----MARRASPOPPOO -05----
Tulkaahan kertomaan kuulumisisa :)
Aurinkoista päivää viikarit ja mammat :)
Kommentit (52)
Pidän peukkuja, että Manna sulla olisi " vain" tämä riehuva influenssa, ettei siis olisi vesirokkoa. Niin ja hurjasti onnea asunnon myynnin johdosta!
Toivottavasti Tinttaliisan pikkuinen on jo tervehtynyt! Meillä mitataan kuume kaunalosta. Ennen olen mitannut vielä pyllystä, mutta nyt ajattelin, että on aika siirtyä kainaloon. Meillä on todella nopea mittari, joten poika malttaa olla sen pari sekuntia paikoillaan.
Onnea rapuäidille katraan pienimmästä tulokkaasta! Teillä on siellä oikein kylä :) Tsemppiä raskauteen ja jaksamiseen muutenkin, vaikka hienostihan nuo näyttävät teidän lapset osaavan käyttäytyä viestisi perusteella. Meillä uhmaillaan ihan kympillä. Josko olisi sulle tulossa tällä kertaa pikku-ukko, joka laittaa likat koville :)
Niin ja Tintalle kiitokset Stockan kanta-asiakas edun ilmoittamisesta! Oli mennyt multa ihan ohi silmien ja olin juuri välikausipukua menossa tällä viikolla katsomaan Onnille. Soitin Stockalle kysyäkseni vedenpitävyydestä ja sanoivat, että hiukan hylkii vettä, muttei sen enempää. Suositteli tämän ikäisille vielä Reimatecciä. Taidan päätyä siihen ja ostan sen verran reilun koon, että menee vielä syksylläkin. Myyjä sanoi, että 86 riittää vielä syksyllä normaalikokoiselle ja pienelle, isommalle suositteli kokoa 92 korkeintaan. Meidän poika oli 1-vuotis neuvolassa 80 ja taidan ottaa koon 86. Reiman talvihaalari on meillä kokoa 74 ja menee vielä, joskin ihan hiukan nafti. Olen ainakin ollut tähän Reiman toppahaalariin todella tyytyväinen. Erittäin laadukas on. Kertaakaan ei ole ollut poika kylmissään tai märkä, vaikka on lumessa peuhattu.
Onni on alknut rakennella torneja palikoista ja pikkutynnyreistä. Ei ole ennen ollut kiinnostunut niistä, mutta eilen säpsähdettiin miehen kanssa, kun oli rakentanut hienon ja korkean tornin. Mies oli ihan liikuttunut siitä, että poika on jo pikkupoika. Vähän oli haikeutta silmissä :)
Poika on ottanut " vauvakseen" sellaisen soivan haukun. Hännästä kun vetää, niin alkaa kehtolaulu soimaan. Hakee tyynyn ja menee matolle pitkäkseen, ottaa haukun kaunaloonsa ja vetää hännästä. Tarjoaa tuttia haukulle ja halii :) Aivan ihana näky. Herää mullakin toivo, josko poika olisikin innokas vauvanhoitaja heinäkuussa kiukun sijaan. Täytyy ottaa Onni mukaan vauvanhoitoon.
Mulla on vähän heikko happi ollut tänään. Pyörryttää ja oksettaa. Menen syömään miehen tekemän hampurilaisen ja sitten nokosille sohvalle kun Onnikin nukkuu.
Tulkaas turisemaan :)
Noema
Voi kun olisi tänäänkin paistanut aurinko eilisen malliin. Saan ihan virtaa ja energiaa tuosta auringonpaisteesta - mitä tietysti vauhdittaa esim. se, että kaikki pienimmätkin pölypallerot näkyvät ihan luvattoman hyvin ja yhtäkkiä alkaa siivousinto kutkuttaa...
Tiedä sitten mikä tuota Nooaa kutkuttaa, mutta on ihan älyttömän innostunut imuroinnista ja siivouksesta muutenkin. Koko ajan on siivouskaapilla hakemassa imuria ja se pitää todellakin olla päällä ja äit putken varressa, niin johan on mairea hymy naamalla sen jälkeen. Tämä todella laiska siivoojaäiti vaan ei ole yhtään innostunut siitä leikistä, inhoan niiiin paljon sitä ääntäkin...
Haalareista: meillä varmaan menee vielä kevään viime syksynä ostettu Reima, on kokoa 74, joten siinä ja siinä, mutta oli syksyllä ainakin tosi reilu. Ja Nooa oli 1 v neuvolassa vaivaiset 79 cm, joten ei ole mikään pitkä jätkä. Joten vanhalla haalarilla lähdetään ainakin liikkeelle ja ostetaan sitten uutta kun tarvis on.
Kaikille kipeille taas pikaisia paranemisia! Meillä on (*kopkop) oltu kyllä tosi terveitä, ja voi kun mulle joku viisas kertoisikin, että se on mun laiskan siivouksen ja sitä kautta sopivan bakteeritason ansiota ;) Mutta tosiaan on pojasta polvi paranemassa, saisi tuon siivousinnon pidettyä pikkumiehellä vielä tulevinakin vuosina (you wish....)
Voi Onnin vauvaa... Meillä on sellainen unilelu, jota pitää kans helliä kun iskee hiukka väsy tai leikeissä tauko. Ja siihen kuuluu ehdottomasti myös tutti. Menee patjan päälle lattialle makaamaan unilelu kainalossa, tutti suussa, kiehnää siinä hetken ja sitten on taas virtaa täynnä. Mä oon kans Noema miettinyt strategiaa kesälle, että kunpa vaan jaksaisi pitää Nooaa mahdollisimman paljon vauvanhoidossakin mukana, mutta olen kyllä varautunut mustasukkaisuuteenkin. Tuon ikäiselle kun ei vielä nämä suusanalliset viestit niin kovin hyvin mene perille. Siis toki selittää voi ja pitääkin, mutta käsitteet rakkaus, välittäminen, mustasukkaisuus ym ei vielä ole tuolle meidän pienelle tietenkään auennut. Eiköhän se ole vaan paljon syliä ja huomiota, jolla tästäkin selvitään.
Isojen poikien sänky on ollut kovasti mietinnässä, pitäisi siirtyä nyt hyvissä ajoin ennen kesäkuuta tai sitten vasta reilusti myöhemmin. Kahta pinnasänkyä on kuitenkin turha taloon raahata, joten vauva nukkuu sitten siinä äitiyspakkauslaatikossa alkuun, jos ei Nooaa isojen poikien sänky kiinnosta. Mites Noema teillä on siirto sujunut, kummassa Onni on halunnut nukkua? Onkos muut vielä pinniksessä vai jo isommissa sängyissä?
Näissä tunnelmissa kahvinkupposelle!
p-p
Pikkupupuselle tulin vastaamaan, että meillä koottiin isojen poikien sänky ja Onni nukkuikin siinä yhden yön menestyksekkäästi, kunnes teki protestin ja yritti kiivetä vanhaan pinnikseen ominavuin nukkumaan :) Siirrettiin siis takaisin pinnikseen. Iso sänky on koottuna pojan huoneessa ja siellä käy pyörähtämässä päivittäin, mutten vielä halua siellä nukkua pitempää aikaa. Ajattelin vuokrata tulokkaalle vauvasängyn. Vuokra-aika on 4 kk ja siinä ajassa Onni siirtyy viimeistään isoon sänkyyn. Vauvasänky (sairaalasänky) on muutenkin varmaan tosi kätevä pikkuisen kanssa, mietin sitä jo Onnin ollessa vauva.
Noema, taas syömään menossa ;)
Meillä on pojalla viime syksynä alesta ostettu ei paljon mitään maksanut Reiman välikausihaalari kokoa 86. En tiedä minkä vuoden mallia on (2005?). Siinä on kahta eri sävyistä beigeä (tai mutaa?) ja ihan pikkuisen tumman punaista mm. Reiman merkissä ja pienen koiran pään kuvassa sekä muuallakin. On väritykseltään ihan meidän pojan näköinen. Puku ei ole täysin veden pitävää mallia, mutta en taida raskia nyt muutakaan ostaa. Ostan sitten hyvät kurahousut, päiväkodissa kumminkin tykkäävät laittaa ne oli puku veden pitävä tai ei.
Asusteiksi olen sen kanssa ostanut Easytecin beigen sydvest-mallisen hatun sekä punaisen neulospipon ja tumput. Beiget hyvät vedenpitävät välikausihanskat vielä puuttuu. Reimalla oli ainakin joku kiva malli jossa oli pitkä vetoketju jonka avulla saa peukalon paikoilleen hyvin. Yhdet hienommat kevätkengät on, mutta ihan tavalliset ulkoilukengät ja kumpparit puuttuu vielä.
Noema, meillähän oli se samanlainen Reiman talvipuku kuin teidän Onnilla. Ollaan kans oltu todella tyytyväisiä. Viime viikolla meillä tosin meni siitä toinen jalkalenkki poikki (ihan itsestään vain katkesi). Ilman sitähän käyttö on onnetonta, enkä haluaisi alkaa kalliiseen pukuun ompelemaan mitään kuminauhavirityksiä. Laitoin Reimalle palautetta ja lupasivat postittaa meille uudet lenkit. Hyvää palvelua!
Itsellä on kuume taas nousussa (äsken oli 38.1) ja mies on ihan paniikissa töissä. Soittelee koko ajan mikä minun vointi. Suloista tuommonen, vaikka toisaalta rasittavaa kun höpöttää koko ajan jotain...
Harmittaa. Varasin meille (myös poika lähtisi mukaan) eilen ensi viikonlopuksi hotelliyön Oulusta ja oltiin eilen ihan innoissamme että päästään edes jossain käymään vaikke varsinaista talvilomaa olekaan. Saa nähä pitääkö sekin nyt perua kuumeeni vuoksi.
Kivaa viikkoa kaikille!
Manna
Meidän poika rakastui joskus 1v-päivien tienoilla minun punaiseen, kauhtuneeseen ja rikkinäiseen yöpaitaan. Se on hänellä joka yö kainalossa ja mielettömän tärkeä juttu. Iltaisinkin usein käy keplottelemassa sen pinnojen välistä itselleen kun alkaa olla väsynyt.
Suosikkileluna pojalla on pienet kahvikupit ja lusikat. Niillä jaksaa hämmennellä loputtomiin. Ukkinsa oli ostanut hänelle nyt 1v3kk lahjaksi pienen ihan oikean jalkapallon, sekin on ollut mieleinen.
Uhmaa ja kiukkua esiintyy myös meillä. Eilen kun kipeänä makasin makkarissa oli hyvää aikaa kuunnella pojan ja isänsä touhuja. Saa muuten aika erilaisen näkökulman asioihin kun vain kuuntelee. Poika yritti olohuoneessa koko ajan kaataa sellaista korkeaa jalkalamppua. Isänsä kielsi jämäkästi ja haki pojan lampun luota pois, mutta poika vain nauroi ja meni aina vain uudestaan. Isän kielloilla tai jopa pienellä huutamisella ei ollut minkäänlaista vaikutusta. Tuntui aika pahalta kuunnella sellaista ja huomata kuinka isällä pinna vain kiristyy. Miehellä oli vaikea ymmärtää miksei kielto tai vihaisuuskaan mene perille.
