HS: Törkypuheita ei voi perustella sananvapaudella
Lukijan mielipide | Törkypuheita ei voi perustella sananvapaudella
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on vapaus puhua törkyä, eihän vapaus muuten tarkoita yhtään mitään. Ja jos sitä aletaan tiukentaa, kaikki tietävät mitä sillä polulla lopulta odottaa. Sananvapauttava on vartioitava ikuisesti, eikä siitä voi ruveta lipsumaan.
Se ei toki tarkoita, etteikö puheilla olisi jälkiseurauksia.
Laissa on erikseen kielletty sellainen puhe, joka on oikeasti vaarallista. Mielensä pahoittaminen ei ole vaarallista.
Täälläkin vaihtelevasti suuri osa sisällöstä aivan tarkoituksellisen loukkaavaa ja leimaavaa.
Niinpä vain annetaan tämmöisenkin mielipidealustan olla pystyssä ja aika paljon voi päästellä ainakin tilapäisesti.
Tuossa täytyy olla jokin ajatus takana.
Ehkä useampikin.
Täällä nyt henki on se, että palstalla päivystävä vasurikaarti ei ole yh
Miksi persut on vainoharhaisia?
Kun teet 2400 bruttopalkalla töitä 30 vuotta saat eläkettä 1500 brutto - verot.
Suomessa kaikki saavat vähintään takuueläkkeen, joka on 980 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake
Lisäksi 200 000 eläkeläistä saa eläkeläisen asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa."
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksetiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
No tää oli persu-Purran mielestä hyvä näin.
Itse kysyn: mihin meidät horiskot eläkeläiset huolittaisiin töihin kun työkykyisiäkään ei palkata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan se on että sananvapaus ei ole koskaan ollut lupa solvaamiseen. Ei yksittäisen ihmisen tai kansanryhmän.
Mielipiteesi Neekeriluciasta?
-eri-
Mulle on aivan sama olkoon vaikka violettinen, tai poika, lai kissanpentu. Mulle ei ole merkitystä asialla mitenkään tunteisiin menevänä. Kissanpoikanen olisi ihsan hyvä vaihtoehto, niin ette saisi siitäkin mitään riitaa..... tai no toki, onhan niitäkin eri rotuisia ja värisiä.
Eläkeläinen saa eläkkeen joka kuukausi ja palkka on vain lisätulo.
Työtön sen sijaan joutuu odottamaan työttömyyskorvausta 6-8 viikkoa, jos tekee töitä.
Pitää odottaa, että työnantaja maksaa lomarahat ja kaikki ennenkuin voi edes hakea työttömyyskorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se perusongelma on se että kuka määrittelee puheen s-tiseksi tai r-asismiksi. Se joka määrittelee, sillä on valta ja valtaanhan pyrkii kaikenlaista sakkia kuten Saksassa silloin aikoinaan.
No, en ole ainakaan törmännyt kuin vihervasemmistolaiseen faktantarkistukseen eli woke-henkiset yrittävät poistaa oikeistokonservatiiviset mielipiteet mediasta ja lakaista ne maton alle ja tukahduttaa ne yhteiskunnasta kuulumattomiin. eli se ns."faktantarkistus" ja "vihapuhepykälät" on sitä että he "sen... suroivat" heidän aatteelleen ja arvoilleen vastakkaisia tai sitä kritisoivia kirjoituksia. En ole huomannut esim. persujen tekevän tällaista tai kristillisten.
Esim. se persujen kansanedustaja heitettiin pois festareilta mielipidekirjoituksensa takia tyyliin "pojalla ei voi olla pimppiä". En ole kuullut että ketään "pimpillistä poikaa" olisi ikinä heitetty pellolle esim. hengellisestä tilaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Seksistiset kommentit, rasistiset loukkaukset ja häirinnäksi laskettava törky eivät ole vain rehellistä mielipiteenvaihtoa vaan keinoja vaientaa ja alistaa toisia, joskus myös pelotella toisia hiljaisuuteen - eli sananvapauden heikentämistä.
Benjamin on asian ytimessä.
Kyllä. On ihmisiä jotka vaativat: pidä suusi kiinni, kun puhut. Määräävät miten saa käyttäytyä tai miten sanoa. Harmi. Tämä vie ilon esim. yhteisöllisestä vapaaehtoistyötä.
Ystävät voi onneksi valita.
"Täällä nyt henki on se, että palstalla päivystävä vasurikaarti "
Useampikin on tullut kertomaan että eivät ole vasemmistolaisia mutta jostain syystä et halua noteerata lainkaan sitä mahdollisuutta että kanssasi eri mieltä oleva ei olisikaan joku kauhea vasemmistolainen.
Ihmiset eivät ole kaikki samaa mieltä vasemmiston ulkopuolellakaan.
"Peruspersut" ovat minua yrittäneet kyykyttä koko elämän!i Itse kuulun lapsuuden perhetaustani vuoksi ylempään keskiluokkaan ja kyllä, meillä oltiin vassareita ja meillä harrastettiin kulttuuria.Liekö sitten "peruspersujen" kateus tällaista kermapersettä kohtaan:)
Onneksi nyt 52-vuotiaan tajuan oman arvoni:)Ei ole tarvetta mielistellä persuja!
