Päälle 60v äiti ei halua enää poistua juuri kotoa?
Muistan kun hän vielä oli 50-58v niin kävimme esim yhdessä kirpputoreilla, kahviloissa, hän lähti myös joskus reissuun. Nyt ei lähde enää edes kahvilaan vaikka sanon että maksan. Eikä kirpputoreille. Olen huomannut, että hänen mieliala on alkanut alentua, on säikky ja vaikuttaa yksinäiseltä. Hänellä ei ole juuri läheisiä ystäviä, ainoastaan naapureita ja neki vaihtuu vähän väliä. Onko normaalia, että vähän päälle 60v ei halua käydä enää uusissa paikoissa?
Kommentit (440)
No yli 60 v naisille on normi-meininkiä olla aina kotona. Opetettu pienestä pitäen että kunnolliset naiset hoitaa kotia 24/7 ja kaupungilla oleilu on perseestä koska siellä on muka turvatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap onko sun isällä samat toimintatavat, eli ei lähde sun kanssa kirppiksille?
Isäni tykkää matkustella ja käydä paikoissa vaimonsa kanssa ja joskus käydään kahdestaan kalassa.
Ja sun äiti haluaa oleskella kotosalla. Ootko huolestunut siitä, että isukki tekee sitä mistä tykkää?
Mikä on ongelmasi? Eikö omasta äidistä saa olla huolissaan? Jos isäni yhtäkkiä vaikuttaisi alakuloiselta ja yksinäiseltä niin olisin huolissani.
Olisin huolissani sun iskästä kun se ei lähde sun kaa kirppiksille ja kahviloihin.
Pitäiskö sun keskustella tästä vakavasti hänen kanssaan?
Kyllä iskäni lähtee kirppikselle kanssani, nyt puhut pötyä.
Tuollaisen käytöksen pitäisi alkaa vasta kymmenen vuotta myöhemmin. Vai onko jo muisti pettänyt ja ei siksi uskalla itse käydä asioillaan? Masennus voi tehdä vastaavaa, silloin ei arjen askareetkaan onnistu enää.
En heitä randomia, läheisilläni näin käynyt.
Miks sun isä ei halua mennä kanssasi ihmisten ilmoille? Ainoastaan kalaan.
Häpeekö hän sinua?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen käytöksen pitäisi alkaa vasta kymmenen vuotta myöhemmin. Vai onko jo muisti pettänyt ja ei siksi uskalla itse käydä asioillaan? Masennus voi tehdä vastaavaa, silloin ei arjen askareetkaan onnistu enää.
Siksi kysyinkin, kun olen törmännyt omalla työpaikallani n. 5-10 vuotta vanhempiin naisiin ja he käyvät tapahtumissa ja paikoissa, ja juttelevat ihmisille. Aloin miettiä onko ihan normaalia, ettei oma äiti käy juuri missään ja mikä sen aiheuttaa. Ja en halua että hänelle tulee jokin ennenaikainen muistisairaus tuon takia että kökkii vain kotona. No ainakin minä olin se joka häntä ehdotti käydä paikoissa, vaikka täällä sanottiin ettei niinkään saa tehdä. Ei kai 62v edes mikään vanha ole nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Miks sun isä ei halua mennä kanssasi ihmisten ilmoille? Ainoastaan kalaan.
Häpeekö hän sinua?
Varmasti häpeää rasvaista lettiäni. Voitko nyt lopettaa?
Äiti ei nyt enää jaksa nuohota kirppiksiä sun kanssa.
Äippä haluaa nyt juoda kaffeensa kotona.
Mikä tässä ei käy sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Käyhän se, mulle se on ok, jos hän on ok. Siksi kysyinkin mielipitetä asiaan täältä.
Läheinen on paras henkilö näkemään muutoksen, ehkä äidin mielialalääkitystä pitäisi lääkärin tarkastella uudemman kerran. Kilpirauhasen vajaatoiminnalla on liuta oireita, ks Kilpirauhasliiton sivuilta, olisi hyvä tarkistuttaa arvot.