Illalla miehen kanssa sitten juteltiin pitkään lasten kasvatuksesta ja juuri em. tapaisista tilanteista. On sellaisia minullakin ollut usein (poikaa kiinnostaa suunnattomasti myös jääkaappi ja roskis). Onhan se varmasti osittain uhmailua ja rajojen hakemista ja sellaista kivaa leikkiä pojan näkökulmasta. Mutta kyllä me mietittiinkin että varmasti joskus myös sellaista kontaktin hakemista vanhempaan joka ei ole henkisesti ihan läsnä (tai siis ei leiki ja juttele lapsen kanssa) vaikka fyysisesti lähellä onkin.
Eilenkin tilanne oli se että poika oli kauan leikkinyt itsekseen hyväntuulisena ja mies oli lukenut lehteä samassa huoneessa. Ehkä poika kaipasi vuorovaikutusta isänsä kanssa ja kun ei saanut sitä vain sievästi leikkimällä (eikä osaa muuten pyytääkään) alkoi tehdä tuhmuuksia, koska tietää että niitä tekemällä isä varmasti pistää Tekniikan maailman syrjään ja on suorassa kontaktissa häneen. Vaikkakin kieltojen ja vihaisuuden merkeissä.
En tiedä. Tällaista siis meillä pohdittiin ja kyllä ihan hyvässä hengessä. Mahdotontahan sekin on että aina joku lapsen kanssa lattialla on ja leikkii.
Mutta tosissaan, meidän pikkuisista vauvoista on tulossa kovaa vauhtia lapsia. Isoja poika ja tyttöjä. Enää ei riitä että vain hellitään, hoidetaan ja huolehditaan perustarpeista vaan nyt täytyy jo kasvattaa kaikessa ihanuudessaan ja haastavuudessaan.
Viikonloppuna meillä tuli miehen kanssa keskustelua myös siitä, kun huomasin että hän tosi usein kantaa pojan kotoa autolle. Sanoin että pojan pitää oppia kävelemään se matka, kun kuitenkin osaa ja jaksaa. Huomasin pojasta jo ihan selvästi että alkaa venkuilemaan kesken matkan maassa kun tietää että niin tekemällä isä tulee ja kantaa. Usein on kiire ja miehestä tuntuu ettei jaksaisi puolta päivää odottaa kun poika taapertaa tuota väliä, mutta olin kyllä tiukkana ettei tämä voi näinkään jatkua että poika saa aina tahtonsa periksi. Että tässäkin tilanteessa se kasvatustyö tehdään juusi sillä auton ja kodin välisellä matkalla, ei missään muualla, vei se aikaa kuinka paljon tahansa.
Että tämmösitä. Kirjoitelkaahan muutkin kokemuksianne, varmasti taistelette samojen juttujen kanssa!
Manna
Heipäti hei..!!
Mäkin olen jonkun lenssun saanut, hitto vie. Ei nuha mitään mutta tämä KAMALA yskä. Yks yö meni jo valvoessa, kun en voinut makuulle mennä. Sitten mun isä toi yskänlääkettä, ooppiumjohdannaista. Sen kanssa olen saanut nukuttua.
Me ilmeisesti selvittiin mpr- rokotteesta ilman kuumetta! Nyt on 11 päivää kun se saatiin. Vai voiko vielä tulla jotain? Tietääkö kukaan? Meillä ei kyllä muillekkaan ole siitä muistaakseni mitään tullu, kop kop..
RAPUÄITI:Kiva kuulla etten ihan väärin lukenut. Ja onnea odotukseen!
Oltiin tänään siellä fyssarilla. Käynti oli ihan tarpeellinen. Saatiin paljon ohjeita&vinkkejä miten " tukea" Kirppua seisomaan nousemisessa. Kuukauden päästä uusi käynti ja katsotaan ollaanko edistytty. Hassu kun muut lapset ovat lähteneet liiankin äkkiä liikkeelle ja tämä neiti ei lähde millään.
Arvatkaan kellä on alle 100 yötä reissuun lähtöön??? JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE! Vähänkö ootan Turkin reissua joka kerrankin on piiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä! Näin kyllä viime yönä painajaista, että joku varasti meidän rahat, 5000¿. Sanoinki matkakaverille, että olipa meillä unessa paljon rahaa! Toivottavasti ei enne uni.
Kirpulla ei ole unikaveria. Vaikka oon ihan tyrkyttämällä tyrkyttänyt. EI vaan mikään kelpaa. Sama se on muilla ollu. Nyt meidän liki 4v on huolinu dinon unikaveriksi.
En enää muista mitä piti kommentoida...Niin Kirppu nukkuu isojen tyttöjen sängyssä, siirsin viime viikolla, kun tapiseerattiin ja laitettiin huonetta. En ole huomannu eroa nukkumisen kanssa. Onkohan itsekkään??HEH!
Hyvää viikon jatkoa kaikille!!!
Hormooniska&Kirppu&pesue
Noema : meillä on ollut tuo Vaavi -sänky jo kahdella edellisellä ja nytkin se ilmanmuuta otetaan. On loistava kapistus ! Meillä kun on noita tenavia ja elukoita niin ei sitä vauvaa voi jättää sohvalle nukkumaan ja tuolla on kätsy rullata vaavi sinne missä muutkin ovat :o) Aamulla kannettiin alakertaan ja yöksi meidän makkariin ylös, on tosi keveä olematta kuitenkaan hutera.
Muutoin meillä neiti nukkuu pinniksessä varmaan ainakin ensi jouluun. Sitten pitää edellinen tytsy siirtää tavalliseen sänkyyn ja tuo neito saa hänen jatkettavan, vauvalle tulee pinnis Vaavi -sängyn vuokran jälkeen. Eipä ole vielä ilmennyt tarvetta siirtää poiskaan kun hyvin nukkuu tuossa :o)
Meillä typykkä oli 76.5 cm 1-vuotiaana ja nyt käytössä tämän talven 86 senttinen haalari, joka oli aivan liian iso. Meneepä ensi talvena kun ei neito vielä ole kertaakaan ulkona kävellyt tai leikkinyt.
Suosikkileluna meillä on sellaiset Dublo-Primo -palikat. Ostin ne 12 v sitten esikoiselle ja hyvin ovat toimineet kaikilla viidellä. Typykkä osaa jo koota niistä vaikka mitä rakennelmiä ja aina se ottaa juuri nuo lelulaatikosta :oD
Manna25 puhui tahtomisesta : eihän lapselle voi aina antaa periksi :o) Olet siinä oikeassa. Lapsi tarvitsee sitä kuluneen kliseen mukaista rajoja ja rakkautta, ei pieni lapsi osaa päättää eikä hänelle voi sälyttää päätöksiä kun muutoin hän tuntee olonsa varsin turvattomaksi.
Ja kiitokset kaikille onnitteluista :o)
Rapuäiti ja katras
Manna, toivotaan ettei olisi vesirokko kuumeen takana.
Pyöräilyä minäkin odotan! Perttu viihtyi hyvin viime kesänä kyydissä.
Minäkin olen Reiman tuotteisiin ollut varsin tyytyväinen. Neidillä on ollut jo useampi puku ja kuivana & lämpimänä pysynyt. Pertulla on toppahaalarina h&m:n haalari ja yllättävän hyvä on sekin ollut. Ei kuitenkaan vielä peuhaa lumessa siskon tyylillä, niin ei niin kovalla kulutuksella ole ollut. Lähinnä juoksentelee pihalla, touhuaa lapion ja kuorma-auton kanssa tai istuu pulkassa.
Me asutaan kerrostalossa ja Perttu tykkää itse kiivetä alkuportaat ja painaa hissinnappulaa. :)
Niin totta on, että meillä on kasvamassa pikkupoikia/tyttöjä.
Ihana vauva Onnilla :)
Pertulla unikaverina on harso, sitä pitkin päivää kulettaa mukanaan.
Kasvatuksesta meilläkin aina välillä puhetta on.
Mannalla oli hyviä pointteja.
Hormoonihirviö, minkä verran reissu tulee maksamaan? Toivottavasti ei ollut enne uni.
Hyvä, että Kirpulle saitte opastusta liikkumiseen!
Nyt Salkkareiden pariin.
Hilda
suosikkileluja on legot, joista rakentelee torneja.
Edelleen Postipate ja Kisu, pikkutraktori ja Aatu-farmari.
Hilda
Eli meitin Turkin reissu tulee maksamaan suunnilleen saman mitä 2 VIIKON pakettimatka. Voitteko ymmärtää?? Ja me ollaan 8 viikkoa!
Lennot maksaa: minä, 8v, 4v ja 1.5v=n.1300¿ ja huoneistohotellimajoitus 8 viikkoa 750ytl/kk eli noin 800¿ KOKO 2 kuukautta. Eli yhteishinta on rotlalle n. 2100¿.
Ja pakettimatka olisi tullut suunnilleen samoihin hintoihin, koska mun kanssa ei yövy aikuinen, niin yleensä saa lapsi alea huonommin. Aina pitäisi olla samassa huoneessa se 2 aikuista+lapset. Ja vaikkakin meitä reissuun lähtee 2 aikuista, niin halutaan kuitenkin omat huoneistot, että saa edes hetken hengähtää välillä. Ja olisi se aika tuskaa nukuttaa 7 henkeä samassa huoneistossa. Eikä niin isoja ole edes tarjolla.
Erona tässä " itse matkailussa" on se, että lennot ja majoitus tarvitsee itse hoitaa ja järjestää, mutta mulla on ainakin hyvin hermot siihen riittänyt. Ja olen Turkissa ollut jo useita kertoja tykännyt paikasta.
Nyt joku miettii, että miks siellä tarvii olla noin hiton kauan?!?! Syy kauan olemiseen on se, että haluttiin ystävän kanssa ERILAINEN kesä. Pois tästä kotinurkista. Ja onhan se lapsillekkin kokemus, kun oikein " asutaan" maassa. Ja on aikaa katsella ja kierrellä, ei ole kiire mihinkään. Me kokeillaan nytten tälläistä kesää. Ja nyt on suunnitteilla juhannus bileet välimeren rannalle. Siellä ei tule joka juhannus juhlittua. Ihan sellaiset bileet, että lapsetkin ovat mukana, tottakai! Mutta ajatus on ihana, välimeri&lämpö. Ja ehkä tähän tarvitaa ripaus hulluutta ja luovuutta, koska mukana on kuitenkin 5 lasta ja 2 aikuista. Mä osaan englanti/ruotsi,saksaa huonosti, mutta uskon, että jos onkelma tulee niin elekieli sitten kertoo loput jos loppuu meiltä sanat. Ja ainahan sieltä joku löytyy joka voi tulkata. Mulla on siellä 3 tuttua, joten eiköhän joku niistä hätiin sitten ehdi jos kaaos meinaa syntyä.
