Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Useita vauvoja kuollut suunniteltujen kotisynnytysten yhteydessä Suomessa

Vierailija
06.02.2025 |

Jopa tuhansia euroja maksavat kotisynnytykset herättävät huolta terveydenhuollon ammattilaisissa. Nyt Valvira tutkii useita vaaratilanteita ja kuolemantapauksia.

https://yle.fi/a/74-20141042

Kommentit (424)

Vierailija
261/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi myös selvittää, mikä synnytyssairaaloissa on pielessä, kun synnyttäjä ei halua synnyttää siellä. Niistä syistä on keskusteltu tälläkin palstalla moneen kertaan. 

Ja myös asenteet. Jos joku kertoo pelkäävänsä synnytystä, niin hyvin todennäköisesti saa silmien pyörittelyjä ja tarinointia, miten ennenvanhaankin synnytettiin ihan vaan peltotöiden ohessa ja palattiin heti töihin. 

Eli pientä ristiriitaa ehkä havaittavissa.

En muuten yhtään ymmärtänyt tämän yhden haastatellun synnyttäjän logiikkaa. Edellinen lapsi kuoli synnytyksessä, joten haluan synnyttää seuraavan kotona.  Siis mitä?! Että koska yksi lapsi kuoli, haluan ottaa seuraavan kanssa isomman riskin? 

Vierailija
262/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä ettei vuosina 2013 - 2023 ole kuollut yhtään kotisynnytettyä vauvaa, mutta vuonna 2024 sitten useita 🤔 Jotain mätäähän tuossa täytyy olla.

Onko kotisynnytykset lisääntyneet 2024?

On, nouseva trendi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän näitä kotisynnyttäjiä ole myöskin alueilta jossa äidit juottavat hopeavettä lapsilleen 😥 ja he ovat ihan kantasuomalaisia. 

Vierailija
264/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt 3 lasta, joista kaikki synnytykset ovat olleet kuitenkin jollain tavalla yllätyksellisiä; mm. pään avosuinen tarjonta, jolloin synnytys ei edennyt mihinkään ja vauva alkoi kärsiä hapenpuutteesta. Olin myös itse todella loppu ponnistusvaiheen pitkityttyä pitkäksi (yli tunti). Vauvan napanuora oli myös kahdesti kaulan ympärillä, mikä hidasti ulostuloa. Jos eläisin 1800-luvulla tai vaikka Afrikassa, olisi vauva jotenkin revitty ulos, jolloin istukka olisi revennyt ja olisin itse kuollut verenhukkaan, vauvan luultavasti vammautuessa. Tässä ei ole mitään minulle "sepitettyä tarinaa" taustalla, vaan oli pikemminkin onneton sattuma ja anatomiaan liittyviä ennakoimattomia asioita, jotka selvisivät vasta kun vauva alkoi syntyä.

Onneksi olimme yliopistosairaalassa ja kaikki meni hyvin. Useampi kätilö ja lääkäri olivat lopulta synnytyksessä mukana.

Vierailija
265/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä synnyttäisin, haluaisin kyllä olla sairaalassa koko synnytyksen ajan kytkettynä epiduraaliin ja ilokaasuun. Kuka hullu haluaa kärvistellä kokona?

Vierailija
266/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan 2024 on kuollut paljon vauvoja mikä on herättänyt tämän huolen, että mistä se johtuu kun aiemmin ei ole näin käynyt. Virallista tilastoa ei ole julkaistu määrästä, eikä varmaan julkaistakkaan ennen kun nämä tutkimukset on ohi. Itse uskon tämän johtuvan juurikin kun kotisynnytykset ovat lisääntyneet, koko ajan on hirveitä otsikoita miten synnäreillä äitejä rääkätään ja siihen vastapainona villit synnyttäjät hehkuttaa sitä kotona synnyttämisen ihanuutta. Istukat liikkuu ajatuksen voimalla pois kohdunsuulta(Maria Nordinin mukaan) ja raskausmyrkytykset ja diabetekset yms paranee vain ravinnolla(Juurimamma)..niin ei ole ihme että porukkaa hakeutuu näihin piireihin. Minusta olisi tärkeä puuttua nimenomaan näihin puheisiin, tehdä niistä rikollista. Jokainen saa synnyttää missä haluaa, mutta raskaana oleva on herkässä tilassa ja on helppo lähteä mukaan näihin kun joku hokee et ei sen väliä vaikka vauva kuoleekin kunhan on luonnollista..

