----MARRASPOPPOO -05----
Tulkaahan kertomaan kuulumisisa :)
Aurinkoista päivää viikarit ja mammat :)
Kommentit (52)
Heh, anteeksi unohdin nicin kuka kysyi aamu kammasta, kyllä melkein on sellainen! Kalenterissa on päivät laitettu, nyt 88 yötä lähtöön!
HEI! MEILLÄ KIRPPU NUKKUI KOKO YÖN!!!!!!!!!Tai siis rutisi joskus 21.15, mut sen jälkeen nukkui! Säikähdin oikein kun avasin silmät 6.45, kun iloinen pölötys kuului sängystä ja isoveikka huikkais, että Kirppu on herännyyyyyyyyyyyyyyyy! Meillä Kirppu nukkuin ennen kun saimme noro-viruksen joulukuussa. Se sekoitti kaikki systeemit ja sen jälkeen on öisin heräilty. Toisaalta en vielä hehkuta, saattaapi taas ensi yönä heräillä. Mä oon jotenkin niin tottunut heräämään, isoveikka heräili yli 2.5vuotta elämästään joten en aina edes rekistöröi heräämisiä..Saatan esim aamulla ihmetellä miks Kirppu on mun vieressä? Olen ite käynyt hakee, mut en vaan muista, heh heh..
Toinen HYVÄ asia, Kirppu konttasi eilen muutaman askeleen! Fyssari antoi läksyksi harjoitella konttaamista. Peppukiitäminen on silti ykkönen, mutta josko me tästä treenataan...
Jaksuja sairastajille ja odottajille, mulle ei oo vieläkään vauvakuume tarttunut. Mutta jonain päivänä toivon meille pikku nelkkua. Mutta en vielä.
Nyt touhuumaan, heipati hei!
Hormoonihirviö ja lapset
Eilen illallalla tämä tauti sitten rysähti kunnolla päälle. Kuume nousi 39 asteeseen ja lääkkeet veivät KAIKKI voimat. Tuntui että ainoa asia mitä jaksan tehdä on hengittäminen, en jaksanut pitää simiä auki, en puhua. Kyyneleet valui ja tuntui että pää on ihan sekaisin... Ja paleli niin pirusti.
Yö meni levottomasti nukahdellen, oikein missään asennossa ei ollut hyvä olla. Oli kuuma ja kylmä ja kurkkukipua jne. Aamulla meinasi tulla itku kun katsoin peiliin. Näytän aivan kamalalta. Näppyjä on kasvoissa ja ylävartalossa yleensäkin tosi paljon. Ja ikävä kyllä myös alapäässä. Mies yrittää lohduttaa että ehkä lääkkeen ansiosta kaikki eivät edes menisi vesirakkulavaiheeseen.
Pikkusiskoni piti tulla meille tänään illalla. Mieheni oli kuitenkin soittanut hänelle yöllä että tulisi jo aikaisemmalla linja-autolla, olen kuulemma niin huonossa kunnossa etten pärjää päivää yksin. No, onhan se ihana että huolehtii..... ja kiva että sisko tulee.
Nyt taidan mennä suihkuun, jospa se virkistäisi.
Manna
Ihan alkuun Mannalle jaksamisia vesirokon kanssa - kuulostaa tosiaan siltä, että siitä selviää pikkuipanat paljon helpommalla kuin aikuiset...
Jesselle iloa tarhapäivään! Ja kotiinkin tietysti hymyjä, on se kurjaa äitinkin katsella kun toista kiukuttaa...
Ja Kirpulle tarmoa konttauksiin ja yhtenäisiin öihin!
Mitäs mitäs muuta... Voi tavas, miten tässä kohtaa aina tyhjenee pää näin totaalisesti?!
No Mannan kasvatusavaukseen piti ainakin jotain kommentoida. On tämä tosiaan jonkun verran tasapainoilua tässä vaiheessa (ja tod.näk. läpi elämän), että missä menet helpommalla (esim. kannat pojan autosta, koska annat itse kävellä, vaikka siihen aikaa meneekin), ja missä pidät jääräpäisesti kasvatusperiaatteista kiinni - ja kuinka lujasti. Ja vielä tuon ukkokullan kanssa pitäisi löytää yhteinen sävel ja kuten hyvin tiedätte, se ei olekaan kaikista yksinkertaisin juttu, kun meidätkin kaikki on kuitenkin hiukan eri tyyliin ja eri konstein kasvatettu.
Yksi asia, mihin myös olen kiinniittänyt huomiota, on tuo huomion hakeminen - eli vaikka olet paikalla, niin pitää olla läsnä, jotta se oikeasti riittäisi. Meillä ainakin esim. sähköjohdot saa kyytiä silloin, kun yrität muka leikkiä, mutta toinen puoli aivoista lepääkin Me Naisten -sivuilla. Eli siinä ainakin peiliin katsomisen paikka.
Toinen asia, jonka olen yrittänyt muistaa, on asettua välillä lapsen tasolle. Miten mielenkiintoinen paikka tämä maailma onkaan ja kun ei ymmärrys kuitenkaan vielä riitä, että mikä on vaarallista, mikä myrkyllistä, miksi se sotku niin kauheaa on tms. Eri asia tietysti silloin, kun tietää jonkun olevan kiellettyä ja tekee sitä silti.
Kolmas asia on maltti. Tulin eilen todistaneeksi, kun Nooa istui tosi keskittyneen näkösenä lattialla ja tiputteli nokkamukistaan pieniä pisaroita lattialle. Onneks en heti puuttunut vaan seurasin kauempaa, kun kohta meidän pieni siivousintoilija juoksi hakemaan keittiöpyyhkeen, kuivasi jokaisen pisaran huolellisesti ja sitten sama rumba alusta... Siis olihan Nooa tekemässä tuhmia, sotki lattiaa, mutta oli selvästi mielessä, että mitä sotkemisen jälkeen tapahtuu. Seurasin touhua edelleen sivusta, sama tiputtelu, kuivaus -sessio toistui nelisen kertaa, sitten siirtyi muihin hommiin ja jälkeen jäi puhdas lattia (mukissa oli vettä). Siinä taas äidille oppitunti, että anna lapsen kokeilla ja touhuta itsekin, äläkä aina älähdä heti.
Nyt kuuluu pinnasängystä älämölöä, pitää rientää aamupuuron keittoon!
p-p
Kerron ensi pikaisesti meidän kuulumiset, luen sit pinon läpi ja kommentoin muutakin :)
Oltiin eilen sielä Mehiläisessä lääkärillä, Lotan alapäässä oleva paukura on vaaraton limakalvopoimu, voi kuulemma tulla kun vatsa on kovalla. Saatiin sitten siihen voidetta reseptillä mitä annetaan nyt 2 kertaa päivässä viiden päivän ajan. Kysyttiin samalla allergioista, niin sanoi että kananmunaa (mikä allergia meillä selkeästi on) voi kokeilla testata puolen vuoden päästä ja katsoa miten käy. Ja kun käydään 1,5 vuotis neuvolassa ja jos kasvukäyrässä on jotain (meidän neitokainen oli hänen mukaansa hoikka ...), niin pyysi jotta neuvola lähettäisi kasvukäyrän hänelle ja sitten me soittaisimme mitä mieltä hän on ja tarvitaanko lisätutkimuksia. Maidosta kun oli puhe, suositteli kokeilemaan laktoositonta aluksi. Ja kevytmaitona koska tosiaan Lotta oli hänen mielestään hoikka.
Yöheräilyihin ei osannut sanoa oikein mitään selkeää syytä, voi olla niin monesta kyse esim. hampaiden tulosta, testailee meitä, ei osaa itsekseen nukahtaa yöllä tms. Viime yö oli aika risainen mutta, pari edeltävää oli oikein hyviä, mullakin on parempi olo.
Nii joo, ja Lotalle on tullut nyt oikea alakulmahammas ja vasen yläkulmahammas läpi. Vielä on tulematta (paukurat jo näkyvät nimittäin) vasen alakulmahammas, oikea yläkulmahammas ja vasen poskihammas. Niitä nyt sitten odotellaan ... huoh...
Mutta yritän palailla kohta, kunhan Lotta ei ulkosalla herää!
noema: Lotta on suht kunnossa jo, torstaina vain ole se kuume, ei onneksi sen jälkeen. Nenä on kyllä ollut tukossa monena iltana ja aamuna, mutta ei muuta. Lääkäri tarkasti eilen varmuuden vuoksi korvatkin, eikä ollut mitään.
Hyvä tietää tuosta Stockan reiman puvusta ettei ole kunnolla vedenpitävä. Eipä ihme että oli niin halpa :) Sama mullakin on ollut mielessä että tällä viikolla kun pääsisi Lotan kanssa kaupungille käymään niin ostettaisiin keväthaalari. Mitens muuten muut, aiotteko
hankkia kokohaalarin vai 2-osaisen puvun? Mä en nimittäin vielä
ole sitä oikein päättänyt kumpi ois paree?
Ihana Onni kun hoivaa " vauvaansa" , ja eiköhän sitten kesällä
hoivaile Sisua :) Lohduttadu muuten tuon aamuheräämisen aikaistumisen osalta sillä että kohta siirretään kelloja eteenpäin (mä en ymmärrä kyllä mikä järki siinäkin on??)
pikku-pupunen: meillä nukutaan edelleen pinniksessä, ei ole käynyt vielä mielessä siirtää tavalliseen sänkyyn (eikä sellaista ole vielä hankittukaan)
hormoonihirviö: hyvä homma että fyssarilla käynti oli arvoisensa!
Ihanalta kuulostaa tuo teidän Turkin matka :) Ja onnittelut Kirpun
ensimmäisistä konttaus" askelista" !!
Manna25: paranemisia vesirokosta ja jaksamishaleja sinne!!!
äitykkä80: tervetuloa takaisin nettipimennosta! Ja hyvää matkaa jos en muista myöhemmin toivotella.
Gerda79: toivottavasti selvisit hammaslääkärikäynnistä, tuleppas
kertomaan miten se meni?
Lempilelut meillä on edelleen nuppipalapelit, pallon heittely ja kirjojen lukeminen.
Meillä syömisen suhteen on menty pitkän aikaa takapakkia, nyt syödään vain 4 kertaa päivässä, oon yrittänyt ottaa sen viidennen kyllä kuvioihin mukaan mut eipä sitten kelpaa seuraava ruoka ollenkaan joten olen antanut olla. Kaipa tuo neitokainen senkin
takia oli lääkärin mielestä niin hoikka :((
Paranemisia kaikille muillekin sairastaville!
Mua rupes naurattamaan, kun tajusin, että sanoin Onnin olleen 80 cm yksivuotis neuvolassa. Kun siis oli haalareiden koista kyse. Ei ollut poika 80 cm, vaan 77 cm. Musta tuntuu, että päästäni katoaa puolet asioista, raskaus on siis vaikuttanut taas aivoihini ;) Onni on luultavammin nyt sen 80 cm.
Mannalle hirmuisesti jaksamista vesirokkoon. Ihan kamala tauti :( Mulla se tosiaan oli 12-vuotiaana (jos nyt oikein muistan ;) ja oli kyllä ikävä tauti, kun vähänkin vanhempana sairastaa. Tosiaan ne alapään ja kurkun rakkulat on ikävimpiä. Apteekista saa sellaista eukalyptusöljyä, joka helpottaa kutinaa, kun kylmenee iholla ihanasti. Sitten jätskiä vaan kurkusta alas, jos sulle tulee nieluun rakkuloita.
Äitykälle ihanaa lomaa! Mulla on kamalat himot lähteä lämpöön, mutta mies ei saa nyt pidettyä millään lomaa. Nauttikaa lämmöstä ja merestä! Mua hymyilytti, kun kerroit matkarattaista ja mietin heti, että saat meidän matkikset lainaan, kunnes tajusin, että mehän ollaan tuttuja vain netissä :D Täällä kun tulee niin monena päivänä viikosta pölistyä, niin tuntuu, että tunnen teidän livenäkin.
Gerda, mä inhoan kanssa hammaslääkärissä käyntiä. Pitäisi mennä, kun lohkesi hampaasta palakin, mutta se on mun " kauhujen paikka" . Täytyy uskaltautua kyllä ennen synnytystä.
Meillä on kanssa yöllä toinen tutti suussa ja toinen kädessä :) Loistava ideä tuo, että vierrotellaan yhdessä kesällä lapset tutista! Varmasti helpompaa yhteishengellä. Minä voisin vierrottaa kesällä päivätutista, yötutista sitten vasta parin vuoden paikkeilla. Luin jostain ihanan idean, että kun tutista luovutaan, sen voisi laittaa kaasupallolla Kiinaan vauvoille :) Ajattelin, että teen tuon " airmailin" sitten kun Onni on noin 2-vuotias ja jo ymmärtää tuollaisen tarinan.
Miten meni Aatun äipällä tentti? Mulla on ollut samanlaisia ajatuksia kakkosesta. Tietenkin ymmärrän syvällä mielessäni, että tottakai tulen rakastamaan tulokasta siinä missä Onniakin, ajatus vaan tuntuu nyt ihmeelliseltä. Miten ihmeessä rakkautta voi riittä, kun nyt jo sydän pakahtuu rakkaudesta Onniin? Mutta kun ne ensimmäiset rääkäisyt kuulee, niin eipähän tarvitse sitten enää tätäkään miettiä ;) Sellainenkin asia tuntuu minusta absurdilta, että miltä voi meidän lapsi näyttää, jos hän ei näytä Onnilta. Eli oletan alitajuisesti odottavani jossain määrin " toista Onnia" , vaikka tiedän toki, ettei näin asianlaita tietenkään ole :) Sekin selviää sitten synnärillä. Kaikenlaista sitä miettii, jos on vähääkään pohdiskelevainen luonteeltaan.
Hilda, mulla meneillään Remeksen Ikiyö edelleen. Sen jälkeen on pakko palata taas tenttikirjojen pariin. Minä idiootti olen nostanut opintotukea syksystä lähtien, enkä ole kuitenkaan saanut tehtyä yhtään opintopistettä. Iik! Harjoittelusta tulee sen verran, että ennen vauvan syntymää mun pitää saada kokoon vielä 30, etten joudu maksamaan takaisin. Teen kevään aikana pari 10 op:n tenttiä ja sitten viimeisilläni kesäkuussa vielä yhden. Harjoittelu on sen verran rankka, että sen aikana tenttien teko on työlästä. Huokaus, no itsepähän olen soppani keittänyt.
Hienoa Hormoonihirviö, että kirppu tapailee konttausta! Tosi nopeasti hoksasi, jos eilen olitte fysioterapeutilla!
Hienoa Tintta, ettei paukura ollut mitään vakavaa! Stockalla ainakin suosittelivat vielä tämän ikäisille haalaria ihan vaan sen takia, että on helpompi pukea. Pihalle päikkäreille on kanssa ehkä joka päivä kätsympi pukea, kun ei tarvitse erikseen laittaa ensin henkselihousuja ja sitten takkia. Tosin, jos on kaksiosainen puku, niin takkia voi käyttää erikseenkin. Ja jos lapsi on rauhallinen puettava, niin sittenhän se on yksi ja sama onko puku helppo pukea vai ei.
Odotellaan täällä Onnin heräämistä, jotta päästäisiin kauppaan. Meinataan hakea ne sormiväritkin pojalle tänään, niin päästään sitten illalla taiteilemaan :)
Kuulemiin!
Noema
Hyvä pointti tuon haalarin suhteen se että nukkumaan mennessä on huomattavasti parempi päällä vaunuissa / helpompi pukea päälle. Ja Reimatecciä minäkin olen ajatellut hankkia, katsotaan nyt mitä kaupoissa (niitä ei monessa täällä meillä ole myytävänä) on tarjolla.
Meillä ulkovaatteiden pukemisessa ei ole vielä ollut ongelmaa **koputtaa puuta**, hanskoja vaan ei haluaisi laittaa ja alkaa kiukuttelemaan silloin kympillä.
Ihan nopeasti piti tulla Noemalle kommentoimaan, että kovin kuulostivat ajatuksesi tutuilta!! Olen myös miettinyt että miltä vauva voi näyttää jollei näytä Aatulta. Ja mehän ei tiedetä sukupuolta, mutta vahvasti uskon että toinen poika tulee, kaikki on mennyt niin samalla tavalla ja vatsa on samanlainen ym. Ja kun on yhden pojan äiti, en jotenkaan edes osaisi kuvitella että vatsassa olisi tyttö, heh :)
Ja hienoa että Kirpulla edistystä!!
Nyt takaisin kouluhommien pariin, on kyllä tylsää. Ja tenttikin meni ihan penkin alle, hö.
Elikkäti ku pinot luin niin muistan ainakin vielä 2 asiaa mihin piti kommentoida...
Eka oli yölevottomuudet: Meillä Kirppu nukkui TODELLA huonosti, kun hampaitaan teki. Lastenlääkäri käski iltaisin antaa Pronaxenia tai vastaavaa yötä vasten. Annettiin Pronaxenia ja se helpotti kummasti. Nyt kun kaikki hampaat ovat suussa, niin tuntuu että tähänkin taloon, KOP KOP, olisi joku yörauha löytynyt?!?! Kuka tietää??
SYÖMISASIAA: Meillä Kirppu syö aika harvoin, kumma lapsi. Mutta lastenlääkärin kanssa kun juttelin niin hän sanoi, että kun kerran hyvin kasvaa ja on tyytyväinen niin on turha yrittää pakkosyöttää lasta. Kirppu syö päivässä: EHKÄ aamupalaa(aina ei todellakaan kelpaa,sukuvika),lounas,päivällinen ja iltapala. Eli meiltäkin välkkäri puuttuu. Mutta 1v3kk mitat oli 11,5kg ja 80cm. Eli hyvin kasvaa.