Oma ukko jää Suomeen töihin, hih hih! Olinko vahingon iloinen? Hän pitää sitten loman elokuussa, kun me olemma tänne tulleet takaisin.
On mukavaa kun on jotain mitä odottaa! Ja jos saisi painoa pois kun on niin hyvä houkutin!!
Hormooniska kera lapsien (jotka nukkuvat, ainakin juuri nyt)
Oi kun on valoisaa ulkona :) vaikka vähän pakkasta!
Haalarista: ostin tuossa vuodenvaihteessa käytettynä reimatecin kuin uuden 86cm puvun ja se on meidän poitsulle tosi reilu, menee varmasti myös syksyllä! Vkl käytettiin, kun oli niin lämmin, piti tosi hyvin vettä! (meidän eka reimatec). Joku takki pitää hankkia, ihan kaupunkitakiksi farkkujen & sammareiden kaveriksi.
Alesta ajattelin sitten ostaa toisen haalarin, kun syksyllä voi hyvä olla kaksi kun menee päiväkotiin.
Ostin sokoksesta ne killefeetin kengät, kumpparit ainakin pitää ostaa, syksyllä ei vielä tarvittu.
Käytiin eilen pitkästä aikaa puistossa (ollaan vaan lähipihoilla oltu kovilla pakkasilla), siellä poitsu meni kuin vanha tekijä, viimeksi kun käytiin, ei liikkunut paljoakaan, ihana oli katsella kun nautti!
Lempilelut taitaa olla isoveikan autot ja sitten lasten muoviset työkalut, niillä tuunataa tuolit, sohvat, rattaat. Ruuvaillaan kaikki ruuvit mitä löytyy. Sitten isoveikalla on myös isoja eläimiä, lähinnä dinoja, niitä jaksaa kauan aikaa pyöritellä.
Meillä myös uuttaa kiukkukohtaukset! Ja välillä niin, ettei edes tiedetä mistä johtuu, makaa lattialla, huutaa, nostelee jalkoja ja katselee niin surullisena vanhempia, mutta ei halua syliin.
Itse painiskelen sellaisen ongelman kanssa kun pelottaa miten levoton tuosta pienestä miehen alusta oikein tulee.. pylly ei pysy ruokapyödässä paikalla hetkeäkään, koko ajan pitää nousta ylös, ja nukuttaminen on aika ärsyttävää, pitää viimiseen asti heilutella jalkoja, käsiä, päätä. Sen takia pelottaa, kun isoveikka on todella levoton kaveri ja oikeasti äärettömän vaativa lapsi. Nyt huomasin sen, kun isoveikka tuli su, niin johan muuttui pikkuinen ihan sekopäiseksi, täytyy alkaa erottaa toisiin huoneisiin näitä kahta, jo nyt!
Yritän ajatella, että kuuluu ikään, kun ei malta, esim. syödä.
Upea matka teillä tiedossa hormoonihirviö, minä kanssa yrititän saada kiloja pois, neljä kiloa jo tippunut, vauhti vaan liian hidas mulle!
Nytpä en muista muuta mihin piti kommentoida :) oikeen mukvaa tiistaita kaikille, meillä on perhekahvilapäivä!
Onni on nyt parina aamuna herännyt jo seitsemältä, saas nähdä muuttaako rytmin tällaiseksi. Illalla menee nukkumaan jo ennen seitsemää. Eilen olin äitini kanssa shoppailemassa ja mies sanoi, että poika oli jo kuuden jälkeen ottanut unilelunsa ja mennyt postaamaan alaoven eteen, että haluaisi mennä nukkumaan. Mies oli kysynyt, että haluaako Onni mennä nukkumaan, johon oli sanonut, että " joo" :) Oli simahtanut heti kylvyn jälkeen sänkyyn.
Olin nyt sitten ostamassa sitä välikausihaalaria. Stockalla oli kivoja haalareita! Tsekkasin sen alennuksessa olevan Reiman, josta täällä on ollut puhetta ja oli ihan kiva muuten, mutta tosiaan se vedenpitävyys puuttui. Päädyin Reimatecin haalariin ja kokoon 86. Ensin mietin, josko olisin ottanut kaksiosaisen puvun, mutta Onni on sen verran villi puettava, että haalarilla pääsen vielä helpommalla.
Kiva kuulla Manna, että olit saanut Reimalta hyvää palautetta. Tietää itsekin sitten, jos joku osa irtoaa tms, että korvaavat vahingon. Ihana poika, kun raahaa äidin paitaa mukana :) Kuulostaa niin suloiselta, että tunkee rakasta aarrettaan pinnojen väleistä sänkyynsä. Mikäs on muuten vointisi?
Hormoonihirviölle parempaa vointia! Varmasti hieno kesä tulee teille. Mun mielestä siinä ei ole mitään kummallista, että lähdette kadeksaksi viikoksi. Siinä ajassa ehtii tosiaan tutustumaan kulttuuriin vähän eri tavalla, kuin viikossa kahdessa. Ja lapset nauttivat varmasti!
Kiva kuulla, että Rapuäiti sulla on hyviä kokemuksia vaavi-sängyistä. Kuulosti ainakin lupaavalta, kun hintaan sisältyy kuljetukset ja uusi patja. Mietinkin, että ei ole varmaankaan painava kantaa, kun meillä oleillaan kanssa päivät alhaalla, ylhäällä lähinnä nukutaan. Vielä kun ei Onni omaan huoneeseen leikkimielessä kaipaa.
Aatun äipälle lohdutukseksi voin kertoa, että meillä on samanmoinen vauhtiriiviö. Ruokailutavat ovat mitä ovat ja viikon aikana homma on karannut käsistä. Pöydällä pitäisi olla auto, härkä, pari kirjaa ja tutti, jota välillä lutkuttaa, jotta pysyy paikallaan. Sanoinkin aamupalalla tänään Onnille, että nyt loppui tämä peli ja karsin lelut ja rojut pois pöydästä niin, että jäljellä oli vain yksi kirja. Niin ja puolessa välissä ruokailua alkaa aina lakkoilla ja huutaa " able" , jolla tarkoittaa xylitoltablettia. Se on niin hyvää, ettei meinaa poika enää malttaa syödä, kun tietää, että sellainen on luvassa jälkkäriksi.
Meillä loppui syöttötuolista nouseminen sillä, että ostin muhkeamman pehmusteen tuoliin. Nyt istuin on niin pullea, ettei yksinkertaisesti pääse nousemaan :)
Nyt puuhailemaan pojan kanssa, joka näköjään juuri repi korillisen papereita lattialle.
Noema ja ihana riiviö
Niinhän siinä sitten kävi, eli eilen illalla myöhällä nousi ohimolle ensimmäinen vesikello. Nyt niitä on jo muutama lisää ja kaulalla, hartioissa ja kyljissä on jonkin verran punaisia alkuvaiheen näppyjä.
Menin aamulla heti klo 8 työterv.huoltoon ja lääkäri määräsi oikein hevosannoksen asikloviiri-lääkettä, 5tabl vrk:ssa 7vrk:n ajan. Ja loppuviikoksi sairaslomaa. Jospa tämä nyt tästä, aina kuulee kaikkia kauhutarinoita aikuisiän vesirokosta, kuinka virus voi mennä jotenkin sisäelimiin jne. Voi apua! Ei yöllä meinannut uni tulla....
Yöllä kun ei uni tullut katselin nukkuvaa poikaa ja kyyneleet silmissä ajattelin että ollaan me kyllä niin yhtä vieläkin. Tämäkin koettelemus yhdessä koetaan, vaikka pojan rokko alkaa ollakin jo ohi, muistona vain ruvet.
Huojentunut olo on siinä mielessä, että vuosien vesirokkopelko loppuu nyt kun tämän sairastan. Olen ollut lopen kyllästynyt siihen, ettei minua ole koskaan otettu vakavasti missään. Työterveyshuollossa on aina sanottu että kyllä minä olen sen lapsena sairastanut; " ellet nyt 1980 syntyneenä ole lapsuuttasi elänyt täysin eristyksissä jossain korvessa" . Joopa joo. en ole eristyksissä elänyt, mutta en sairastanutkaan.
Raskauaika meni rokkoa pelätessä (kun työskentelen vielä lasten parissa), neuvolan th tai neuvolalääkäri ei ottanut huoltani tosissaan silloinkaan. Vaikka raskaana olevallehan vesirokko voi olla todella vakava ja aiheuttaa vauvalle ties mitä.
Että tämmöistä tänne.
Hormoonihirviön matka kuulostaa upealta! Minulta on mennyt jossain vaiheessa ihan ohi, että matka on todellakin noin pitkä! Varmasti upea kokemus, vaikkei itselläni kokemusta Turkista olekaan...
Me haaveilemme pidemmästä matkasta Pohjois-Norjaan, ihan retkeilymeiningillä pojan kanssa. Tänä kesänä se ei rakentamisen vuoksi toteudu, mutta ehkä seuraavana. SItten poikakin on jo 2,5v. Kukahan se meistä marraskuisista oli siellä viime syksynä telttailemassa kaksosten kanssa? Palstaileekohan vielä? Huhuu!
Mies suunnittelee myös jonkinlaista Venäjän matkaa vuodella 2010 jolloin poika olisi vajaa 5v. Olimme siellä seikkailmessa kesällä 2005 kun olin raskaana. Meidän lomatoiveet ei siis liene ihan perinteisiä=)
Meidän poika on muuten oikea joojoo-mies. Hiihtoloman vuoksi hän on tämän viikon päiväkodissa yhdistetyssä ryhmässä jossa on nyt lapsia 3v. saakka (omassa ryhmässään on 8 1-2v lasta). Kysyin eilen oliko hoidossa isojen poikien kanssa. Vastasi " joooooo" . Kun kysyin oliko kivaa, tuli vastaus " jooooooo" . Ei kyllä varmaan ymmärrä aina mitä kysytään, mutta aina on varma vastaus kaikkeen " joooooo" . Tai sitten " kakkaaaaa" =)
Hän muuten fanittaa kaikkia isompia lapsia. Aamulla könysi vain portaissa pihalla eikä millään olisi lähtenyt kävelemään autolle. Mutta heti kun naapurn 5ja6v pojat tuli ulos ja lähtivät autokatoksille päin tuli meidänkin ukkoon vauhtia, kun piti lähteä perään vauhdilla kädet huitoen.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille äideille ja pikkuisille riiviöille!
Manna
Mä olen ollut nettipimennossa viime viikon keskiviikosta asti, kun tuo laajakaista pirulainen meni pimeeksi. Noh, tänä aamuna se sitten saatiin taas toimimaan, ihanaa!
..tekemättömiä töitä ja maksamattoja laskuja olen sitten tänä aamuna setvinyt ja ottanut aikataulua kiinni.
rapuäidille onnea uudesta tulokkaasta! Mä nostan hattua todellakin sulle, sä jos kuka olet oikea super-mamma:)
Mä en tiedä mistä täällä on puheltu, joten kommentoin sitten tarkemmin kun perehdyn juttuihin.
Ihanaa, viikon pääsät tämä perhe suuntaa etelän lämpöön!!! oon tässä jo vähän alkanu tavaraa kattelemaan sillä silmällä et mitä otetaan mukaan. Poikaselle pitää vielä käydä ostamassa uudet matkarattaat kun jätin edelliset pakkaseen ja nehän sitten muovisena menivät rikki:(
Mukavaa viikkoa kaikille, paranemisia kipeille ja jaksamista kaikille muutenkin:)
äitykkä ja poikanen
Vai sait Manna nyt sen vesirokon. toivottavasti ei kovin pahaksi äidy, onpahan sitten sairastettu eikä tarvitse jatkossa sitä pelätä niinkuin kirjoitit.
En oikein muista mistä täällä nyt olikaan puhetta.
Välikausihaalareista ainakin. Me ostettiin vuosi sitten keväällä jo varastoon 80 cm jonathanin haalari, sitä käytettiin syksyllä ja se menee hyvin vielä tämän keväänkin. Ehkä ensi syksyksi/kevääksi pitäisi hankkia taas varastoon uusi haalari, keväällä kun tuntuu olevan paremmin valikoimaa kuin syksyllä. Kokoa on vain vaikea arvioida aina näin ennakkoon.
Ai niin, hienolta kuulostaa Hormoonihirviön (sulla on muuten hauska nimimerkki, hymyilyttää aina :)) kesäsuunnitelmat. Onhan se ihan eri olla kesä välimerellä kuin käydä lyhyellä lomamatkalla. Vautsi. Me mennään kesällä viikoksi sinne Italiaan, odotan sitäkin kyllä kovasti ja mulle passaa hyvin viikkokin.
Mulla on hammaslääkäri tänään, ai kun on perhosia vatsassa. Jännitän aina kauheasti, vaikka tämäkin on vain tarkastus. :) Toivottavasti ei löydy paikattavaa.
Meillä on paras unilelu tutti, joka on muutenkin pojalle mahottoman tärkeä. Menee nukkumaan tutti suussa ja sitten näpertelee käsillään vielä toista tuttia joka on narussa pinniksen laitasuojassa kiinni. On tuolla poikasella myös pieni dinounilelu, mutta ei se ole yhtä tärkeä ainakaan vielä.
Ehkä kesällä koitan myös vieroittaa tutista? Hankalaa siitä tulee kyllä, tiedän jo nyt. Mutta täällä on niin moni puhunut kesällä tutista vieroittamisesta, että voitais ottaa siitä vaikka yhteisprojekti niin saadaan vertaistukea ja vinkkejä toisiltamme :) Miltäs kuulostais?
Mukavaa viikkoa kaikille!
Gerda ja karhunpoika
Poju päikyillä ja mamma heti koneen kimpussa, vaikka illalla tentti..
Mannalle ensiksi onnittelut nopeista talokaupoista!! Ei tarvitse sitten stressata sen asian kanssa, helpottaa varmasti oloa :) ja pikaista paranemista vesirokosta, kuulostaa aika kurjalta.. Ihanalta kuulosti tuo teidän pulkkaretki omalle tontille, taas nousi omat haaveet pintaan :)
Meillä oltiin viikonloppu kuumeessa, blaah. Harmitti kun oli niin ihanat kevätilmat, onneksi jatkuivat vielä eilisen! Luulin ensin että hammas toi kuumeen, mutta tuota Hormoonihirviön txt lukiessa muistin että aatuhan sai sen rokotuksen 1,5vko sitten, eli taisikin kuume nousta siitä kun ei kuitenkaan mitään muita oireita ollut. Ja Hormoonihirviön kesäsuunnitelmat kuulostaa kadehdittavan hienoilta!! Voi vitsit, varmasti ihana kokemus niin lapsille kuin aikuisille!
Auringonkukalle piti niistä vesiväreistä sanoa, että pistin paperilautaselle pienen määrän väriä ja annoin sudin käteen. En tiennyt että niitä pitää/voi sekoittaa johonkin? Nuo meidän värit ei onneksi ollut ihan paksuimmasta päästä.. Sitten vielä, me ollaan nyt rasvattu tuota meidän kuivakinttua (pojalla äitinsä atooppinen iho) jonkin aikaa Novalanin perusvoiteella (sininen tuubi), ja kaikki ihottuma on jaloista hävinnyt! On taas ihanan siloiset ja pehmoiset :)
Ostin eilen mammuttimarkkinoilta Lassien välikausihaalarin 25¿. Hintakin jo kertoo ettei varmasti ihan Reiman tasoa, mutta ajattelin että se olisi sitten sellainen puku ettei tarvii niin paljoa " varoa" . Huutonetistä ajattelin katsoa olisiko siellä noita Reiman pukuja.