Vierailija
267/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä synnyttäisin, haluaisin kyllä olla sairaalassa koko synnytyksen ajan kytkettynä epiduraaliin ja ilokaasuun. Kuka hullu haluaa kärvistellä kokona?

Harva haluaa, mutta moni päätyy olemaan kotona pitempään kuin haluaisi, kun sairaalaan ei oteta kovin varhaisessa vaiheessa. 

Vierailija
268/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuosien 20132023 tilastojen perusteella on hyvin harvinaista, että vauva syntyy suunnitellun kotisynnytyksen yhteydessä kuolleena. Tilastojen mukaan tällaisia tapauksia on sattunut kyseisellä aikavälillä kaksi. THL:n mukaan kummassakin tapauksessa sikiö oli kuollut jo ennen synnytyksen alkua."

Eli ovatko nämä kuitenkin kohtuun kuolleiden kotisynnytyksiä iso osa?

Vai olisko abortoitu laittomasti?

Siis nämä kotisynnytkset tarkoittaa luonnollisesti käynnistynyttä synnytystä, jonka aikana äiti haluaa olla kotona. Osa palkkaa tuon tuhansien eurojen arvoisen kätilöpalvelun kotiinsa täksi ajaksi.

Miten ihmeessä te saatte näistä väännettyä jotain abortteja?

Kysytkö tosissasi? Kotona

"Voit tehdä mitä tahdot ja laittaa synnytyksen piikkiin"

No et voi tehdä. Jos esim tukehdutat lapsesi sen jälkeen, kun se on syntynyt, nähdään kyllä, että lapsi on vetänyt happea keuhkoihinsa, etkä voi väittää, että se tukehtui synnytyskäytävään. 

Vierailija
269/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuosien 20132023 tilastojen perusteella on hyvin harvinaista, että vauva syntyy suunnitellun kotisynnytyksen yhteydessä kuolleena. Tilastojen mukaan tällaisia tapauksia on sattunut kyseisellä aikavälillä kaksi. THL:n mukaan kummassakin tapauksessa sikiö oli kuollut jo ennen synnytyksen alkua."

Eli ovatko nämä kuitenkin kohtuun kuolleiden kotisynnytyksiä iso osa?

Vai olisko abortoitu laittomasti?

Siis nämä kotisynnytkset tarkoittaa luonnollisesti käynnistynyttä synnytystä, jonka aikana äiti haluaa olla kotona. Osa palkkaa tuon tuhansien eurojen arvoisen kätilöpalvelun kotiinsa täksi ajaksi.

Miten ihmeessä te saatte näistä väännettyä jotain abortteja?

"Voit tehdä mitä tahdot ja laittaa synnytyksen piikkiin"

No et voi tehdä. Jos esim tukehdutat lapsesi sen jälkeen, kun se on syntynyt, nähdään kyllä, että lapsi on vetänyt happea keuhkoihinsa, etkä voi väittää, että se tukehtui synnytyskäytävään. 

Sitä paitsi Suomessa kyllä saa abortin jos haluaa, ja vauvankin voi vaan antaa pois jos on liian myöhäistä abortille. Ei ole tarvetta vaarantaa henkeään jollain laittomalla abortilla tai kotisynnytyksellä. 

Vierailija
270/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kysymys muualta tulleiden naisten synnytyksestä......

Mä tiedän pari ihan suomalaista naista, jotka kieltäytyvät neuvolasta ja synnyttävät kotona. Hallitsevat itse kehonsa ja p askaa. Nämä ovat huuhaa-tyyppejä. 

Tyhmää, itsekästä ja järjetöntä!

Vierailija
271/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rinnastetaanpa synnytysprosessin väkivalta miesten vastaavaksi. Kehitellään ensin muutama vuosikymmen pelottelutarinoita siitä, miten vaarallista siemensyöksy on. Sitten aletaan viljelemään näitä tarinoita mediaan, jolla saadaan miehet pelkäämään siemensyöksyä ja omaa kehoaan, sekä lisääntymistä."

Melkoinen psykoosi sinulla 😳

Vierailija
272/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rinnastetaanpa synnytysprosessin väkivalta miesten vastaavaksi. Kehitellään ensin muutama vuosikymmen pelottelutarinoita siitä, miten vaarallista siemensyöksy on. Sitten aletaan viljelemään näitä tarinoita mediaan, jolla saadaan miehet pelkäämään siemensyöksyä ja omaa kehoaan, sekä lisääntymistä."

Apua nyt se vertaa synnyttämistä siemensyöksyyn. Mutta ompa hauskaa viihdettä tämä! En tiennyt, että näin yksinkertaisia ihmisiä on edes olemassa.