"Enemmän historia tuntee diktatuureja jotka on kiihkolla halunneet estää vastapuolen toiminnan ja lopulta jopa puhumisen keinolla millä hyvänsä. "
Kyse ei ollut nyt siitä mitä diktatuureissa tapahtuu. Luonnollisesti kaikki diktatuurit rajoittavat sanavapautta, niin oikeistolaiset kuin vasemmistolaisetkin.
Nyt oli kyse siitä millainen puhe voi johtaa diktatuuriin. Ja aivan selkeästi diktatuuriin johtaa useammin hyvin räikeän vihainen puhe kuin maltillinen puhe.
Vierailija kirjoitti:
"Mielipide vaikuttamista parhaimmillaan kun "väärät" mielipiteet leimataan vihapuheeksi. "
Jos minun mielipiteeni on että se mitä sanot on vihapuhetta niin miksi en saisi mielipidettäni sanoa? Se on ihan samalla tavalla sananvapauden käyttämistä.
On toki ja sulla on siihen oikeus. Ongelma syntyykin siinä, että te haluatte viranomaisten rankaisevan siitä "vihapuheesta ", mitä se milloinkin nyt sattuukaan olemaan.
-eri
ylellä ja hesarilla tietenkin oikeus solvata persuja ja trumppia ja levittää vale uutisia heistä jopa yle hämeen mummo toimittajillekin tullut käsky tähän mummot tuskin edes tietävät ketä persut ovat saatikka trump on.
"Anna yksikin esimerkki väitteesi tueksi, että diktatuuriin on päädytty yhteiskunnassa, jossa on ollut täysi sananvapaus."
Täysin rajoittamatonta sananvapautta ei ole ollut koskaan missään. Mutta esim. 30-luvun Saksassa ei ollut mitään lainsäädäntöä joka olisi estänyt laajan vihanlietsonnan tiettyjä ihmisryhmiä vastaan. Myös vaikka Ruandan kauheat tapahtumat oli laajasti lietsottu mediassa ja tiettyjen tahojen puheissa eikä sitä hillitty.
"Sananvapauden rajoittaminen kohtuullisesti saattaa tuntua houkuttelevalta ratkaisulta estää vihaa lietsovaa puhetta ja polarisaatiota, mutta se voi samalla luoda vaarallisen ennakkotapauksen vallankäytölle "
Onko siis sinusta vaikka Suomen nykyinen lainsäädäntö kohtuuton? Se kuitenkin nimenomaan rajoittaa sanavapautta hyvin kohtuullisesti mutta siellä missä se aiheuttaisi liian suurta vahinkoa joillekin muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt kuitenkin on vähän eri asia että persujen haukkumisesta ei joudu linnaan mutta paremman väen haukkumisesta joutuu. Hyvin tasa-arvoista ja sananvapaudellista.
Persut kun ei ole mikään etninen, synnynnäinen ihmisryhmä. Kusipääksi ei synnytä vaan ryhdytään.
Muslimiksikin ryhdytään mutta silti heistä negatiivisesti puhuminen on rajoitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
"Peruspersut" ovat minua yrittäneet kyykyttä koko elämän!i Itse kuulun lapsuuden perhetaustani vuoksi ylempään keskiluokkaan ja kyllä, meillä oltiin vassareita ja meillä harrastettiin kulttuuria.Liekö sitten "peruspersujen" kateus tällaista kermapersettä kohtaan:)
Meinaat, että persut ei harrasta kulttuuria? Miksi yleistät ja jaat tämmöistä stereotyyppistä puhetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sananvapauden kanssa kulkee myös sananvastuu. Olisi hyvä tunnistaa mikä on ero erilaisissa puhetyyleissä.
"En pidä naapurista" On asiallisesti kerrottu mielipide.
"Naapuri on kusipäää" On edelleen mielipide, ei niin asiallisesti kerrottu ja saattaa johtaa kunnianloukkaukseen.
"Naapuri pitää tappaa" On vihapuhetta ja silläkin on seurauksensa.
"Naapuri syö kissoja" On väärän tiedon levittämistä.
"Naapuri on kusipää" on tyyli millä keskustellaan somealustoilla. Ja sitten ihmetelleään miksi kouluissa kiusataan.
Kaksi viimeistä esimerkkiä on sellaista mikä oikeistolaisten mielestä on kuuluu sananvapauteen ja näitä pitäisi saada viljellä niin paljon kuin haluaa kenenkään puuttumatta asiaan. Itse en halua sellaista yhteiskuntaa.
Sananvastuu, mikä ihana neuvostoliittolainen termi jolla vasemmistohallinto oi
Miksi nassea ei saisi sanoa nasseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että persut ei harrasta kulttuuria? Miksi yleistät ja jaat tämmöistä stereotyyppistä puhetta?
Koska näin nämä asiat nyt vain koetaan. Kuten vaikka hetki sitten tuo yksi jonka mielestä on ok sanoa että tummaihoiset eivät käy töissä.
Tajuaahan sen nyt vajaaälyisempikin että kun rajoittamisen tielle lähdetään niin tekee mieli rajoittaa aina vaan lisää. Lopulta ollaankin diktatuurissa mitä sananvapauteen tulee.
Enhän, vaan mä nauran sun tyhjälle, typerälle persuholle 😂