Vierailija kirjoitti:
Läheinen on paras henkilö näkemään muutoksen, ehkä äidin mielialalääkitystä pitäisi lääkärin tarkastella uudemman kerran. Kilpirauhasen vajaatoiminnalla on liuta oireita, ks Kilpirauhasliiton sivuilta, olisi hyvä tarkistuttaa arvot.
Siksi kysyinkin, kun on ollut niin iso muutos, mutta täällä vain raivottiin jostain syystä minulle että pakotan äitiäni kahville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kysyinkin, kun olen törmännyt omalla työpaikallani n. 5-10 vuotta vanhempiin naisiin ja he käyvät tapahtumissa ja paikoissa, ja juttelevat ihmisille. Aloin miettiä onko ihan normaalia, ettei oma äiti käy juuri missään ja mikä sen aiheuttaa. Ja en halua että hänelle tulee jokin ennenaikainen muistisairaus tuon takia että kökkii vain kotona. No ainakin minä olin se joka häntä ehdotti käydä paikoissa, vaikka täällä sanottiin ettei niinkään saa tehdä. Ei kai 62v edes mikään vanha ole nykypäivänä.
Sun äidin ei tarvitse tehdä kuten sun töissä jotkut tekee.
Eiks sulka muuta tekemistä ole kuin verrata äitiäsi muihin ihmisiin?
Annapa äidillesi oma rauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun äidin ei tarvitse te
Mutta jos sulla on lähienen jonka käytös muuttuu radikaalasti etkö muka huolestuiis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyhän se, mulle se on ok, jos hän on ok. Siksi kysyinkin mielipitetä asiaan täältä.
Sulla on nyt kyllä jo mielessä se, minkä vastauksen haluat tuohon sun äitisi elämään sotkeutumisesta.
Hirveesti otat nokkiisi kun vastaukset ei miellytä sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on nyt kyllä jo mielessä se, minkä vastauksen haluat tuohon sun äitisi elämään sotkeutumisesta.
Hirveesti otat nokkiisi kun vastaukset ei miellytä sinua.
En ole sotkeutunut äitini elämään XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kysyinkin, kun on ollut niin iso muutos, mutta täällä vain raivottiin jostain syystä minulle että pakotan äitiäni kahville.
Miksi äitisi ei saa muuttua kun ikää tulee?
Pitääkö hänen olla se samanlainen vieläkin, joka hän oli aikoinaan?
Sulla ap se ongelma on siellä korvien välissä.
Et kestä sitä, että ajat muuttuu ja ihmiset myös.
Veikkaisin masennusta tai alkavaa dementiaa. Koeta saattaa hänet lääkäriin ja testeihin. T. N72.
Ap
Oon 64 eikä mulla ole lapsia. Puoliso on. En siis siltä osin osaa kommentoida. Mutta:
Jos kerran äitisi on ollut erilainen, huolesi voi olla aiheellinen. Mitä luulet, mistä hän kotona ollessa nauttii, mitä tekee? Leipoo, laittaa ruokaa, lukee, tekee palapeliä, ristikoita? Vai istuu ja kattoo telkkaa yms
Jos on kovin 'vaisu', voi olla että lääkitystä täytyy vaihtaa tai lisätä. Onko milloin tilanne tarkistettu?
Älä välitä noista hupsuista vastauksista, osasit varmaan varautuakin
Kysy äidiltä suoraan, mikä on muuttunut
Tsemppiä
On ihana, että huolehdit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äitisi ei saa muuttua kun ikää tulee?
Pitääkö hänen olla se samanlainen vieläkin, joka hän oli aikoinaan?
Sulla ap se ongelma on siellä korvien välissä.
Et kestä sitä, että ajat muuttuu ja ihmiset myös.
Saa, mutta kuten sanoin olen huomannut alakuloisuutta ja yksinäisyyden oloa, ei kai ihan normaalia sitten ole? Ja eikö sen lääkityksen pitäisi saada olo muutenkin paremmaksi?
Vie äiti luontoretkelle kahvit termarissa, niin ei tarvitse kärvistellä ihmisten keskellä hälinässä, eikä maksa paljoa.
Olisin huolissani sun iskästä kun se ei lähde sun kaa kirppiksille ja kahviloihin.
Pitäiskö sun keskustella tästä vakavasti hänen kanssaan?