Olikohan vielä jotain.. Ai niin, IIIISOT onnittelut kaikille plussanneille :) Mulla pyörii justiinsa koneessa ensimmäiset vaatteet tulokkaalle. Oli kovin haikeata niitä plokkailla ja ajatella miten iso poika Aatu jo on, snif.. Maanantaina on synnytystapa-arvio, ja laskettuun aikaan on enää 6vkoa, välillä on karvat jännityksestä pystyssä.. Hetkeäkään en ole epäillyt etteikö pärjättäisi. Ainoa mitä joskus ajattelee on se, että kun tuota yhtä lasta rakastaa niin yli kaiken ja on tärkeintä maailmassa, niin miten voi tuntea niin vahvasti jotain toistakin kohtaan.. Tottakai tämä lapsi on jo nyt masussakin kovin rakastettu ja toivottu, älkää ymmärtäkö väärin! Kaipa nämä ajatukset kuuluu tähän hormoonimyllerrykseen..
Kai se on pakko ottaa tenttikirja käteen (lue= varmat päikkärit).
Kivaa tiistaita kaikille ja paranemisia kipuisille! :)
Mannalle jaksuja vesirokon kanssa.
Harmi, että iski sitten sinuun, mutta onpa pois alta sekin tauti ja saat huokaista helpotuksesta, niin kuin kerroit.
Hormoonihirviön ja pesueen matka kuulostaa kyllä oikein loistavalta!
Varmasti mahtavat kahdeksan viikkoa tulee olemaan. Ja siinä ajassa kerkiää paljon nähdä ja kokea. Eikä tarvi lasten kanssa hopulla juosta.
Pertusta on tullut ruokaillessa ihan porsas.
Kiipeilee tuolissa heti, kun silmä vältää ja sotkii ruualla. Tuntuu ettei pojalla ole nälkä milloinkaan. Eli se siittä siististi itse syövästä pikkupojasta. Ala kulmissa kyllä tulevat hampaat pullottelee, että josko sitten se olisi syynä.
Gerdalle hammaslääkäriin tsemppiä!
Ei ole minunkaan lempparipaikka.
Tutista vierottamisesta myös gerda kysyit.
Perttukin lutkuttaa tutteja pitkin päivää. Meillä homma tapahtuu varmasti samalla tavalla kuin neidillä, että kerrasta tutit pois.
Jospa hetken kirjaa lukisi, kun äijä unilla ja neitikin touhuilee omiaan.
Kertokaas, jos luette kirjoja, että mikä kirja teillä on kesken.
Itsellä Michael White, Luciferin liittolainen.
Hilda
Sormiväreistä minunkin pitänyt auringonkukalta kysyä, että miksi niitä pitäisi sekottaa johonkin? Tulehan moikkaamaan :)
Aatun äippä, ihanaa puuhaa järjestellä uudelle tulokkaalle vaatteita ym :)
Ja kyllä sitä rakkautta piisaa :) IHana noita kahta on seurata, kun leikkien lomassa halivat ja toisiaan paijaavat :)
Hilda
Me ei oo tänään jaksettu7viitsytty lähteä mihinkään...Eilen kun piti aamusta juosta fyssarille ja sitä ennen poitsutin kaverille hoitoon, niin tänään olen päättänyt mökittäytyä tänne huusholliin..
Olen sentään siivonnu ja pyykänny ja tehnyt ruokaa..
Täällä on NIIN masentava ilma, sataa räntä-paskaa ja aurinkoa ei näy mailla ei halmeilla..MISSÄ on kevät ja aurinko????
Mieskin ilmoitti tänään lähtevänsä Norjaan rekalla joten ei tarvii kuvitella että kotiin tulisi ennen vkonloppua..Plaah, vaikka olen tottunut ehkä liiankin hyvin olemaan yh!;o)
Huomiseen...jos en sitten eksy tänään lisää höpöttämään...
Hormooniska
Ulkoilimme oikein urakalla. Kävimme retkellä tontilla ja pulkkamäessä. Voi miten poika nauttii mäenlaskusta=) Aurinkolasit päässä oli erittäin hurmaava näky. Oli ihanaa ulkoilla koko perheen voimin, kun emme pojan sairastelun vuoksi olleet voineet tehdä sitä moneen viikkoon.
Mutta sitten. Itku pitkästä ilosta, kuten tavataan sanoa. Minulle nousi eilen illalla kuume. Yö meni palellessa ja täristessä. Muuten olo ei ole lainkaan flunssainen, ei yskää, nuhaa tai kurkkukipua. Joten pelkään toden teolla että nyt se vesirokko sitten tulee=( Työ.terv.hoitajakaan ei vastaa. Lienevät kaikki talvilomalla.
Ihan kummallista olla kotona ilman poikaa. Äsken katselin tuossa hänen Brion pinottavaa pelleä telkkarin päällä ja ajattelin, että tänään voitaisiin leikkiä sillä (sattuneista syistä onnistuu vain aikuisen läsnäollessa). SItten havahduin, että eihän poika ole kotona päivällä. Höh.
Olen tässä aamulla kartoittanut vuokra-asuntoja, sellainen pitäisi nyt jostakin löytää. Kaupungin vapaat asunnot ovat kaikki ihan hirveillä alueilla minne en ikipäivänä lastani vie. Ja kuinkahan moni yksityinen vuokraaja haluaa tällaisia rakennusajan (6kk) vuokralaisia? Ehkä se täytyy jättää sanomatta....
Ja kun mies on sitten käytännössä aina raksalla niin olisi kiva jos asunto olisi lähellä minun työpaikkaa ja pojan päiväkotia, olisi vaivatonta sitten pyörällä kulkea. Ihanaa muuten ajatella, että keväällä saa pojan jo pyörän kyytiin.
Manna