KENEN LAPSI OLI HOIKKA???? Kerrotko hiukan mittoja? Mulla on esikko todella hoikka lapsi, edelleenkin on kuin elämänlanka. Kuulisin mielelläni mittoja vaikka ihan syntymästä asti, osaisin jotain sanoa. Edes muutaman rauhoittavan sanan..Mekin kun juostiin aikoinaan kontrollista kontrolliin...Ja tulos on HOIKKA TERVE LIKI 8V TYTTÖ!!!Laita postia eija882@hotmail.com jos haluat asiasta privaatisti jutella. Muuten voin täällä mittoja vertailla.
Mitäs vielä,hmm...Nyt haisee kakitsu, taidan mennä vaihtohommiin..Perjantai lähestyy uhkaavasti ja se on mun punnituspäivä,voi kääk! Pahemmin en kyllä oo repsahtanut, mutta silti tuskan hiki pukkaa kun aattelen vaakaa...
Tänään ei Kirppu ole kontannut, mutta pari seisomisharjoitusta otettiin..Ja ollut hyvin hyvin nauravainen koko päivän. Ai niin, PUKUASIAAN: Haalarin meinaan mäkin hommata, jos ei varastosta löydy oikeaa kokoa. Haalari on hyvä, kun Kirppu nukkuu JOKA PÄIVÄ partsilla, keli kun keli. Meillä onneksi lasit partsilla niin saan sateen ja tuulen suojaan. Hän nauttii piiiiiitkät 3 tunnin päiksyt partsilla. Aika luksusta!
Nyt lopetan tän höpötyksen...HEIPATI HEI!
Hormooniska kera lapasten
Tuosta puku asiasta tulin kommentoimaan sellaista, että kyllä mun mielestä kans haalari on käytännöllisempi ja helpompi pukea kuin takki+housut. Nimittäin hankin viime syksynä välikausi takin+housut tytölle ja kyllä oli taistelua pukemisen kanssa. Haalari on tosi näppärä. Meinaan hankkia haalarin seuraavaksi.
Täytyy varmaan kans hankkia sormi ja vesivärit, että päästään taiteilemaan, kylppäri on varmaan oiva paikka sellaiseen.
Hormoonihirviö, meidän neiti on kanssa ollut pieni koko ikänsä. Ja ollaan neuvolassa juostu 1-2 kertaa kuussa punnituksilla. Nyt oli 1v3kk 9,5kg. Pituutta muistaakseni 75cm. Ei tuo niin hoikka ole, mutta pikkuinen kaikenkaikkiaan. Laita vaan tänne teidän hoikan mittoja, jos viittit. Kiva, että Kirpun liikkuminen etenee.
Auringonkukka: Voi, kun mun sydäntä riipaisee, kun Jesse oli itkustanut tarhantädin nähdessään ja tarhassa. Onneksi sitten taas mennyt seuraava päivä paremmin. Minusta meillä ainakin taitaa olla jotain eroahdistusta ilmassa, kun äidin sylistä on tullut kovin tärkeä. Muutenkin neiti koko ajan kiehnää jaloissa. Saas nähdä, varmaan ensi viikolla aletaan harjoittelemaan hoitopaikassa, kun meillä tässä kuussa jo on hoitopaikka. Vaikka olenkin kotona vielä ja ensi kuussa alkaa työ.
Tuli hammaslääkäristä mieleen, että tarvis tosissaan mun kanssa mennä, kun aina vihloo vimmatusti. Sitä vaan jotenkin välttelee..
Mannalle paranemisia, kyllä kuulostaa ikävältä :(
Pikku-Pupunen: kirjoitit osuvasti maltista ja siitä, että aina ei joka asiassa itse tarvitse änkeä väliin keskeyttämään lasten tutustumista ympäristöön.
Nyt suihkuun!
Tässä näitä halukkaille, vertailun vuoksi jos itsellä asuu hoikka&pieni lapsi.Mä oon tuota " rutinaa" jo kuunnellut liki 8v ja en enää ees noteeraa sitä. Meille joku fiksu lääkäri sanoi kerran, tytön ollessa 1v, että jos lapsi touhuu ja on aktiivinen niin suurempaa vikaa ei ole, vaikka painoa&pituutta tulee niukasti. Meilläkin esikko on ollut aina pienikokoinen.
syntymä 3380g/50cm
1kk 4350g/56.5cm
2kk 5090g/59.3cm
3kk 5830g/60.5cm
4kk 6470g/64.6cm
5kk 6860g/65cm
6kk 7140g/67cm
8kk 7600g/70cm
10kk 8280g/71.7cm
12kk 8850g/75.4cm
1.5v 10480g/82cm
2v 11800g/85.5cm
3v 14kg/91.5cm
3.5v 13,7kg/95.3cm
4v 14.8kg/98.7cm
4.5v 15.8kg/103cm
5v 16.5kg/105cm
5.5v 17.2kg/109cm
6v 17.2kg/112cm
7v 20.7kg/119.5cm
Eli hoikka tyttö on kyseessä. Mutta vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää, eli puhtia on. Tyttö on perinnyt isänsä geenit, ei liho vaikka mitä söis..Äidillä ei valitettavasti samoja geenejä ole.......
Tsemppiä!! Ja hei, mä kerran löysin netistä ohjelman jolla sai tehdä kasvukäyrää ite. Siinäkin sanottiin ja meille on lääkäreissä sanottu että jos lapsi kasvaa omalla - käyrällään niin se ei haittaa kuhan kasvaa siellä tasaisesti...Meilläkin tais tyttö olla kouluunmeno tarkastuksessa -20% käyrällään, siellä on aina ollut ja siellä tulee pysymään!!
