Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päälle 60v äiti ei halua enää poistua juuri kotoa?

Vierailija
06.02.2025 |

Muistan kun hän vielä oli 50-58v niin kävimme esim yhdessä kirpputoreilla, kahviloissa, hän lähti myös joskus reissuun. Nyt ei lähde enää edes kahvilaan vaikka sanon että maksan. Eikä kirpputoreille. Olen huomannut, että hänen mieliala on alkanut alentua, on säikky ja vaikuttaa yksinäiseltä. Hänellä ei ole juuri läheisiä ystäviä, ainoastaan naapureita ja neki vaihtuu vähän väliä. Onko normaalia, että vähän päälle 60v ei halua käydä enää uusissa paikoissa?

Kommentit (440)

Vierailija
81/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti ei nyt enää jaksa nuohota kirppiksiä sun kanssa.

Äippä haluaa nyt juoda kaffeensa kotona.

Mikä tässä ei käy sinulle?

Käyhän se, mulle se on ok, jos hän on ok. Siksi kysyinkin mielipitetä asiaan täältä.

No jos asia on sulle ookoo, niin miksi teet kärpäsestä härkäsen?

Sinä tässä oot nyt huomion kipee ja haluat kirkkaimman kruunun.

Vierailija
82/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheinen on paras henkilö näkemään muutoksen, ehkä äidin mielialalääkitystä pitäisi lääkärin tarkastella uudemman kerran. Kilpirauhasen vajaatoiminnalla on liuta oireita, ks Kilpirauhasliiton sivuilta, olisi hyvä tarkistuttaa arvot. 

Siksi kysyinkin, kun on ollut niin iso muutos, mutta täällä vain raivottiin jostain syystä minulle että pakotan äitiäni kahville. 

Miksi äitisi ei saa muuttua kun ikää tulee? 

Pitääkö hänen olla se samanlainen vieläkin, joka hän oli aikoinaan?

Sulla ap se ongelma on siellä korvien välissä.

Et kestä sitä, että ajat muuttuu ja ihmiset myös.

Saa, mutta kuten sanoin olen huomannut alakuloisuutta ja yksinäisyyden oloa, ei kai ihan normaalia sitten o

Millainen hän oli, ennen kuin lääkitys alettiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oon 64 eikä mulla ole lapsia. Puoliso on. En siis siltä osin osaa kommentoida. Mutta:

Jos kerran äitisi on ollut erilainen, huolesi voi olla aiheellinen. Mitä luulet, mistä hän kotona ollessa nauttii, mitä tekee? Leipoo, laittaa ruokaa, lukee, tekee palapeliä, ristikoita? Vai istuu ja kattoo telkkaa yms

Jos on kovin 'vaisu', voi olla että lääkitystä täytyy vaihtaa tai lisätä. Onko milloin tilanne tarkistettu?

Älä välitä noista hupsuista vastauksista, osasit varmaan varautuakin

Kysy äidiltä suoraan, mikä on muuttunut

Tsemppiä

On ihana, että huolehdit

Tykkää kai kattoa tv:tä. Ei hänellä koskaan oikein ole ollut "harrastuksia". Mutta tykkäsi käydä paikoissa, esim luontopoluilla, rannoilla. Mihinkään muistisairaus testeihin en häntä k yllä saisi, tai edes lääkäriin, on niin itsepäinen. Mutta enpä mä kai tällä asialle muuta voi tehdä, toivottaan että on sitten onnellinen ja kaikki hyvin.

Vierailija
84/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheinen on paras henkilö näkemään muutoksen, ehkä äidin mielialalääkitystä pitäisi lääkärin tarkastella uudemman kerran. Kilpirauhasen vajaatoiminnalla on liuta oireita, ks Kilpirauhasliiton sivuilta, olisi hyvä tarkistuttaa arvot. 

Siksi kysyinkin, kun on ollut niin iso muutos, mutta täällä vain raivottiin jostain syystä minulle että pakotan äitiäni kahville. 

Miksi äitisi ei saa muuttua kun ikää tulee? 

Pitääkö hänen olla se samanlainen vieläkin, joka hän oli aikoinaan?

Sulla ap se ongelma on siellä korvien välissä.

Et kestä sitä, että ajat muuttuu ja ihmiset myös.

Saa, mutta kuten sanoin olen huomannut alakuloisuutta ja yksinäisyyden oloa, ei kai ihan normaalia sitten o

Mikä siinä on, ettei äitisi saa olla alakuloinen?

Se on normaalia ihan jokaisen ihmisen kohdalla.

Vierailija
85/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti äidilläsi ei ole rahaa käydä sitä turhuuksiin laittamassa. Kirppikset ovat muutenkin tosi masentavia paikkoja, täynnä turhaa romua. Tuskin äitisi kaipaa sitä lisää, joten ei niillä kirppiksillä ole mitään annettavaa hänelle.

Tuossa iässä voi paikatkin alkaa särkemään, monella on nivelrikkoa, selkävaivaa, vatsavaivaa yms jolloin ei ne kirppiskierrokset ja kahvitteluilla käynnit aina ole niin mukavia.

Jos haluat kahvitella äitisi kanssa, niin tuo kahvileivät hänelle kotiin ja vaikka kahvipakettikin ja juokaa siellä ne kahvit.

Vierailija
86/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oon 64 eikä mulla ole lapsia. Puoliso on. En siis siltä osin osaa kommentoida. Mutta:

Jos kerran äitisi on ollut erilainen, huolesi voi olla aiheellinen. Mitä luulet, mistä hän kotona ollessa nauttii, mitä tekee? Leipoo, laittaa ruokaa, lukee, tekee palapeliä, ristikoita? Vai istuu ja kattoo telkkaa yms

Jos on kovin 'vaisu', voi olla että lääkitystä täytyy vaihtaa tai lisätä. Onko milloin tilanne tarkistettu?

Älä välitä noista hupsuista vastauksista, osasit varmaan varautuakin

Kysy äidiltä suoraan, mikä on muuttunut

Tsemppiä

On ihana, että huolehdit

Tykkää kai kattoa tv:tä. Ei hänellä koskaan oikein ole ollut "harrastuksia". Mutta tykkäsi käydä paikoissa, esim luontopoluilla, rannoilla. Mihinkään muistisairaus testeihin en häntä k yllä saisi, tai edes lääkäriin, on niin itsepäin

No niin äiti tykkää olla luonnossa eikä kahviloissa tai kirppiksillä.

Älä siis enää vongu häntä paikkoihin, joissa ei viihdy.

Vierailija
87/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttele suoraan äitisi kanssa. Kai teillä puheyhteys on? 

No olen kysynyt suoraan, miksei voisi lähteä esim kahvilaan jos tarjoan, niin syy on aina "ei jaksa, ei viihdy sellaisissa, ei tykkää". 

Ensimmäiseksi tulee mieleen masennus tai muu psykoosi. Kuusikymppisen kilpirauhanen ja rauta-arvot olisi hyvä tutkia. Toivottavasti hän ei asu Helsingissä tai jos asuu, on varoissaan ja voi mennä yksityiselle.

Vierailija
88/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on erakkoluonne ja on tähän asti tehnyt asioita sinua miellyttääkseen, elänyt kuten ihmisen oletetaan elävän. Nyt on sitten päättänyt, että hän tekee just niin kuin itse haluaa eikä tarvitse enää teeskennellä. Tai sitten vaihtoehtoisesti se entinen äiti on ollut se oikea ja nyt on esimerkiksi masentunut eikä "oma itsensä".

Tämä. Minä esitin kompuroiden äitiroolin lapsien ollessa pieniä, mutta kun sain oman vapauteni takaisin, lopetin kaiken mahdollisen kodin ulkopuolisen elämän. Mikä autuus ja rauha! En edes pidä ihmisistä! Ja mitä helvettiä tekisin kirppareilla ja kahvilla? 

Miksi sinä ihmis-saasta menit porsimaan jos vihaat lapsiasi?

Oletko niitä äitinsä vihaajia vai mikä ongelma?

Vierailija
89/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi haluta poistua kotoa? Itse olen 40+ enkä ole haluamalla halunnut poistua kotoa yli 20 vuoteen. Pakko oli käydä kaikkialla että puolison pysty tavata mutta onneksi ei oo tarttenu vuosiin mennä kuin ruokakauppaan, työtkin etänä.

Vierailija
90/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on erakkoluonne ja on tähän asti tehnyt asioita sinua miellyttääkseen, elänyt kuten ihmisen oletetaan elävän. Nyt on sitten päättänyt, että hän tekee just niin kuin itse haluaa eikä tarvitse enää teeskennellä. Tai sitten vaihtoehtoisesti se entinen äiti on ollut se oikea ja nyt on esimerkiksi masentunut eikä "oma itsensä".

Tämä. Minä esitin kompuroiden äitiroolin lapsien ollessa pieniä, mutta kun sain oman vapauteni takaisin, lopetin kaiken mahdollisen kodin ulkopuolisen elämän. Mikä autuus ja rauha! En edes pidä ihmisistä! Ja mitä helvettiä tekisin kirppareilla ja kahvilla? 

