Kumpi on vaarallisempi leikkaus harmaakaihi vai sappirakon poisto.
Ystäväni on jonossa sappirakon poistoonja itse odotan aikaa harmaakaihileikkaukseen.
Kommentit (17)
Lääkäri sanoi, että iän mukana kaihi tulee melkein kaikille.
Aina riippuu siitä, miten leikkaus tehdään, kuka se tekee ja minkä ikäinen ja kuntoinen potilas on, onko allergioita sekä joudutaanko käyttämään anestesiaa vai puudutusta.
Minä olen jonossa kaihileikkaukseen ja kyllä minä odotan sitä leikkausta pelonseksisin tuntein.
Kumpikin on nykyään helppo homma. Mut kaihi: 10 min homma, tunnin oottelu ja kotiin ihmettelemään värejä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jonossa kaihileikkaukseen ja kyllä minä odotan sitä leikkausta pelonseksisin tuntein.
Ei mitään pelättävää!
Ei ole kumpikaan vaarallinen. Aina siellä on se pieni prosentti varattu komplikaatioihin, mutta nykyään turvallista jokatapauksessa.
Pelkään, että jos kaihileikkaus epäonnistuu, niin meneekö silmästä näkö.
KAIKISSA LEIKKAUKSISSA ON RISKINSÄ.
Kaihileikkauksessa lähtee huonoimmillaan näkö, sappileikkauksessa henki.
Vastaus riippuu siitä kumpaa pidät pahempana asiana.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös. Odotan kyllä myös sitä, että näkö kirkastuisi, mutta leikkaus pelottaa. On mua nukutuksessa leikattu useita kertoja, mutta pelottaa silmiin kajoaminen puudutuksessa ja se, että jos tuleekin komplikaatioita.
Olen ollut jonossa kaihileikkaukseen 5 kuukautta ja joka päivä pelännyt sitä leikkausta , miten siinä käy
Kaihileikkaus on epämiellyttävä, mutta vakavat komplikaatiot harvinaisia. Minulla on ollut ennestään verkkokalvojen irtaumat, joten kokemusta on vakavammista silmäleikkauksista myös. Sain kaihin jälkeen makulaturvotusta, eikä näkö palautunut kunnolla ja siitä suoraan jälkikaihin. Vasta jäkikaihin hoidon jälkeen aloin näkemään normaalisti.
Sappirakko leikataan nukutuksessa tähystyksellä ja jo samana päivänä pääsee kotiin. Ei se ole mikään vaarallinen tai iso leikkaus eikä siitä jää edes kunnon arpia.
Itse jännittäisin enemmän silmäleikkausta.
Itsekin pelkäsin/jännitin sitä etukäteen ja aivan turhaan, mikään ei sattunut tai ollut hankalaa siinä. Ihan rauhallisin mielin voit olla ja mennä.
Sappirakon poisto. Kaihileikkaus on yleisin leikkaus ja toimenpiteenä nopea. Ja kyllä, minulta on kaihi leikattu molemmista silmistä