Hormooniska
Käytiin taas siellä Toys" R" Us liikkeessa ja tarttui kamaa mukaan :) Onnille pikkuautoja (on ihan hulluna niiden perään), Puuha Pete dvd (ennen kuvittelin, etten koskaan osta lapselleni Puuha Pete juttuja, jahas sekin " periaate" on sitten pyörretty) ja ne sormiväri systeemit.
Poika sitten ennen iltakylpyä maalasi sormiväreillä kylppärissä ja niinhän siinä kävi, että isänsäkin innostui. Lopulta näyttivät inkkareilta kumpainenkin, kun leikkivät littaa väreillä ;) Kasvaako miehet koskaan aikuisiksi? Olivat siis eläviä taideteoksia :)
Aatun äipälle piti sanoa, että mulla on kanssa sellainen fiilis, että tulokas on tietenkin poika. Kumpikin on siis tottakai yhtä tervetulleita, mutta päässä on vaan vinksahtanut jokin sellaiseen asentoon, että apparaatti antaa minulle singnaalia " meidän perheessä on vain poikia" (koiratkin uroksia). En siis osaa kuvitella, että minussa voisi kasvaa tyttö. Todella häiriintynyttä ;) Olenhan itsekin nainen ja tämän " miesperheen" jäsen..
Sain vähän suunniteltua opintoja kun alkoi ahdistamaan. Sain sullottua tenttejä tähän keväälle niin, ettei tarvitse mennä kesätenttiin, joka olisi ollut viikko ennen laskettua-aikaa. Helpotus sekin kai. Tiukka kevät tulee, mutta toimin parhaiten pakotettuna. Tyhmintä on se, että mun ei edes tarvitsisi tehdä näitä tenttejä, vaan saada ne opintopisteet gradusta. Millään en kuitenkaan ehdi saada sitä valmiiksi kesäksi. Sitten päätin, että annan itselleni armoa, enkä yritä väksin ehtiä gradua valmiiksi ennen tutkinnonuudistusta. Ehdin jos ehdin. En aio aiheuttaa itselleni burnouttia liiallisella kiireellä vauva- ja taaperoajan pyörteissä. Jos en ehdi valmiiksi ajoissa, niin sitten teen ne pakolliset ylimääräiset, ei niitä nyt niin paljoa ole. En siis aio nostaa enää kesän jälkeen opintotukea, loppuupahan tämäkin hiillostus.
Mutta nyt lopettelen tältä päivältä.
Noema
Poikanen nukkuu ja mies väsäilee jotain harrastusjuttujaan, juottaa johtoja tms. tuossa keittiössä. rauhallinen hetki mulla tulla tänne palstailemaan :)
Ihanaa, hammaslääkärikäynnin tulos oli ei paikattavaa! Samat vanhat reiänalut oli kuin vuosi sittenkin, mutta ei kuulemma tarvi paikata. Jippii!
Tänään pääsin käymään kampaajalla. Olipas piristävää pitkästä aikaa olla itse asiakkaana ja saada uutta ilmettä tukkaan.
Tänään oltiin myös vauvauinnissa ja huomenna on puolestaan muskaripäivä. Meillä on nämä harrastukset peräkkäisinä päivinä. Viikonlopuksi lähdetään Turkuun, ajateltiin käydä Caribiassa polskuttelemassa ensin ja sitten mennään loppuajaksi sukuloimaan. Mukava viikko siis :)
Tässä meidän kuulumiset, sitten kommentteihin.
Rapuäitille paljon onnea kuutosen odotuksesta! Muistan kun sitä aikanaan kuumeilit :) Aikamoinen olet kyllä kun langat pysyy käsissä koko katraan kanssa, ja vielä hoitolapset päälle!
Mullakin on vähän nämä sormi- ja vesivärit menneet sekaisin juttuja lukiessa. Miten vesiväreillä voi maalata sekoittamatta johonkin? Eikös vesivärit oo semmoisia nappeja, joihin tarvii nestettä (yleensä siis vettä) että voi maalata?? Vai sormiväreistäkös täällä on koko ajan ollutkin puhe? Tipahdin kärryiltä :)
Aatun äippä voi kun teillä ei enää montaa viikkoa olekaan h-hetkeen. On varmasti samaan aikaan jännää että hykerryttävän ihanaa. Pian on jo uusi nyytti kainalossa. :)
En ookkaan pitkiin aikoihin Hilda lukenut mitään. Oisko viimeisin kirja ollut joku Remeksen kirja, kenties. On kyllä hyvä harrastus lukeminen, pitäisikin taas ottaa tavaksi silloin tällöin.
Voi kurjuus Auringonkukka kun Jessellä oli niin surku mieli maanantaina jäädä hoitoon. Onneksi seuraavana päivänä taas sujui hyvin, varmaan oli vaan alku kun teki tiukkaa. Lähetän täältä aurinkoista mieltä Jesse-pojalle!
Hormoonihirviö hienoo että kirppu otti jo konttausaskelia! taisitte saada ihan hyviä vinkkejä fysioterapeutilta. ja onnittelut hyvistä yöunista, toivottavasti jatkuvat samanmoisina!
Kiva Tintta, että Lotallakin oli jo muutama vähän parempi yö. Jospa nuo puhjenneet hampaat vaivasivat yöunia aiemmin. Me aiotaan käyttää myös kokohaalaria keväällä kuten moni muukin, mun mielestä se on niin helppo käyttää.
Voi Manna kurjalta kuulostaa kyllä tuo vesirokko. Koita jaksella! Kiva että mies huolehtii sinusta, lämmittää varmasti mieltä. Ja että siskosi tuli avuksi.
Pikkupupunen hyviä asioita kirjoittelit kasvatukseen liittyen. Välillä sitä unohtaa miten paljon uutta ja ihmeellistä maailmassa on vielä tuommoiselle pikkukaverille. Kokeilemallahan sitä asioita oppii. Meillä ei kyllä onneks kauheen usein poika tee mitään päätöntä, saa aika rauhassa touhuilla mitä haluaa. Ne on ne muutamat tietyt asiat mistä joutuu kieltämään.
Mulla on nyt ihan mennyt ohi, koska te Äitykkä olittekaan lomamatkalle lähdössä. Ensi viikolla? Olikos se kanariansaarille? Joka tapauksessa, oikein ihanaa matkaa teille!! Olette sen ansainneet.
Noema, ja Auringonkukka, ja olikos joku muukin tutista vieroittamassa kesällä? Kivaa jos voidaan kirjoitella sitten miten sujuu, jos samoihin aikoihin tuota otetaan työn alle. :) Voi olla, että mekin vieroitetaan vasta päivätutin käyttö, ja yöunilta sitten vasta lähempänä kahta vuotta.
Löysittekö Noema sormivärit? Koskas sulla työharjoittelu alkaakaan, jos vaikka satutaan samoille nurkille :) Minä oon kanssa aika kova pohdiskelemaan ja miettimään asioita, voin hyvin kuvitella että samanlaisia mietteitä liikkuu varmaan päässäni aikanaan toista lasta odottaessa kuin mitä Noema kirjoitit, ja mitä aatun äippäkin kirjoitteli. varmaan ovatkin aika tavallisia pohdintoja ja kuuluu asiaan. :)
Vilmalle tsemppiä tulevaan töitten ja hoitopaikan aloittamiseen. Se on hyvä, että ennen hoidon varsinaista alkamista saa mennä harjoittelemaan ja tutustumaan paikkaan.
Hyvää yötä toivottaen,
Gerda ja karhunpoika
Nyt vasta huomasin, että tulipas kirjoitettua varsinainen pienoisromaani!!
Gerda, joka pyörittelee silmiään :)
Hengissä vielä ollaan. Eilenkin oli vielä kuumetta, mutta onneksi ei enää noussut koviin lukemiin ehkä elimistö alkaa tottua noihin lääkkeisin eikä enää laittaneet niin sekaisin. Uni ei meinannut illalla tulla (jotenkin sellainen tosi levoton ja ahdistava olo). Unettomuuskin kuului lääkkeen sivuvaikutuksiin. Näppyjä on lyhyesti sanottuna paljon. No jos jotain hyvää on pakko löytää niin eipähän tämän jälkeen enää pari finniä naamassa paljon stressaa=) Nyt naama on ihan täynnä ja hiusrajakin kuin yhtä suurta paisetta.....
Siskoni tuli eilen ja poika onkin ollut tänään kotona meidän kanssa. Siskoni on 17v todella huoleton tapaus, että melkein tässä silti on itsellä kaksi huollettavaa. Pitää aina välillä muistutella että " nyt varmaan voisi jo lopettaa sen nettailun ja alkaa pukea poikaa jos meinaa ulos mennä" . Nyt ovat ulkona ja lähtivät pulkan kera kauppaan. Päiväkodista olivat kyllä sanoneet että toki poika voi sielläkin olla jos kerta sairas olen, mutta kivempi näin. Saa siskoni harjoitella pojan hoitoa valvovan silmäni alla=)
Mies on järjestellyt meille vuokra-asuntoa ja nyt yksi kaksio on meille varattuna. Kaukana pojan hoitopaikasta ja tontista, keskustaan ja minun työpaikalle onneksi vain 30min kävelymatka. Asunto on aivan joku peruskuntoinen 60-luvun retrokämppä, kuitenkin tosi rauhallisella alueella ja aivan törkeen halpa. Jouluksi on aikomus jo uuteen kotiin viimeistään muuttaa eli kyllähän sitä sen aikaa asuu missä vain. Tarkoitus olisi muutta huhtikuun alussa ja APUA; sehän on ihan kohta!!!
Sormivärit meilläkin pitäisi kotiin ostaa. Kertokaapas minkä merkkisiä ja mistä ostettuja teillä on? Me kävimme pojan kanssa viime syksynä vauvojen värikylvyssä, siellä oli mm. maalailua erilaisilla elintarvikkeilla ja sormiväreilläkin. Tosi kiva harrastus jota olisi kiva jatkaa joskus, täksi talveksi ajattelimme päiväkodin olevan riittävä " harrastus" (tai työpaikka kuten pojan mummu sanoo). Kynällä poika tykkää kans riipustella paperille, pitäisi ostaa sellaiset paksummat puuvärikynät hänelle.
Kurahousu- ja hanskastoksille pitäisi päästä (tällä naamalla ei kyllä varmaan ihan lähiaikoina uskalla ihmisten ilmoille mennä). Nyt kun täälläkin on +1-keli, niin tajusin että olisivat varmaan jo ihan ajankohtaiset hankinnat. Tahtoisin pojalle kirkkaan punaiset.
Onko tänään naistenpäivä? Jos on niin hyvää sitä teille kaikille!
Manna
Tuli nostalgisia muistoja mieleen tästä päivästä. esikoisen kanssa kotiuduttiin juuri tänä päivänä 7 vuotta sitten sairaalasta. Miehen kans vaan istuttiin sohvalla esikoisvauva sylissä ja ihmeteltiin että nyt se on siinä... Ihania muistoja.
Noema, hauska toi sun ajatus et voitais lainata teidän rattaita! Mut niin se vaan on et tuntuu että täällä tuntee jo jokaisen muka henkilökohtaisesti:)
Mannalle jaksamista ja pikaista paranemista rokon kanssa, tosi tyhmä kun se sulle tuli! Tai toisaalta, onpahan nyt sit sekin huoli pois päiväjärjestyksestä.
Hormoonihirviö, kiva kuulla et Kirpun kans edistystä! Kyllä se tyttö siellä Turkin rannoilla juoksee jo kesällä:)
Tintta, kyllä oli pitkä viikko ilman nettiä!!! Olenkohan mä riippuvainen.-....?! ;)
mä taidan ostaa Reiman kanssa kevätpuvuksi pojalle ja nimenomaan haalarin. Meillä on ollut nyt talvihaalarina isommilla ja poikasella Lassien haalarit, mutta ovat aivan surkeat! Tai no poikasen haalri on ihan hyvässä kunnossa, mut isompiemn puvut on sen näköisiä että olis ollu käytössä jo monta vuotta. Kurahousut ja kumpparit meillä jo on, mut muut kuten kurarukkaset ja pipot jne..pitää vielä hankkia. Sitten kun maa on kuiva niin onpa meillä jo kävelykengät ja lenkkaritkin valmiina.