Montako siemensyöksyyn kuollutta miestä tiedät? 😆😆

Hiton pelottavaa, että tuo psykoottisen kaltaisia ihmisiä on vapaana ja ilmeisesti myös lisääntyvät. Tarkoitan siis tätä siemensyöksyvertaajaa. 

Vierailija
273/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi myös selvittää, mikä synnytyssairaaloissa on pielessä, kun synnyttäjä ei halua synnyttää siellä. Niistä syistä on keskusteltu tälläkin palstalla moneen kertaan. 

Ja myös asenteet. Jos joku kertoo pelkäävänsä synnytystä, niin hyvin todennäköisesti saa silmien pyörittelyjä ja tarinointia, miten ennenvanhaankin synnytettiin ihan vaan peltotöiden ohessa ja palattiin heti töihin. 

Eli pientä ristiriitaa ehkä havaittavissa.

En muuten yhtään ymmärtänyt tämän yhden haastatellun synnyttäjän logiikkaa. Edellinen lapsi kuoli synnytyksessä, joten haluan synnyttää seuraavan kotona.  Siis mitä?! Että koska yksi lapsi kuoli, haluan ottaa seuraavan kanssa isomman riskin? 

Minun tuttu on myös synnyttänyt kotona traumaattisen, vauvan kuolemaan johtaneen synnytyksen jälkeen. Siinä meni luotto siihen että sairaala takaisi turvallisuuden, ja tämä äiti koko että toimenpiteet puuttuivat synnytyksen luonnolliseen kulkuun, saattoivat jopa johtaa vauvan kuoleman tai ainakin tehdä siitä väkivaltaisen.

Omani ovat syntyneet sairaalassa sektiolla lääketieteellisistä syistä, ja olen terveydenhuollolle kiitollinen. Mutta ymmärrä kyllä sekä artikkelin että tuttavani ajatuksia. 

Vierailija
274/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyjen sanojen korostaminen on tyypillinen merkki erilaisista harvoista, psykoosista ja skitsofreniasta. Myös hänen tekstinsä on melko vaikeaselkoista ja täynnä viittauksia erilaisiin salaliittoihin, uhkailuihin, vainoihin ym. 

Pelottavaa, että ihminen itse ei ymmärrä olevansa vakavasti sairas. 

Vierailija
275/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin esikoiseni kanssa neuvolassa (tietty!) Ja tein kaiken, minkä osasin.

Menetin kuitenkin vauvani kehityshäiriön vuoksi hätäsektiosta ja elvytyksestä huolimatta.

Jos olisin ollut niin idoootti, että olisin synnyttänyt kotona, en ikinä pääsisi siitä yli. Koville on ottanut nytkin!

Vierailija
276/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana mietin paljon sitä, että kotisynnytys olisi hyvä vaihtoehto. Raskaus oli sujunut hyvin ja oli helppo, kaikki oli erittäin hyvin. Onneksi kuitenkin synnytin sairaalassa, näin lapsellani on edelleen äiti. Synnytyksessä ilmeni yllättäviä komplikaatioita ja ilman sairaalaa olisin kuollut. Selviäminen oli pienestä kiinni.

Vierailija
277/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei tipu yhtään myötätuntoa näille vaivansa menettäneille äideille!

Vierailija
278/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä ettei nämä vähä älyisten geenit jatku.

Vierailija
279/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen synnytykseni päättyi imukuppivetoon.  Molemmat loukkaannuimme pahasti; lasta elvytettiin ja minua korjailtiin leikkaussalissa.  Toinen synnytys päättyi hätäsektioon. Kolmas ja neljäs olivat suunniteeltuja sektioita.  Kaikki lapset ylisuuria raskausdiabeteksen vuoksi, jota ei tuolloin vielä tunnistettu.  Onneksi olimme keskussairaalassa.  Käykää hyvät, nuoret naiset, äitiysneuvolassa mahdollisten riskien kartoittamiseksi.  Jos harkitsette kotisynnytystä, käyttäkää ainakin ammattikätilöä.  Eniten huolestuttaa pitkät synnytysmatkat, pienikin paikallssairaalan synnytysosasto olisi huomattavasti turvallisempi paikka lapsen kannalta, kuin esim. Taksi.  Tärkeintä on lapsen turvallisuus.  Seksuaalisia kokemuksia ja itsemääräämisoikeutta voi toteuttaa muissa yhteyksissä.

Vierailija
280/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilaavatko he woltin kuskin viemään tuotoksensa kaatopaikalle. minä minä minä haluan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme