauraalle mummolle oli määrätty opamox 5 mg 3 kertaa päivässä. Avasin purkin ja tunnistin, että lääke liian iso.
Apteekki oli laittanut 50 mg purkin. Eli 10 kertaa liian vahva.
Takaisin apteekkiin avatun purkin kanssa. Farmaseutti oli kiukkuinen, miksi olin sen avannut. Voi helvetti, silloin suutuin, että miksi sinä annoit liian vahvaa lääkettä, jos en olisi huomannut niin mummo ei enää heräisi.
Oli kiukkuinen siksi kun oli mitätöinyt respan, ja joutui soittaan lekurille että uusii respan ja selittään miksi nyt heti uusii sen.
Lähtiessäni apteekista sanoin, että anti olla viimeinen kerta kun syytät sairaanhoitajaa omasta mokastasi, tai sitten valvirasta kuuluu
Ei oo voinut olla Opamox, sitä on ollut iät ja ajat vain 15 ja 30mg vahvuuksina.
"Varotoimenpiteenä apteekissa siirrettiin antibiootin sekoittamisessa käytetty annospumppupullo sekä kaikki saman erän vesipullot karanteeniin. Lisäksi Orionin tuotteet otettiin karanteeniin. Lääkkeet palautettiin myyntiin, kun kävi ilmi, ettei niissä ollut vikaa."
Saman erän vesipullot??? Miten vesipullot voivat olla samaa erää vetyperoksidin kanssa? Tai sen annospumppupullon? Mikä sellainen laite edes on? Kuinka tyhmiä niiden pitää apteekissa edes olla, etteivät ole jo aiemmin kaataneet vettä vaa'an kautta mukeilla antibiiootteihin? Ai, kun ne mukit maksaa???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän teknikko edes välttämättä tiennyt mitä vetyperoksidi on. Reseptilääkkeet eivät ikinä kuulu lääketyöntekijöiden vastuulle. Farmaseutti on laissa suojattu ammatti, jota saa harjoittaa vain laillistettu farmaseutti.
No miksi ja MITEN tämä idiootti on sitten edes päässyt käsiksi mihinkään pulloihin?
No apteekin prosessit. Niukalla henkilökunnalla mennään ja teknisillä paikataan ammattitaitoisten osaajien töitä. Teknisesti ottaen jonkun nestepumpun täyttö voisi olla vain teknisen työntekijän koulutuksen vaativaa hommaa, mutta onko sen antaminen heille huonolla perehdytyksellä ok? No ei ole. Ja näin siellä apteekissa on kuitenkin varmasti (pomon johtamana) toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän teknikko edes välttämättä tiennyt mitä vetyperoksidi on. Reseptilääkkeet eivät ikinä kuulu lääketyöntekijöiden vastuulle. Farmaseutti on laissa suojattu ammatti, jota saa harjoittaa vain laillistettu farmaseutti.
No miksi ja MITEN tämä idiootti on sitten edes päässyt käsiksi mihinkään pulloihin?
Siten että hän on henkilökuntaa. Tilaukset ja tavaranpurku on teknisen henkilökunnan tehtäviä.
Kumpaakos veden lisäily tuollaiseen pumppuun sinusta on? Tilauksia vai tavaranpurkua?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt ihan pihalla, valistakaa mua. Kun puhutaan apteekin teknisestä työntekijöistä, niin eikö siihen todellakaan tarvitse mitään koulutusta?
Ja jos ei, niin voinko mä lisätä nyt mun CV:hen lisäammatin: Tekninen työntekijä, vaikka mulla ei ole mitään hajua mitä mä teen?
Jos näin on ja tämä sallitaan apteekissa, niin voihan helkatti.
Ja kun täällä sanotaan, että amujaessa voi myös kouluttautua tuohon, niin mihin? Siis apteekin tekniseksi työntekijäksikö?
No et tietenkään voi, jos et ole ko hommissa ikinä toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vetyperoksidi on H2O2, vesi H2O.
Työntekijä on varmaan kuvitellut että ovat sama asia. Farmaseutti ei ikinä kuvittelisi, koska he opiskelevat kemiaa.
Ei noissa ne nimet ole noin vaan ainakin vetyperoksidipulloissa lukee että vetyperoxid. tms.
Mietityttää kyllä, että onko tämä, että "työntekijä toimi omavaltaisesti" lopullinen selitys tähän apteekkikeissiin. Kuinka moni apteekkilainen kokee olleensa töissä paikassa, jossa teknisillä ei ole mitään holttia? Ennemmin ovat arkoja tekemään mitään väärää ja omaehtoista, mitä ei ole neuvottu, mihin itse olen törmännyt. Apteekit eivät ole mitään sairaaloita, ja vaikka olisikin kiire, niin työyhteisöt ovat pieniä ja aika helppo kysellä toisilta, että onko jokin mitä kuvittelet itse voivasi tehdä ok tai eikö ole.
Ei ole helppoa "hukkua käytäville" oman onnensa nojaan touhuilemaan, sitä tarkoitan.
Haluaisin niin kyllä kuulla tämän työntekijän version.
Mutta aivan järkyttävä tapaus kaikenkaikkiaan, myös, vaikka oli vahinko, tai ihan mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi Suomessa apteekin pitää sekoittaa se jauhe, kun Saksassa saa jauheen mukaan ja itse saa sekoittaa kotona hanaveteen. Kun ohjeen mukaan tekee, niin säästyy aikaa ja vaivaa. Niin ja lapset ovat parantuneet, ettei siihen sitä apteekkarin vettä tarvittu.
Suomessa oletetaan, ettei ihminen osaa sekoittaa vettä ja jauhetta toisiinsa. Siihen tarvitaan vähintään farmaseutti. Mieluiten proviisori tai farmasian tohtori.
Jos annetaan vain jauhe mukaan kotiin, saattaa joku lisätä pulloon esim vetyperoksidia. Tai mitä vain kirkasta. Tai vaikka sakeaakin. Ja väärässä suhteessa. Tämmöisissä asioissa valitettavasti pitää tietää, että tyhmyys ei näy päällepäin.
Vierailija kirjoitti:
"No jos se 30-prosenttinen vetyperoksidi kerran on tappavan myrkyllistä, niin miksi sitä äly hoi on jossain tavallisessa apteekissa eikä missään armeijan myrkkyvarastossa?!"
sitä käytetään desinfiointiaineena jota siivoojat yleensä käyttää. Tekninen työntekijä taisi olla siivooja.
Hirveä tarve on tehdä siivoojasta syyllinen, me ollaan kuin hovimestareita. [/s]. Fun fact: me osataan nykyään lukea ja kirjoittaa, paitsi ne halvalla tuodut. Eikä apteekin tekninen työntekijä ole siivooja.
Vetyperoksidi on käytössä pintadesinfioinnissa sairaalassa kahdella tapaa: kuivasumutteena Nocospray -laitteessa ja käsimenetelmiin peretikkahappoon sekoitettuna jauheena, käyttölaimennoksen vahvuus 2-5%. Meidän vesi tulee hanasta, ei pullosta.
Sairaalahuoltaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten että hän on henkilökuntaa. Tilaukset ja tavaranpurku on teknisen henkilökunnan tehtäviä.
Kumpaakos veden lisäily tuollaiseen pumppuun sinusta on? Tilauksia vai tavaranpurkua?
Tässä ei puhuttu veden lisäilystä. Hän kysyi, miten ko työntekijä pääsee käsiksi vetyperoksidiin. Teknisellä on tiedossa, missä palavien kaapin avain on ja hän ottaa tavarat vastaan ja vie ne ko. kaappiin. Tekniset pääsevät käsiksi kaikkiin apteekin tavaroihin.
Minä olen apteekissa lääketeknikkona ja joillekin farmaseuteille on vaikea tajuta, miksi kutsun heidän aina paikalle, kun asiakas kysyy jotain lääkkeistä. Alkavat tiuskimaan, että sieltä pakkausselosteestahan tämäkin tieto olisi löytynyt yms. En tietenkään siltikään ala ketään neuvomaan. Mietin että onko tässäkin joku tällainen takana, että uutta työntekijää on ohjeistettu täyttämään vesi, vaikka hän ei sitä saisi tehdä. Uusi työntekijä ei sitten ole uskaltanut sanoa vastaan.
Nyt nakattiin tekninen työntekijä rekan alle. Eikö apteekissa ollut päivittäistä kirjanpitoa siitä ,kuka ja koska 'vesi' oli vaihdettu pulloon. (Farmaseutin nimikirjaimet listaan tai proviisorin) Käsittääkseni jo varmaan vaadittava dokumentoiti aihe ja siihen liittyvä seuranta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei puhuttu veden lisäilystä. Hän kysyi, miten ko työntekijä pääsee käsiksi vetyperoksidiin. Teknisellä on tiedossa, missä palavien kaapin avain on ja hän otta
Käsiksi käymisellä ajattelin tässä tapauksessa ennemmin tarkoitettavan pullon aukaisua ja kaatelua ties minne (eli sinne pumppuannostelijaan). Se ei ole heidän tehtäviään, ellei ole prosessoitu olevan.
Vierailija kirjoitti:
Apteekin pitää korvata kaikki vahingot.
Äiti joutui päivystykseen ja silmäpolille, sieltä kuluja, kuin myös korvata auton ikkuna, likaantuneet vaatteet ja penkit.
Miten voit sekoittaa veden ja vetyperoksidin keskenään, ja vielä farmaseutti?
Lue alkuperäinen artikkeli. Ei ollut farmaseutti vaan tekninen apulainen, jonka ei pitäisi sekoitella mitään, myy vain käsikauppalääkkeitä.🤨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi Suomessa apteekin pitää sekoittaa se jauhe, kun Saksassa saa jauheen mukaan ja itse saa sekoittaa kotona hanaveteen. Kun ohjeen mukaan tekee, niin säästyy aikaa ja vaivaa. Niin ja lapset ovat parantuneet, ettei siihen sitä apteekkarin vettä tarvittu.
Suomessa oletetaan, ettei ihminen osaa sekoittaa vettä ja jauhetta toisiinsa. Siihen tarvitaan vähintään farmaseutti. Mieluiten proviisori tai farmasian tohtori.
Jos annetaan vain jauhe mukaan kotiin, saattaa joku lisätä pulloon esim vetyperoksidia. Tai mitä vain kirkasta. Tai vaikka sakeaakin. Ja väärässä suhteessa. Tämmöisissä asioissa valitettavasti pitää tietää, että tyhmyys ei näy päällepäin.
Kuinka monella on vetyperoksidia kotona? Pullossa voi olla jauhe valmiina ja siihen lisätään vettä pullo täyteen. Antibiootti käytetään yleensä n viikossa, joten ihan hyvin normaali vesi siihen sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella on vetyperoksidia kotona? Pullossa voi olla
Voi hyvänen aika, ääIiö. Pulloja ei laiteta esim. aina täyteen. Mites mittaat kotona sinne pulloon 32,5ml vettä? Virhetarkkuus saa olla max 0,5ml.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin joutuu farmaseutti syytteeseen tai apteekki mitään korvaamaan. Nythän ollaan Suomessa eikä Amerikassa. Täällä pitää riittää, että sori siitä, se oli vahinko. Voi voi.
Veikkaan, että apteekin vastuuvakuutus, joka perii sen sitten farmaseutilta. Miten maailmassa joku voi sekoittaa veden ja vetyperoksidin? Tuskin sitä vettä apteekissa hanasta otetaan, mutta luulisi olevan jokseenkin erilaisissa pulloissa kuin vetyperoksidi.
Mitä muuta siinä pullossa oli, kun räjähti? Olen joskus vetyperoksidia käsitellyt, mutta ei se kovin räjähtävää ollut.
Antibiootin kanssa reagoi.
Puolustusvoimille vinkki.
Enemmän virheitä siinä syntyisi, haloo!! Nyt valoja päälle.