Gerdako kyseli millon lähdetään reissuun..? Tiistaina lähdetään! Ihanaa, en maltatais oikein oottaa, tekis mieli alkaa pakkaamaan jo:)
Tai no jotain pystyykin jo laittamaan, mut vielä täytyy pyörittää pyykkikonettakin muutaman kerran et kaikki tarvittavat vaatteet saadaan mukaan.
ai niin, mä ostin ne uudet matkikset. Osti Gracon rattaat, olivat tarjouksessa 139 euroa. Ihan hyvältä tuntuivat ja näppärästi menivät kasaan. Poikasen mielestä olivat myös kivat, halusi istua niissä eilen illalla koko ajan.
Meidän poikanen on muuten kasvanu yhtäkkiä pituutta, vähän aikaa sitten 80 cm housut oli aikas reilut, mut eilen ostin 86 cm housuja ja ajattelin et laitan odottamaan kevättä niin nehän olikin sopivia! Ja samaten paidat / bodyt saa olla jo 86 cm.
Minkäkokoisissa vaatteissa muilla kuljetaan?
No mut nyt pitänee mennä pyykkihuoltoon, jota siis inhoan oikeesti kaikista kotihommista eniten!
Mukavaa naistenpäivän jatkoa kaikille!!
äitykkä
Hienoa Manna, että voit jo paremmin. Kurja tauti on kyllä.
Hyvä, että vuokrakämppä löytyi noinkin pian!
Kyllä on aika märkä keli. Neiti oli aamun puistossa ja Pertun kanssa sillä aikaa siivottiin. On kyllä innokas mies rätin kanssa kulkemaan ja pyyhkimään.
Lähes päivittäin joutuu keittiön lattiaa pestä :(
Kaivelin taikamukin kaapin perältä, ettei koko aikaa ois juomat pitkin. Osaa kyllä juoda mukista nätistikin, jos tahtoo. Yleensä ottaa muutaman hörpyn ja kaataa loputa lattialle, vaikka ihan vain tilkka juomaa. Aattelin, että pitääkö pikku ukko laittaa suihkuun syömään :/
gerda, mukava oli romaaniasi lukea :)
Mukavaa reissua :)
Vesiväreillä maalattaessa pensseliä kastellaan veteen. Vasta auringonkukalta " kuulin" , että sormivärejä voi sekoittaa kermaviiliin?. Me ollaan tyylillä suoraan purkista niillä taiteiltu.
noema, superNainen kyllä olet, kun jaksat opintoja suorittaa :)
Hyvä ratkaisu voimien mukaan :)
Meidänkin pikkumiehen mieleen on pikkuautot.
Vilma, mukavaa hoito harjoittelua ensi viikolle! :)
Toivottavasti Jessen päivät on sujuneet aurinkoisesti!
Molemmat lapset meillä on ollut aika pieniä, omilla käyrillään kasvavat.
Neuvolassa sanoikin, että meidän lapsiksi ihan sopivia ovat. Itse olen aika pätkä ja olenkin sanonut, että mahtuu parempiin piiloihin :)
pikku-pupunen, Aivan totta, että pitäähän pienten antaa maailman ihmeisiin tutustua. Turhan usein tulee heti kiellettyä.
Aatun äipän ja noeman mietteet tulokkaista oli aivan tuttuja.
Itsellä pyöri aikoinaan samanmoiset ajatukset mielessä.
Taidan keittää päiväkahvit.
Hilda
No niin, näyttäis siltä että nyt se poskihammas olis tulossa läpi, ainakin näytti " risaiselta" kohdalta kun jostain suunnasta suuhun näin.
hormoonihirviö: Toivotaan että yörauha olisi viimein tullut teille!
Samaa toivon meillekin, josko joskus edes muutama yö kuukaudesta
nukuttaisiin paremmin :) Hyvä tietää että on muitakin joilla mennään 4 aterialla päivässä. Välillä kun on surettanut etten millään saa viittä menemään päivän aikana. Ja meillä lääkäri sanoi Lottaa hoikaksi. Siksi murehdin tuota syömistäkin.
Tässä meidän mittoja hieman:
Syntymäpaino 3 630 g ja pituus 52 cm.
1kk: 4250g ja 55,5 cm
2kk: 5050g ja 58 cm
3kk: 6030g ja 60,5 cm
4kk: 6650g ja 64 cm
5kk: 7525g ja 65,5 cm
6kk: 7990g ja 68,5 cm
7kk: 8540g ja 69,5 cm
8kk: 8730g ja 70 cm
10kk: 9000g ja 73 cm
12kk: 9380g ja 75 cm
Neuvolassa ei missään vaiheessa kasvukäyrään ole suurempaa huomiota kiinnitetty. Ainoastaan painosta muutaman kerran alussa mainittu, mutta koska täysimetin 6 kk:tta sanoivat että silloin monesti
paino on alhaisempi kuin korviketta juovilla. Tiedä sitten.
Gerda79: hyvä homma että hampaista ei löytynyt paikattavaa.
Mullakin oli tammikuulle varattuna hammaslääkäriin aika, mutta
lopetti joulukuussa työt sielä niin peruivat ajan sitten, ilmoittavat
uuden myöhemmin. Mietin vain että mitenkäs sen hoitotakuun kanssa
menikään, eikös niiden pitäisi puolen vuoden sisään antaa aika? Pitääpä koittaa selvittää asiaa, josko pääsis yksityiselle ja kunta maksais :) Mä kun varasin ajan jo viime syyskuussa kun käytiin Lotan kanssa hammashoitajalla. Nii ja onnea uudelle tukalle!
Huomenna yritetään mennä kaupungille katsomaan kevät/syyshaalaria Lotalle. Reimatietäjät/käyttäjät, onko se rumpukuivattava haalari millainen? Hinta varmaan on kalliimpi kuin tavallisessa, mutta kuinka nopeasti nuo tavalliset Reimat oikein kuivuu? Millaiset hanskat muuten olette ajatelleet ostaa? Reimoja olen katsonut Citarissa ulkoilukäyttöön, mutta mietin että mitähän sitä vaunuihin nukkuessa laittaisi kun meillä ainakin riisutaan pois sellaiset missä on peukalo ....
Nii joo, muistaisin että joku antoi XyliSuuta? Ostin purkillisen apteekista ja mietin että onko tullut vatsa-oireita?
Tintta-liisa joka menee nyt siivoamaan (taas ...)
Poju ulkona päikyillä, pikaiset turinat!
On kyllä harmaata ja märkää, hö. Pistin silti pojan vaunuihin unille, alkoi olla meno sellasta että ajattelin joskos tuo raitis ilma rauhoittaisi. TUntuu että kun on väsynyt niin tuo uhma vaan triplaantuu ja sitten tehdään järjestäen kaikki mitä varsin hyvin tietää ettei saisi tehdä.
Mua on alkanut nyt kutkuttamaan ne Reiman haalarit kun on niin kovin ollut niistä puhetta. Ainoa mikä haraa vastaan on (yllättäen) rahatilanne. Kurjaa kun aina joutuu laskeskelemaan. Pieni lottopotti olisi tervetullut!
Gerdalle piti sanoa, että olen itse hammaslääkärikammoinen, siis siitä pahimmasta päästä! Ja tuo hammaslääkärireissusikin tuli uniini, heh :)
Viikon päästä olisi tarkoitus lähteä sinne Ikeaan, matka on vaan siirtynyt koko ajan. Missä kunnossa mahdan sunnuntaina olla, on kuitenkin aika rankkoja reissuja, ja bussissa saa istua yli 6 tuntia. Uusimmasta vauva lehdestä luin vielä että pääkaupunkiseudulla saatetaan määrätä äiti Ikeaan jos synnytys ei etene toivotulla tavalla. Ja sitten vielä se hömppä ennustaja ennusti että meidän vauva syntyy 17.3 (juuri se Ikean reissupvä). Voi huh huh.. No jos luette lehdestä että " Nainen synnytti Ikeassa" niin tiedätte kenestä on kyse :)
Nyt pitäisi mennä taas tenttikirjan pariin, ens viikolla olisi vielä 3 tenttiä blaah..
Ensin taidan kyllä selata uuden seiskan (asiat tärkeysjärjestykseen!) ja sitten jäänkin odottelemaan toisko isäntä mukanaan vaikka tulppaaneja :)
Pikainen piipahdus tällä kertaa ennen kuin mies valtaa taas koneen (on hurahtanut johonkin typerään tietokonepeliin). Meillä on taas arki alkanut töiden ja tarhailun parissa. Maanantaina oli hoitoon vieminen aikas rankkaa kun Jesse itki niin paljon että oikein tärisi. :-( Mulla oli koko päivän töissä ihan hirveä olo. Jessen päivä oli mennyt kuitenkin ihan kohtuullisen hyvin paitsi ruoka ei ollut maistunut. Tänään oli jo oikein hyvä päivä ja aurinkoiseksi kehuivat poikaa. Oli syönyt hyvin, nukkunut hyvin, touhunnut reippaasti sisällä ja pihalla, tanssinutkin kuulemma. :-)
Kiukut onkin jättänyt sitten kotiin äidin iloksi. Melkoisia uhmiskohtauksia saa jo ihan pienistäkin asioista, tänään pisin kiukuttelu kesti n.20min yhteen menoon. Itki räkä poskella mun sylissäni (välillä myös lattialla maaten) eikä kiinnostunut mistään mihin yritin kääntää huomion. Silittelemällä ja laulamalla hissukseen rauhoittui. Varmasti ikäväänsäkin purkaa tarhapäivän jälkeen ja ihan oikeutettuahan se onkin. Kiukkukohtausten välillä on ihana iloinen itsensä.
Sitten pikakommentteja.
Rapuäidille oikein paljon onnea uuteen odotukseen, olet kyllä melkoinen superäippä katraasi kanssa! :-)
Mannalle myötätuntoa vesirokkoon sairastumisesta! Parane pian!
Hormoonihirviölle mukavaa matkan odottamista! Onko sulla jo aamukampa? ;-)
Gerda: Oliko reikiä nolla? ;-) Hyvä idea se että aletaan kimpassa vierottamaan näitä lapsukaisia kesällä tuteistaan. Meidän on tarkoitus päästä kesällä ainakin päivätutista eroon ja voishan siitä unitutistakin yrittää samaan syssyyn vierottaa kun olisi kunnon vertaistukeakin tarjolla. :-)
Aatun äippä ja Hildaliina: Meniköhän mulla vesi- ja sormivärit ajatuksissa sekaisin? Mistäs täällä alunperin puhuttiin...? :-) Sormivärit sekoitettiin silloin joskus 70/80-luvulla meitin perheessä kermaviiliin eikä mulla sen jälkeisiä kokemuksia niistä olekaan. Vesivärit tietty asia erikseen, niitä ei tulisi mullakaan mieleen sotkea kermaviiliin. ;-)
Noema: Hellyyttävää kyllä kun Onni on adoptoinut itselleen koiravaavin. :-) Jesselläkin tapana tarjota tuttia, mutta lelujen sijasta äidille ja isille. Joskus ihan väkisin yrittää tuttiaan meidän suuhun työntää. Hassu on.
Höh, nyt alkoi näppis ihmeesti takkuilemaan. Teksti tulee ruudulle näkyviin isolla viiveellä, hankala kirjoittaa. Mies on varmaan asentanut koneeseen jonkun viruksen mua varten niin pääsee itse nopeammin pelaamaan. No, taidan lähteä lenkille.
Heippa ja kirjoitelkaahan yhtä ahkerasti jatkossakin, tosi mukavaa lukea juttujanne! :-)