Miksi sinä ihmis-saasta menit porsimaan jos vihaat lapsiasi?

Sinulla on kuvottava tapa puhua lasten saamisesta. Käytätkö samanlaista kieltä ystäviesi seurassa, työpaikalla tai lähiomaisten kuullen?

Vierailija
91/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttele suoraan äitisi kanssa. Kai teillä puheyhteys on? 

No olen kysynyt suoraan, miksei voisi lähteä esim kahvilaan jos tarjoan, niin syy on aina "ei jaksa, ei viihdy sellaisissa, ei tykkää". 

Ensimmäiseksi tulee mieleen masennus tai muu psykoosi. Kuusikymppisen kilpirauhanen ja rauta-arvot olisi hyvä tutkia. Toivottavasti hän ei asu Helsingissä tai jos asuu, on varoissaan ja voi mennä yksityiselle.

Ei ihmisen ole pakko mennä paikkoihin joissa ei viihdy.

Tää on se syy miksi ei lähde niihin paikkoihin eikä mikään muu.

Hänellä on täysi oikeus päättää missä liikkuu. Sulla eikä aloittajalla ole siihen nokan koputtamista.

Vierailija
92/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sun asia. Jos haluaa viettää vaikka viikon sisätiloissa ihan oma asia. Niinkuin nyt yleensä ihmisen oma elämä on. 

Vierailija
93/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi haluta poistua kotoa? Itse olen 40+ enkä ole haluamalla halunnut poistua kotoa yli 20 vuoteen. Pakko oli käydä kaikkialla että puolison pysty tavata mutta onneksi ei oo tarttenu vuosiin mennä kuin ruokakauppaan, työtkin etänä.

Tämähän on eri asia. Sun samat 20v, ap:n äiti on muuttunut...

Vierailija
94/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttunut niin että vihdoin on vapaa sanomaan mitä oikeasti haluaa

Vierailija
95/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttunut niin että vihdoin on vapaa sanomaan mitä oikeasti haluaa

Tämä. Ja sitä ei kyllillä luuhaava, jatkuvasti virikkeitä tarvitseva kermapersesukupolvi ymmärrä. Sukupolvi, joka traumatisoitui ei koronasta, vaan leuhottanisen _rajoittamisesta_ 😂

Vierailija
96/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eristäytyminen ja aloitekyvyttömyys ovat muistisairauden oireita

Ne on myös esim. perussuomalaisuuden ja miessukupuolisuuden oireita.

Jaksaapa tämän yhden puolueen kannattajat pyöriä mielessäsi. Ahdistaako vai haluatko mukaan? :D

Vierailija
97/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap onko sun isällä samat toimintatavat, eli ei lähde sun kanssa kirppiksille?

Isäni tykkää matkustella ja käydä paikoissa vaimonsa kanssa ja joskus käydään kahdestaan kalassa. 

Ja sun äiti haluaa oleskella kotosalla. Ootko huolestunut siitä, että isukki tekee sitä mistä tykkää?

Mikä on ongelmasi? Eikö omasta äidistä saa olla huolissaan? Jos isäni yhtäkkiä vaikuttaisi alakuloiselta ja yksinäiseltä niin olisin huolissani. 

Olisin huolissani sun iskästä kun se ei lähde sun kaa kirppiksille ja kahviloihin.

Pitäiskö sun keskustella tästä vakavasti hänen kanssaan?

Isällähän on aikaisemmista kommenteista päätellen uusi vaimo, joten hän ei välttämättä kaipaa muuta seuraa niin usein.

Vierailija
98/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa nyt ketjun aloittaja.

Kun aikansa ravaa reissuissa, kuppiloissa ja kirppiksillä, niin lopulta ne ei enää kiinnosta.

Äikäs ihminen ei haali enää rojua nurkkiinsa. Sillä on jo liikaakin tavaraa. Mieluummin karsii niitä pois kuin hankkii lisää.

Matkustelu ei nappaa kun on tarpeeksi matkustellut.

Kuppilat on tullut kierreltyä.

Miksi et hyväksy tätä? Sä etsit typeriä syitä. Sinä tässä oot vailla kaveria äidistäsi, etkä kestä sitä, että häntä ei kiinnosta.

Vierailija
99/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon 57 v. enkä todellakaan poistu kotoa muutakun osa-aikatyöhön, kauppaan tai postilaatikolle. Ei jaksa eikä kiinnosta. Veetäkö se kelleen kuuluu?

Vierailija
100/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton ketju 😂 Haen popparit! Mitkä juonenkäänteet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme