Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Useita vauvoja kuollut suunniteltujen kotisynnytysten yhteydessä Suomessa

Vierailija
06.02.2025 |

Jopa tuhansia euroja maksavat kotisynnytykset herättävät huolta terveydenhuollon ammattilaisissa. Nyt Valvira tutkii useita vaaratilanteita ja kuolemantapauksia.

https://yle.fi/a/74-20141042

Kommentit (424)

Vierailija
301/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaapa esim. Juurimamman juttuja facesta yms. Hän ei usko riskiraskauksiin tai mihinkään raskauden seurantaan yms ja aina löytyy ihmisiä ketkä näihin lähtee mukaan.

Voi luoja. Minun mummon ensimmäiset lapset kuolivat, 30 luvulla olivat kaksoset. Minulla olisi kuollut toinen kaksosista synnytykseen, jos ei olisi kiireellä päässyt hätäsektioon. 

Vierailija
302/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä synnyttäisin, haluaisin kyllä olla sairaalassa koko synnytyksen ajan kytkettynä epiduraaliin ja ilokaasuun. Kuka hullu haluaa kärvistellä kokona?

Kun ei sinne sairaalaan pääse koko synnytyksen ajaksi eikä kivunlievitystä saa pyytämällä vaan se on tuurista kiinni, sehän tässä lisääntyneiden kotisynnytysten taustalla on.

Jotkut sitten ajattelevat että parempi suunniteltu kuin suunnittelematon kotisynnytys. Foliohattuporukka lienee marginaalissa.

Lisäksi pienemmissä sairaaloissa ei ole virka-ajan ulkopuolella anestesialääkäriä paikalla. Yhden synnyttäjän takia ei lääkäriä soiteta paikalle, joten saa tyytyä ilokaasuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä synnyttäisin, haluaisin kyllä olla sairaalassa koko synnytyksen ajan kytkettynä epiduraaliin ja ilokaasuun. Kuka hullu haluaa kärvistellä kokona?

Kun ei sinne sairaalaan pääse koko synnytyksen ajaksi eikä kivunlievitystä saa pyytämällä vaan se on tuurista kiinni, sehän tässä lisääntyneiden kotisynnytysten taustalla on.

Jotkut sitten ajattelevat että parempi suunniteltu kuin suunnittelematon kotisynnytys. Foliohattuporukka lienee marginaalissa.

En kyllä usko. En ole toistaiseksi ikinä kuullut Suomessa kenenkään muun kuin tuon "foliohattuosaston" synnyttävän suunnitellusti kotona. Eivät aivan varmasti ole marginaalissa tässä asiassa. 

Vierailija
304/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaapa esim. Juurimamman juttuja facesta yms. Hän ei usko riskiraskauksiin tai mihinkään raskauden seurantaan yms ja aina löytyy ihmisiä ketkä näihin lähtee mukaan.

Voi luoja. Minun mummon ensimmäiset lapset kuolivat, 30 luvulla olivat kaksoset. Minulla olisi kuollut toinen kaksosista synnytykseen, jos ei olisi kiireellä päässyt hätäsektioon. 

Harva varmaan kaksosia kotona synnyttelee nykyään. Haloo.

Vierailija
305/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotisynnytystä ei voi suunnitella riskiraskauden ollessa kyseessä. Monikot syntyy aina sairaaloissa. 

Vierailija
306/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko. En ole toistaiseksi ikinä kuullut Suomessa kenenkään muun kuin tuon "foliohattuosaston" synnyttävän suunnitellusti kotona. Eivät aivan varmasti ole marginaalissa tässä asiassa. 

Tutkimusten mukaan suurin osa kotisynnyttäjistä on korkeasti koulutettuja. Eli kotisynnytys ei todellakaan ole vain "ituhippien" tai "foliohattujen" hommaa. Kotona synnyttävät kaikenlaiset ihan tavalliset ihmiset.

Vierailija
307/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotisynnytystä ei voi suunnitella riskiraskauden ollessa kyseessä. Monikot syntyy aina sairaaloissa. 

Kuka tahansa voi suunnitella kotisynnytystä. Myös kaksosten kohdalla. Kätilöä sellaiseen synnytykseen ei toki Suomessa saa.

Vierailija
308/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi nämä idiootit tekevät aivokirurgiaa vessassa.

Vierailija
309/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotisynnytys on noin 100% vaarallisempi verrattuna sairaalasynnytykseen.

Harmi että kaikki synnyttäjät eivät tätä sisäistä nykyaikana. Kotisynnytyksessä on vaarassa sekä lapsen että äidin henki jos jotain menee pieleen

Vierailija
310/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin hyvin ylipainoisille synnytys on suurempi riski ja pitäisi mennä sairaalaan. Niihin on jouduttu tilaamaan vahvempia sänkyjä, kun suomimamman painoa ei normaali synnytyssänky kestä.

Vierailija
311/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan suurin osa kotisynnyttäjistä on korkeasti koulutettuja. Eli kotisynnytys ei todellakaan ole vain "ituhippien" tai "foliohattujen" hommaa. Kotona synnyttävät kaikenlaiset ihan tavalliset ihmiset.

Onhan Maria Nordinkin korkeasti koulutettu. Ei se sulje pois foliohattuilua ja ituhippeilyä. 

Vierailija
312/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako äitiä ja vauvaa on tuona aikana kuollut sairaala-synnytyksissä?

Hitosti enemmän. Kaikkia kuolemia ei voi millään estää, ja moni hoitovirheeseen kuollut vauva olisi voinut syntyä elävänä kotisynnytyksessä. Sellaista elämä on. 

Kuolleena syntyneitä on noin sata vuodessa ja toinen sata vastasyntynyttä menehtyy ennen ensimmäistä ikävuotta. Imeväskuolleisuus on laskenut koko ajan mutta elävänä syntyneiden joukossa on  synnytyksen aikana vaikeasti vammautuneita tai hyvin pienikokoisisa joila ei aina ole elämisen edellytyksiä. Kaikkea ei aina edes nähdä raskausaikana vaikka ultraääni yleensä paljastaa monia asioita. Lääketiede ei kuitenkaan pysty pelastamaan kaikkia.

Vierailija
313/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa jutussa oli maininta vapaa synnytyksistä ja en saanut sitä käsitystä että kätilöiden ammattitaito olisi kyseenalaistettu, vaan yksi syy on se ettei koko raskauden aikana ole neuvolaseurantaa. Seurannassa olisi voitu huomata lapsen kehitysvamma tai muut raskauden ongelmat ajoissa ja tarvittaessa käynnistää synnytys sekä auttaa lasta sairaalaolosuhteissa. Olen törmännyt blogeihin joissa ihannoidaan tätä vapaata synnytystä ja usein niissä on kyse voimakkaasta uskosta ja Jumalan haltuun ajattelusta.

Enemmänkin nää tyypit on jotain energia-luonnonvoima- hippejä, luulee esim. että ultraaminen vahingoittaa lasta jotenkin eivätkä käy ultrissa :D

Vierailija
314/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No mua kyllä sitten taas ärsytti raskaana ollessa se, että mua kohdeltiin, kuin olisin sairas. Mitään en olis saanut tehdä enkä varsinkaan liikkua. Pahalla katsottiin, kun kävin salilla ja kävelyllä. Näköjään löytyy molempia ääripäitä.

Jaa kuka kohteli? Jos terveydenhuollosta (asetettu vuodelepoon), niin silloin on ollut jo syytäkin noudattaa sitä lepoa, eikä huhkia salilla ajatellen "raskaus ei ole sairaus"."

Ei ollut terveydenhuollosta tullut mitään tämmöstä käskyä, vaan lähinnä lähipiiri ja salilla käyvät vanhemmat naiset katsoivat pahasti ja kommentoivat. Mä jatkoin mun kuntosaliharrastusta just niin pitkään, kun se musta itsestä hyvältä tuntui. Tottakai treeneihin joutui tekemään muutoksia, mutta musta oli käsittämätöntä, että en olis saanut käydä salilla ollenkaan.

Juosta ei voinut tietenkään mahan takia myöskään, mutta kävely onnistui hyvin. Olin hyväkuntoinen ja jaksoin, niin miksi olisi pitänyt jäädä neljän seinän sisälle yksin katsomaan telkkaria?

Vierailija
315/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi nämä idiootit tekevät aivokirurgiaa vessassa.

Niin, koska jo muinaiset egyptiläiset osasivat porata kalloja.

Vierailija
316/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka i di oot ti tuollaista haluaa. Amerikan matkija. 

Vierailija
317/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet mielisairas. Synnyttämään pääsee kun on aika ja voi sitä jäädä vartomaan vaikka ulko-ovelle,

Odottamaan sairaalan ulko-ovelle avaavissa kivuissa anelemaan, että joko on tarpeeksi lähellä synnytys päästäkseen sisään?

Ja ihmetellään kotisynnytyksiä?

Vierailija
318/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No mua kyllä sitten taas ärsytti raskaana ollessa se, että mua kohdeltiin, kuin olisin sairas. Mitään en olis saanut tehdä enkä varsinkaan liikkua. Pahalla katsottiin, kun kävin salilla ja kävelyllä. Näköjään löytyy molempia ääripäitä.

Jaa kuka kohteli? Jos terveydenhuollosta (asetettu vuodelepoon), niin silloin on ollut jo syytäkin noudattaa sitä lepoa, eikä huhkia salilla ajatellen "raskaus ei ole sairaus"."

Ei ollut terveydenhuollosta tullut mitään tämmöstä käskyä, vaan lähinnä lähipiiri ja salilla käyvät vanhemmat naiset katsoivat pahasti ja kommentoivat. Mä jatkoin mun kuntosaliharrastusta just niin pitkään, kun se musta itsestä hyvältä tuntui. Tottakai treeneihin joutui tekemään muutoksia, mutta musta oli käsittämätöntä, että en olis saanut käydä salilla ollenkaan.

Juosta ei voinut tietenkään mahan takia myöskään, mutta kävely onnistui hyvin. Olin hyväkuntoinen ja jaksoin, niin miksi o

Monet käy töissä raskausaikana.  Ja mieskin sitä telkkaria vieressä katsomassa.

Vierailija
319/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niitä afrikkalaisia ja intialaisia edes on?

Vierailija
320/424 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juosta ei voinut tietenkään mahan takia myöskään, mutta kävely onnistui hyvin. Olin hyväkuntoinen ja jaksoin, niin miksi o

Ei minua kyllä kukaan edes noteerannut kun raskausmahan kanssa salilla olin.

En tosin tehnyt itsestäni myöskään numeroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi